Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug Rosé på halvflaska. Sjukt bra. Blev på så gott humör att jag korkade upp en Selosse Initial deg 2011 och det var ett misstag - den vägde alldeles för lätt mot Krug:en. Jag har druckit ett par riktigt bra Initial genom åren men oftast blir jag besviken. Borde byta bort dem mot Vilmart Coeur de Cuvée. ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Krug Rosé på halvflaska. Sjukt bra. Blev på så gott humör att jag korkade upp en Selosse Initial deg 2011 och det var ett misstag - den vägde alldeles för lätt mot Krug:en. Jag har druckit ett par riktigt bra Initial genom åren men oftast blir jag besviken. Borde byta bort dem mot Vilmart Coeur de Cuvée. ;)


Så fantastiskt trevligt när man får den kicken!
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

Efter min flashback efter morgon-vinet häromsistens, kände jag att jag var tvungen att verifiera min inställning till Fleurie. Det blev en Terres Dorées 2010 från Jean-Paul Brun.
vi drack den först till en lite lagom kraftig spansk kycklingsoppa - lite vågat, men det funkade. Doften var som jag minns den, lätt flyktig med mycket bär (mer åt hallonhållet), en vag antydan av skumbanan som försvann med lite luft. Smaken följde upp med en bekant lättsam smak med bär och en liten antydan av tjära och en del syra. och återigen kunde jag konstatera att, jo - jag föredrar fortfarande beaujolais från moulin-a-vent, trots att jag inte druckit vare sig morgon eller fleurie sedan mitten/slutet av 80-talet, och en ytterst sporadisk konsumtion av moulin-a-vent. Det som är positivt är att Fleurien inte var lika "snipig" som jag minns dem, utan att den faktiskt var ganska njutbar. Den gjorde dessutom att Hockeyn inte upplevedes som fullt lika eländig som den faktiskt var ;D
-ander
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Köpte lite vita chansfllaskor hos min lokale ekologiska pusher i Köpenhamn. Helt okända producenter och priser runt 150 DKK per flaska. De röda beaujolaiserna har varit helt förträffliga, men dessa vita viner var helt förfärliga.

Öppnade en tysk riesling (2009), en vit bourgogne (2010) och en chardonnay från Languedoc (2010). Alla vinerna såg likadana ut (dvs bruna) och de doftade och smakade nästan identiskt. Oxidation.

Vitt vin utan svavel är tydligen i princip omöjigt att producera.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Blev på så gott humör att jag korkade upp en Selosse Initial deg 2011 och det var ett misstag - den vägde alldeles för lätt mot Krug:en.

Efter ett glas igår lät jag den stå i kylen tills idag och vilken utveckling! Idag var det ett helt annat vin, riktigt bra i typisk Selosse-stil. Som en lätt Substance. Det är intressant med Initiale - den behöver verkligen ett par år i källaren (eller ett år plus ett dygns luft :) ) för att komma till sin rätt.
 
SV: Idag dricker vi

Blev en lite tur till @eriksvinbar igår. Lugnt och stilla men som alltid som blev det lite kul saker som hälldes upp i glaset.

2004 Diebolt-Vallois Fleur de Passion. Drack denna för en 6-7 månader senast. Där den flaskan var sluten så var denna helt annorlunda. Bra mineralig, brödig samt en fin sötmna i doften. Smaken är som flytande honung, söt med fina blommor. Fin cramantmousse som är mjukt krämig. Väldigt bra.

2009 Alain Hudelot-Noellat Vougeot 1er Cru Les Petits Vougeots. Bra frukt, mycket körsbär och en hel del mineralitet. Ganska knuten men med en bra kropp. kraftiga tanniner för en bourgogne. Något spretig med trevlig att dricka. Låt ligga ett tag 2006 Clos des Jacobins Allt för fruktdriven för mig. Extremt mörk. Mylla, svarta vinbär och mycket vanilj på näsan. kraftig smak med mer frukt, cholklad, lite bitter. Allt kommer på en gång med kraftiga tanniner som trycker på. Ett vin att lagras men inte ett vin i min smak. Mer åt Rhonehållet. Ska vara modern stil men det är klart inte min stil 2006 Azienda Agricola Elvio Cogno Barolo Ravera . Bättre än sist. krafig, skogig doft. Tanninerna är mycket dominerande och det är en flaska för lagring. Lite mer frukt än jag kommer ihåg från sist. Lagra
 
SV: Idag dricker vi

Blev en liten smakresa till Ambonnay igår och en av mina favoritodlare, Paul Dethune.

Korkade upp en Paul Dethune BdN.. Flaskan var degad mars 2011 och har fått ett extra år jämfört med de jag druckit nyligen. Samma symfoni av dofter , skogshallon, citrusskal, kanel och en fin brödig ton. Smaken har fått en ökad komplexitet, fortfarande friskt ,fyllig mousse och med en fin syrabas. Börjar dra lite mer mot sötma och vinet är bättre integrerat jämfört med de som är degade 2012. Nu finns en mycket bättre/större eftersmak och man kan sitta länge och känna smakerna i munnen. En flaska som kan ligga många år till men otroligt gott redan nu. För de som köpte 2012 degorgering, låt ligga ett år så får ni så mycket mer.

98787.jpg
 

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

Samtliga fyra flaskor i fredags levererade fina upplevelser i helt olika stil.

NV Cattier Clos du Moulin 95/96/98 - Perfekt mogen nu, har aldrig varit bättre. Komplex, nötig, honungsdoppad. Snyggt och friskt i aristokratisk hus-stil.

2002 Fontaine-Gagnard Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Caillerets - Gyllene, honung och exotiska kryddor. Perfekt mogen, något fet, komplex. Ni som köpt nollåttor, lagra 6 år om ni vågar, för när det faller väl ut är det fantastiskt!

2007 Ghislaine Barthod 1er Cru Chambolle-Musigny Les Cras - Tvärstum först men kommer mirakulöst igång med hjälp av lite aggressiv syresättning. Underbart ren frukt, stramt på ett vänligt men bestämt sätt och fantastiska kittlande syror. Utan tvekan en bättre nollsjua som jag gärna köper och lagrar 5 år.

2005 Chapoutier St Joseph Les Granits - Snyggt! Superöppen doft som direkt skvallrar om winemaking skills. Otrolig koncentration, sammetslen med snygga fat. Relativt internationell stil och i slutändan lite för polerad för min smak.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Labouré-Roi, Chablis, Premier Cru, 2009 (torsk, pak choi, fänkål, hummersås och rostade hasselnötter) Doft av gula äpplen, äppelskrutt, citron, smörighet och lite nötigt med en vaniljsötma i bakgrunden. Smaken domineras av söta mogna äpplen. Där finns även en metallisk ton.

Helt ok vin, men inte mer. Lite väl mycket äppelskrutt över det hela och lite okoncentrerat - nästan lite vattnigt. Relativt låg syra. Vin- och matkombinationen känns vettig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Labouré-Roi är en av de sämsta producenterna du kan hitta i Bourgogne. Vinet räddas nog till stor del av den rika årgången även om jag anar en hel del atypicitet.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikvall blev det en Tarlant Prestige rose' 99.
Borjade lite stram och fruktig med tanniner.
Efter en halvtimme oppnade den sig och blev lite snallare.
Trevlig visst, men kan inte riktigt halla med de hoga omdomena pa cellartracker.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en flaska Chateau Senejac 2009 precis. Har nog aldrig druckit en så ung Bordeaux tidigare.

Jag är stormförtjust :D Med tanke på den sketna hundring (i DKK) som jag betalade så levererar vinet sammetslik polerad cassisupplevelse. Fin balans och extremt drickbart redan. Det måste vara århundradets QPR?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Labouré-Roi är en av de sämsta producenterna du kan hitta i Bourgogne.

Amen. Även om deras vita också brukar vara blaskiga, har jag en större aversion mot deras enklare röda. Undrar hur många i Sverige som fått sin uppfattning om röd Bourgogne förstörd av deras jä*** 89 kr-Bourgoge Rouge.
 
SV: Idag dricker vi

Begick grovt barnarov idag. Korkade upp en 2008 Château Figeac och en 2008 Château La Gaffeliere, båda Saint Emilion 1:er Grand Cru Classés. Ville smaka på potentialen och blev inte besviken, inte för fem öre faktiskt.

Figeac:en är som väntat nästan Medoc-isk i sin karaktär men med mera örtig Cab. Franc än man är vad vid. Annars mycket trevlig doft med cassis, mineraler och mörk bläckig frukt. Medelintensiv, medelfyllig smak med ytterst närvarande och kraftiga men oerhört finkorniga tanniner. Lång finish. Kommer bli mycket bra om 3-10 år.

La Gaffeliere är som väntat lite mera köttig och generös i doften med plommon, tobak och lite mineral här också. Smaken är medelfyllig med lite snällare tanniner än Figeac. Bra balans och hyfsad finish. Kommer nog prova en flaska till om ett år eller så.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En mycket trevlig kväll med fördrink på Djuret följt av middag på Pubologi. Vi drack i tur och ordning:

Djuret
Billecart-Salmon Cuvée NF 1996

Pubologi
Vilmart Coeur de Cuvée 1997
Château L'Evangile 2003

Trots att jag är champagnefreak så måste jag erkänna att Bordeaux:n var kvällens vin. Och Pubologi är en jäkligt bra restaurang!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En mycket trevlig kväll med fördrink på Djuret följt av middag på Pubologi. Vi drack i tur och ordning:

Djuret
Billecart-Salmon Cuvée NF 1996

Pubologi
Vilmart Coeur de Cuvée 1997
Château L'Evangile 2003

Trots att jag är champagnefreak så måste jag erkänna att Bordeaux:n var kvällens vin. Och Pubologi är en jäkligt bra restaurang!
Håller helt med. Hamburgaren på Pubologi är riktigt riktigt bra.

Kan väl tillägga att den första NF som öppnades var korkad. Visserligen på restaurang men det är alltid tråkigt. Vi dekanterade den andra för att snabba på kylningen lite vilket också hjälpte till att öppna upp vinet. 1996 NF , om än inte lika bra som Grand Cuvee är ett riktigt trevligt vin.

Vilmart blev lite mellanvin. Jag tycker att Vilmart lyckas med de här "mellanårgångarna" men den nådde inte riktigt upp till NFs nivå och som Elvis håller jag Bordeaux som det bästa vinet. Väldigt klassisk tydlig merlot. Ren, struktuerad med fin doft ac svarta vinbär, choklad, kaffe, lite initiala stalltoner och en del trä. Bra struktur och balans. Naturligtvis inte en Pétrus :) men jag tycker Château L'Evangile leverade riktigt bra.
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

La Grande Dame 2004.

Det är första gången jag dricker LGD.
Den kändes inte sluten men jag kunde inte hitta nån frukt i smaken, nästan inga mineraler. Där var en len nötig ört smak. Saknade syra. Inte obehaglig men för lättdrucken/okomplext.
Jag är besviken... Kanske är det för att jag är inne i en BdB period eller att jag hade hoppats på mer från en "Prestige Cuvée" eller en kombination av de två, men besviken är jag. :'(
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Intressant men inte helt förvånande. De gånger jag druckit Grande Dame 1998 har jag tyckt att den varit alldeles för ung. Senaste gången var för två år sedan. Så att en sex år yngre Grande Dame inte "levererar" nu är inte så konstigt.

Trist att din första upplevelse av Grande Dame blev så dålig. De kan bli riktigt bra med lite ålder.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Intressant men inte helt förvånande. De gånger jag druckit Grande Dame 1998 har jag tyckt att den varit alldeles för ung. Senaste gången var för två år sedan. Så att en sex år yngre Grande Dame inte "levererar" nu är inte så konstigt.

Trist att din första upplevelse av Grande Dame blev så dålig. De kan bli riktigt bra med lite ålder.

moos skrev:
La Grande Dame 2004.

moos skrev:
La Grande Dame 2004.

Det är första gången jag dricker LGD.
Den kändes inte sluten men jag kunde inte hitta nån frukt i smaken, nästan inga mineraler. Där var en len nötig ört smak. Saknade syra. Inte obehaglig men för lättdrucken/okomplext.
Jag är besviken... Kanske är det för att jag är inne i en BdB period eller att jag hade hoppats på mer från en "Prestige Cuvée" eller en kombination av de två, men besviken är jag. :'(

Det som förvåmar är väl avsaknanden av syra. En 2004 borde ha rätt tydlig syra, om än inte dominerande
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Piccini, villa al cortile, brunello di montalcino, 2006 (kalventrecôte med gratinerad tallegio, rucola, tomat, pinjenötter och smörstekt salvia) Len doft av körsbär, jordgubbe, tobak och vanilj. Svag antydan av russin. I munnen tillkommer en lätt, men inte obefintlig, strävhet, viss pepprighet. Balanserad syra.

Första Brunellon jag druckit (tror jag druckit en för länge sedan, innan jag hade något riktigt vinintresse) och konstaterar att det är en vinstil jag gillar. För mig påminner det om pinot noir med mer kryddighet och lite mer strävhet. Ett bra vin. Inte jättekomplext men det levererar en trevlig vinupplevelse med sin eleganta småparymerade frukt och diskreta fattoner. Ger mersmak på Brunello och sug att prova en bättre sådan. För denna får väl anses vara ganska enkel.
 
Toppen