Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Annu en mycket blot kvall i Tokyo igar..

Forst sushi och sake pa www.roppongifukuzushi.com

Efter det besok pa vinbaren Tsubaki.

Cristal 04
Lynch Bages 07
Chambolle Musigny 1:cru Leroy 86
Blanchot Raveneau 98
Bollinger GA 02

Idag har det blivit massor av vatten.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
CH tittade förbi Fjällbacka och det var en bra ursäkt att korka upp:

Krug Rosé
Vilmart Coeur de Cuvée 1999
Vilmart Coeur de Cuvée 2002

Krug Rosén var på halvflaska med några års flaskmognad och helt underbar. 2002 är en riktigt bra årgång av Coeur de Cuvée men 1999:an var pigg och bra också. Intressant att prova dem mot varandra - de var mer lika i stilen än jag trodde. När jag provat 2002:an separat har jag alltid tyckt att den haft en väldigt speciell stil för att vara Coeur de Cuvée men så var det inte igår.

Var den här flaskan 1999 bättre än den förra?
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Annu en mycket blot kvall i Tokyo igar..

Forst sushi och sake pa www.roppongifukuzushi.com

Efter det besok pa vinbaren Tsubaki.

Cristal 04
Lynch Bages 07
Chambolle Musigny 1:cru Leroy 86
Blanchot Raveneau 98
Bollinger GA 02

Idag har det blivit massor av vatten.

Ser ut som att du tar igen flera år av avhållsamhet :)

Hur var Leroy och Raveneaun? Inga dåliga viner de hade på listan
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Ser ut som att du tar igen flera år av avhållsamhet :)

Hur var Leroy och Raveneaun? Inga dåliga viner de hade på listan
Leroy hade fortfarande bra med frukt, lite forvanad faktiskt.
Det var sommeliern som foreslog den da vi ville variera med en mogen Bourgogne.
86 ar val inget vidare stort ar i Bourgogne?

Ravenau GC fantastisk som vanligt!
De hade en 1:er Cru 01:a for samma pris pa listan, da blev valet enkelt...

Kan verkligen rekommendera ett besok om nagon har vagarna forbi.
Fantastisk vinlista...

Restaurant Tsubaki
Kihara Bldg. 1F, 4-11-9, Nishi-Azabu, Minato-Ku
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Leroy hade fortfarande bra med frukt, lite forvanad faktiskt.
Det var sommeliern som foreslog den da vi ville variera med en mogen Bourgogne.
86 ar val inget vidare stort ar i Bourgogne?

Ravenau GC fantastisk som vanligt!
De hade en 1:er Cru 01:a for samma pris pa listan, da blev valet enkelt...

Kan verkligen rekommendera ett besok om nagon har vagarna forbi.
Fantastisk vinlista...

Restaurant Tsubaki
Kihara Bldg. 1F, 4-11-9, Nishi-Azabu, Minato-Ku

1986 är inte ett stort år för röd bourgogne som jag förstår det men en årgång då toppvinerna ändå levererade (lite som champagne 1986 där ju en hel del bra kom fram). Har druckit extremt lite från 1986, nyligen en DRC Echezeaux som var väldigt bra och tidigare en La Tâche som naturligtvis var bättre. Den förstnämnda var nog lite "over the top" men levererade ändå riktigt bra. Så dags att dricka upp dem helt klart :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Chateau Montfollet 2009, korken gick av 2 gånger och såg väldigt fuktig ut inuti. Svagare än tidigare flaskor jag druckit men slinker ner iaf.
 
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
2008 Domaine Léon Barral Faugères Valinière
Frisk, sval och rikligt fruktig. Mogna persikor, blodapelsin, ferraribilar, torkade katrinplommon. Tydliga toner av sten och järn. Dessutom inslag av vitpeppar, örtkryddor, blommor och stall. Fantastiskt bra!

2008 Domaine Léon Barral Faugères Jadis
Fruktig, kryddig, ung, vissa tanniner. Laktrits, järn/blod, peppar, lätt bacon och blommor. Ganska funkig, och inte samma nerv som Valinière.

Då vinerna från Domaine Barral knappt svavlas är det viktigt att vara noga med lagringen. Jag har förvarat mina flaskor relativt svalt och har hittills inte haft några problem (fick dock byta ut en korkad flaska Jadis, men inga bakteriella angrepp). Förhoppningsvis kommer kvarvarande flaskor klara vidare lagring, det finns helt klart mer att hämta när det gäller mognad.
Intressant med kommentarer om svavel. Lagring får man inte glömma bort som en viktig del om man minskar andelen tillsatser i vinet
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har varit några dagar i Fjällbacka och hälsat på Elvis med familj och min tanke var att vi skulle runda av vistelsen med lite golf och skumpa igår. Tyvärr var Elvis tvungen att jobba och därmed passa på champagnen som jag plockat med men en persons förlust är ju någon annans vinst. Elvis nämnde nämligen att Per Stade skickat ett PM till honom och frågat om vi var intresserade av att komma förbi och prova en flaska Thierry Perrion Cuvée Maurice eftersom alla han öppnat har haft konstigt bismak/lukt. Eftersom Elvis tacka nej till skumpan jag fraktat upp så ringde jag Per för att se om han var intresserad av att dela på flaskorna istället och det var han.

Vi inlede med att prova en Cuvée Maurice och naturligtvis var det en flaska som inte hade lika framträdande toner av klister som Per ville ha vår åsikt om men det fanns definitivt där i bakgrunden. Vi började diskutera lite om det verkligen är en defekt och om det snarare är så att det beror på Perrion-druvan och vinifikationen? Per skickade med mig en flaska till Elvis så även han får prova och återkomma med sin åsikt. Flaskan vi öppnade ställdes åt sidan för att bli bas i en sås då den inte föll oss inte i smaken.

Desto trevligare var nästa flaska som dracks till en hel del Kalixlöjrom med tillbehör. En halva Billecart-Salmon Rose införskaffad under 90-talet. En underbar mörk laxrosa och guldig färg och aromer som nästan fick en att börja gråta. Perfekt med en underbar frukt, syra och balans. Har en kvar och frågan är hur länge jag kan hålla mig borta från den?

Härnäst öppnade vi en Bollinger GA 96 Magnum till krabbklor och även den levererade på bästa tänkbara sätt. Helt underbar med alla klassiska Bollytoner. Har även en kvar av denna men den kommer jag inte röra på ett tag för den klarar många år till i källaren.

Stort tack till Per Stade för gästfriheten! Hoppas vi kan göra om det fler gånger.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vigneto Fracia-2008

Hade höga förväntningar på detta vin pga producenten Nino Negri som gjort det mest prisvärda vin jag köpt på SB, Le Tense Sassela 07.

Detta vin verkar vara gjort efter appassimentometoden om man går efter smaken och det brukar innebära en hög prislapp på rätt mediokra viner. Visst är de bättre än något amaronevin i sin prisklass som jag sett i Sverige men hade väntat mig mer.

Härlig doft av mörk choklad och parfym och smaken är rätt besk men med en viss fruktighet.

Tror inte att de blir så mycket bättre av lagring heller .
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Eftersom Elvis tacka nej till skumpan jag fraktat upp så ringde jag Per för att se om han var intresserad av att dela på flaskorna istället och det var han.

Älskar sådana hör spontana besök, speciellt om gästen har champagne med sig ;)

CH skrev:
Vi började diskutera lite om det verkligen är en defekt och om det snarare är så att det beror på Perrion-druvan och vinifikationen?

Har alltid trott att det är nåt skumt med vinifikationen men det var en intressant teori att
den speciella klonen av PN som de har använt kan vara orsaken.

CH skrev:
Per skickade med mig en flaska till Elvis så även han får prova och återkomma med sin åsikt. Flaskan vi öppnade ställdes åt sidan för att bli bas i en sås då den inte föll oss inte i smaken.

Ledsen Elvis, det blir en nära-döden-upplevelse.

CH skrev:
Desto trevligare var nästa flaska som dracks till en hel del Kalixlöjrom med tillbehör. En halva Billecart-Salmon Rose införskaffad under 90-talet. En underbar mörk laxrosa och guldig färg och aromer som nästan fick en att börja gråta. Perfekt med en underbar frukt, syra och balans.

Kan bara hålla med - en upplevelse

CH skrev:
Härnäst öppnade vi en Bollinger GA 96 Magnum till krabbklor och även den levererade på bästa tänkbara sätt. Helt underbar med alla klassiska Bollytoner.

Utvecklades under kvällen från fräsch syrlighet till alltmer mäktig och kraftfull

CH skrev:
Stort tack till Per Stade för gästfriheten! Hoppas vi kan göra om det fler gånger.

Det är vi som skall tacka för besöket.
Du är alltid välkommen till en "onsdagskväll i timmerkojan"
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har nallat på vinerna från semesterresan (läs tråden i Resor - Frankrike och en gnutta Tyskland):

Igårkväll:
Bernard Schwach, Riesling, grand cru Schoenenbourg, Alsace, 2008 (pastasallad med rökt makrill, ägg, majonnäs och kapris)
Intrycken i doft och smak består från det jag upplevde där:
Doftar vinteräpplen, mandel, lätt av jasminblom, lite honung. I Smaken dominerar mogna vinteräpplen. Rel. hög syra. Bra koncentration.
Riktigt trevlig riesling med fin koncentration. Passade också rätt bra med maten.

Ikväll:
Nuits-saint-Georges, 1er cru, Clos De Thorey, Domaine Charles Thomas, 2002 (helstekt kalkon med potatis, morötter, persilja och en skysås smaksatt med apelsin)
Doftar syrliga körsbär, tranbär, blodapelsin, lätt av jordgubb, blommigt (ros), lätt parfymerat, lite örtigt, kakao, sötlakrits, lite jordigt, målarlåda. Smakmässigt är det ett lätt vin, dominerat av frukten, men lite av det mer utvecklade känns också av. Lätt beska och ganska frisk syra.
Egentligen lite mindre utvecklad än vad jag trott. Ganska mycket frukt och syra. Lite roligt var också att det är första gången jag känner doften "målarlåda" som Rara-droppar-bloggen ganska ofta skriver. Här förstod jag (tror jag i alla fall) verkligen vad som menas med det begreppet. Ett gott vin, om än inte så stort, som passade bra till maten.
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fontalloro Felsina 2005: körsbär i likör (läs biten i alladinasken), marsipan, smör och ett uns bläck jag tror att dom lyckats klämma in lite sur svett där också :)
riktigt trevligt med en skön balans där inget spretar eller dominerar och ett bra tryck i tanninerna.
 

Adde

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack Gurto för ordet Målarlåda, det är många gånger jag känt en doft som jag inte riktigt kunnat sätta fingret på men nu slog det mig att det är oljefärg (målarlåda) jag famlat efter.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dr. H. Thanisch (Erben Müller-Burggraef), Dornfelder, Mosel-Saar-Ruwer, 2004 (grillad ryggbiff med potatissallad med pumpakärnsolja)
Klumpig åldersfällning med vinsten i. Ganska mörkt rött. Doftar körsbär, lite söta jordgubbar, svarta vinbär, diskret fatton (välintegretat), tobak, lakrits, lagerblad, örter, mint. Lite blyg doft men god. I munnen är det medelfylligt och relativt syrligt.

Dornfelder är en väldigt ny bekantskap (vinet är köpt på den nyss avslutade semestern. Från Vinotheket i Bernkastel) och i det här fallet är det en trevlig bekantskap. Både spännande och gott. Bra balans och med en uppfriskande syra som passade alldeles utmärkt till maten. Med tanke på priset (9,50€) ett riktigt fynd. Sådana viner borde det finnas mer av i det billigare sortimentet på systemet. Men det fanns också en del, även dyrare, Dornfelder i Mosel som var rent ut sagt odrickbara. Detta var pärlan bland stenkulorna på Vinotheket. Inte stort men ett mycket trevligt vardagsvin.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Adde skrev:
Tack Gurto för ordet Målarlåda, det är många gånger jag känt en doft som jag inte riktigt kunnat sätta fingret på men nu slog det mig att det är oljefärg (målarlåda) jag famlat efter.

Och jag i min tur tackar Rara droppar-bloggen. Ibland behöver man verkligen få fler uttryck av andra för att bredda sitt sätt att beskriva dofter.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trevligt vinpaket till maten idag. Lanson nv från magnum, som var.. typ intetsägande, följdes av Dompa -00 som var riktigt bra. Andra ljusglimtar var Barda, en Pinot från Argentina som var överraskande bra samt Chateau la Rame, Saint-Croix-du-Mont -01 som dock inte är för den som har svårt för saffran... Le Haut-Lieu -10 Vouvray från Domaine Huet var riktigt bra också.
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en flaska Cuvée du Goulté 2007 från Marie Noelle Ledru. En snäll blanc de noirs med typisk pinot noir drag, som passade väldigt fint till maten, grillad norsk baconkorv (riktiga grejer, ingen Dennis Hot Dog), potatis sallad och grönsaker. Skall prova mer av denna producent.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Trevligt vinpaket till maten idag. Lanson nv från magnum, som var.. typ intetsägande, följdes av Dompa -00 som var riktigt bra. Andra ljusglimtar var Barda, en Pinot från Argentina som var överraskande bra samt Chateau la Rame, Saint-Croix-du-Mont -01 som dock inte är för den som har svårt för saffran... Le Haut-Lieu -10 Vouvray från Domaine Huet var riktigt bra också.
Kul att du testat domaine Huet! En riktigt bra topp producent! Kan du beskriva lite mer hur du upplevde 2010 haut-lieu ?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Knas vår bordsreservering är bortslarvad, någon som vet en bra restaurang i nyköping?
 
Toppen