Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
För att vi behöver ha lite rörelseutrymme. Vi är ju inte små studenter längre som gladligen knör ihop sig i en garderob...
Det har du ju helt rätt i, vi är ju av modell större. I alla fall denna sommaren men vänta bara. Jag har i 3 veckors tid varit uppe kl 7:30 5 dagar i veckan och gått minst 6 km ute på djurgården,så även idag. Målet är att slippa bada i vassen nästa sommar.
Kanske vi ska strata en nu tjockistråd under övrigt där vi skryter med hur mycket vi har motionerat ;) och där vi kan peppa varandra
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår tog jag andra halvan av en Rene Mure Clos St Landolin Pinot Noir 2004. Den var inte lika rolig som den första halvan som jag tog i förrgår. Den första halvan hade en bra Pinotkaraktär med viss kryddighet. Den andra halvan hade tappat övertonerna och kvar var en relativt karaktärslös historia. Eftersom det har fungerat bra tidigare att förvara en halva över natten så får man börja spekulera i vad som gick snett. Ett alternativ är naturligtvis att korken inte hållit tätt. Dock är jag tveksam till den förklaringen eftersom jag förslöt halvan med en ny kork, som satt tight, så det borde hållit tätt (flaskan stod upp så eventuellt läckage syns inte). Ett annat alternativ är min nyinköpta karaff som jag invigde med denna flaska. Karaffen är en Vinum Extreme och jag tänkte att det är ju lättare att över vinet i den lilla flaskan från en karaff med pip. Kan vara så att vinet blev för luftat genom att hällas två gånger och sedan stå över natten. Eller också klarar helt enkelt inte en bra Pinot att stå över natten med alla kvaliteter i behåll.
Jag har några flaskor till så jag kommer att gå till botten med det här. Ett hårt och kaloririkt jobb men någon måste ju göra det. :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Besökte restaurang GQ (Kommendörsgatan i Stockholm) igår. Följde sommelierens rekommendation och tog in en flaska Chapoutier Chateanuf du pape Barbe Rac 1994 till kalvytterfilén. Det passade alldeles utmärkt. Min flickvän var så nöjd att hon bekände att hon föredrar ett bra rödvin framför en bra champagne.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Besökte restaurang GQ (Kommendörsgatan i Stockholm) igår. Följde sommelierens rekommendation och tog in en flaska Chapoutier Chateanuf du pape Barbe Rac 1994 till kalvytterfilén. Det passade alldeles utmärkt. Min flickvän var så nöjd att hon bekände att hon föredrar ett bra rödvin framför en bra champagne.
Hade sommeliern möjligtvis en mustasch som såg ut att passa bättre i en 20-tals rulle?
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Besökte restaurang GQ (Kommendörsgatan i Stockholm) igår. Följde sommelierens rekommendation och tog in en flaska Chapoutier Chateanuf du pape Barbe Rac 1994 till kalvytterfilén. Det passade alldeles utmärkt. Min flickvän var så nöjd att hon bekände att hon föredrar ett bra rödvin framför en bra champagne.

Elvis vad tyckte du om maten på GQ?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Elvis vad tyckte du om maten på GQ?

Nässelsoppan med vaktelägg som jag åt till förrätt var riktigt bra. Min flickvän åt sparris och den var god men en aning överkokt. Till huvudrätt åt vi båda kalvytterfilé och den var bra men inte fantastisk. Känns som om man får bra kvalitet på maten till rimligt pris. Och vinlistan imponerade, som sagt. Jag kommer att gå dit igen.

Servicen var lite överambitiös. De vill mycket men saknar den där avslappnade men proffsiga stilen som man bara får på riktigt bra restauranger. Där tycker jag till exempel att Brasserie Bobonne (Storgatan) lyckas till 100 %. Om de bara hade en lite bättre vinlista så... ;)
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det en flaska Laherte Frères Brut Tradition. En riktigt billig champagne som fått relativt goda vits ord. Ska bli intressant, har iofs druckit den förr men va riktigt packad då.
Imorgon blir det Philipponnat Grand Blanc 1999 & Laurent-Perrier Brut Millésimé 1999, någon som har erfarenhet av dessa två?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

En halvflaska (kvartmagnum?) Pol Roger. Har inte testat den tidigare så det ska bli lite spännande. Till det lite tryffelsalami. Sen lite Rouqefort och portvin =)
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Laherte Frères Brut Tradition, ja vad säger man?
Inte bra inte dålig, ofantligt billig för att vara champagne men är tveksam till om den kommer upp i champagnestandard.
Vi kan väl säga såhär, ska du dricka Moet? Köp denna istället och spara 150 spänn.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det somsagt lite champagne.
Vi började med Laurent-Perrier Brut Millésimé 1999 som enligt mig var riktigt bra om än fortfarande lite ung.
Därefter korkade vi upp Philipponnat Grand Blanc 1999, gud vad missnöjd jag va. Lukten va skarpt kräks, usch.
Eftersom att besvikelsen va stor öppnade vi också en Gosset Rosé, godars vad gott...

Trevlig kväll men tungt idag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Trevlig middag igår, myket god mat men framförallt lite gryma viner
Dom Perignon 1998 4e gången jag provar 98an, varit riktigt besviken tidigare men den här var klart godkänd, dock för min smak lite för söt!


Deutz, Willliam Deutz, 1985 magnum, skulle tro att den var relativt nydegorgerad, sluten och mycket torr stor utveckling och mot slutet öppnade den upp sig, lite för klen i jämförelse med dom andra!

Krug 1989 en flaska som hade ordentlig mognadston, en hel del aprikoser, fortfarande en bra dos av syra , fantastiskt trevlig.

Krug 1996, vilken harmoni, perfekt balans, här finns massor av allt, perfection!!läcker att dricka NU! MAGIC (undrar om inte 88an är bättre, måste prova dom med varandra. Snilleblixt!!!!!)

Enchanteleurs 1988 magnum, WOW absolut den skönaste Champagne man kan dricka, imponerar inte lika mycket som Krug, makalöst charmig!!

Palmer 1966, omkorkad 2002, aningens, aningens korkad!!robust stil, lite tunn, dock härlig fruktsöt smak. Klar besvikelse så värden bestämde att vi behövde lite tröst!! och vad tröstar en sargad själ bättre än Mouton Rotschild!?! 1995 magnum, snabb dekantering och direkt i glasen YES! fy fan (ursäkta språket) vad bra bara att dricka och njuta
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Trevlig middag igår, myket god mat men framförallt lite gryma viner
Dom Perignon 1998 4e gången jag provar 98an, varit riktigt besviken tidigare men den här var klart godkänd, dock för min smak lite för söt!


Deutz, Willliam Deutz, 1985 magnum, skulle tro att den var relativt nydegorgerad, sluten och mycket torr stor utveckling och mot slutet öppnade den upp sig, lite för klen i jämförelse med dom andra!

Krug 1989 en flaska som hade ordentlig mognadston, en hel del aprikoser, fortfarande en bra dos av syra , fantastiskt trevlig.

Krug 1996, vilken harmoni, perfekt balans, här finns massor av allt, perfection!!läcker att dricka NU! MAGIC (undrar om inte 88an är bättre, måste prova dom med varandra. Snilleblixt!!!!!)

Enchanteleurs 1988 magnum, WOW absolut den skönaste Champagne man kan dricka, imponerar inte lika mycket som Krug, makalöst charmig!!

Palmer 1966, omkorkad 2002, aningens, aningens korkad!!robust stil, lite tunn, dock härlig fruktsöt smak. Klar besvikelse så värden bestämde att vi behövde lite tröst!! och vad tröstar en sargad själ bättre än Mouton Rotschild!?! 1995 magnum, snabb dekantering och direkt i glasen YES! fy fan (ursäkta språket) vad bra bara att dricka och njuta

Grattis!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I torsdags kväll tittade jag närmare på en Clos Fourtet 2004. Detta var den andra halvan av helröret, den första halvan gick redan ca 1,5 veckor tidigare och andra halvan hade stått sedan dess i kylen. Till skillnad från Pinoten från Mure som jag nämnde tidigare dog en kvalfylld död över natten hade här skett det rakt motsatta. Vinet var i ett mycket trevligt skick. Mjukt och det som dominerade mina sinnen var toner av jordgubbar. Jag gillar jordgubbar.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och smuttar på en Jacquart Brut Blanc de Blancs Millésimé från 1999.
En riktigt trevlig champagne. Hittar mycket röda äpplen pch ljus bröd i både doft och smak. Smaken känns annars nötig och lite gräddig.
En bra champagne helt enkelt.
 

Arvid

Medlem
SV: Idag dricker vi

Scala Dei Prior Crianca 2002, den slurk som blev kvar från igår.

Viss mogenhet, men mestadels ung frukt och ek. Lite endimensionellt och kanske inte prisvärt, men gott. :)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kände jag mig på tok för sliten efter gymet för att öppna något trevligt. Det blev tre pilsner istället på mitt nya stamhak samtidigt som jag förklarade för servitrisen mina teorier om att manliga forbollssupportrar är homosexuella och dessutom väldigt enfaldiga sådana. ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Igår kände jag mig på tok för sliten efter gymet för att öppna något trevligt. Det blev tre pilsner istället på mitt nya stamhak samtidigt som jag förklarade för servitrisen mina teorier om att manliga forbollssupportrar är homosexuella och dessutom väldigt enfaldiga sådana. ;D

Ja håll dig till Clos Fourtet - vin för riktiga karlar som går igång på tryffeltonerna som är distinkta för kalkstensplatån i Saint-Emilion...
Är i Bordeaux i 2 veckor nu och ska avverka ett 600-tal viner
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Är i Bordeaux i 2 veckor nu och ska avverka ett 600-tal viner

Drack du så djävulsk förra gången du var nere att du redan har glömt hur det smakade? Och provningsanteckningarna så oläsliga att en läkares stenografi på ett recept framstår som skönaste kalligrafi? ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hårt arbete... Tänk att få vara amatör och bara åka runt och besöka slott för skojs skull och bli packad varje lunch, nu går jag förvisso på strikt diet men det har blivit oroandeväckande mycket tonfisksallad med mineralvatten till lunch nyligen... :'(
 
Toppen