Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
Idag dricker vi

2005, C9dP " A la gloire de mon Grand-Père", Dom de Bosquet des Papes .
Strålande flaska från en av tradititionalisterna I C9dP. Uppvisar idag det mesta som en halvmogen C9dP skall ha men det finns helt klart mer att ge med några år till på rygg. Idag visar vinet upp mkt.värme, apelsinkrokant och massor med frisk frukt. Den lilla sötma som vinet har idag gick fantastiskt bra med vår mat (helgrillad oxfilé kryddad med Anjo, muskovadosocker, vitlök och mörk choklad).

Efteråt rundade vi av med N.V Cuvée Julie, H. Biliiot (en ekfatslagrad Ambonnay-skumpa med bas från 2006).
 

Nodwall

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Jammy jammy. Härlig flaska !
-75 var ju en av 70-talets bättre årgångar även om vissa Bdx-egendomar gick bort sig.
Hur var Palmer då ?

Jag tyckte om den, korken såg ut som den bör göra efter 37 år. Doften riktigt nice. Men frukten va ju inte alls dominant på något vis, en del tanniner.

Riktigt kul o testa som sagt ! 1300 kr ett fynd i mina ögon
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

G.H Martel BdB 2002, en väldig besvikelse första gången jag provar denna odlare. Men mycket möjligt sista också. doftade lite moget och smakade utspädd med vatten. Snacka om kasst.

Paul Bara special club 2004
Lite besviken på denna också, kändes ung och spretig med en citrus bomb.
 
SV: Idag dricker vi

Jullunch på Operakällaren igår tillsammans med NpU. 1998 Bollinger Vieilles Vignes Francaises Nästan exakt tre år sedan jag drack denna sist. Har mognat fint under tiden. Juldryddor, söt honung, äppelpaj. Sist var den knuten men vinet har öppnat upp. Koncentrationen i det här vinet är fantastiskt så är eftersmaken. Kommer det här vinet att växa, ja det tror jag :) Går det att dricka nu? JA, ett otroligt bra vin.

Tack till NpU för inbjudan.

307685_10151197331621188_1244531349_n.jpg


Fredag samt lördag blev det två korta besök på Eriks Vinbar med lite blandade drycker

2010 Anne Gros Chambolle-Musigny La Combe d'Orveau Gillar stilen som Anne Gros har. Typisk Chambolle-Musigny, mycket röda bär , apelsinskal och rosor. Syrligt anslag med friska röda bär, kryddor, extraherad smak. Kraftig syra. Ett vin som inte kommer må dåligt av ett tag på rygg.

2002 Taittinger Comtes de Champagne Vad har hänt här. Vinet har slutit sig och blivit än mer blygt. Inte vad jag hade väntat mig. Frukten och mineraler finns där men det måste till värme och tid för att den ska öppna sig. Smaken är mer syrarik än den flaskan jag drack sist men den har fortfarande socker som inte är integerad ännu. Skärpan finns där i bakgrunden. Den här flaskan känns kanske som den bästa jag druckit då balansen är bättre och vinet lovar mer. Flaskvariation eller provarvariation, jag vet inte :)

2004 Perrier-Jouët Belle Epoque Det här en typsik Belle Epoque i deras nya stil. 2004an är mycket mer öppen än 2002. Jästig, bärig näsa med rätt mycket sötma. Fin , ganska krämig mouse i ett mycket fruktdrivet vin. Syran är något svag och dosagen känns lite för hög. Det här är inte ett dåligt vin, det är väldigt lättdrucket men lämnar inte så mycket mer intryck. Inget vin jag kommer köpa, speciellt inte med tanke på prislappen. Vill man ha Belle Epqoue så försök få tag i 2002an istället.

2007 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts Kryddig bärig näsa samt lite blommighet. Röd frukt i en krispig förpackning med smak av mineral. Bra syra. Lång eftersmak. Ett väldigt lättdrucket vin. Lagra inte allt för länge. Inte i klass med 08orna, men riktigt gott nu.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
G.H Martel BdB 2002, en väldig besvikelse första gången jag provar denna odlare. Men mycket möjligt sista också. doftade lite moget och smakade utspädd med vatten. Snacka om kasst.

Paul Bara special club 2004
Lite besviken på denna också, kändes ung och spretig med en citrus bomb.
Vet inte om det är någon tröst men 2002 Bara special club är betydligt bättre
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

En drös med bra viner. Däribland Pegau 09 nån bättre Rioja och några flaskor Legras & Haas BdB. En korkad Chanoine -95 också, trist.
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
En drös med bra viner. Däribland Pegau 09 nån bättre Rioja och några flaskor Legras & Haas BdB. En korkad Chanoine -95 också, trist.

Tråkigt med kork. ska öppna min första Chanoine -95 idag. Hoppas på bättre tur
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
3yvysaba.jpg


Korkad, mycket TCA är det

Ajdå min enda jag hade va nog en av dom bättre då.

Idag blev det

Michel Lenique 2006 mesnil. Väldigt besviken denna hade stängt sig och var jättesvår.

Grongnet 2004 special club ett steg upp en bra citrus balans härlig men ung.

Pommery 2000 ekig doft och den skulle hålla ett bra tag till i källarn...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Sv: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Blev en Savart istället, inte helt fel
3uma8u9y.jpg
Gott! Drog precis en rosé jag med de är riktigt mumsiga!
Den försvann så snabbt attt jag var tvungen att testa en 2006 Calliope också. Den var fet och uttrycksfull men ändå otroligt ung, nästan barnarov-varningen på dem.
 
SV: Idag dricker vi

Juldagen, en liten tur ner till källaren och med hem följde

2009 Rudi Pichler Riesling Smaragd Wösendorfer Kirchweg Rudi Pichler har väl hamnat i skymundan av FX i Sverige men jag tycker att de gör ett väl så bra vin med lite mer "känsla. Den här flaskan är för ung men jag var sugen på att prova den. Kryddig , mineralig rieslingnäsa med en begynnande sötma. Ett vin som har mycket citrus och bra syra i smaken. 14% alkohol som är förvånadsvärt integerad i smaken. Jag var förvånad hur pass bra vinet är nu men det här är ett vin för källaren.

1990 de Saint Gall Cuvée Orpale Mogen smörig chardonnaynäsa. Smörad brioche, kaffe och mogen melon. En del mineraler finns kvar. Smaken är yngre och vinet är ganska ljust även om en del mognadstoner finns där Syran är påtaglig. Bra eftersmak som hänger kvar. Vinet växer i glaset. En mycket trevlig 1990a.

1995 Chanoine Kork, otroligt irriterande att känna klordoften sprida sig så öppar en Daniel Savart Bulle de Rosé Så varför öppnade jag den här flaskan, en mindre i källaren och det är ett vin som kommer att utvecklas mycket de närmaste åren. Riktigt gott, bärig champagne med mycket söta pinotdruvor. Vore intressant att veta hur han skördade det då det är så pass söt frukt i vinet. Bra syra som balanserar upp sötman. En vin som jag tror passar både forumets publik men även mindre vinintresserade. Av etiketten att döma så är vinet från 2010 vilket väl var ett år med ganska sen skörd om jag inte missminner mig.

För övrigt så drack jag också en Aalborg Juleakvavit 1997 Hittade tre flaskor, 1997-1999 i källaren och var tvungen att prova. Kan bara konstatera att danskarna vet hur man gör akvavit. Kraftig kryddig akvavit, apelsinskal. Den lite högre alkoholhalten är perfekt till den kryddiga basen.

A-_iX2mCcAEzVc3.jpg
 
SV: Sv: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Gott! Drog precis en rosé jag med de är riktigt mumsiga!
Den försvann så snabbt attt jag var tvungen att testa en 2006 Calliope också. Den var fet och uttrycksfull men ändå otroligt ung, nästan barnarov-varningen på dem.

Kan väl bara konstatera att Savart lyckats med många av sina viner :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Juldagen, en liten tur ner till källaren och med hem följde

2009 Rudi Pichler Riesling Smaragd Wösendorfer Kirchweg Rudi Pichler har väl hamnat i skymundan av FX i Sverige men jag tycker att de gör ett väl så bra vin med lite mer "känsla.

Håller med om att Rudi verkar göra bra viner. Drack hans grüner veltliner, terassen, smaragd, 06 i höstas (inlägg finns i denna tråd) och var riktigt imponerad av vinet.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Toumalin, Canon-Fronsac, 2008 (Janssons frestelse med köttbullar) Doftar relativt mycket fat i form av blyerts, ceder och torkad tobak. Frukt i form av fr.a. svarta vinbär och kokta jordgubbar men även sötaktig mörk frukt i allmänhet (kanske åt plommonhållet el. möjligtvis mörka bigaråer). Kryddighet i form av träig fatkrydda, lite målarlåda, torkat gräs, rostade espressobönor och en hint av sötlakrits. Med mer luft framträder även lite jordigare dofter som lätt multna höstlöv och lite svarta oliver. I munnen ett medelfylligt vin med bra koncentration och gott om både frukt och fat - lite fatbeska också - med lite kryddighet i bakgrunden. Balanserad syra. Mycket snälla tanniner.

Bestämde mig för att pröva kombinationen Jansson och Bordeaux som det pratats lite om. Vinet, som köptes för ynka 166kr (omvandlar från euro då) i Beaune i somras endast för att det bar min flickväns namn (Malin), överraskade mycket positivt: Överlag väldigt gott och tilltalande med rätt bra komplexitet. Kändes rätt att dricka så här ungt - tror inte det kommer utvecklas positivt särskilt mycket längre. Det enda som drar ner helheltsintrycket något är eken som är lite för tydlig. Blev dock bättre med luft - brukar inte dominant ek ta över mer efter luftning? Kanske bara jag som vande mig vid faten.

Hur som helst ett väldigt bra vin. Speciellt med tanke på priset. Hade jag vetat det hade jag bunkrat mer. En tanke som dök upp är att det känns som att det är betydligt lättare att hitta bra vin för mindre peng från Bordeaux jämfört med Bourgogne.

Kan också bekräfta att Bordeaux passar alldeles utmärkt till Janssons frestelse.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Jullunch på Operakällaren igår tillsammans med NpU. 1998 Bollinger Vieilles Vignes Francaises Nästan exakt tre år sedan jag drack denna sist. Har mognat fint under tiden. Juldryddor, söt honung, äppelpaj. Sist var den knuten men vinet har öppnat upp. Koncentrationen i det här vinet är fantastiskt så är eftersmaken. Kommer det här vinet att växa, ja det tror jag :) Går det att dricka nu? JA, ett otroligt bra vin.

Tidig jullklapp då !

Har varit alltmer sugen på att smaka det här lätt mytiska vinet. Det här minskar ju inte längtan precis.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henri Giraud Francois Hemart Hommage Ay Grand Cru NV. PN dominerad, 70 %, CH 30 %. Ny champagne för mig. Dofter av nött, mineral, lite ek men inte så mkt, vanilj. Champagnen domineras av citrus, apelsin. Väldigt krämig och komplex. God lagringspotential. Väldigt trevlig :). Rekommenderas
 
Toppen