Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan meddela alla intresserade att Prevosts La Closerie L08 har gått in i den så kallade tunneln... Hoppas att han kommer ut snart :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
tack så mycket? :)

Dröjer det innan de vinet närmar sig sin topp?
Ja, det dröjer ett tag, men eftersom det är en 2009:a så är den ganska tillgänglig redan nu.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igar kvall blev det en flaska Gosset rose med runt 5 ar pa nacken.
Hittade den for runt 900sek pa Pullmans Winepub i Bangkok.
Trevligt mogen med lite stram rod frukt, skon fruktsotma och oerhort lattdrucken.
Slank ner tillsammans med ett tapas trad med runt 20 olika prylar pa. Gott!!!
Avslutade med ett glas Felton Road pn 09, gott det med efter en 20 min luftning.

Ikvall blir det tydligen en Champagnebar i Roppongi, Tokyo.
Den ar otestad sedan tidigare, men hort att den ska vara helt ok.
Far aterkomma med vad det blev.
Polaren har snackat om Krug de senaste 3 veckorna, sa risken finns val att det blir nagon variant av det.
Med oss foljer tydligen 2 mycket sota lokala flickor, sa fokus kanske inte ligger pa vinet ikvall... ;)
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igar kvall blev det en flaska Gosset rose med runt 5 ar pa nacken.
Hittade den for runt 900sek pa Pullmans Winepub i Bangkok.
Trevligt mogen med lite stram rod frukt, skon fruktsotma och oerhort lattdrucken.
Slank ner tillsammans med ett tapas trad med runt 20 olika prylar pa. Gott!!!
Avslutade med ett glas Felton Road pn 09, gott det med efter en 20 min luftning.

Ikvall blir det tydligen en Champagnebar i Roppongi, Tokyo.
Den ar otestad sedan tidigare, men hort att den ska vara helt ok.
Far aterkomma med vad det blev.
Polaren har snackat om Krug de senaste 3 veckorna, sa risken finns val att det blir nagon variant av det.
Med oss foljer tydligen 2 mycket sota lokala flickor, sa fokus kanske inte ligger pa vinet ikvall... ;)

Kul, Japan nu ser jag.

Finns mycket bra champagne i Japan vad jag förstår. De är snabbt ute med de nya odlarna och verkar ha en ganska avancerad smak. 900 SEK i Tokyo är inte allt för blodigt måste man säga. Priserna där kan ju vara löjligt höga.

Gosset rosé, var ett tag sedan jag drack den, var ju lite av en "husskumpa" ett tag. Tyvärr lät jag inga ligga kvar i källaren. Som alltid, man kan inte köpa tillräckligt, det lär man sig

Ha det så bra ikväll nu.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

chateau La Garde-2000

Har provat det en gång innan och då var det kanon men tyvärr fick jag troligen tag på en flaska som spenderat för mycket tid i direkt solljus denna gången. Synd för detta vinet var kanon för ett halvår sedan iaf rätt lagrat.
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

Au bon Climat "knox alexander" 2008

viol, choklad och röda bär i en riktigt bra balans.
vinet är betydligt elegantare och "svalare" än vad jag hade förväntat mig.

kul att bli positivt överraskad :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kom just tillbaka till hotellet efter 10 timmar runt pa vinbarer och restauranger i centrala Tokyo.
Helt utmattad nu...

Vi drack bland annat:
Roederer 04
Clos de Goisses 00
Nuits st Georges VV 07(minns inte vem)
Gevrey Chambertin 08(Samma har...)
Henri Boillot 1:er Cru 09(Vilket lage? Minns inte det heller)
Montrose 07(Kan bara halla med om att det ar svinbra!!!)

Hon kom precis ur duschen, sa maste sluta nu.
Wish me luck...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Kom just tillbaka till hotellet efter 10 timmar runt pa vinbarer och restauranger i centrala Tokyo.
Helt utmattad nu...

Vi drack bland annat:
Roederer 04
Clos de Goisses 00
Nuits st Georges VV 07(minns inte vem)
Gevrey Chambertin 08(Samma har...)
Henri Boillot 1:er Cru 09(Vilket lage? Minns inte det heller)
Montrose 07(Kan bara halla med om att det ar svinbra!!!)

Hon kom precis ur duschen, sa maste sluta nu.
Wish me luck...
haha, glädjer mig att du njuter av livet :)
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Bel Air Lagrave 1985
Doftar Stall, Gammalt läder och piptobak och torkad frukt.
I smaken återkommer stall, vinbär, kaffe, Elegant och moget vin.
Korken var porös och det var med nöd och näppe jag fick upp korken, Ganska rejäl fällning i vinet.
Vinet utvecklades på karaff under kvällen.

Château Pajzos Tokaji Esszencia 1993
Färgen är guld med drag åt brun, Vinet är så fylligt att det känns som att hälla sirap i glasen.
Doften är episk, Det är nästan så man trillar baklänges, Persika, aprikoser, sultanrussin, citrus.

Vinet är så fylligt och trögflytande att det fastnar i glaskanten, Gåshud. Det är nostalgi från Budapest resan då vi provade olika esszencia. Det är så mycket smaker som samsas, det är så fylligt och lent, eftersmaken håller i sig i flera minuter. Sötman är extremt hög men balanseras av den höga syran.
Detta är ett vin i perfektion som kan drickas nu och flera hundra år framöver.

Drack Royal tokaji esszencia 1999, och 2000 i Budapest och då upplevde jag det möjligen att kunna bli snäppet vassare pga den högre syran och sötman men att vänta in detta vinet att bli moget är för en annan generation.
Redigera inlägg
 
Sv: Idag dricker vi

d9ae4346-e836-95d2.jpg


Intressant med CdG som klar etta följt av Vilmart. Dompan var det svagaste vinet. CdG är ett vin för lagring och är en av de bästa 02 jag druckit.

d9ae4346-e929-1568.jpg


Ofiltrerad och ostabiliserad sherry. Riktigt riktigt gott som intogs med Pata Negra och oliver.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Va på en 4 timmars färd på segway, tog med mig en flaska Bonnaire -04 som vi drack med utsikt över stadshuset. Ikväll blir det Lga -00.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikvall blev det en trevlig kvall i Roppongi da det var min fodelsedag.
Jag och en amerikansk kille var pa dejt med 2 charmiga tvillingsystrar fran Hiroshima.

Forst blev det en Krug NV da vi pratat om Krug sa mycket men aldrig druckit det tillsammans.
Till forratterna en Gevrey Chambertin 08 fran Robert Groffier.
Sedan till varmratterna en amerikanare, Rubicon Estate 08.

Krugen var som vanligt, klart mycket elegantare efter en halvtimme...

Gevrey kravde mer tid i glaset samt en ishink for att komma tillratta.
Efter 2 timmar var frukten borta, WTF???
Elegant och stram, men lite av ett barnarov nu. Vanta...

Rubicon ar en alkoholstark(14,8%) fruktbomb som var allas utom min favorit.
Visst ar det gott, men vart ar elegansen?
Visst var den bra, men saknade allt man kan kalla klassiskt. Pang pa bara!

Eter det ett kort besok pa en Cognacs bar runt hornet for en 25arig variant med en bra espresso.
All in all, en mycket trevlig kvall!
 

Bboy

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jaipur? Vin....
Var där för två veckor sedan och drack sula chenin blanc, bättre än väntat. Även deras cab/shiraz är ok. Lycka till
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Bollinger la grand anne 2000, brödig, ekig doft med en ganska fruktig smak, gröna äpplen. Lite för kort eftersmak enligt mig men en njutbar skumpa overall..
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH tittade förbi Fjällbacka och det var en bra ursäkt att korka upp:

Krug Rosé
Vilmart Coeur de Cuvée 1999
Vilmart Coeur de Cuvée 2002

Krug Rosén var på halvflaska med några års flaskmognad och helt underbar. 2002 är en riktigt bra årgång av Coeur de Cuvée men 1999:an var pigg och bra också. Intressant att prova dem mot varandra - de var mer lika i stilen än jag trodde. När jag provat 2002:an separat har jag alltid tyckt att den haft en väldigt speciell stil för att vara Coeur de Cuvée men så var det inte igår.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2008 Domaine Léon Barral Faugères Valinière
Frisk, sval och rikligt fruktig. Mogna persikor, blodapelsin, ferraribilar, torkade katrinplommon. Tydliga toner av sten och järn. Dessutom inslag av vitpeppar, örtkryddor, blommor och stall. Fantastiskt bra!

2008 Domaine Léon Barral Faugères Jadis
Fruktig, kryddig, ung, vissa tanniner. Laktrits, järn/blod, peppar, lätt bacon och blommor. Ganska funkig, och inte samma nerv som Valinière.

Då vinerna från Domaine Barral knappt svavlas är det viktigt att vara noga med lagringen. Jag har förvarat mina flaskor relativt svalt och har hittills inte haft några problem (fick dock byta ut en korkad flaska Jadis, men inga bakteriella angrepp). Förhoppningsvis kommer kvarvarande flaskor klara vidare lagring, det finns helt klart mer att hämta när det gäller mognad.
 
Toppen