Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Vi drack väl en på halvflaska i somras? Den kvällen gillade jag Savart Dame de Couer bättre iofs...

Men låter bra, vi gört. Ska bara få tillträde och komma tillrätta i nya lägenheten först...


Men just! Där hade vi ju en som inte var så kul vad jag minns. Jag tror jag har en till inköpt samtidigt så det skulle ju vara intressant att ha med den.


Anders Landström skrev:
Eller tre?
Tre är bra!


johan1279 skrev:
Jag skulle nog kunna ha vägarna förbi. Fyra är ju bättre än tre?
Fyra är ju jämnt :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Vi drack väl en på halvflaska i somras? Den kvällen gillade jag Savart Dame de Couer bättre iofs...

Men låter bra, vi gört. Ska bara få tillträde och komma tillrätta i nya lägenheten först...

Hehe
Väntar på inbjudan btw... ;)
 
SV: Idag dricker vi

1996 Comtes de Champagne Ca ett år sedan jag drack denna senast. Serverad dekanterad vilket lurar mig att tro att den är yngre även om vinet skriker 1996. Man ska alltid gå på första känslan. Söt , mogen doft med mycket brioche och mineraler. Plockar att det är en Comtes då smaken är söt, fyllig och rik på frukt med en riktigt krämig smak. Mycket gott. Ett vin att dricka nu men för alla som har det i källaren, ett vin som har 10-tals år framför sig. Stort vin
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
1996 Comtes de Champagne Ca ett år sedan jag drack denna senast. Serverad dekanterad vilket lurar mig att tro att den är yngre även om vinet skriker 1996. Man ska alltid gå på första känslan. Söt , mogen doft med mycket brioche och mineraler. Plockar att det är en Comtes då smaken är söt, fyllig och rik på frukt med en riktigt krämig smak. Mycket gott. Ett vin att dricka nu men för alla som har det i källaren, ett vin som har 10-tals år framför sig. Stort vin
Vet att du smet lite tidigare på senaste vinfernot av okänd(!) anledning men inte var det väl innan vi klämde Comtes -96? :D
 
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
1996 Comtes de Champagne Ca ett år sedan jag drack denna jag skrev ner anteckningar för denna. Serverad dekanterad vilket lurar mig att tro att den är yngre även om vinet skriker 1996. Man ska alltid gå på första känslan. Söt , mogen doft med mycket brioche och mineraler. Plockar att det är en Comtes då smaken är söt, fyllig och rik på frukt med en riktigt krämig smak. Mycket gott. Ett vin att dricka nu men för alla som har det i källaren, ett vin som har 10-tals år framför sig. Stort vin

Jos skrev:
Vet att du smet lite tidigare på senaste vinfernot av okänd(!) anledning men inte var det väl innan vi klämde Comtes -96? :D

Tack. :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Talbot -88 och Chateau du Levant -09.

Farsan kom förbi så det blev biff, bea och bordeaux :) Plockade även med oss lite ankleverterrine från Köttbaren så det blev Sauternes också. Riktigt bra terrine för 800/kg.

Talbot var en helt perfekt flaska. Såg ut som splitter ny men med bara halvcentimetern torr kork kvar. Stor doft, lite klassiskt CS-grön med tobak och cederträ. Riktigt trevlig.
Sauternesen är ju förvånsvärt bra med tanke på priset. Bang for the buck! :D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Talbot -88 och Chateau du Levant -09.

Farsan kom förbi så det blev biff, bea och bordeaux :) Plockade även med oss lite ankleverterrine från Köttbaren så det blev Sauternes också. Riktigt bra terrine för 800/kg.

Talbot var en helt perfekt flaska. Såg ut som splitter ny men med bara halvcentimetern torr kork kvar. Stor doft, lite klassiskt CS-grön med tobak och cederträ. Riktigt trevlig.
Sauternesen är ju förvånsvärt bra med tanke på priset. Bang for the buck! :D


Fan, måste också "trilla" förbi nån dag hör jag :p
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fan, man lämnar er obevakade i 2 veckor och ni fyllor på med 10 sidor i "idag dricker vi"

Har tyvärr inte blivit så mycket gott för egen del under ledigheten utan det blev som väntat Kronenburg och Jäger. Blev ju inte bättre av att jag glömde all skumpa hemma i Sverige så jag tänkte dricka upp den under helgen istället. Inleder med en Initial deg 2012-07-05.
 

perpro

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
2000 som årgång i Champagne har aldrig imponerat på mig men Cristal är väl ett av undantagen. Trevligt

Får väl även hoppas på Krug 2000, eftersom det är min (än så länge) ända Krug...

Idag blev det en Château Léoville Barton 1988 (St. Julien, ) till helstekt entrecôte. Riktigt trevlig, fortfarande förvånansvärt ung och frisk. Doft av cederträ, mörka bär, skogslöv, choklad (??). Elegant, ganska tillbakalutad. Mjuka men framträdande taniner. Riktigt god, bra till köttet. Köpt på Systemet för någon vecka sedan...

Halva flaskan kvar för resten av kvällen. Nu skall vi bara försöka avsluta Barbiefilmen och få dotter och sova-över-kompisen att somna. (Fungerade rätt uselt till lördagsgodiset vilket kanske är mindre förvånande)

Skål!
 
SV: Idag dricker vi

Innan gårdagens restaurangbesök så blev den en 1995 Chanoine BdB Efter två flaskor med TCA så fick jag äntligen prova det här vinet. Det är ett vin som har de egenskaper en mogen chardonnay ska ha. Smörig , mogen doft med en underliggande honungston och liite choklad. Smaken är fortsatt mogen, lite svag mousse men trevlig , smörig smak. Något svag i mellansegmentet men generellt leveerar det här vinet bra. För pengarna så är det svårt att hitta så mycket bättre. inget vin för lagring, kommer inte att bli bättre utan är snarare på väg utför. Drick nu
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
2000 som årgång i Champagne har aldrig imponerat på mig men Cristal är väl ett av undantagen. Trevligt

Blev förvånad över hur bra den var faktiskt. Var min sista flaska tyvärr men om den visade hur Cristals -oo är så önskar jag att jag hade fler.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Innan gårdagens restaurangbesök så blev den en 1995 Chanoine BdB Efter två flaskor med TCA så fick jag äntligen prova det här vinet. Det är ett vin som har de egenskaper en mogen chardonnay ska ha. Smörig , mogen doft med en underliggande honungston och liite choklad. Smaken är fortsatt mogen, lite svag mousse men trevlig , smörig smak. Något svag i mellansegmentet men generellt leveerar det här vinet bra. För pengarna så är det svårt att hitta så mycket bättre. inget vin för lagring, kommer inte att bli bättre utan är snarare på väg utför. Drick nu
Fucking finally.. Poppade en Chateau Couspade i fredags som var tvärkorkad också. Mycket kork nu för mig tycker jag.
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Fucking finally.. Poppade en Chateau Couspade i fredags som var tvärkorkad också. Mycket kork nu för mig tycker jag.

Tråkigt, har haft en del kork på sistone men som tur är med flaskor som inte är så svåra att få tag i. Hade en period för ca 1,5 år sedan då vi drog en heö del rara viner som var korkade. Det verkar komma i vågor, surt när det händer
 
Toppen