Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Contraste 2002/2003 deg december 2008 igår på Mathias Dahlgren Matbaren. Vilket vin! Jag är väldigt förtjust i Substance och har druckit den många gånger men det här var faktiskt första gången jag provade Contraste. Ett helt fantastiskt vin och vilket perfekt val när man går på restaurang med en gravid fru. ;)

Rimligt prissatt (2690 kr) till skillnad från övriga bra champagner på vinlistan.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Selosse Contraste 2002/2003 deg december 2008

Najs.
Har inte fått äran att prova Constraste ännu men hoppas få göra det inom en snar framtid.

Elvis skrev:
Nu ser jag fram emot Krugprovningen ännu mer. ;)

Jag med!
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Huruvida dom platsar i toppskiktet idag låter jag vara osagt...//

Nej, och frågan är hur intressant en sådan ranking egentligen är. Mig tycks det som om allt för många goda viner dricks i tävlingssammanhang.

Att marknaden tar +100€ för hans kommunvin som kostade 19€ (2002) ut från domänen är ju ett underbetyg inte till Rousseau utan kanske snarare ett uttryck för bristen på bra kommunvin och en hype efter bra Pinot Noir de senaste åren.//...//Jag tycker nog att ett kommunvin skall leverera ungefär som den här 99:an gjorde och problemet ligger ju i (som du mycket riktigt påpekade) att priset inte har kontakt med kvaliteten men vill kunderna betala så kan man ju inte säga heller att priet är fel. Själv så avstår jag nog och botaniserar bland lite mer okända etiketter i stället.

Jag tror inte att det är bristen på bra kommunvin som är orsaken, jag har själv inga problem att hitta goda byviner för rimliga pengar (note bene: goda, sällan fantastiska, som du påpekar så kan man inte kräva underverk av ett byvin (även fast jag stött på vissa exempel som gjort en smått salig)). Istället tror jag, som du också verkar vara inne på, att det är resultatet av ett utbrett flockbeetende. Alla springer hela tiden på samma bollar, lite småtrist kan man tycka*, då blir det väl såhär...

Övriga intressanta tankar kring Rousseau

Tack för ditt utförliga svar. :)



*Därmed inte sagt att jag inte kommer attacktrycka som en tok på boka-knappen när/om firmans 2010:eek:r släpps på systembolaget ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Selosse Contraste 2002/2003 deg december 2008 igår på Mathias Dahlgren Matbaren. Vilket vin! Jag är väldigt förtjust i Substance och har druckit den många gånger men det här var faktiskt första gången jag provade Contraste.

...som sedan några år alltså inte tillverkas längre, utan som sedan 2011 års release har ersatts med Aÿ Côte Faron i Lieux-Dits-serien, så räkna inte med att det blir ett vanligt återkommande nöje att dricka detta vin. ;) Nog är det så att Contraste, som jag provat en gång för rätt många år sedan, inte gjordes i lika oxiderad stil som Substance och Lieux-Ditserna? Du har ju provat Côte Faron & co samtidigt som jag. Min vaga minnesbild är att Contraste mer verkade hade blivit vinifierad på samma sätt som V.O.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Nog är det så att Contraste, som jag provat en gång för rätt många år sedan, inte gjordes i lika oxiderad stil som Substance och Lieux-Ditserna? Du har ju provat Côte Faron & co samtidigt som jag. Min vaga minnesbild är att Contraste mer verkade hade blivit vinifierad på samma sätt som V.O.

Jag vet inte hur Contaste var tidigare men det här var ju näst sista årgången av Contraste (det gjordes en 2003/2004 också) och den var mycket lik Côte Faron i stilen. Mörk i färgen, väldigt oxidativ och kraftig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag vet inte hur Contaste var tidigare men det här var ju näst sista årgången av Contraste (det gjordes en 2003/2004 också) och den var mycket lik Côte Faron i stilen. Mörk i färgen, väldigt oxidativ och kraftig.

Minsann! Som sagt, enbart provad en gång, då inte mot andra Selosser, och för rätt många år sedan. Då var den säkert i den här stilen hela tiden.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Piccini, villa al cortile, brunello di montalcino, 2006 (kalventrecôte med gratinerad tallegio, rucola, tomat, pinjenötter och smörstekt salvia) Len doft av körsbär, jordgubbe, tobak och vanilj. Svag antydan av russin. I munnen tillkommer en lätt, men inte obefintlig, strävhet, viss pepprighet. Balanserad syra.

Första Brunellon jag druckit (tror jag druckit en för länge sedan, innan jag hade något riktigt vinintresse) och konstaterar att det är en vinstil jag gillar. För mig påminner det om pinot noir med mer kryddighet och lite mer strävhet. Ett bra vin. Inte jättekomplext men det levererar en trevlig vinupplevelse med sin eleganta småparymerade frukt och diskreta fattoner. Ger mersmak på Brunello och sug att prova en bättre sådan. För denna får väl anses vara ganska enkel.

Provade den idag till vildgåsbröst med en rödvinssås med creme fraiche, svartpeppar,viltfond och dragon.

Trodde vinet skulle vara för ungt men det var ingen fara alls. Inte det mest prisvärda vinet jag smakat men det funkar utmärkt till rätt mat.
 
SV: Idag dricker vi

2001 Jean León Cabernet Sauvignon Gran Reserva Drack den på Pontus Vinbar tillsammans med Keen på rekommendation av sommeliern. Måste säga att jag var tveksam. Miguel Torres samt Cabernet Sauvignon från Spanien. Ingredienser som alla pekade på att jag inte skulle gilla vinet

Till min förvåning så var det ett mycket kompetent vin. Ganska mörk färg, robust. I doften mycket mörk frukt med tobak , lite skogmylla och örter. Kanske lite för "varm" i doften. Bra rund smak där eken kanske är något framträdande men inget som stör. Balansen finns där lite pepprig smak som hänger kvar i munnen på ett trevligt sätt. Vinet är moget nu och fungerar utmärkt till en bit kött eller liknande. Måste sätta en köprekommendation på detta vin och har inhandlat ett par flaskor. Det är inte så ofta man hittar den här typen av vin på SB. Vin om inte kräver lagring för att vara drickbart.

A4WT5JTCAAA3OUQ.jpg

För att följa upp diskussionen i tråden "Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?", ingen dålig baksida på 2001 Jean León

Varit på lite provningar också. Det vin som stack ut mest av alla vin och som också hamnade på min inköpslista var Domaine de la Côte de l'Ange 2010 Chateauneuf du Pape Blanc från Franska Vinlistan. Vit CdP dricker man allt för sällan. Jag är ju som de flesta på forumet vet ingen fantast av de röda vinerna från Rhône men vita CdP, det faller jag för. Fet smak som hänger kvar längre. Ekad, javisst, men inte så det stör utan istället rundar av vinet. Perfekt matvin som säkert inte kommer överleva allt för länge i min källare

En annat vin från samma leverantör som den vita CdP som jag provade var deras 2010 Secret d'Ange En röd CdP som jag direkt kan säga att jag inte köpte. Vinet är fantastiskt, kraftfullt, kräver år av lagring och för pengarna ett vin som verkligen levererar men det har allt jag inte klarar av, för mycket av allt. Jag var i princip mätt efter 5cl. För fantaster av denna typ av viner så är detta något att snabba sig på att köpa men min gom är helt enkelt inte utrustad för att klara av den typen av vin. Jag kan se att vinet är mycket bra men det fungerar inte. Men skam den som ger sig, jag fortsätter att arbeta på området. En del Côte-Rôtie brukar jag ju kunna få ner så jag närmar mig.
 
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
En annat vin från samma leverantör som den vita CdP som jag provade var deras 2010 Secret d'Ange En röd CdP som jag direkt kan säga att jag inte köpte. Vinet är fantastiskt, kraftfullt, kräver år av lagring och för pengarna ett vin som verkligen levererar men det har allt jag inte klarar av, för mycket av allt. Jag var i princip mätt efter 5cl. För fantaster av denna typ av viner så är detta något att snabba sig på att köpa men min gom är helt enkelt inte utrustad för att klara av den typen av vin. Jag kan se att vinet är mycket bra men det fungerar inte. Men skam den som ger sig, jag fortsätter att arbeta på området. En del Côte-Rôtie brukar jag ju kunna få ner så jag närmar mig.

Precis mitt intryck av samma vin. Jag tyckte att deras bas-CdP var så mycket bättre och deras Côte de Rhône var nog närmast av de tre att hamna på beställningssedeln.
 

HPark

Medlem
SV: Idag dricker vi

1988 Château Malescot St. Exupéry- vällagrad flaska. Djup-lila färg. Svart vinbär, tobak, cederträ, lite jordig doft, väl integrerade tanniner...ett elegant och klassisk charmig marguax med medel-lang finish. Lätt Torsdagsmiddag med enkel soppa ifran Yorkshire Provender med örter och Crème Fraiche. Till detta serverades lätt toastad “6 Cereales” bröd med lagrad Comté och Cemenbert ifran Normandie tillsammans med Libanesisk fikon- och valnötsmarmelad.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug 88 på magnum. Faaaaaan, nästan för ung. Vilken syra och ungdom, med frukt och choklad. Marsipan och exotiska frukter. En sådan vital 24 åring lär vara svår att hitta på den bästa datingsiten ni kan tänka er.

Till detta en lågtempad röding... har blivit galen i nästan rå röding senaste tiden. 38-39 grader. Massor med god svamp. Innan detta en lätthalstrad pilgrimsmussla avbränd med arirangsås. En sötstark soja med "hemligt" innehåll, finns att köpa på arirang, luntmakargatan. Choklad och kokosglass. Gott.

Underbart att få sitta i soffan med en dryg magnum kvar.

Life is good.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug 88 på magnum. Faaaaaan, nästan för ung. Vilken syra och ungdom, med frukt och choklad. Marsipan och exotiska frukter. En sådan vital 24 åring lär vara svår att hitta på den bästa datingsiten ni kan tänka er.

Till detta en lågtempad röding... har blivit galen i nästan rå röding senaste tiden. 38-39 grader. Massor med god svamp. Innan detta en lätthalstrad pilgrimsmussla avbränd med arirangsås. En sötstark soja med "hemligt" innehåll, finns att köpa på arirang, luntmakargatan. Choklad och kokosglass. Gott.

Underbart att få sitta i soffan med en dryg magnum kvar.

Life is good.

Andreas

Kan jag tänka mig. Allt livet är gott. Hur du nästan kan ha en hel magnum kvar förstår jag dock inte. Nästa gång förväntar jag mig en inbjudan :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug 88 på magnum. Faaaaaan, nästan för ung. Vilken syra och ungdom, med frukt och choklad. Marsipan och exotiska frukter. En sådan vital 24 åring lär vara svår att hitta på den bästa datingsiten ni kan tänka er.

Till detta en lågtempad röding... har blivit galen i nästan rå röding senaste tiden. 38-39 grader. Massor med god svamp. Innan detta en lätthalstrad pilgrimsmussla avbränd med arirangsås. En sötstark soja med "hemligt" innehåll, finns att köpa på arirang, luntmakargatan. Choklad och kokosglass. Gott.

Underbart att få sitta i soffan med en dryg magnum kvar.

Life is good.

Andreas
Hatar dig din fi##a, men saknar dig massor samtidigt brorsan...
Brukade inte det vara vara tisdagskvallar tidigare?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var pa restaurang Skewers ikvall, Thai Van Lung for er som brukar besoka Saigon.
Slackte en flaska Sir Winston Churchill 98 med 2 fasta och fina lokala flickor...
Tur for mig att de bara ville ha ett halvt glas var, sedan farsk kokosnotjuice!!!
De sa att det var fantastiskt, men klarar inte av att dricka sa mycket!
Life is good...in Asia...
 
SV: Idag dricker vi

Drack en Pierre Peters Cuvée de Réserve Grand Cru BdB NV igår. Den hade den klart högsta syran jag upplevt i någon standardcuvée, i synnerhet bland billiga champagner under 300:-. Men jag gillade den. Mycket frisk med citrus, mandarinskal och skorpor. Känns som att man skulle kunna lagra denna rätt länge med goda resultat. Vad tycker de champagnekunniga på forumet?
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Hatar dig din fi##a, men saknar dig massor samtidigt brorsan...
Brukade inte det vara vara tisdagskvallar tidigare?


försökte ringa dig igår... har du nytt nummer igen?

brorsAn
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug 88 på magnum.

Hade Mesnil på besök nere på västkusten och stod jämte honom när du ringde och berättade vad som skulle öppnas.
Det ansiktsuttrycket på honom när du bjöd in honom och han insåg att han var fast på västkusten ett bra tag till var priceless!
Så nära man kan få en vuxen människa att börja gråta.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Diebolt vallois fleur de passion 2004 till toastskagen .
Efter att ha dömt ut detta vin för två år sen så blev jag väldigt positivt överraskad .
Den där starka flädersmaken har börjats runda av och ersatts med en härlig vaniljton,
Kan bli väldigt bra dom här,glad att man har en låda
 
Toppen