Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Bordeauxvin med 11 år på nacken har en förmåga att komma till sin rätt tillsammans med rätt mat. Viner från t.ex. Napa Valley blir sällan lika klockrena tillsammans med mat

All bordeaux har inte material för att klara och utvecklas med 11 års lagring. Den flaskan jag prova var helt död.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Bordeauxvin med 11 år på nacken har en förmåga att komma till sin rätt tillsammans med rätt mat. Viner från t.ex. Napa Valley blir sällan lika klockrena tillsammans med mat
Nja. Om du anstränger dig och anpassar maten till vinet så kommer alla korrekta och välgjorda viner att "komma till sin rätt".
F.ö. så lär du inte hitta något vin från Napa Valley värt namnet för under 100 spänn...
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Louis Jadot, Santenay, Clos de Malte, 2007 (black angus-ryggbiff, ugnsrostad sötpotatis, morot, paprika och rödlök med sauce bordelais) Doftar ljusa körsbär, syltade jordgubbar, fatkrydda (åt muskothållet), sötlakrits, lätt animaliskt (rått kött). I munnen är det lätt, syrligt och en aning kryddigt.

Ganska enkel och lätt men god bourgogne. Den klarade faktiskt av maten. Trodde att den skulle vara väl lätt - och visst hade det varit optimalt med en kraftigare och mognare bourgogne men hade ingen hemma (har inte källaren hemma) - men det gick rätt bra ihop.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug GC - underbar som vanligt. Den här hade legat sedan 2011 i mitt förråd. Men undrar om de inte var bättre förr...
Dedicato a Walter 2007 - efter att ha luftat den i ett gäng timmar var den lite mindre brutal, lite mjukare om mindre spetsig. Det känns att det är ett bra vin med bra råvaror.
Ch Canon la Gaffeliere 2007 - kändes väldigt "fransk", nästan för perfekt och inställsam i jämförelse med Waltern. Båda är mycket bra viner, men favoriten var nog den lite
oborstade Waltern.

Gick och la mig 02:00, blåste 0,82 ;D vaknade 07:30 och blåste 0. Det kändes inte som att det var dags att gå upp riktigt då och det gjorde jag inte heller. 8)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug CdM 90, helt sönderfallen, fuktskadad etikett och precis den där rätta looken och känslan på flaskan, perfekt nivå och helt ren... öppnar med ett lätt pys, provsmakar... helt död, citronvatten. Endast en otäck syra kvar, all frukt borta.

Jag gråter. Men inte lika mycket som sommelieren. Ibland är det smart att öppna dessa flaskor på krogen.


Andreas
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug CdM 90, helt sönderfallen, fuktskadad etikett och precis den där rätta looken och känslan på flaskan, perfekt nivå och helt ren... öppnar med ett lätt pys, provsmakar... helt död, citronvatten. Endast en otäck syra kvar, all frukt borta.

Jag gråter. Men inte lika mycket som sommelieren. Ibland är det smart att öppna dessa flaskor på krogen.


Andreas

Men så bittert!
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Penfolds Bin 28- 2009

Det godaste vinet från nya världen som jag smakat, hade gissat att vinmakaren var utbildad i Italien faktiskt. vinet har en tydligt Italiensk karaktär. Fruktigt och eldigt på samma gång. Det mest prisvärda vinet jag smakat på länge. :)
 

Dovberg

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clos de Saint-Yves från 1982 tillsammans med svensk hummer, ostron och krabba. Generös, mogen doft med gula äpplen, petroleum, clementin och honungsmelon. Smaken är otroligt rund, fet med härliga citrustoner och honungsmelon. Är detta 30 år gammalt? Kan utveckas minst 10 år till. Helt makalöst gott :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters Rose for Albane, inhandlades idag på söderhallarna. Doftade ingenting först men smaken var väldigt öppen från första glaset, smultron och jordgubbar väldigt fruktigt och en väldigt fin rose som jag gärna dricker fler gånger. är ganska säker att min tjej även skulle uppskatta denna väldigt fina champagne. ett riktigt fynd för sina 340 kr. var hittar man en låda?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug GC - köpt 2008.

Jag har sagt det förut och nu säger jag det igen.
Öppna aldrig en ung GC! Den här har så ofantligt mycket bättre smak, kolan och djupet kommer fram på ett helt annat sätt.
Acceptera - det tar några år innan GC blir en Krug!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug CdM 90, helt sönderfallen, fuktskadad etikett och precis den där rätta looken och känslan på flaskan, perfekt nivå och helt ren... öppnar med ett lätt pys, provsmakar... helt död, citronvatten. Endast en otäck syra kvar, all frukt borta.

Jag gråter. Men inte lika mycket som sommelieren. Ibland är det smart att öppna dessa flaskor på krogen.

Usch vad tråkigt. :( Vad blev det i stället?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Efter rose for albane skulle det bli en Egly-Ouriet tradition men kompisen tog fel och öppnade en egly vieillies vignes deggad -09 istället. En väldigt fin skumpa med mycket djup och lång eftersmak en topp champagne verkligen.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Terre di San leonardo-2008

Franskinspirerat vin som man skulle kunna gissa vore betydligt äldre och dyrare än de är. En hel del mineral och jordiga toner.

Ett av de få rödvin i sin prisklass från standardsortimentet på SB som ger riktigt bra valuta för pengarna. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Efter rose for albane skulle det bli en Egly-Ouriet tradition men kompisen tog fel och öppnade en egly vieillies vignes deggad -09 istället. En väldigt fin skumpa med mycket djup och lång eftersmak en topp champagne verkligen.
Sånna vänner som tar fel mellan standard och prestige är den bästa typen av vänner, eller ;) ?
 
Sv: Idag dricker vi

Charles Heidsieck Mis en Cave 1987 på Jero. Otroligt bra vin. Mörk färg, smörig doft med choklad och mogna röda bär. Nötig, söt smak som ändå är frisk med perfekt mousse som kittlar gommen
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug CdM 90, helt sönderfallen, fuktskadad etikett och precis den där rätta looken och känslan på flaskan, perfekt nivå och helt ren... öppnar med ett lätt pys, provsmakar... helt död, citronvatten. Endast en otäck syra kvar, all frukt borta.

Jag gråter. Men inte lika mycket som sommelieren. Ibland är det smart att öppna dessa flaskor på krogen.


Andreas
Ajdå, det måste svida. :-[ Vet du om den var lagrad under optimala förhållanden, eller handlar det om flaskvariation, eller var årgången helt enkelt inte så stor här som man kunde vänta sig?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Substance deg 09. För mig är Substance en helt underbar champagne som alltid levererar och den här flaskan var inget undantag. En väldigt speciell champagne som jag faktiskt aldrig tror att jag skulle missa på en blindprovning - den enda som jag tycker är nära i stilen är Les Carelles. Nåväl, mycket exotisk frukt på näsan, pigg och fräsch och lång eftersmak. Väldigt "Selossig".

Sedan blev ett par flaskor Château Laroque 2003. En trevlig Bordeaux, nästan bara Merlot, lakrits på näsan, mycket mörk frukt (svarta vinbär?) i munnen, kraftig. Passade bra till köttet som vi åt.
 
Toppen