Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Paul Blanck, Riesling, Patergarten, Alsace, 2009 (Choucroute garnie - bratwurst, rökig chorizo, sidfläsk och bog) Doftar fruktigt av äpplen, nötigt och lite smörigt, stenig mineralitet. Smakmässigt är den väldigt fruktigt. Syran är någonstans mellan balanserad och frisk.

En enkel och fruktdriven riesling (antar att den höga fruktigheten beror på den varma årgången) med kännbar restsötma (men ändå närmare torrt än halvtorrt). Välgjord och god vardagsriesling. Passade alldeles utmärkt med maten. Frukten och den lilla sötman balanserades av hettan som korvarna bidrog med.
 

chambertin

Medlem
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Charles Heidsieck Mis en Cave 1987 på Jero. Otroligt bra vin. Mörk färg, smörig doft med choklad och mogna röda bär. Nötig, söt smak som ändå är frisk med perfekt mousse som kittlar gommen
Är det en 86:a eller en 85:a då eller både och ? Hur funkar det med "Mis en Cave" hos Charles Heidsieck egentligen ?
Finns inget i AOC:n som reglerar det begreppet va ?
Läste lite här hos "doktorn" (http://www.thewinedoctor.com/tastingspr ... ieck.shtml) men blir inte klokare vad gäller de äldre Mis en Cave.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ingen höjdarhelg på vinsidan men det blev i alla fall en Pontet-Canet -07 som smakade väldigt bra redan nu. Dekanterade ca en timma och den var lite blyg i frukten i början och dominerades först av lite rostade fat men sen öppnade den sig fint och bjöd på härligt med plommon, ceder och fin cassis. I munnen är tanninerna fint strukturerade och längden är oklanderligt bra. Det här är inget man måste lägga på rygg i 10-15 år för att kunna njuta av även om detta mest var en flaska jag drog av pur nyfikenhet. Kul att Bdx kan bjuda på den typen av drickupplevelse även som ungt.

På vitvinssidan är jag ganska svag för Alvarinho/Albariño och är lite förvånad över att det skrivs så lite om dessa härliga personligheter från norra Portugal/nordvästra Spanien. Det var tunnt med viner på SS därifrån för några år sedan men nu finns det ett hyfsat utbud att botanisera bland (25-tal från Spanien och 5 (ok, inte så imponerande) från Portugal. Portugal hyser i mitt tycke en av de allra bästa med Anselmo Mendes Muros Antigos 2010 (http://www.systembolaget.se/75184 ). Dessutom är det här viner som ofta utvecklas fint med några års flasklagring.

Den Albariñho vi drack var en 2006, Pace de Barrantes från Rias Baixas. Färgen var ganska tät gul och doften stor och med tydliga mognastoner som drog åt aprikos parat med friska toner av mango och päron. I munnen är det stramt, ganska mineralbetonat, fylligt, helt torrt och syran fortfarande sprittande ung.
 

egonx

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
...
På vitvinssidan är jag ganska svag för Alvarinho/Albariño och är lite förvånad över att det skrivs så lite om dessa härliga personligheter från norra Portugal/nordvästra Spanien. Det var tunnt med viner på SS därifrån för några år sedan men nu finns det ett hyfsat utbud att botanisera bland (25-tal från Spanien och 5 (ok, inte så imponerande) från Portugal. Portugal hyser i mitt tycke en av de allra bästa med Anselmo Mendes Muros Antigos 2010 (http://www.systembolaget.se/75184 ). Dessutom är det här viner som ofta utvecklas fint med några års flasklagring.
...

Jag har fallit för Anselmo Mendes Alvarinho Contacto (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... aruNr=6707). Har varit gott under sommararen med dess lätta fruktiga krispighet. Muros Antigos vill jag prova, gärna parallellt med Contacto. Smörstekta kantareller med alvarinho eller riesling i glaset är säsongens höjdpunkt.

I helgen blev mer tysk Pinot Noir. Künstler 1999 och Mathias Gauls 2009. Künstler fått fin mognad saknar den lite finess och elegans. Gauls vin var fruktig och typisk men endimensionell och lite tråkig. Har plikttroget snart provat mig igenom samtliga tyska rödviner på monopolet och det är väldigt ojämn nivå, precis som när man reser runt bland de tyska vingårdarna.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Ajdå, det måste svida. :-[ Vet du om den var lagrad under optimala förhållanden, eller handlar det om flaskvariation, eller var årgången helt enkelt inte så stor här som man kunde vänta sig?

en defekt flaska... 1990 CdM är normalt inte ens moget ännu, även om det förstås dricker riktigt bra redan.
Har faktiskt aldrig tidigare fått en defekt CdM. Druckit 88 och 90 tidigare i år och dessa var magiska.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
en defekt flaska... 1990 CdM är normalt inte ens moget ännu, även om det förstås dricker riktigt bra redan.
Har faktiskt aldrig tidigare fått en defekt CdM. Druckit 88 och 90 tidigare i år och dessa var magiska.
Ok, tack! Bra att veta. Men riktigt oturligt för dig/er.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Under sommaren har det blivit mest hof så av den lilla mängden vin man druckit så är det bara följande som var minnesvärda nog att nämna (utöver dem jag redan skrivit om):

Henriot Rose Noire, sista flaskan i en lott av 3 som jag köpte och den överlägset bästa.. Frukt och syra i perfekt balans och på sin absoluta topp just nu till skillnad från övriga som passerat den med några år. Sedan hade denna en underbar mousse också vilket de övriga saknade.

Charles Heidseick Mis en Cave 1997 magnum, underbar flaska med kola och rostat kaffe i massor.

Legras & Haas Pi magnum, första flaskan jag provat av denna och gillade den verkligen! Naturligtvis för ung nu men ack så god så det lär inte ta lång tid innan jag öppnar en flaska till.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Legras & Haas Pi magnum, första flaskan jag provat av denna och gillade den verkligen! Naturligtvis för ung nu men ack så god så det lär inte ta lång tid innan jag öppnar en flaska till.
Den låter som en spännande champagne. Det var den som du och Elvis provade va ?

Såg att Andreas druckit den också och var "ganska" nöjd.

Andreas skrev:
Legras & Haas (pi) 3,14 grammare med 95,96,98,99,02 solerametod, ren BdB från Chouilly på magnum. Endast 250 flaskor av denna deg. Juli 2011. Fantastisk Chouillynäsa och en nästan överdriven grapefruktig mun. Stora klunkar. Kommer hålla LÄNGE, denna var verkligen oförlöst men redan underbart god. ÄLSKAR Chouilly. Faen bättre än Mesnil... jajajaja jag är en idiot.
 

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pol Roger NV
Viss känsla av päronsplit men ändå ett gott grillvin, d.v.s. gott att dricka medans man grillar ;D

Emilio Moro Malleolus 2007
Mycket röda bär en hel del tanniner men efter 4 timmar börjar den mjukna lite, all in all ett gott vin som passade väl till en grillad oxfilé med kryddsmör.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

San Giorgio, Brunello, Ugolforte, 2005 (pasta bolognese på högrev och märgben) Begynnande brunt i förgnyansen. Doftar kirschiga mörka mogna körsbär, mörk choklad, sötlakrits, en aning russin och multna höstlöv. I munnen är det mjukt, milda tanniner och lite eldigt (14,5%) men inte så det stör.

Noterna är tagna rätt hastigt (hade gäster) och jag är något handikappad av en förkylning (dopade mig innan med nässpray för att få ut något av vinet) men jag upplevde det som ett trevligt vin med lite mognadstecken. Gick också bra till maten.

Kan också kort nämnas att vi började med en flaska Jeanmaire (flaskan bör vara 1-2 år gammal). Doftade björnklister och mogna äpplen men fanns en störande omogen beska i smaken.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug Rosé på halvflaska. Märklig doft och helt vidrig i munnen. Inte kork men någon annan defekt. Väldigt irriterande. Någonstans bakom den "giftiga" ridån kan man ana de underbara Krugtonerna vilket är extra retligt. Utan några större förhoppningar ställde jag in den i kylen ett dygn men det blev bara värre.

Blev en NV Vilmart Grande Réserve på halvflaska som klen tröst. :(
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Krug Rosé på halvflaska. Märklig doft och helt vidrig i munnen. Inte kork men någon annan defekt. Väldigt irriterande. Någonstans bakom den "giftiga" ridån kan man ana de underbara Krugtonerna vilket är extra retligt. Utan några större förhoppningar ställde jag in den i kylen ett dygn men det blev bara värre.

Blev en NV Vilmart Grande Réserve på halvflaska som klen tröst. :(

Tråkigt, jag hade en liknande upplevelse från en av dessa flaskor (förutsätter att det är samma som jag köpte)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

En helt ok lördag med släkten och några gamla godingar plockades fram ur garderoberna:
Inte ens 80-åringen som vi firade var äldst vid bordet.



2005 Château Dauzac: Den är juvenilen behövde mycket tid för att öppna upp sig men när den väl hade gjort det så var det ren och skär njutning i glaset med cassis, plommon och blommighet. Underbar fruktsyra och klart närvarande och ungdomliga tanniner. Helt klart sizad att leverera i minst 8-10 år till och i mitt tycke är den väl ung nu.

1985 Château Lynch-Bages: Det sistnämnda om Duazac:en kan man inte säga om Lynch-Bages -85. Det är nog 8-10 år sedan jag drack den här senast men jag kunde inte föreställa mig att den forfarande skulle vara så här bra som 27-åring. Sin topp hade den kanske för några år sedan men utförsbacken har en väldigt svag lutning vilket gör att jag inte skulle tveka att slå till på en vällagrad låda om jag kom åt. I glaset hoppar det upp en skolboks-Pauillac med massor av cigarrlåda, lte stall och mogna svarta vinbär och till det en rund och mjuk munkänsla med helt mogna tanniner som ger ett lätt och nästan elegant intryck efteråt. Strålande gott

1927 Taylor's VP: Får tillstå att min erfarenhet av så här gammal VP är typ 0 och referensramanarna är mer åt hållet 60-tal och framåt. Taylor har alltid haft ett lite spritigt anslag när man häller upp första glaset och så var det här också. Detta försvinner dock väldigt fort här och en räcka kryddor dominerar sen doften hela kvällen. Mest känns det stjärnanins, kryddnejlikor, ingefära, lakrits och muskovadosocker. Syrorna är åldrade, ngt vassa och lite flyktiga men sötman är kvar ihop med en längd och eftersmak som får allt annat att blekna.

1963 Fonseca VP: Svårt att få VP från min favoritdomän efter Taylor's och det känns trots sina 49 år lite som ett barnarov (kanske mest pga 27:an strax före). 1963 är ju ett av 1900-talets stora VP-år och här får man ett underbart exempel på Fonsecas silkiga, komplexa och vaniljfruktiga karaktär som jag gillar så mycket. Klockorna stannade ju tyvärr lite för mycket strax innan det här kom i glaset men när jag samlat ihop mig lite så gick alldeles utmärkt att dricka och njuta av denna också.

Vi drack ngn champagne också men jag kommer inte ihåg riktigt vad det var.. :)
 

ErikG

Trött...
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
En helt ok lördag med släkten och några gamla godingar plockades fram ur garderoberna:
Inte ens 80-åringen som vi firade var äldst vid bordet.



2005 Château Dauzac: Den är juvenilen behövde mycket tid för att öppna upp sig men när den väl hade gjort det så var det ren och skär njutning i glaset med cassis, plommon och blommighet. Underbar fruktsyra och klart närvarande och ungdomliga tanniner. Helt klart sizad att leverera i minst 8-10 år till och i mitt tycke är den väl ung nu.

Kul att se att Dauzac var god. Får se om mina 2003 jag fick hem idag är lika goda!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
En helt ok lördag med släkten och några gamla godingar plockades fram ur garderoberna:
Inte ens 80-åringen som vi firade var äldst vid bordet.

Dålig stil att inte fixa fram något från festföremålets födelseår, tycker jag. ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Dålig stil att inte fixa fram något från festföremålets födelseår, tycker jag. ;)
;D

1932: Red Bordeaux: Poor, White Bordeaux: Poor, Red Burgundy: Poor, Champagne: Poor, Tokaji: Very Good, Vintage Port: Not declared
Så man skulle ju skakat fram en Tokaijer då förstås.

Men 1932 så skapades ju Appellation Controlée i och med Châteauneuf-du-Pape men det var tydligen ingen vidare årgång det heller. :(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
;D

1932: Red Bordeaux: Poor, White Bordeaux: Poor, Red Burgundy: Poor, Champagne: Poor, Tokaji: Very Good, Vintage Port: Not declared
Så man skulle ju skakat fram en Tokaijer då förstås.

Är själv född i en årgång som är genomusel i Frankrike och Tyskland, och då får man ta till det gamla vanliga tricket: Colheita Port eller Madeira. Tenderar att göras varje årgång, och vara mycket långlivade.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

baum skrev:
Emilio Moro Malleolus 2007
Mycket röda bär en hel del tanniner men efter 4 timmar börjar den mjukna lite, all in all ett gott vin som passade väl till en grillad oxfilé med kryddsmör.
Intressant med Emilio Moro.
Den bodegan har jag som en stabil och kvalitetsdriven producent i Ribera. Hans Malleolus har jag dock inte druckit.

Har du provat Malleolus de Sancho Martin eller Malleolus de Valderramiro ?
 
Toppen