Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kul att läsa...speciellt då min middagen bestod av en vegetarisk thali och vatten ;D. Stabil uppställning får man säga, inte avis alls...
Någon som har koll på vinutbudet i Jaipur?
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Antonin Rodet Puligny-Montrachet 2007

Inte så mycket doft utan vinet känns lite slutet.
Smakmässigt är det bra med syra, kanske lite klent med frukt men man känner äpplen och en del citrus. Hyfsad längd och ett bra och gott vin en regnig fredag kväll som denna :D
 
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Hiedler Grüner Veltliner Kittmannsberg 2009 (Kamptal DAC Reserve, Erste ÖTW Lage) till en Kalte Platte (kallskurna charkuterier, lite olika hårdostar, surdegsbröd och mängder med kryddig paprika). Vinet var rätt årgångspräglat med rejäl koncentration, men i gengäld lite lägre syra. Den härliga pepprigheten och mineraliteten satt som smäcken till den lite kryddigare maten.

Vi klämde även i oss en Hiedler Grüner Veltliner 2011 (Kamptal DAC) och en Pfaffl Grüner Veltliner Selection 2010 (Weinviertel DAC), men de vinerna hamnade klart i skuggan av lägesvinet från Kittmannsberg.

Idag blev det en Renner Pannobile Rot 2008 (Neusiedlersee) till en lågtempad bit Beiried (en styckningsdetalj av nötkött som väl i Sverige närmast motsvaras av rostbiff) med potatis och rödvinsås smaksatt med körsbär och torkade plommon. Doftpaletten var packad av körsbär, tobak och cederträ. Rätt bra syra. Faten har ännu inte integrerats i vinet och de unga tanninerna ger tillsammans med frukten en ordentlig ryggrad. Lång eftersmak. 2-3 timmars luftning hade definitivt varit bättre än den enda timme det fick idag.
 
SV: Idag dricker vi

Bosquet des Papes Cuvée Tradition 2009 till ett par svampstuvningsmackor. Otroligt vad det här vinet har förändrats på ett drygt halvår. Förra gången jag provade det tyckte jag att det var nästan burgundiskt i sin karaktär med en massa röda bär och frukter på näsan och en väldigt hög syra i smaken. Nu tycker jag att det påminner mer om Amarone än Bourgogne. Den har en betydligt tjockare doft och tydlig, på gränsen till påträngande ton av russin i både doft och smak. Fortfarande bra syra och lite friskare fruktighet också. Är det vinet som utvecklas så, flaskvariation eller jag som är på helt olika humör nu och då (tror inte jag skulle uppleva det så olika om det bara var jag)?
 
SV: Idag dricker vi

Baron_Philippe skrev:
Är det vinet som utvecklas så, flaskvariation eller jag som är på helt olika humör nu och då (tror inte jag skulle uppleva det så olika om det bara var jag)?

Maten du äter till kan ju också påverka upplevelsen av vinet rätt ordentligt. Äter du något med sötma i (t.ex. rotfrukter, en söt sås eller dylikt) tar det ut sötman och frukten i vinet. Med andra ord, vad åt du till förra gången?
 
SV: Idag dricker vi

Hagbard C. skrev:
Maten du äter till kan ju också påverka upplevelsen av vinet rätt ordentligt. Äter du något med sötma i (t.ex. rotfrukter, en söt sås eller dylikt) tar det ut sötman och frukten i vinet. Med andra ord, vad åt du till förra gången?

Minns inte tyvärr. Dock brukar jag alltid smaka av vinet ordentligt och bilda mig en uppfattning innan jag börjar käka. Det gjorde jag även idag.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Masianco, Masi, pinot grigio och verduzzo, IGT Venezie (utan något till) Doftar mycket fruktigt av äpple, päron, lychee och lite honung. Fruktig smak där päron ligger kvar i eftersmaken.

Enkelt och ok vin i väldigt fruktig stil. Utan att ha sett vad det var för vin misstänkte jag att det var pinot grigio/gris pga av den fruktiga aromatiska doften. Inte bekant med verduzzo men antar att den bidrar med lite mer syra - även om syran inte är mer än medelhög. Som sagt ok men inte min smak egentligen.
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Initial deg 2011. Ung, spretig, god syra. God men förmodligen tipp topp först om några år.
 
SV: Idag dricker vi

Paul Dethune BdN. Degad januari 2012. Gillar den här så mycket, Lovat mig själv att låta dessa flaskor ligga men det är svårt.
Pinot från Ambonnay när den är som bäst. Fin brödig doft med mycket bär som vildhallon och smultron. En hel del mineralitet. Koncentrerat, balanserat vin som alltid förvånar mig då det är så pass ungt. Nu har jag bara tre kvar av en låda. MÅSTE låta dem ligga,
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Några axplock från senaste veckan:
2007, Châteuaneuf-du-Pape, Côte Rônde, Paul Autard: Lysande C9dP och den hittills klart bästa Côte Rônde jag smakat. Gissar att den långa relativt svala växtsäsongen haft en positiv inverkan på Autards höga Syrah-andel (runt 50%) jfrt med en del andra varmare årgångar (-01, -03, -05) där vinet känts instängt och lite murrigt till en början. Här excellerar dock Syrahn direkt med nord-rhônska toner av peppar, björnbär och chark. Efter en timmas luft så börjar Grencahe synas mer och tar till slut resolut över i doftrummet. I gommen får man leta efter mognad och ungdomen hos vinet styr än så länge helt och hållet och tanninerna är kraftfulla men inte störande på ngt sätt. Summa summarum en av de bättre 07:eek:r jag smakat.

2009, Ata Rangi Pinot Noir: http://www.systembolaget.se/90376
Härlig doft med både varma och svala toner. Dricker den här under två dagar och andra dagen är den mer utvecklad och visar på lite av samma hyacint-karaktär som jag hittade senast i Selosse Rosé ihop med mycket smultron/jordgubb i en stil som snuddar lite vid Chambolle-Musigny. Saknar kanske lite syran och nerven hos bra Bourgogne men vinet blir å andra sidan klart mer intressant att dricka som ungt. Väldigt fint handlag från vinmakaren och bra PN-uttryck.

2007, Chablis 1:er Crû *Vaucoupin", J-M Brocard: Inte dåligt vin på ngt sätt men skal/kärn-känslan i doften stör i alla fall mig såpass mycket att jag inte riktigt uppskattar de andra delarna som är klart bättre (citrus, krita, päron). Bra bett i syran fortfarande men tror inte att vinet kommer att vinna mer på lagring. Känns lite kort och kartigt i eftersmaken.

2008, Chardonnay, Ataraxia: Helt annat doftspektrum än Chablis:en med mer mogen frukt, lite fat och batonnage-karaktär som ger ett klart "fetare" intryck. De mest exotiska dragen av litchie och papaya lägger sig snart och det känns sedan mer klassiskt än nya världen. Ett av RSA:s bättre Charadonnay:er i min gom och helt klart ett vin jag häller i glaset 9 ggr av 10 jfrt med Chablis av ovanstående kvalitet. Det verkar dock mogna ganska snabbt nu så passa på och drick framöver (ingen panik dock) om ni har några.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Några axplock från senaste veckan:
2007, Châteuaneuf-du-Pape, Côte Rônde, Paul Autard: Lysande C9dP och den hittills klart bästa Côte Rônde jag smakat. Gissar att den långa relativt svala växtsäsongen haft en positiv inverkan på Autards höga Syrah-andel (runt 50%) jfrt med en del andra varmare årgångar (-01, -03, -05) där vinet känts instängt och lite murrigt till en början. Här excellerar dock Syrahn direkt med nord-rhônska toner av peppar, björnbär och chark. Efter en timmas luft så börjar Grencahe synas mer och tar till slut resolut över i doftrummet. I gommen får man leta efter mognad och ungdomen hos vinet styr än så länge helt och hållet och tanninerna är kraftfulla men inte störande på ngt sätt. Summa summarum en av de bättre 07:eek:r jag smakat.

2009, Ata Rangi Pinot Noir: http://www.systembolaget.se/90376
Härlig doft med både varma och svala toner. Dricker den här under två dagar och andra dagen är den mer utvecklad och visar på lite av samma hyacint-karaktär som jag hittade senast i Selosse Rosé ihop med mycket smultron/jordgubb i en stil som snuddar lite vid Chambolle-Musigny. Saknar kanske lite syran och nerven hos bra Bourgogne men vinet blir å andra sidan klart mer intressant att dricka som ungt. Väldigt fint handlag från vinmakaren och bra PN-uttryck.

2007, Chablis 1:er Crû *Vaucoupin", J-M Brocard: Inte dåligt vin på ngt sätt men skal/kärn-känslan i doften stör i alla fall mig såpass mycket att jag inte riktigt uppskattar de andra delarna som är klart bättre (citrus, krita, päron). Bra bett i syran fortfarande men tror inte att vinet kommer att vinna mer på lagring. Känns lite kort och kartigt i eftersmaken.

2008, Chardonnay, Ataraxia: Helt annat doftspektrum än Chablis:en med mer mogen frukt, lite fat och batonnage-karaktär som ger ett klart "fetare" intryck. De mest exotiska dragen av litchie och papaya lägger sig snart och det känns sedan mer klassiskt än nya världen. Ett av RSA:s bättre Charadonnay:er i min gom och helt klart ett vin jag häller i glaset 9 ggr av 10 jfrt med Chablis av ovanstående kvalitet. Det verkar dock mogna ganska snabbt nu så passa på och drick framöver (ingen panik dock) om ni har några.
Tack för anteckningarna Chambertin. Blev lite sugen på att prova Ata Rangi, gillar ofta bra PN från Nya Zeeland. Det är ju det distrikt som iallafall jag tycker ligger närmast Bourgogne i stilen. Visst, ibland stör jag mig på att de lite klumpigt försöker vara bourgogne utan att vara det men det hänger ju mycket på producenten
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite vin under de senaste dagarna:

2005 Clarendon Hills Grenache Onkaparinga
Koncentrerat fruktig. Hallon, jordgubbar, aningen söt känsla. Lakrits, espresso och choklad. Något eldig, behöver minst ett par timmar, gärna 3-4, med luft för att komma ihop. Bombastiskt vin, nästan lite vulgärt, men jag gillar det. För Grenache-fantasten.

N.V. Bernard Hatté Champagne Rosé
Mild, harmonisk framtoning. Apelsin, blodapelsin, äpple, kiwi, kex och nougat. Snällt och något kort kanske. Vinner på värme och lite luft.

2011 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal
Frisk, fruktig, kryddig, blommig, märkbar ton av tomatplanta. Bra matvin med sina syror, servera kyld.

2010 Bodegas del Palacio de Fefiñanes Albariño Rías Baixas 1583
Rik och varm. Burkfrukt, lite rostad majs, touch av menthol.

2008 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros
Frisk, ung. Citron, mineral, nötter, och fat. Bra intensitet, härligt vin.

2004 Domenico Clerico Barolo Percristina
Smakrikt, stramt, bra längd. Körsbär, blodapelsin, plommon. Ek, mandel, te, kryddor, drag av tjära och saltlakrits. Strålande bra, men fortfarande ungt. Lufta rejält.
 
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
Lite vin under de senaste dagarna:
2004 Domenico Clerico Barolo Percristina
Smakrikt, stramt, bra längd. Körsbär, blodapelsin, plommon. Ek, mandel, te, kryddor, drag av tjära och saltlakrits. Strålande bra, men fortfarande ungt. Lufta rejält.
Med en bra producent och ett sådant år så är det väl inte förvånande. Dock verkar ju 2004 kunna leverera viner som går att dricka även ganska unga.

Trevligt vin och tack för anteckningarna
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hemmasittning som spårade lite igår men eftersom vi bara var tre så blev det inte så många flaskor ;)
Winston -99
Krug GC
Daniel Savart, Dame de Coeur -06
Christian Audigier NV
Cos Estournel -06
Sine Qua Non, Labels Syrah -07
Ferraton CDP, Le Parvis -07
Chateau Menota -09 (helflaska ;D )

Imponerade mest gjorde nog Labels Syrah även om Winston, Krug, Cos och Savart var lysande bra också.
 
Toppen