Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Såg inget degdatum på den men den har som sagt precis börjat säljas här i Sverige och detta var premiären. Vinet är ganska annorlunda mot 02an, inte lika koncenterat och packat utan lite lättare. Har en tydlig beska idag och den känns torrare än de flesta "färska" Comte jag druckit men sockret finns där. Vad jag menar med ett år är ett purfärska Comte ofta är lite bråkiga.
Detta blir nog en Comtes i stil med 1995 eller så när den får ligga till sig ett tag.

För övrigt så säljs den fortfarande på Eriks vinbar för 245 SEK per glas om någon är sugen på att prova.

Jag drack bland annat också en 2009 Bodegas AAlto P.S. Packad med frukt, något för söt för min smak men jag kan se och förstå att detta är ett vin för lång lagring. Massivt vin som inte på något sätt är ostruktuerat, tvärt om. Väldigt modern stil och för de som gillar den här typen av vin så är det kul att prova. Ta den till leverbiffen som serveras just nu om inte annat
 
Sv: SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det är klart att det kan ha varit en svag flaska ("äppelcider" låter inte så bra) men jag tror att den helt enkelt kan ha varit för ung. Jag har bara druckit Winston Churchill 1999 tre gånger och jag tycker att den är trevlig redan nu men den behöver tid. 1996:an behövde också tid medan 1998:an var rätt tillgänglig redan som nysläppt.

Dricker en Winston 1999 på Dorsia just nu och visst är den ung men inget äpplecider. Lagra dock är ju rekommendationen. I enlighet med tidigare anteckningar
 

Tristanqx

Medlem
SV: Idag dricker vi

De Saint Gall 2004

Efter att ha vunnit blindprovningen så kändes det spännande att prova den.
Bra champagne men tyckte det fanns en grapefrukt beska som inte kändes helt integrerad för min del.
Restsötman på 9g var absolut inget som störde!

För 299kr så kan man inte vara allt för petig så för de pengarna levererar den.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Laddade upp med en Bolly NV innan Skyfall igår kväll. En bra NV champagne med underbar doft och flera dimensioner när det gäller smak. Tyvärr var inte filmen någon höjdare
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Bonnaire 2004
Doftar mycket brioche och citrus.
Första klunken smakade oerhört mycket honung och avslutades med lite citrus toner.
Den har nu öppnat upp sig och alla frukter har tittat fram.
Ett bra sätt att trösta sig när man är ensam hemma med barnen.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Läste ju som många andra här om BdB-04 provningen och den följande sågningen av Hatt et Söners prestige-skumpa och den lika överraskande topp 3-placeringen av De Saint Gall.

Det som kom lite i skymundan och som kanske också var lite överraskande för mig var att Fleur de Passion -04 inte presterade bättre i sällskapet (5-6:e plats har jag för mig att vintomas skrev på sin blogg) även om den inte direkt blev sågad med fotknölarna som Le Grand-Père. Det är dock en champagne som kostar 750:- på bolis och borde kanske vara med i topp 3 snarare än bland "bottom 3" i sådan här provning.

Har ju några sådan i min källare själv och eftersom hustrun nyss fyllt år så korkade vi upp en igår ihop med lite annat.
Initialt har den (som alla Diebolts unga BdB-viner tycker jag) en ganska intensiv lime-ton och bra intensitet. Faten finns där men aldrig på ngt störande sätt. Allt andas lätt och fint ungt vin på näsan men kanske lite för ungt i nuläget. Det är i munnen som det här vinet växer en klass till med rejäl syra, ordentlig kropp (som påminner om ngt mitt emellan en Chablis 1:er och Grand Crû) och härlig längd. Efter lite tid i glaset så börjar doften att gå lite på sparlåga och känns banalt äpplig och inget speciellt alls. Man får vänta flera timmar ytterligare då ngt helt annat möter mig från ett glas som blivit stående hela kvällen. Nu finns där varmt smör, underbar honung och en kritig mineralton som är ngt helt annat än det som var där i början.
Summa sumarum så är jag nog både imponerad och besviken på en gång och kan inte riktigt bestämma mig var jag tycker att det här vinet befinner sig just nu men det lutar nog åt att lagra några år till.

Middagen rullade på och vi gick på en 2004 Peter Lehmann Stonewell Barossa Shiraz som efter 1 timmas dekantering körde på med öppna spjäll. Doften var mycket intensiv med svarta vinbär, björnbär och en lätt kryddig eucalyptuston. Hustrun som älskar den här typen av viner var lyrisk medan jag som vill ha lite mer motstånd i tanninerna inte tyckte att den fungerade lika bra till maten. Fruktsyrorna är helt ok och det är ett vin med bra kvaliteter men det har en lite för lam avslutning helt enkelt. Klart bäst som doftmagnet för min del. Har för mig att 2002:an var lite bättre byggd i det avseendet.

Ett annat vin fanns oavslutat sen kvällen före och vi rundade av med 2006 Brancaia Chianti Classico som nu visade upp lite utveckling jfrt med senast jag provade den (drygt ett år sedan ). Faten är fortfarande ganska tydliga men som med vissa andra viner (t.ex Pinot Noir) så stör jag mig inte lika mycket på fat i Sangiovese som med t.ex Nebbiolo (vet inte varför det är på det sättet bara att jag märkt att mina referenser drar åt det hållet). Kaffe- och träkolsdofterna är ganska tydliga alltså men de lädermixade bigarråerna löper in fint i dom här träaromerna. Smaken är exemplarisk med ännu lite starriga tanniner men dessa har utvecklats ganska snabbt det senaste året och känns nu helt rätt i den övriga smakkostymen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trevlig läsning, Chambertin. Håller med dig om att tydlig fatton stör mycket mer i vin av vissa druvor än andra. Håller med om Nebbiolo - väldigt känslig för för mycket fat här - men även (till skillnad mot dig, om jag tolkar det rätt) pinot noir. Ifråga om sangiovese och Bordeauxblends har jag mycket större tolerans mot fat.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Trevlig läsning, Chambertin. Håller med dig om att tydlig fatton stör mycket mer i vin av vissa druvor än andra. Håller med om Nebbiolo - väldigt känslig för för mycket fat här - men även (till skillnad mot dig, om jag tolkar det rätt) pinot noir. Ifråga om sangiovese och Bordeauxblends har jag mycket större tolerans mot fat.

Jo du tolkar mig rätt där med Pinot Noir. Stör mig på överekade viner i allmänhet men vad gäller bra Pinot Noir så har ofta de unga vinerna ett litet störande inslag men druvan verka "äta upp" eken på ett formidabelt sätt med tiden. Hos många Bourgogner jag druckit (både som fatprov och unga på flaska) så har de som mogna visat upp precis det fenomenet att eken är om inte bortblåst så i alla fall välblanserad och i bakgrunden.

Håller för övrigt med dig om röd Bordeauxblends som ett annat exempel där eken kan fungera bra och ge vinet en extra dimension. Stör man sig för mycket på det i det unga vinet och inte har möjlighet att lagra tills vinet är mer moget så är det nog bara att skippa den typen av vin. Säger inte att alla viner kommer att harmoniera med tiden men dom flesta drar i all fall åt rätt håll.

Sen tror jag också att det kan vara så att vissa druvor generellt går bra ihop med ny ekkaraktär medans andra (typ Riesling t.ex) inte precis går hand i hand med nya rostade fat. Det allra bästa är ju (som med Chardonnay i Chablis och Champagne t.ex) druvor som har olika uttryck och stil beroende på ekfatshantering eller ej men som kan vara härliga i båda stilarna.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade en Bdx-provning igår med mest 09:eek:r och den del annat.
Vi gjorde 2 flighter av det hela med 09:eek:rna först och de andra i flight 2.

Flight 1
2009 Ch. Lat<our-Martillac http://www.systembolaget.se/95195
2009 Ch. Larrivaux http://www.systembolaget.se/96054
2009 Ch. Haut-Bages Libéral http://www.systembolaget.se/95161
2009 Ch. Faugères http://www.systembolaget.se/95179

Flight 2
1996 Ch Priéure-Lichine
2005 Ch.Lascombes
1989 Ch Cos d'Estournel
2008 Ch.Lascombes
http://www.systembolaget.se/95547

I första flighten så stod Latour-Martillac och Faugères ut som de klart bästa vinerna och alla som provade var helt överens om detta.

Larrivaux var inte dålig på ngt sätt utan en ganska typisk enkel men bra ung Bordeaux som behöver några (2-3) år till i källaren för att blomma ut och få den i nuläget lite bläckiga frukten att sätta sig.

Haut-Bages Liberal var också helt ok men inte speciellt Pauillac-typisk (förutom den tydliga Cabernet-tonen som de flesta Pauillac visar upp) utan ganska elegant med finfin fruktsyra och bra mittparti i smaken. Tanninerna inte heller här speciellt hårda och kompakta så detta vinet kommer nog att toppa ngt tidigare än de andra (undantaget Larrivaux). Känns dock som en 100-lapp för dyrt enligt min mening.

Faugères var ett eldigt kraftpaket med massor av allt och intensiv under ca 2 timmar men stängde sedan ner doften lite grann. Pga av Merlot-dominansen så har det ju en helt annan doft- och fruktprofil än de andra vinerna som har mer Cabernet Sauvignon. Hos Faugères så bygger även smaken mer runt en stor kropp och en härlig stadig kärna av tanniner än syra och elegans. Trots den massiva frukten så gör tanninerna att det här aldrig blir jolmigt utan smaken leverar härligt redan nu men det är inget att kontemplera till nu utan smakrik och kraftig mat är nog den bästa följeslagaren.

Latour Martillac var kanske det som tilltalade mig mest i flight 1 med mkt bra balans mellan, frukt, fat och elegans/längd.
Allt var fint och harmoniskt och vinet går att dricka nu efter lite dekantering men går utmärkt att spara 8-10 år till utan vidare. Här tar faten aldrig över och med mer lufttning så förändras vinet bara i en bra riktning och ekaromerna hamnar mer i bakgrunden vilket jag uppskattar. Det ger dessutom en bra hänvisning om vilken riktning vinet kommer att ta med några års lagring.

I flight 2 så var de båda Lascombes -05 och -08 outstanding ihop med den i sammanhanget finlemmade och nästan parfymerat korintdoftande och perfekt mogna Cos d’Estournel -89. Lascombes 05:an var lite sluten först och behövde mycket tid för att öppna upp men det är ett storslaget komplext vin med fin framtid om man kan hålla korkskruven borta några år till. Verkar som den är i en sluten fas just nu. Här finns inte alls de dominerande mocca-tonerna som hos 08:an men vinet har också 3 år till på flaska. Minns inte riktigt hur fatkaraktären var hos det här som rktigt ungt men det skulle inte förvåna mig om det var i samma härad som 08:an.

Lascombes -08 var oerhört kraftfull och med massor av kaffe/fat/vanilj och en mycket tät ung frukt. Smaken likaså men vinet behöver minst 3-4 år (gärna mer) för att ”lugna ner sig” då det kändes ganska yvigt just nu. Kanske är det här lite atypisk för ett Margaux-vin men bortser man från det så är det i grund och botten förmodligen ett av årgångens bättre viner och det utan att behöva öppna plånboken på vid gavel. Den vann också väldigt mycket i smaken med luftning under kvällen och min första lite tveksamma notering ändrades till mer och mer positiv ju längre tid den fick i glaset. Det är dock en ganska massiv dominans åt mocca och rostade toner i doften i nuläget men det brukar bäddas in och försvinna med tiden.

Prieure-Lichine -96 var tyvärr ”over the hill” i smaken och var lite för adstringerande torr och flyktigt syrlig för att vara riktigt njutbar. Doften var dock helt underbart elegant med friska eleganta bär- och lätta stallaromer. Årgången är ju erkänt bråkig med hårda, omogna och lite kantiga tanniner och P-L var väl inte på topp precis i mitten 90-talet heller.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

David Leclapart l'amateur 2005

Väldigt knuten i doften vid start får en doft av trä av något slag.
Smaken är också väldigt stängd i början men avslutas med en väldans lång citrus eftersmak.
När den lider mot sitt slut så har den öppnats betydligt mer i både doft och smak, men jag hade ändå högre förväntningar.
Dock är jag en sucker för långa eftersmaker så plus för det =)

Overall en bra champagne för sitt pris men det är ju också instegsvinet.
 

TEGE

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en 2010 Domaine du Joncier Lirac "Le Gourmand" igår.
En positiv överaskning. Väldigt mkt vin för pengarna :)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

G.D. Vajra Barolo Albe 2007

Riktigt intressant vin i sin prisklass. Hade nog förr gissat på ett Toskanskt vin än Barolo. Tycker det är rätt mycket Sangiovese smak. Lite Lakritsal i citronjuice med söta körsbär i coqnac över vinet. Det kommer att utvecklas ytterligare efter några år i källaren.

Inte så ofta som det finns utmärkta rödviner under 200 sträcket på de flesta SB butiker i Sverige. :)
 

egonx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kvällens:

2010 Weingut Josef Leitz Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Riesling Alte Reben (välspecificerat värre! dessutom namnbyte till 2011 års årgång)

Barnarov, jag vet. Men ibland vill man ta tempen på de små småttingarna i barnkammaren. Svårt att beskriva då det här unga vinet ändrar sig och visar olika sidor vid olika temperaturer (ofrånkomligt då jag inte dricker utomhus) och ju längre kvällen går. I vissa stunder, när vinet kommit upp mot en 15 grader så doftar vinet så mineraliskt att det känns som att hårt gnugga en näve grus och kalksten mot näsan för att sedan innhalera partiklarna. I andra stunder är det en mer syrlig citrusdoft. Smaken är fullpackad med frukt och syra. I bland griper syrorna tag i kinderna så det nästan gör ont. Saliven sprutar och man vill sätta tänderna i något salt.



Magikern skrev:
G.D. Vajra Barolo Albe 2007

Riktigt intressant vin i sin prisklass. Hade nog förr gissat på ett Toskanskt vin än Barolo. Tycker det är rätt mycket Sangiovese smak. Lite Lakritsal i citronjuice med söta körsbär i coqnac över vinet. Det kommer att utvecklas ytterligare efter några år i källaren.

Inte så ofta som det finns utmärkta rödviner under 200 sträcket på de flesta SB butiker i Sverige. :)

Kul att du gillar den! Jag har fallit pladask för Albe. Visst är det en lättare Barolo men ack så elegant. Gårdslägena hör till mina favoriter för eleganta Barolo vilka faller mig bättre i smaken än de tyngre doningar från Serralunga. Enda tråkiga är att den totalt krossar i klassen "Nebbiolo under 200 kr" vilket gör att man känner sig något mindre benägen att köpa många av de bra, nedklassade "Langhe Nebbiolovinerna" som ofta ligger i spannet 130-220 kr. SB har väll en 60.000 flaskor kvar av Albe så det är bara fortsätta konsumera.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

egonx skrev:
Kul att du gillar den! Jag har fallit pladask för Albe. Visst är det en lättare Barolo men ack så elegant. Gårdslägena hör till mina favoriter för eleganta Barolo vilka faller mig bättre i smaken än de tyngre doningar från Serralunga. Enda tråkiga är att den totalt krossar i klassen "Nebbiolo under 200 kr" vilket gör att man känner sig något mindre benägen att köpa många av de bra, nedklassade "Langhe Nebbiolovinerna" som ofta ligger i spannet 130-220 kr. SB har väll en 60.000 flaskor kvar av Albe så det är bara fortsätta konsumera.

Bland Nebbiolovinerna gillar jag Le Tense Sassela också, bland standardsortimentet under 150 är det nog de vin som har den charmigaste fruktigheten. Helt annorlunda än Albe men ett riktigt välgjort vin i sin prisklass.
 
SV: Idag dricker vi

Igår kväll inventerades källaren tillsammans med en god vän. En intressant uppgift som kräva dessa drycker.

1993 Louis Roederer Champagne Cristal Brut Lite mörkare än flaskan som drack senast. Bra utvecklad doft med smörig brioche men fortfarande finns det mineraltoner. Finns bra frukt och skön syra som balanserar. Riiktig bra mousse. Den här flaskan var något mer utvecklad än den några av oss på forumet drack för ett par månader sedan. Väldigt lättdrucket med en skön finess

Krug Rosé Kork märkt 722 så degad 2007, halvflaska. En av många som jag druckti på sistone. Har haft en korkskadad men annars har alla varit precis så bra som denna.

1997 Diebolt-Vallois Skönt mognande chardonnay. Lite sherry, nötter och den smörigheten jag gillar. Bra syra och mousse med trevlig eftersmak. 1997 verkar vara ett bra år för Chardonnay

1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée Återigen en bra VCP 89 rosé. Inget stort vin men et trevligt doftvänligt vin som har har mycket av allt, kaffe, en del tobak mycket torkad frukt. Syran och mousse är bra. Tappar lite på slutet. Dricks inon 1-2 år. Kommer nog inte utvecklas mer än så här.

Avslutar med en leverbiff på Eriks vinbar. 145 kronor för oxfile och stekt anklever. Kan inte bli mycket bättre.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Igår kväll inventerades källaren tillsammans med en god vän. En intressant uppgift som kräva dessa drycker.

1993 Louis Roederer Champagne Cristal Brut Lite mörkare än flaskan som drack senast. Bra utvecklad doft med smörig brioche men fortfarande finns det mineraltoner. Finns bra frukt och skön syra som balanserar. Riiktig bra mousse. Den här flaskan var något mer utvecklad än den några av oss på forumet drack för ett par månader sedan. Väldigt lättdrucket med en skön finess

Krug Rosé Kork märkt 722 så degad 2007, halvflaska. En av många som jag druckti på sistone. Har haft en korkskadad men annars har alla varit precis så bra som denna.

1997 Diebolt-Vallois Skönt mognande chardonnay. Lite sherry, nötter och den smörigheten jag gillar. Bra syra och mousse med trevlig eftersmak. 1997 verkar vara ett bra år för Chardonnay

1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée Återigen en bra VCP 89 rosé. Inget stort vin men et trevligt doftvänligt vin som har har mycket av allt, kaffe, en del tobak mycket torkad frukt. Syran och mousse är bra. Tappar lite på slutet. Dricks inon 1-2 år. Kommer nog inte utvecklas mer än så här.

Avslutar med en leverbiff på Eriks vinbar. 145 kronor för oxfile och stekt anklever. Kan inte bli mycket bättre.
Grymma viner men jäklar va bra dom är ibland på Eriks.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chanoine -95, - precis så jag vill ha min skumpa, bra mognadstoner helt utan madeirisering. Snacka om att kicka ass i budgetklassen.
Sen är ju Savart -08 riktigt bra också då
 
SV: Idag dricker vi

Tar mig friheten att skriva om två budgetviner som drog åt lite olika håll, en imponerade och den andra underpresterade i jämförelse med förväntningarna.

Det starka kortet var Charles Smith Kung Fu Girl Riesling 2011 som jag hade ganska låga förväntningar på men som överraskade positivt. Hyfsat druvtypisk, saftig doft med en god dos komplexitet, fläderblom, gröna frukter, lite petroleum, antydan till kritig mineral. Balanserad smak med viss till sötma, spritsig och pigg med en livlig syra som biter sig fast. Druviga smaktoner, mediumkropp och en lång eftersmak. Mycket imponerande för priset. Jag tror jag måste utforska Charles Smith's övriga sortiment av druvrena viner från Washington State.

Det svagare kortet var Pio Cesare Langhe Nebbiolo 2008. Man ska väl inte ha några särskilda förväntningar på en generisk nebbiolo men jag har för mig att jag har hört gott om Pio Cesare vid flertalet tillfällen och sådant brukar tyda på att även instegsvinerna är köpvärda. Den här hade mycket anonym doft till en början som senare öppnade upp sig en aning med parfymerad blommighet, lite röda bär och antydan till nylagd asfalt. Smaken var dock tunn med en överdriven fatighet och grovkorniga tanniner som inte backas upp av kroppen. Förefaller närmast anorektisk och med avsaknad av frukt. Har blivit något bättre med luftning, men fortfarande inte speciellt bra. I nuläget håller jag t.o.m. Fontanafredda's generiska nebbiolo högre vilket säger en del.
 

Zizou

Medlem
SV: Idag dricker vi

egonx skrev:
Kvällens:

2010 Weingut Josef Leitz Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Riesling Alte Reben (välspecificerat värre! dessutom namnbyte till 2011 års årgång)

Barnarov, jag vet. Men ibland vill man ta tempen på de små småttingarna i barnkammaren. Svårt att beskriva då det här unga vinet ändrar sig och visar olika sidor vid olika temperaturer (ofrånkomligt då jag inte dricker utomhus) och ju längre kvällen går. I vissa stunder, när vinet kommit upp mot en 15 grader så doftar vinet så mineraliskt att det känns som att hårt gnugga en näve grus och kalksten mot näsan för att sedan innhalera partiklarna. I andra stunder är det en mer syrlig citrusdoft. Smaken är fullpackad med frukt och syra. I bland griper syrorna tag i kinderna så det nästan gör ont. Saliven sprutar och man vill sätta tänderna i något salt.



Kul att du gillar den! Jag har fallit pladask för Albe. Visst är det en lättare Barolo men ack så elegant. Gårdslägena hör till mina favoriter för eleganta Barolo vilka faller mig bättre i smaken än de tyngre doningar från Serralunga. Enda tråkiga är att den totalt krossar i klassen "Nebbiolo under 200 kr" vilket gör att man känner sig något mindre benägen att köpa många av de bra, nedklassade "Langhe Nebbiolovinerna" som ofta ligger i spannet 130-220 kr. SB har väll en 60.000 flaskor kvar av Albe så det är bara fortsätta konsumera.

Även jag gillar Albe skarpt. Hade inga större förväntningar när jag korkade upp den i fredags men den var hyggligt god från första klunken. Drack 2-3 glas och sparade resten till dagen efter. Tyckte att den utvecklades ett par snäpp ytterligare och var, med tanke på priset, en riktigt bra Barolo. Min erfarenhet av Barolo är förvisso ganska begränsad. Tyckte den hade en parfymerat blommig ton som föll mig i smaken.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Champagne Jacqueson Rosé 1997 - Nej, det här var tyvärr ingen höjdare. Drickbar, men tyvärr inte den upplevelse jag hade sett fram emot.
 
Toppen