Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

En trevlig dryckeshelg som grumlades något av fyra korkade viner. Ingen av dem vär tvärkorkade men ändå tydligt korkade De viner som dog en ovärdig död var 1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée, Selosse Inital (degad 2010) , 2002 Marguet Grand Cru, och Paul Dethune Rosé. Får en ju att börja funderar på om det verkligen inte finns bra alternativ till kork.

Blev lite andra viner som tur var:

2002 Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chétillons. Serverad på magnum. Märks att magnumen tar betydligt längre tid på sig att mogna. Där 75cl har varit öppen och förförisk så är magnumen mer sluten och faktiskt lite spretig. Inte alls samma sötma och exotiska frukter som den mindre flaskan visade upp utan mer stram, mineralisk. Bra struktur men återhållsamheten visar sig också i en kortare eftersmak. Bör ligga ett antal år till

2010 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru La Garenne. Initalt lite återhållsam med med värme och luft kommer fina mineraltoner och ctrusfrukt. Koncentrerad vin. Kanske lite kort i eftersmaken men detta vin ska nog ligga nåt/några år till.Bra exempel på vit bourgogne.

1982 Billecart-Salmon Grande Cuvée. Börjar riktigt tråkigt, inte alls lika frisk som den flaskan jag drack på Operakällaren för ett tag sedan utan mer övermogen. Inget liv och vinet känns nästan lite kokt. Troligen inte lika perfekt lagrad. Tar sig efter ett tag och visar upp lite av den storhet som borde finnas. Smaken överträffar doften och vinet blir aldrig helt balanserat. Medan vi väntar och ser om det kommer utvecklas togs den andra Billecarten upp som visar sig vara korkad. Inget vin som kommer att gå till historien, tyvärr.

1996 Ruinart Dom Ruinart.
Riktigt bra. Dom Ruinart har varit ett vin som ömsom levererar fantastiska upplevelser ömsom riktiga bottennapp. Denna flaska tillhör den första kategorin. Bra kritiadominerad doft som ineehåller en hel del honung, persika och solmogna citroner.. persika och honung följer upp smaken.Syran finns hela tiden där men dominerar inte vinet som med många andra 1996or Balanserat vin med lång längd.

1999 Delamotte. Oj, det här flaskan förvånade. Väldigt ungt , frisk mineralitet. Blint skulle jag nog mer gissat på 2002 än 1999. Har tyvärr inte provat Salon 1999 men om de är några nummer större än denna Delamotte så är det ett vin jag vill prova. Hittar inte de gunnitoner som jag ofta hittar i 1999or utan istället är det här mer likt Comtes 1998 med krutdoft och en frisk citrusdominerad chardonnayton. Fin krämig mousse och en bra syra. Känns väldigt torrt. Ett vin som kommer utvecklas ett antal år framåt i tiden.

2002 Marguet Grand Cru. Ganska bra men inte mycket ner än så. Köpt på plats. Med tanke på årgång och by borde det kunna leverar mer. Inget som är speciellt dåligt men heller inget som sticker ut. Ett korrekt vin men inte mycket mer.

2010 Parusso Barbera d'Alba Ornati. Känns som ganska modernt. Lättingängligt och epitetet grillvin passar väldigt bra på det. Hel del lakrits och röda bär tillsammans med en lätt vaniljton. Kraftig, mörkt vin som inte är överfatat utan lyckas leverera ett bra syra och tanniner som inte dominerar utan mer lyfter fram vinet. Drick nu till en grillad köttbit.

2006 Ferdinando Principiano Barolo Boscareto. Också det här gjort i en modern stil. Ganska mogen mycket frukt och röda bär tillsammans med en hel del jordighet samt kryddor. Fortsatt mogen i smaken men det balanseras upp bra av tanniner och fruksyror vilket gör att jag tror att det här vinet har en ganska bra framtid framför sig

2002 La Mission Haut-Brion. Från en flaska som varit öppen ett tag. Har druckit det här vinet några gånger förut och det är en bordeux som jag verkligen gillar. Har allt det som en bordeux i den här klassen ska ha. Ett riktigt klassisk , välbalanserad vin som. Vet inte vad Parker anser om det här vinet men jag kan tänka mig att han inte håller det allt för högt. Det är alldeles för försynt men ger man det lite tid så finner man allt fler nyanser . Bra eftersmak. Gott är väl betyget

2005 David Leclapart l'Apôtre Från flaska som varit öppen ett dygn. Dagen innan ska vinet ha varit slutet och otillgängligt samt haft en lätt tvåldoft. Nu krämigt, mineralig doft och en söt balanserad smak som hänger kvar länge. Helt klart ett bra vin som behöver tid i källaren. Sparas ett antal år innan det rörs igen

2003 Deutz Amour de Deutz Amour de Deutz är ett av de viner som jag alltid undrar varför det görs. Har aldrig varit imponerat av vinet och det här är kanske det sämsta av de årgångar jag druckit. Hade varit öppet ett tag och som många 2003or, det klarar inte luft utan det blir riktigt dåligt. Unken, soptunnedoft med ett vin som känns avslaget. Lite samma tendenser som med DP 2003. Väldigt tveksam till den här årgången

Så lite konsumentupplysning. Collet Brut. 249 kronor på Systembolaget. Torrt, mycket friskt, fruktigt vin med inslag av kex, gröna äpplen och citrus, iallafall enligt beskrivningen. Vad som saknas i beskrivningen är att vinet formligen dryper av orena och artificiell smaker, stjälkar, krossade druvkärnor. Skulle faktisk ha mått bra av lite högra dosage för att dölja smaken. Dog väldigt snabbt i glaset. Absolut ett vin att undvika.

PS. Vill påpeka att vinerna intogs över en längre tid
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Novas, winemaker's selection, Emiliana, DO Casablanca valley, Chile (kyckling, dragongräddsås, rostade rotfrukter) Doftar aprikos, blommigt, vingummi, karamelliserat/bränt. Smakar relativt sött, honung, aprikos, bränt, vingummi, kryddigt och eldigt.

Druvor: chardonnay, viognier, marsanne rousanne

Inte ett dugg tilltalande. Överdrivet, tungt fruktigt, för mycket restsötma och för bränt. Inte gott och passade inte alls till maten.

Deutz demi-sec (jordgubbar och grädde) Doft: mogna gula äpplen, mandel, valnötter, jasminblom, honung, smör, burkchampinjon. Smak: söt, smörig, nötig.

Flaskan har legat ett gäng år (mer precis än så kan jag inte vara). Lite spännande mognadstoner men mer än ok är det inte.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
En trevlig dryckeshelg som grumlades något av fyra korkade viner. Ingen av dem vär tvärkorkade men ändå tydligt korkade De viner som dog en ovärdig död var 1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée, Selosse Inital (degad 2010) , 2002 Marguet Grand Cru, och Paul Dethune Rosé. Får en ju att börja funderar på om det verkligen inte finns bra alternativ till kork.

Blev lite andra viner som tur var:

2002 Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chétillons. Serverad på magnum. Märks att magnumen tar betydligt längre tid på sig att mogna. Där 75cl har varit öppen och förförisk så är magnumen mer sluten och faktiskt lite spretig. Inte alls samma sötma och exotiska frukter som den mindre flaskan visade upp utan mer stram, mineralisk. Bra struktur men återhållsamheten visar sig också i en kortare eftersmak. Bör ligga ett antal år till

2010 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru La Garenne. Initalt lite återhållsam med med värme och luft kommer fina mineraltoner och ctrusfrukt. Koncentrerad vin. Kanske lite kort i eftersmaken men detta vin ska nog ligga nåt/några år till.Bra exempel på vit bourgogne.

1982 Billecart-Salmon Grande Cuvée. Börjar riktigt tråkigt, inte alls lika frisk som den flaskan jag drack på Operakällaren för ett tag sedan utan mer övermogen. Inget liv och vinet känns nästan lite kokt. Troligen inte lika perfekt lagrad. Tar sig efter ett tag och visar upp lite av den storhet som borde finnas. Smaken överträffar doften och vinet blir aldrig helt balanserat. Medan vi väntar och ser om det kommer utvecklas togs den andra Billecarten upp som visar sig vara korkad. Inget vin som kommer att gå till historien, tyvärr.

1996 Ruinart Dom Ruinart.
Riktigt bra. Dom Ruinart har varit ett vin som ömsom levererar fantastiska upplevelser ömsom riktiga bottennapp. Denna flaska tillhör den första kategorin. Bra kritiadominerad doft som ineehåller en hel del honung, persika och solmogna citroner.. persika och honung följer upp smaken.Syran finns hela tiden där men dominerar inte vinet som med många andra 1996or Balanserat vin med lång längd.

1999 Delamotte. Oj, det här flaskan förvånade. Väldigt ungt , frisk mineralitet. Blint skulle jag nog mer gissat på 2002 än 1999. Har tyvärr inte provat Salon 1999 men om de är några nummer större än denna Delamotte så är det ett vin jag vill prova. Hittar inte de gunnitoner som jag ofta hittar i 1999or utan istället är det här mer likt Comtes 1998 med krutdoft och en frisk citrusdominerad chardonnayton. Fin krämig mousse och en bra syra. Känns väldigt torrt. Ett vin som kommer utvecklas ett antal år framåt i tiden.

2002 Marguet Grand Cru. Ganska bra men inte mycket ner än så. Köpt på plats. Med tanke på årgång och by borde det kunna leverar mer. Inget som är speciellt dåligt men heller inget som sticker ut. Ett korrekt vin men inte mycket mer.

2010 Parusso Barbera d'Alba Ornati. Känns som ganska modernt. Lättingängligt och epitetet grillvin passar väldigt bra på det. Hel del lakrits och röda bär tillsammans med en lätt vaniljton. Kraftig, mörkt vin som inte är överfatat utan lyckas leverera ett bra syra och tanniner som inte dominerar utan mer lyfter fram vinet. Drick nu till en grillad köttbit.

2006 Ferdinando Principiano Barolo Boscareto. Också det här gjort i en modern stil. Ganska mogen mycket frukt och röda bär tillsammans med en hel del jordighet samt kryddor. Fortsatt mogen i smaken men det balanseras upp bra av tanniner och fruksyror vilket gör att jag tror att det här vinet har en ganska bra framtid framför sig

2002 La Mission Haut-Brion. Från en flaska som varit öppen ett tag. Har druckit det här vinet några gånger förut och det är en bordeux som jag verkligen gillar. Har allt det som en bordeux i den här klassen ska ha. Ett riktigt klassisk , välbalanserad vin som. Vet inte vad Parker anser om det här vinet men jag kan tänka mig att han inte håller det allt för högt. Det är alldeles för försynt men ger man det lite tid så finner man allt fler nyanser . Bra eftersmak. Gott är väl betyget

2005 David Leclapart l'Apôtre Från flaska som varit öppen ett dygn. Dagen innan ska vinet ha varit slutet och otillgängligt samt haft en lätt tvåldoft. Nu krämigt, mineralig doft och en söt balanserad smak som hänger kvar länge. Helt klart ett bra vin som behöver tid i källaren. Sparas ett antal år innan det rörs igen

2003 Deutz Amour de Deutz Amour de Deutz är ett av de viner som jag alltid undrar varför det görs. Har aldrig varit imponerat av vinet och det här är kanske det sämsta av de årgångar jag druckit. Hade varit öppet ett tag och som många 2003or, det klarar inte luft utan det blir riktigt dåligt. Unken, soptunnedoft med ett vin som känns avslaget. Lite samma tendenser som med DP 2003. Väldigt tveksam till den här årgången

Så lite konsumentupplysning. Collet Brut. 249 kronor på Systembolaget. Torrt, mycket friskt, fruktigt vin med inslag av kex, gröna äpplen och citrus, iallafall enligt beskrivningen. Vad som saknas i beskrivningen är att vinet formligen dryper av orena och artificiell smaker, stjälkar, krossade druvkärnor. Skulle faktisk ha mått bra av lite högra dosage för att dölja smaken. Dog väldigt snabbt i glaset. Absolut ett vin att undvika.

PS. Vill påpeka att vinerna intogs över en längre tid

Vad tror du om David Leclapart l'Apôtre 2005?
Skall till Köpenhamn snart och den finns där för 825dkr, Finns det annan champagne som är roligare för de pengarna eller kan det vara värt att köpa med sig en låda?
 
SV: Idag dricker vi

Tristanqx skrev:
Vad tror du om David Leclapart l'Apôtre 2005?
Skall till Köpenhamn snart och den finns där för 825dkr, Finns det annan champagne som är roligare för de pengarna eller kan det vara värt att köpa med sig en låda?

Svårt att ge ett direkt svar. Jag skulle inte kunna vara utan den i min källare men allt beror ju på din smak, vad du har i övrigt. För runt 1000 SEK finns det välja på. Jag tycker 2005an är riktigt bra, Elvis var inte lika imponerad förra året.

Här är lite noteringar från en Leclapartprovning i höstas om du inte såg dem tidigare

http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... /#msg37016
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Jag tycker 2005an är riktigt bra, Elvis var inte lika imponerad förra året.

För mig kom l'Apôtre 2005 i skuggan av 2006 och framför allt underbara 2004:an i den provningen. Jag har provat 2005:an 4-5 gånger och jag tycker att det är en lite svagare årgång av l'Apôtre, men det är möjligt att det kan bli ordning på den i framtiden.

Mitt tips är att vänta på 2006:eek:rna. Det är en strålande årgång för Leclapart och då menar jag inte bara l'Apôtre utan även Artiste och Amateur.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
En trevlig dryckeshelg som grumlades något av fyra korkade viner. Ingen av dem vär tvärkorkade men ändå tydligt korkade De viner som dog en ovärdig död var 1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée, Selosse Inital (degad 2010) , 2002 Marguet Grand Cru, och Paul Dethune Rosé. Får en ju att börja funderar på om det verkligen inte finns bra alternativ till kork.

Blev lite andra viner som tur var:

2002 Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chétillons. Serverad på magnum. Märks att magnumen tar betydligt längre tid på sig att mogna. Där 75cl har varit öppen och förförisk så är magnumen mer sluten och faktiskt lite spretig. Inte alls samma sötma och exotiska frukter som den mindre flaskan visade upp utan mer stram, mineralisk. Bra struktur men återhållsamheten visar sig också i en kortare eftersmak. Bör ligga ett antal år till

2010 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru La Garenne. Initalt lite återhållsam med med värme och luft kommer fina mineraltoner och ctrusfrukt. Koncentrerad vin. Kanske lite kort i eftersmaken men detta vin ska nog ligga nåt/några år till.Bra exempel på vit bourgogne.

1982 Billecart-Salmon Grande Cuvée. Börjar riktigt tråkigt, inte alls lika frisk som den flaskan jag drack på Operakällaren för ett tag sedan utan mer övermogen. Inget liv och vinet känns nästan lite kokt. Troligen inte lika perfekt lagrad. Tar sig efter ett tag och visar upp lite av den storhet som borde finnas. Smaken överträffar doften och vinet blir aldrig helt balanserat. Medan vi väntar och ser om det kommer utvecklas togs den andra Billecarten upp som visar sig vara korkad. Inget vin som kommer att gå till historien, tyvärr.

1996 Ruinart Dom Ruinart.
Riktigt bra. Dom Ruinart har varit ett vin som ömsom levererar fantastiska upplevelser ömsom riktiga bottennapp. Denna flaska tillhör den första kategorin. Bra kritiadominerad doft som ineehåller en hel del honung, persika och solmogna citroner.. persika och honung följer upp smaken.Syran finns hela tiden där men dominerar inte vinet som med många andra 1996or Balanserat vin med lång längd.

1999 Delamotte. Oj, det här flaskan förvånade. Väldigt ungt , frisk mineralitet. Blint skulle jag nog mer gissat på 2002 än 1999. Har tyvärr inte provat Salon 1999 men om de är några nummer större än denna Delamotte så är det ett vin jag vill prova. Hittar inte de gunnitoner som jag ofta hittar i 1999or utan istället är det här mer likt Comtes 1998 med krutdoft och en frisk citrusdominerad chardonnayton. Fin krämig mousse och en bra syra. Känns väldigt torrt. Ett vin som kommer utvecklas ett antal år framåt i tiden.

2002 Marguet Grand Cru. Ganska bra men inte mycket ner än så. Köpt på plats. Med tanke på årgång och by borde det kunna leverar mer. Inget som är speciellt dåligt men heller inget som sticker ut. Ett korrekt vin men inte mycket mer.

2010 Parusso Barbera d'Alba Ornati. Känns som ganska modernt. Lättingängligt och epitetet grillvin passar väldigt bra på det. Hel del lakrits och röda bär tillsammans med en lätt vaniljton. Kraftig, mörkt vin som inte är överfatat utan lyckas leverera ett bra syra och tanniner som inte dominerar utan mer lyfter fram vinet. Drick nu till en grillad köttbit.

2006 Ferdinando Principiano Barolo Boscareto. Också det här gjort i en modern stil. Ganska mogen mycket frukt och röda bär tillsammans med en hel del jordighet samt kryddor. Fortsatt mogen i smaken men det balanseras upp bra av tanniner och fruksyror vilket gör att jag tror att det här vinet har en ganska bra framtid framför sig

2002 La Mission Haut-Brion. Från en flaska som varit öppen ett tag. Har druckit det här vinet några gånger förut och det är en bordeux som jag verkligen gillar. Har allt det som en bordeux i den här klassen ska ha. Ett riktigt klassisk , välbalanserad vin som. Vet inte vad Parker anser om det här vinet men jag kan tänka mig att han inte håller det allt för högt. Det är alldeles för försynt men ger man det lite tid så finner man allt fler nyanser . Bra eftersmak. Gott är väl betyget

2005 David Leclapart l'Apôtre Från flaska som varit öppen ett dygn. Dagen innan ska vinet ha varit slutet och otillgängligt samt haft en lätt tvåldoft. Nu krämigt, mineralig doft och en söt balanserad smak som hänger kvar länge. Helt klart ett bra vin som behöver tid i källaren. Sparas ett antal år innan det rörs igen

2003 Deutz Amour de Deutz Amour de Deutz är ett av de viner som jag alltid undrar varför det görs. Har aldrig varit imponerat av vinet och det här är kanske det sämsta av de årgångar jag druckit. Hade varit öppet ett tag och som många 2003or, det klarar inte luft utan det blir riktigt dåligt. Unken, soptunnedoft med ett vin som känns avslaget. Lite samma tendenser som med DP 2003. Väldigt tveksam till den här årgången

Så lite konsumentupplysning. Collet Brut. 249 kronor på Systembolaget. Torrt, mycket friskt, fruktigt vin med inslag av kex, gröna äpplen och citrus, iallafall enligt beskrivningen. Vad som saknas i beskrivningen är att vinet formligen dryper av orena och artificiell smaker, stjälkar, krossade druvkärnor. Skulle faktisk ha mått bra av lite högra dosage för att dölja smaken. Dog väldigt snabbt i glaset. Absolut ett vin att undvika.

PS. Vill påpeka att vinerna intogs över en längre tid
Härlig anteckning!
ang Delamotte 99 vs Salon 99. Är min högst personliga smak att båda är mycket knutna ännu - de påminner mycket om varandra men jag tycker Salon är mer av allt, mycket mer blommor och frukt, lätt komplex för att vara relativt ny deggad.
Och en följd-fråga där på egentligen årgång 2006 vs 2005 i champagne överlag? Sitter o funderar på att beställa Larmandier-Bernier VV Cramant. Helt klart en odlare som inte går att jämföra, men har ni testat dem? är 2006 överlag bättre årgång?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lynmar Estate, Pinot Noir, Russian River Valley, 2007 (grillade korvar och potatissallad med kapris) Doft: ljusa körsbär, hallon, parymerat, blommigt (ros), lite rostad ek med vaniljtoner
Smaken domineras av körsbär och parfymerad, artificiell godisarom. Medel i syra. Lite tanniner.

Lätt och elegant pinot noir som grumlas ordentligt av att det är så väldigt blommigt/parfymerat. Tankarna går till gårdagens överdrivna viognier-blandning med den där jätteblommiga och godisaktiga (vingummi) doft och smaken. Har upplevt det i just viognier ett par gånger innan men inte i pinot noir. Lätt PN till maten hade nog blivit rätt - om vinmakaren hade struntar i att slänga i rosbuketten och godispåsen i fatet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Låtsades om att mitt lager är obegränsat och nallade en Dom Perignon 1996.
Den är verkligen riktigt, riktigt bra.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Domaene Gobelsburg, Riesling, Niederösterreich, 2010 (ugnsbakad långa, örtpotatisstomp, fräs på rädisa, sockerärta och vårlök med vitvinssås med anklever) Doftar citron, gröna äpplen, lite nyklippt gräs, lätt av fläderblom med en hint av petroleum. Smakmässigt frisk syra, krispigt.

En rätt enkel riesling men vettig koncentration, friskt och riktigt trevligt. Passade fint till maten (som var syrad med vinäger).
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Domaene Gobelsburg, Riesling, Niederösterreich, 2010 (ugnsbakad långa, örtpotatisstomp, fräs på rädisa, sockerärta och vårlök med vitvinssås med anklever) Doftar citron, gröna äpplen, lite nyklippt gräs, lätt av fläderblom med en hint av petroleum. Smakmässigt frisk syra, krispigt.

En rätt enkel riesling men vettig koncentration, friskt och riktigt trevligt. Passade fint till maten (som var syrad med vinäger).
Det är riktigt kul att du skriver om vad du äter till vinet Gurto (eller vad du dricker till maten, hur man nu vill se det). Fortsätt med det !

Håller med dig om Gobelsburg. Brukar inte överraska så väldigt mycket åt det positiva hållet men ok producent dock.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tackar :) kul att det uppskattad.Tycker det spelar så stor roll vad man äter till vinet. Säger en del om vilka smaker som går ihop. Mat och vin kan i sig vara så jäkla gott men när man får det att harmonisera blir det en dimension till. De lyfter ju varandra. Sen jobbar jag inom restaurangbranschen och då finns ju alltid tänket "vilket vin passar till denna rätt?" - är ju så det blivit rotat i mig.

Sen finns en ego-tanke: kopierar och sparar alla noter jag skriver här i ett dokument. Förutom att det säger om kombon vin/mat blev rätt så gör det det enklare att minnas vinet om jag kan koppla det till en middag.

Ang. vinet - känns som att riesling (åtminstone från den gamla världen) är svår att helt misslyckas med. Även de enklare brukar vara njutbara. Sällan jag tycker en riesling är direkt dålig medan jag rätt ofta stör mig på otrevligheter i andra enklare viner. Det låter som jag sätter ribban lågt men det jag menar är att jag sällan ogillar ett rieslingvin även om jag naturligtvis njuter långt mer av ett riktigt bra sådant.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vaumoreau-2000

Luktar som svettiga strumpor och smakar som ett vin som varit mycket bra för några år sen om de förvarats i en bra källare. Har aldrig känt att ett vin från SB har spenderat för lång tid i rumstemperatur tidigare men i detta fallet känns det klockrent. Ett vin som inte kan sägas prisvärt på något sätt.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

i Castei, Michele Castellani, Ripasso superiore, 2009 (lasagne med tomatsallad) Doft: mörka torkade körsbär, tobak, lite vanilj, lätt jordigt. Smakmässigt: sötfruktigt med liten beska.

Fruktigt och i sin enkelhet välgjort. Sötfruktigheten gjorde det till en bra matchning till lasagnen.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Som "himla champagneintresserad" drar jag mitt strå till stacken med kvällens anteckningar.
Och STORT stort tack till Vintomas som bla bjöd på min favorit-kombo för kvällen Ch d'Yquem 1999 med halstrad Anklever, grymt bra!

Comtes 1995
Förhållandaevis djup-mörk färg för vinet.
Stor oxidaktiv doft, med toner av päron, kakor, karamelliserad-lök, blondGrape, massvis med rostade nötter samt små små toner av smält smör som ligger och ruvar i bakgrund på att få komma fram. Vinet har precis börjat komma i sin mognare-fas. Med stor fyllig kropp i otrolig längd, jag har faktiskt aldrig upplevt en Comtes så rik som denna! Pigg och korrekt syra, bak i gommen, det hela avslutas med lätt rostade piruetter, riktigt riktig bra!

Benoit Lahaye Millésime 2006
odlar-champagnen från Bouzy med 70/30 Pn/ch. Ett år på fat samt 4g/l i dosage. Deg 2011 Juli.
Doften är ungt-knuten med lätt ekiga-oxidaktiva drag. Doften har en viss markerad bio-karaktär fylld med rödaäpplen. Självklart mycket piggt då det är så ny-deggat. Här bjussas de på små pärlande flirtiga frukter och massvis med skarp mineral. överlag upplever jag vinet relativt lätt. Viss personlighet, tydlig läskande mineral med markerad bio-karaktär

Clos Cazals Millésime 2000 BdB
Odlare från Le Mesnil ? (här får Segolas fylla i mer info)

På doften Äppel-chips, små stektachampinjoner. Ännu ungt men med viss mognad. Små toner av vad jag vill säga som "blöt ek?"
Bak i gommen runda bakade äpplen i rik stil. Det hela avslutas med vit frisk blomster.

Bollinger Grande Année 2000
Pärongodis på doften.
Vinet öppnar med förförande blomster och små krusbärs toner.
Spännande vin då detdär typiska Bollinger-tonerna aldrig kommer fram hur mycket jag än vänder och vridet på glaset. Eken är också helt obefintlig

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1995
Rund och rik-doft med viss utveckling. Små speciella toner jag inte kan förklara bättre än mixad Creme Fraiche med rödpaprika. Vinet besitter en otroligt längd. Efter att vinet får andas länge kommer små toner i bakgrunden fram, som påminner lite av äldre Henriot med de lätt bokna svamp-tonerna som sedan kommer bli mer tryffel-lika, men troligen aldrig lika bra som 96an. Mineralen är nästan helt integrerad. Syran är fortfarande markerad men går mer som en linjär och otroligt harmonisk linje längdsmed karaktären. Det är svårt att sätta ord på den runda o eleganta karaktären mer än inslag av brioche och torkad aprikos..

Krug 1996
Otroligt rikdoft, men ännu ung. Komplext med massvis av nyanser som bara blommar ju mer man doftar på vinet, man kan omöjligt dofta sig mätt på detta vin! Med sina lätta flirtiga tryffel-toner, Bakade päron, rostade nötter, rostad brioche & smör, allt totalt nedtryckt av små barrique-fat i en otroligt otroligt bredd och rikedom, med fantastisk längd. Samtidigt som det hela ändå så tydligt känns att detta vin har så enormt mycket mer att ge, detta är ett vin som kommer bli fullkomligt magiskt när det når sin topp om många många år!
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Clos Cazals Millésime 2000 BdB
Odlare från Le Mesnil ? (här får Segolas fylla i mer info)

På doften Äppel-chips, små stektachampinjoner. Ännu ungt men med viss mognad. Små toner av vad jag vill säga som "blöt ek?"
Bak i gommen runda bakade äpplen i rik stil. Det hela avslutas med vit frisk blomster.

Vinet kommer från Clos de Cazals som ligger i Oger men huset Cazals ligger i Mesnil.

Jag håller med Johan, ett stort tack till alla och ett särskilt tack till Vintomas!
Förresten... Betygsatte vi nånsin de röda...?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Vinet kommer från Clos de Cazals som ligger i Oger men huset Cazals ligger i Mesnil.

Jag håller med Johan, ett stort tack till alla och ett särskilt tack till Vintomas!
Förresten... Betygsatte vi nånsin de röda...?

Instämmmer! Stort tack för lokal, mat, d'yquem osv! Mycket trevligt!

Tror inte vi sa så mycket om de röda. För mig hamnade de lite i skymundan för champagnerna. De var bra, men kändes rätt unga alla, särskilt de två franska och framförallt italienaren.

Jag och Jos hamnade på några onödiga drinkar/öl på Bistro Jarl, East, Sturecompagniet och Spy Bar. Känns idag på kontoret...
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Jag och Jos hamnade på några onödiga drinkar/öl på Bistro Jarl, East, Sturecompagniet och Spy Bar. Känns idag på kontoret...

Snyggt!

Det bästa med kvällen kan nog ändå ha varit att vi nu vet att det kommer finnas sjukt mycket anklever på kommande event ;)
 
SV: Idag dricker vi

Stort tack till alla och framförallt till Vintomas som ställde upp med lokal, glas och fantastisk gåslever samt en sent intagen
Boeuf Bourguignon. Också tack till alla som delade med sig av sådana viner, helt klart en bra torsdag :)

Av de röda stack verkligen Dal Forno ut. Inte min stil alls men vilken koncentration och ungdom. Man får ju ändra sin uppfattning om området, en uppfattning som tyvärr skapats av alla maskinviner därifrån. Smakmässigt hamnade jag nog ändå på bordeauxvinerna

Det som var extra kul är att jag egentligen inte kan peka ut ett dåligt vin, vissa gillade jag bättre än andra men det var inget som var dåligt. Cde 1995, Comtes 1995 och Krug 1996 var väl de tre bästa skumporna, Riesling-sekten var inte alls min still. Av de röda så var det en stor bredd som var kul. En Bourgogne hade varit extra kul att stoppa in.

d'Yquem, vad kan man säga, dricker allt för lite söta Sauternes, helt klart. Nedan lite bilder som Keen tog under kvällen

309369_10150942939901188_745333193_n.jpg


564014_10150942939566188_1763422537_n.jpg


558259_10150942939026188_1469555142_n.jpg
 
Toppen