Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det var det första vinet jag druckit från Emilio Moro, och det var en väldigt trevlig bekantskap.
Skulle gärna prova deras toppviner, några förslag vars man skulle kunna hitta dom?
 

perpro

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår och idag har jag smuttat på en Domaine de la Janasse VV 2010. Fortfarande väldigt ungt (såklart) men ändå en njutning att dricka, Doft av mörka bär, koncentrerad frukt och kraftiga taniner men ändå väl integrerat (tror jag...) och friskt med en lång eftersmak. Var mest sugen på att testa eftersom så många i Sverige haft problem med felaktiga flaskor, och några av de jag köpte troligtvis var returnerade flaskor. Dessutom släpps ju 2010:eek:rna om några dagar, och jag har inte testat Janassen tidigare (som sagt, jag började intressera mig för några månader sen bara) Men denna var mumma i varje fall, så det blir några flaskor på släppet 6/9.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

baum skrev:
Det var det första vinet jag druckit från Emilio Moro, och det var en väldigt trevlig bekantskap.
Skulle gärna prova deras toppviner, några förslag vars man skulle kunna hitta dom?
Dom fanns på SS dom också såg jag.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Håller med om Emilio Moro, en av mina favoriter från Ribera. Igår dracks det Terras Gauda (Rias Baixas) till japanskt, härligt fruktig och smörig.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

2006 Monchiero Carbone Roero Printi Riserva

Ett forfarande lite väl ungt vin som behöver rätt mat för att komma till sin rätt i dagsläget. Mycket saltlakritsdoft och jordiga toner, inspirationer av dyrare baroloviner märks ganska tydligt. Det kommer att bli ett riktigt bra vin i sin prisklass efter 2 år eller mer i källaren. 3 timmer i karaff behövs innan det öppnat sig i dagsläget.

Skulle gissa att de är ett av de vinerna i sin prisklass (på sb) som kommer att leva längst.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En trevlig start på höstens provningssäsong:

Thierry Perrion Cuvée Maurice
Deutz bdb 1996
Cristal Rosé 1995
Krug Clos de Mesnil 1985

Jag är fortfarande helt tagen. Cristal Rosén var helt fantastisk, vilken kraft, och sedan kom en mycket ung Clos de Mesnil som kan vara den bästa champagne jag smakat. Dessutom var vi bara tre så vi kunde dricka rejäla klunkar av de här mästerverken. Underbart!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En trevlig start på höstens provningssäsong:

Thierry Perrion Cuvée Maurice
Deutz bdb 1996
Cristal Rosé 1995
Krug Clos de Mesnil 1985

Jag är fortfarande helt tagen. Cristal Rosén var helt fantastisk, vilken kraft, och sedan kom en mycket ung Clos de Mesnil som kan vara den bästa champagne jag smakat. Dessutom var vi bara tre så vi kunde dricka rejäla klunkar av de här mästerverken. Underbart!

Uppskattade speciellt de trevliga MMSen. Så här i efterhand är jag väldigt nöjd (inte) att jag var tvungen att jobb. Kul med vinerna. Att CdM verkar kunna leva hur länge som helst vet vi ju. Det intressanta är att stockarna är fortfarande väldigt unga. Ska bli intressant att se hur exempelvis 2002 är om en 20 år eller så
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En trevlig start på höstens provningssäsong:

Thierry Perrion Cuvée Maurice
Deutz bdb 1996
Cristal Rosé 1995
Krug Clos de Mesnil 1985

Jag är fortfarande helt tagen. Cristal Rosén var helt fantastisk, vilken kraft, och sedan kom en mycket ung Clos de Mesnil som kan vara den bästa champagne jag smakat. Dessutom var vi bara tre så vi kunde dricka rejäla klunkar av de här mästerverken. Underbart!
Bättre än ärtsoppa och punch i alla fall ! :)

Härlig kavalkad av bra viner Elvis. Skulla ha trott att 85:eek:rna var "long gone" men det här bevisar ju motsatsen.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Uppskattade speciellt de trevliga MMSen. Så här i efterhand är jag väldigt nöjd (inte) att jag var tvungen att jobb. Kul med vinerna. Att CdM verkar kunna leva hur länge som helst vet vi ju. Det intressanta är att stockarna är fortfarande väldigt unga. Ska bli intressant att se hur exempelvis 2002 är om en 20 år eller så

Du fick en inbjudan i alla fall, jag fick bara MMSen.
Var skapligt avundsjuk på allt det goda som dracks.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Aberopå Cdm så hade dom -79 på siljabåten hade stått i fönstret som prydnad sedan tidigt 90-tal, alkohol missbruk säger jag... :'(
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Du fick en inbjudan i alla fall, jag fick bara MMSen.

Det var en vanlig torsdagsprovning där två deltagare, oberoende av varandra, valde att ta med lite extra bra grejer. Jag lovar att korka upp något riktigt bra nästa gång du är med
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Cristal Rosé 1995
Krug Clos de Mesnil 1985

Jag är fortfarande helt tagen. Cristal Rosén var helt fantastisk, vilken kraft, och sedan kom en mycket ung Clos de Mesnil som kan vara den bästa champagne jag smakat. Dessutom var vi bara tre så vi kunde dricka rejäla klunkar av de här mästerverken. Underbart!

Sjukt vad gott det later!!!
Har inte provat CdM 85 pa 3 ar nu, och Cristalen senast pa min fodelsedag for 2 ar sedan.

Vansinnigt avundsjuk...
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Med tanke på hur vital denna CdM 85:a var så öppnar jag nog inte en till på länge. Det känns som om mycket extra tid och noggrannhet läggs ned på detta och det gör att de håller hur länge som helst. Druckit många vanliga Krug vintage 85:eek:r som varit trötta, men aldrig en trött CdM. 90:an i London för ett par veckor sedan som var stendöd är enda undantaget.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Med tanke på hur vital denna CdM 85:a var så öppnar jag nog inte en till på länge. Det känns som om mycket extra tid och noggrannhet läggs ned på detta och det gör att de håller hur länge som helst. Druckit många vanliga Krug vintage 85:eek:r som varit trötta, men aldrig en trött CdM. 90:an i London för ett par veckor sedan som var stendöd är enda undantaget.
Så trevligt att det inte upprepades! 8)

Har bara druckit CdM 85 en gång, och tyvärr lär den inte bli lätt att få tag på igen. Men, men, jag får gratulera till en njutbar champagnestund i alla fall.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
For att fira sa avnjot jag just en 93:a i Nha Trang...
Helt magiskt! ;)
Dyr? eller blev du bjuden ;)

Själv firade jag med Lafleur 2004, fortfarande ung men med mycket luft drickbar, ingen typisk Pomerol i sina smaker än.
Selosse Contraste deg. maj 2004. Magisk djup guldaktig färg. Fantastisk längd och enormt smakrik.
Fortfarande tydlig syra kommer behöva 5 år till innan allt är på plats.
 
SV: Idag dricker vi

Blev en Comtes de Champagne 2002 igår. Har varit lite intresserad av att prova det vinet ett tag så det var extra kul att man kunde köpa på glas. Fick först prova en flaska som stått öppen ett tag och vinet var betydligt rundare men tyvärr hade all mousse försvunnit så vinet kändes lite platt. Det gav iallafall en indikation om att Comtes 2002 är ett vin för lagring.

Till att börja med, Comtes 2002 är betydligt mer slutet än dess föregångare (framförallt 1998) som alla varit charmörer som unga med mycket mineraltoner och citrus. Med 02an får man söka beytdligt mer, det är inte alls lika öppet eller mineraligt. Det finns en hel del frukt och faktiskt någon tendens till honung som förvånade mig lite. Som ofta på unga Comtes flyter sockret lite ovanpå. Inte i klass med DP men det finns där. Syran i BdB balanserar bättre en högre sockerhalt men det vore intressant att dricka Comtes som var med 5g istället. Inte helt integrerad smak men 2002 är klast den bästa Comtes sedan 1996. Fruktdrivet. Ett vin som ska ligga men om man bjuder på det idag så får man nog ligga ändå. Det är trots allt ett vin som förför.

På Djuret tog vi in en 1995 Château Belair (Dubois-Challon) Vågar man använda ordet prisvärt? Tyckte om det här vinet. En rättfram, "enkel" bordeaux. Bra jordig och lite bärig doft, fin len struktur med bra balans. Hänger kvar ganska länge. Lite svag i mellansegmentet men inget som stör allt för mycket. Drick nu. Ska inte lagras mycket längre och kommer inte bli bättre.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bollinger Rose, som fått ligga några år (tror jag köpte denna vid introduktionen). Igår var den betydligt bättre än jag mindes den men lär inte köpa några fler trots prissänkningen.
Sen en Chateau Musar 2004. Minns att jag drack denna som "toppvinet" på en provning för lääänge sen, och frågan var om man kunde plaera vart vinet kom ifrån och de flesta gissade antagligen Frankrike.
Inte så pjåkig.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pommard 1er Cru Clos de Verge 2008

Doftar jordgubbar, plommon och finslipat sandelträ, Fantastisk doft.
Smaken domineras av jordgubbar och hallon, Lite småsurt i början men lugnar ner sig efter några timmar i karaff.
medellång eftersmak som domineras av sötlakrits och örter.
Blir säkert bättre med några års lagring då syrorna är lite för kantiga just nu för min smak.
 
Toppen