Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chambolle-musigny Premier Cru Joseph Drouhin 2007

En förvånansvärt fylligt och fruktigt vin som är utmärkt att dricka nu. Folk klagar ofta på att man inte kan beställa några riktigt bra Bourgogneviner under 400 via sovjetbolaget men visst finns det undantag.

Vinet är överraskande allround när det gäller vilken mat man kan para ihop det med.
 
SV: Idag dricker vi

Alltid tråkigt med defekta flaskor, men bättre när det är viner som kostar under 200:-

Jag verkar dock ofta råka ut för konstiga defekter. För att komma till saken: Öppnade just en flaska Fourcas Dupré 2009. Har druckit flera tidigare och de levererar alltid gott, drickbart och stiltypiskt Bordeauxvin för liten peng. Denna flaska doftar dock sydafrikanskt boxvin, dvs. karaktärslöst med lite småunken frukt och rök. Smaken är platt och tunn, lite tanniner som slår igenom och sen en kort eftersmak av fallfrukt och vermouth.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Doftar och smakar inte TCA utan mera Umbala. Hade man varit konspiratoriskt lagd så...
 
SV: Idag dricker vi

Baron_Philippe skrev:
Alltid tråkigt med defekta flaskor, men bättre när det är viner som kostar under 200:-

Jag verkar dock ofta råka ut för konstiga defekter. För att komma till saken: Öppnade just en flaska Fourcas Dupré 2009. Har druckit flera tidigare och de levererar alltid gott, drickbart och stiltypiskt Bordeauxvin för liten peng. Denna flaska doftar dock sydafrikanskt boxvin, dvs. karaktärslöst med lite småunken frukt och rök. Smaken är platt och tunn, lite tanniner som slår igenom och sen en kort eftersmak av fallfrukt och vermouth.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Doftar och smakar inte TCA utan mera Umbala. Hade man varit konspiratoriskt lagd så...

Nu vet jag ju inte hur sydafrikanskt boxvin doftar :) men var inte vinet oxiderat?
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack min första Krug GC igår och är... fundersam...

En halvflaska i ensamt majestät men nu undrar jag om det var en svag flaska, om mina smaklökar var helt off eller om jag helt enkelt inte "fattar" Krug (vilket känns synd men bra för plånboken).

Mer eller mindre helt rak kork, ljus/blek färg och fin mousse. Väldigt svag doft. Efter nån timme lite brioche och smör men tunn frukt.
Väldigt lätt och transparent smak med ganska vag frukt. Autolytisk med citrus, krita och toast som avslutades med en riktig käftsmäll av torr bitter grapefrukt.

Dracks över 4h (ställde flaskan i kylen efter halva med förhoppning om bättring) men förutom att brödigheten/smörigheten tilltog så hände inte mycket.

Något av ett antiklimax. Snälla säg mig att detta är tecken på en dålig flaska...
 
SV: Idag dricker vi

Padawan skrev:
Drack min första Krug GC igår och är... fundersam...

En halvflaska i ensamt majestät men nu undrar jag om det var en svag flaska, om mina smaklökar var helt off eller om jag helt enkelt inte "fattar" Krug (vilket känns synd men bra för plånboken).

Mer eller mindre helt rak kork, ljus/blek färg och fin mousse. Väldigt svag doft. Efter nån timme lite brioche och smör men tunn frukt.
Väldigt lätt och transparent smak med ganska vag frukt. Autolytisk med citrus, krita och toast som avslutades med en riktig käftsmäll av torr bitter grapefrukt.

Dracks över 4h (ställde flaskan i kylen efter halva med förhoppning om bättring) men förutom att brödigheten/smörigheten tilltog så hände inte mycket.

Något av ett antiklimax. Snälla säg mig att detta är tecken på en dålig flaska...

Såg du möjligtvis hur korken var märkt eller var det en av de nya flaskorna där du kan kolla degdatum och liknande.

Hel del diskussion kring Krugs kvalité för ett tag sedan och hur man kan uppfatta unga Krug bland annat här http://www.finewines.se/vin/orolig-over-krug/
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Såg du möjligtvis hur korken var märkt eller var det en av de nya flaskorna där du kan kolla degdatum och liknande.

Hel del diskussion kring Krugs kvalité för ett tag sedan och hur man kan uppfatta unga Krug bland annat här http://www.finewines.se/vin/orolig-over-krug/

Tack - jag ska genast kasta mig över den tråden och läsa på.
Flaskan har guldetikett och korken är märkt V742
 
SV: Idag dricker vi

Padawan skrev:
Kollade VinTomas lärorika guide och det jag tyckte var guldfärgat är Beige. Det är inte lätt det där med färger ;)

Oh well, jag får väl ta en sväng på lokal och köpa mig ett glas för att ge den en chans till..

Så den flaska du drack var degad mitten av 2007. Med 5-7 år på jästfällning så är basvinet troligen 2000 eventuellt 1999. Att det vinet skulle vara ungt och snipigt tror jag inte på , speciellt inte på halvflaska. Så det hela låter lite konstigt.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Padawan skrev:
Drack min första Krug GC igår och är... fundersam...

En halvflaska i ensamt majestät men nu undrar jag om det var en svag flaska, om mina smaklökar var helt off eller om jag helt enkelt inte "fattar" Krug (vilket känns synd men bra för plånboken).

Mer eller mindre helt rak kork, ljus/blek färg och fin mousse. Väldigt svag doft. Efter nån timme lite brioche och smör men tunn frukt.
Väldigt lätt och transparent smak med ganska vag frukt. Autolytisk med citrus, krita och toast som avslutades med en riktig käftsmäll av torr bitter grapefrukt.

Dracks över 4h (ställde flaskan i kylen efter halva med förhoppning om bättring) men förutom att brödigheten/smörigheten tilltog så hände inte mycket.

Något av ett antiklimax. Snälla säg mig att detta är tecken på en dålig flaska...

Har själv inte druckit så mycket GC men de senaste 2 åren har det blivit 5ggr om jag minns rätt. Har blivit både halv- och helflaska som legat några år(2-5 år från inköp) samt helt nyinköpta och jag har aldrig blivit imponerad. Och än värre blir det när man tar priset i beaktning. Har druckit fler vintage under samma period och blir varenda gång övertygad om att det är bland det bästa jag vet. Årgångskrug är för mig magiskt bra, - varenda gång.

Jag antar att det faktiskt bara handlar om smak och preferenser men jag tycker det ändå att det är märkligt att jag blir så oberörd av en GC men lyrisk av en Vintage...
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Har själv inte druckit så mycket GC men de senaste 2 åren har det blivit 5ggr om jag minns rätt. Har blivit både halv- och helflaska som legat några år(2-5 år från inköp) samt helt nyinköpta och jag har aldrig blivit imponerad. Och än värre blir det när man tar priset i beaktning. Har druckit fler vintage under samma period och blir varenda gång övertygad om att det är bland det bästa jag vet. Årgångskrug är för mig magiskt bra, - varenda gång.

Jag antar att det faktiskt bara handlar om smak och preferenser men jag tycker det ändå att det är märkligt att jag blir så oberörd av en GC men lyrisk av en Vintage...

För de senaste årens Krug GC så kan jag hålla med. Framförallt så är de väldigt ojämna baserade på degdatum. Vissa, som exempelvis några jag har degade 2006 är riktigt bra. Andra är svagare.

En halvflaska degad 07 borde dock inte vara så som beskrevs. Snarare borde den ha en rätt mogen stil.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Har själv inte druckit så mycket GC men de senaste 2 åren har det blivit 5ggr om jag minns rätt. Har blivit både halv- och helflaska som legat några år(2-5 år från inköp) samt helt nyinköpta och jag har aldrig blivit imponerad. Och än värre blir det när man tar priset i beaktning. Har druckit fler vintage under samma period och blir varenda gång övertygad om att det är bland det bästa jag vet. Årgångskrug är för mig magiskt bra, - varenda gång.

Jag antar att det faktiskt bara handlar om smak och preferenser men jag tycker det ändå att det är märkligt att jag blir så oberörd av en GC men lyrisk av en Vintage...

Vi får dricka en av flaskorna jag köpte av Netterberg.
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack för inputen.

Om jag ska gå på referensramar från andra bättre skumpor skulle jag ha misstänkt en dålig flaska (på gränsen till att returneras) men som den Krug-novis jag är väntade jag på att den skulle öppna upp sig och började sen tro att jag helt enkelt inte "fattade". Jag har ju hört att de är lite svåra.

Dyrköpt läxa, men jag får ge den en chans till på glas.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Vi får dricka en av flaskorna jag köpte av Netterberg.
Ja gärna! Tror jag har nån GC liggandes också så om det är olika ålder kan vi ju poppa två.... Bara så att vi får ett bra underlag tänker jag.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Ja gärna! Tror jag har nån GC liggandes också så om det är olika ålder kan vi ju poppa två.... Bara så att vi får ett bra underlag tänker jag.

Vi drack väl en på halvflaska i somras? Den kvällen gillade jag Savart Dame de Couer bättre iofs...

Men låter bra, vi gört. Ska bara få tillträde och komma tillrätta i nya lägenheten först...

Anders Landström skrev:
Du vet var jag bor :)

Hehe
 
Toppen