Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
En drös med bra viner. Däribland Pegau 09 nån bättre Rioja och några flaskor Legras & Haas BdB. En korkad Chanoine -95 också, trist.

Trevligt! Hur var den?
Jag har fingrat på mina men låtit dom vara än så länge...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Trevligt! Hur var den?
Jag har fingrat på mina men låtit dom vara än så länge...
Vi va inte helnyktra då men tänk väldigt stallig Bordeaux. Undrar om det inte var en dålig flaska då det var way för mycket brett. Sist jag drack den var den sjukt bra och minns inget av att den var så brettig men som sagt, det var lite senare..
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

R & L Legras. Blanc de blancs. NV. Haft den i källaren drygt 3 år. Väldig god. Lång smak. Full av citrus, äpple och mineral. Riktigt fin NV champagne
 
SV: Idag dricker vi

En liten enklare middag igår kväll som avslutning på julhelgen

2005 Legras & Haas , magnum.. Lite konfunderad av den här flaskan. Det är inget direkt fel på vinet men det visar mer mognadstoner än någon annan jag druckit. Brödig, smörig näsa med lite antydan till en oxidativ ton. Smaken är friskare men har också en mer rundad, lite svagare syra än jag kan påminna mig från tidigare prov. Får tolka det som en något svag flaska.

Serverad till grönkålssoppa med quiche (västerbottenost)

2008 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos de l’Orme. Ljus röd färg. Tillgänglig med frisk doft av mogna körsbär, vanilj och mineraler. Bra balans, åt det lättare hållet med inte allt för markerade tanniner. I bakgrunden finns det koncentrerade smaker. ”Finlemmat” vin som jag gillade. Känns som ett vin som ska drickas ganska ungt. Man kan nog få bättre för pengarna dock.

Köttfärslimpa, gräddsås, kokt potatis, pressgurka


2006 Rabl Grüner Veltliner Eiswein.
En flaska inköpt våren 2008 Börjar anta liten färg av inte allt för långt framskriden UVI Ganska intensiv kryddig doft med mycket aprikos, mörk honung. Smaken ganska fyllig , söt med mycket frukt och ändå en frisk syra. Ganska lång eftersmak. Enda gången jag druckit Eiswein på Grüner Veltliner. Trevligt om inte stort.

Hallonröra med frusen kesella/vispat ägg , riven lakrits
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Tidig jullklapp då !

Har varit alltmer sugen på att smaka det här lätt mytiska vinet. Det här minskar ju inte längtan precis.

Vi får ta pinot noir provningen. VVF är en given deltagare. 1998 har jag druckit två gånger och det är svårt att inte se storheten i vinet :)
 

kristerb

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi får ta pinot noir provningen. VVF är en given deltagare. 1998 har jag druckit två gånger och det är svårt att inte se storheten i vinet

Har aldrig provat VVF heller, det är ett problem som får rättas till 2013, hänger gärna med på en sådan provning!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Vi får ta pinot noir provningen. VVF är en given deltagare. 1998 har jag druckit två gånger och det är svårt att inte se storheten i vinet :)
Tar du med dig en VVF så kan jag nog få med mig en Pinot som kan matcha ;)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

2007 Caccia al Piano 1868 Levia Gravia Bolgheri Rosso

Intressant vin som känns rätt att dricka nu. Blandningen Cabernet – Merlot – Syrah funkar faktiskt förvånansvärt bra.

Inget över sig i mitt tycke men komplexare än de flesta viner i sin prisklass.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Louis Jadot, Morey-Saint-Denis, 1997 (ugnsbakad hel anka, potatis- och sötpotatiskroketter, fräst savoykål med granatäpple och päron samt sky) Doftar tranbär, övermogna jordgubbar, röda bär. Mycket träiga fat, jordigt, multet, disktrasa, muskotkryddigt, målarlåda samt lite vanilj. Allmänt moget. Smakar ljusa syrliga bär - hög syra, träigt, även träig beska. I stort sett inga tanniner. Obalanserat.

Hade hoppats på att den här flaska skulle vara bättre än den första jag provade men så var inte fallet. Spännande dofter men obalanserat då fatens träighet har tagit över med sin störande beska. Det blir mjukare med mer luft men samtidigt mister vinet i komplexitet. Spännande men ingen höjdare får summeringen bli. Bättre till maten än för sig själv men kan inte påstå att det är en bra match.
 

Henkab

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har under en längre tid varit inne på forumet och läst en hel del. Tycker verkligen det är ett bra forum med intressnta diskussioner. Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och registrerat mig och ska nu bidra med mitt första inlägg. Vet egentligen inte om jag passar in här då jag inte direkt dricker "fine wines", men jag har på senare tid börjat intressera mig mer och mer för viner.

I förrgår blev det en flaska de saint gall BdB extra brut som jag fått av en kompis. Har aldrig tidigare druckit något av deras viner. Jag upplevde den som ganska intetsägande bördig med inslag av gröna äpplen. Drack inte upp hela flanken så jag sparade lite drygt ett glas som jag drack igår. Vilken förändring. Nu upplevde jag grapefrukt och äpple-toner mer åt det gula hållet. Synd bara att det inte fanns mer kvar.

Till entrecoten blev det en flaska Insoglio del Cinghiale 2010. Doft av röda bär och en del plommon. Smaklökarna upplevde ungefär samma sak, bär, plommon, en del fatkaraktär och eftersmaken påminde mig om den svaga doften av att gå längs läder-marknaden i Florense.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack djävulens otyg i går, en Moet & Chandon. Nectar Imperial. Demi-sec. En tjock sliskig sak med väldigt många obeskrivliga dofter. Usch och fy.
 
Sv: SV: Idag dricker vi

Henkab skrev:
Jag har under en längre tid varit inne på forumet och läst en hel del. Tycker verkligen det är ett bra forum med intressnta diskussioner. Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och registrerat mig och ska nu bidra med mitt första inlägg. Vet egentligen inte om jag passar in här då jag inte direkt dricker "fine wines", men jag har på senare tid börjat intressera mig mer och mer för viner.

I förrgår blev det en flaska de saint gall BdB extra brut som jag fått av en kompis. Har aldrig tidigare druckit något av deras viner. Jag upplevde den som ganska intetsägande bördig med inslag av gröna äpplen. Drack inte upp hela flanken så jag sparade lite drygt ett glas som jag drack igår. Vilken förändring. Nu upplevde jag grapefrukt och äpple-toner mer åt det gula hållet. Synd bara att det inte fanns mer kvar.

Till entrecoten blev det en flaska Insoglio del Cinghiale 2010. Doft av röda bär och en del plommon. Smaklökarna upplevde ungefär samma sak, bär, plommon, en del fatkaraktär och eftersmaken påminde mig om den svaga doften av att gå längs läder-marknaden i Florense.

Välkommen till forumet och kul att du började skriva. Ser fram emot framtida inlägg. Tror att resten av forumets medlemmar kan ge dig vederbörliga varningar om vad det kan göra för dina dryckesvanor
 

kristerb

Medlem
SV: Idag dricker vi

2006 La réserve de Léoville Barton.
Léoville Bartons andravin, köpt i vinbutik i Bordeaux för några år sen.

Klassisk cabbig Bordeaux med lite flinta i doften, rostade fat, mörka bär och ganska tuffa tanniner, rustik och hyfsat kärv, medellångt slut.
Liliane Barton sa i somras att det var hög tid att korka upp den här, men vi hade nog kunnat vänta ett par år till.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

La Tour du Pin Figeac -78 på magnum, Deutz --06 och Pure -04. St Emillion från skitår men fantastiskt gott. Utan tanniner men mycket doft och smak.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Står o tröst-lagar min frukost efter nyårshelgens jobb. Andre Clouet 2002 har mognat väldigt mycket och vinner trots det ännu mer på att vara öppnad igårkväll nu på morronen är det som en bakad äppelpaj på nosen, uppbackad med årgångens syra som hänger i bra. Till detta trycker jag i mig min 48h confiterade anka. Tur att det fanns lite bourgogne tryffel kvar sens igår! ( helt okej frukostmacka på brioch kan jag meddela)
Se där! En halvfull flaska Pierre Peters L'esprit 2006 finns också kvar. Här är det nästan som apelsin-nektar, bra integrerad mineral och otroligt elegant redan. Vad som gjorde detta aningens bättre var att jag hade ett par havskräftor kvar, så gott att råsteka levande i perversa mängder smör!
Bra start på året blir svårt att slå denna frukosten på ett tag
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nyårskvällen startade med hjortstek och rödvinssås till det blev det Vieux Donjon chateauneuf du pape 2010

Hade dekanterat det i över 6 timmar och det behövdes. Ett riktigt bra vin i sin prisklass och det går utmärkt att dricka det nu.

Någon sa att de smakade som världens godaste jordgubbssaft och det var inte helt utan anledning. Saknade dock lite komplexitet i vinet. Kändes som att det red på en sammetslen fruktighet för att så många som möjligt skulle uppskatta det.

Har aldrig fått för mig att poppa en champagne tidigt på kvällen för att testa men rent intuitivt gjorde jag de igår och de är jag glad för. Gardet Brut reserve är den sämsta champagnen jag smakat i hela mitt liv. T.om. importörens cremant för 110 kr flaskan är bättre.

Otänkbart för mig att servera den till folk. :mad:
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en lugn nyårskväll med hummer, oxfile, hasselbackspotatis, cream brulee. Inga speciella champagne denna kväll. Startade med en André Clouet 1911. 95- 25 %/96-50 %/97-25 %. Bra syra, doft av persika, blommor. Smaken tilltalade dock inte mig. Ngt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Inte riktigt PN som jag uppskattar. Dock roligt med lite info när den är deg 7/3/2011 och av vem, cuveé 23 osv. Sen blev det Egly-Ouriet. ”Les Vignes De Vrigny”. 100 % PM, som jag skrivit om förut. Riktigt trevlig och mkt god och sen avslutades det med en annan favorit André Jacquart. Mesnil. Grand Cru. 100 % CH
 
Toppen