Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Hårt arbete... Tänk att få vara amatör och bara åka runt och besöka slott för skojs skull och bli packad varje lunch

Packad på lunch är man emellanåt. Biergarten.... mmmmm....

Andreas L skrev:
... det har blivit oroandeväckande mycket tonfisksallad med mineralvatten till lunch nyligen... :'(

Tro mig, det är bättre än att besöka kantinen här! Jag har redan börjat kontemplera vilken stjärnkrog jag ska på ikväll för att lindra smärtan i själen och smaklökarna efter dagen utflykt i gastronomins bakgård.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Och idag var vädret äntligen tillräckligt bra för ett besök på Biergarten. Idag slapp jag dessutom cykla dit eftersom en kollega beslöt att ta bilen. Inte för att det är ett större problem att cykla dit i sig självt, det går fortare än att åka bil. Problemet är att lånecyklarna här är gjorda för japaner, Porscheägare och andra småvuxna "män". Jag har fan i mig pedalerna bakom mig när jag cyklar på dessa maskiner. Vad gör man inte för lite alkohol...? :D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Imorgon blir det en magnum Krug 89, orginaldegorgerad...

Sist var för 5 år sedan när vi hade en magnumprovning,
den vann till slut före bla. Comtes rosé 75, Salon 88, Comtes 90, Dompa 90, William Deutz 79

Faaaan vad gott!!!
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går på midsommarafton blev det en Delamotte blanc de blanc 1990 på magnum, den var supergod. Vill dock påpeka att om ni har några utav dessa flaskor på 75 cl flaskor så bör ni dricka dem nu, de kan till och med vara passe.

Det finns på stora satan en Delamotte Blanc de Blancs 1996 (nr 98691) magnum för endast 995 kr, har någon druckit denna? Är den värd att köpa och lägga i vinkällaren?
(fel av mig, såg nu att det endast finns 1 flaska i sundsvall)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Svalkar mig i eftermiddagsvärmen (är närmare 35 grader härnere i söder idag) med en flaska Billecart-Salmon och några Pim´s kakor med hallonkräm till.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
I går på midsommarafton blev det en Delamotte blanc de blanc 1990 på magnum, den var supergod. Vill dock påpeka att om ni har några utav dessa flaskor på 75 cl flaskor så bör ni dricka dem nu, de kan till och med vara passe.

Det finns på stora satan en Delamotte Blanc de Blancs 1996 (nr 98691) magnum för endast 995 kr, har någon druckit denna? Är den värd att köpa och lägga i vinkällaren?
(fel av mig, såg nu att det endast finns 1 flaska i sundsvall)
Japp, drack 96an på magnum, för ett tag sen på Per Lei, fantastiskt bra, väldigt bra representant för årgången, tydlig frukt och bra syra, a beuty!! klart bra köp! ;D
 
SV: Idag dricker vi

I helgen dracks det Pol Roger Blanc de Chardonnay 1998. Har inga detaljerade anteckningar.. det är svårare än man tror att koncentrera sig utomhus på midsommarafton ;) men den var riktigt bra. Dracks även R.H. Coutier 1998 (absolut värd de 285 kr den kostar hos stora satan) och en Gosset Grande Reserve. Fortsatte senare på temat -98 med en Allegrini Amarone della Valpolicella Classico 1998.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ang. Delamotte 1996 mgn så är den väldigt god att dricka nu, jag tog en för några månader sen och den var helt underbar. Smarrigt!

I lördags så blev det en Pol Roger BdB 1999 och en Mangiacane Chianti Classico Riserva till lite plockmat hemma hos moderskapet. Gott och okomplicerat.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en liten champagnebuffé på midsommarafton och det var idel positiva upplevelser:

Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999
Franck Bonville Grand Cru Millésime 2002
Launois Blanc de Blancs Brut 2000

Jag måste säga att alla tre var riktigt bra. PP var bäst medan Launois 2000 var den största positiva överraskningen. Jag är inte så förtjust i Launois Cuvée Reservée men det här var något helt annat. Jag var relativt nykter när jag drack de här tre, men så här i efterhand är detaljminnet lite suddigt. Jag minns att jag tyckte att Bonville smakade mycket citron/lime.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Måndagar är trevliga...
Clouet 2004, som en fjällbäck med citrus!
Gosset Celebris 1998 speciell, dekantering rekomenderas, enorm utveckling i glaset. citrus, äpple, fortfarande mkt ung. Kommer bli super!
Bollinger 1990 R.D, åldrig, knäckig OK denna har enorm flask variation både som R.D och vanlig!
Deutz William Deutz Rose, 1996, kopparfärgad,fullständigt fantastisk,försiktig röd frukt, mineral, kommer utvecklas ytterligare. MAGIC
Deutz William Deutz Rsoe, 1999, röd rosa färg, lite obalanserad, otroligt, bra men chanslös mot 96an
 
SV: Idag dricker vi

Onsdagar kan också vara trevliga... Ett par glas Egly-Ouriet NV till grillad kycklinglårfilé med ugnspotatis, härligt! Riktigt bra champagne, lite åt Bollinger-hållet och perfekt till maten, men kanske inte riktigt i nivå med Bollinger ändå, trots allt. Kommer att beställa ett par flaskor till, men lägger större delen av Egly-inköpen på årgångsvarianten framöver.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Imorgon blir det en magnum Krug 89, orginaldegorgerad...

Sist var för 5 år sedan när vi hade en magnumprovning,
den vann till slut före bla. Comtes rosé 75, Salon 88, Comtes 90, Dompa 90, William Deutz 79

Faaaan vad gott!!!

För att göra Magnum glad så kommer här en snabb kommentar om Krug 89 på magnum (org.deggad)

Tyvärr på tok för ung och knuten. Den var ett organoleptiskt antiklimax. Jävligt konstig med tanke på hur god den var sist vi drack den, men om man tar som ett exempel den sent deggade jag drack på nyårsafton så var den mycket mera tillgänglig.

Ännu ett bevis för att orginaldeggad skumpa behöver fan så mycet mer tid än sent deggad dito!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Precis kommit hem från jobbet, dricker Bollinger och kokar salsiccia i tomatsås, härligt! :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Ikväll...

Pol Roger Blanc de Blancs 1988, Lång tid för att öppna sig, stram, tydlig smak av grape, mycket lång smak. MKT BRA+

Bonnaire Blanc de Blancs 1988, (klar flaska) Rundare och gräddigare än Pol Roger, citrus, grape, lite bränd smak, lång smak. MKT BRA

Pichon Loungeville Comtesse de Lalande 1986, Behövde enorm tid att öppna sig +4 timmar, mynta, blyerts, körsbär, svarta vinbär. Elegant. Fantastisk längd och perfekt balans. En riktig goding ;D`

Climens 1989, inte min favorit årgång men mitt favoritslott i Sauternes-Barsac !Men vilket härligt vin (dock minst bra av 88,89,90) klart sötare än 88 & 90 och betydligt lättare och mindre kraftfullt, parfymerande doft av främst aprikoser, aprikos även i smak samt lite rostade toner, oljigt, läckert, elegant, perfekt balans ;D

Av Champagnerna har vi druckit klart bättre flaskor framförallt av Pol Roger, kanske är dom inne i en "fas"! a bad one!?!?!?
Bonnaire 88, är även med en perfekt flaska, fullständigt chanslös mot Bonnaire Special Club 88, MAGIC Champagne ;D ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på restaurang Josefina igår och hittade Pol Roger Rosé 1999 på menyn för bara 1195 kr. När den skulle serveras visade det sig vara en Pol Roger Rosé 2000, men inte mig emot. Det var första gången jag provade Pol Roger Rosé och jag tyckte att den var riktigt bra. Fin rosa färg, lite tunn doft men sedan överraskande god och fruktig smak. (Varför finns inte denna på SB?... ???)

Josefina har däremot blivit sämre och dyrare än förra året och jag kommer inte att äta där igen. Maten var iofs vällagad men när varmrätterna kostar uppemot 400 kr så förväntar man sig mat och service i toppklass. Det kan också vara så att nyhetens behag med palmer framför en vacker Stockholmsvy svalnat lite.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag och min vapen dragare v_skogh gav oss ut på ett uppdrag i år efter att vi av en slump upptäckt att vi båda tyckte champagne är vansingt gott.
Eftersom vi båda startade som noviser tyckte vi det lät som en spännande utmaning att testa 50 champagner under 2008 och här är mina mellantids resultat

Fram till dagens datum har jag knäckt 57 flaskor varav 17 var dubbletter så änså länge har jag frestat mina smaklökar med 40 olika skumpor.
Med tanke på att vi började först i mitten av februari tycker jag att vi haft ett lagom tempo och funderar på om man inte ska höja ribban till 100 istället?
efter att man registrerade sig här har man fått en hel del bra rekomendationer och sluppit köpa grisen i säcken som var fallet i början.

Bollinger SC (5st) och Pierre Peters CdR (4st) har inte helt oväntat var dem man druckit mest och Krug GC (1st) den som toppar poänglistan.

Nu väntar en spännande sommar då jag äntligen lyckats fylla min vinkyl (60 fl + 4mg) eller ja det går in någon magnum till men jag kallar den full eftersom jag inte får in några mera flaskor.

Den dagen jag sammanställt mina anteckningar på provade skumpor postar jag det som en ny tråd men eftersom jag tycker det är roligare att prova dem än att skriva om dem kan det nog ta ett tag innan det sker.
Spontant postningar av positiva överraskningar kommer dock ske löpande men min vapendragare hinner ofta först och jag tyckte ytterligare kommentarer var överflödiga
 

EuphoniC

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag önskar jag hade en dito vapendragare att dela mitt intresse med, då kunde man helt klart avverka fler sorter, dricka mindre av varje men även dela på dyrare flaskor i jakten på att prova så många som möjligt. Själv är jag också novis och har inte tagit klivit upp i prisklasserna så jag rotar omkring i NV-träsket, inte för att det på något sätt är otrevligt att vada omkring i!

Mitt intresse för champagne är än nyare, faktiskt så färskt som i början av maj detta år. Sedan den 2:a maj har jag hunnit med 17 flaskor varav bara bara 3 är dubbletter.

Någon ribba har jag inte satt men 100 flaskor känns ganska tufft men bara för ekonomin, 50 kommer inte att bli något problem dock. Jag har dock sagt att jag ska försöka köra igenom hela Stora Satans sortiment och undvika att köpa dubbletter så långt det går men naturligtvis kommer det att bli mer lockande att köpa dubbletter allt vad det lider.

Det som är intressant med brinnande intressen är ju att det försvinner mer och mer pengar och man blir allt mer blind för värdet hos slantarna, för att inte säga att man värderar det man köper högre. Har plöjt ned en hel del pengar på min ljudanläggning och man kan dra flera paralleller mellan hifi- och champagneintresse, ja, bortsett från att när man druckit upp flaskan så kvarstår bara tomglaset, korken med den lilla metallknappen och härliga minnen som sakta falnar bort.

Jag ska hålla utkik efter dina kommentarer eftersom de förmodligen är av yttersta intresse även för mig :)

Hm... vart hittar jag nu min egen vapendragare... !? ...i en värld där alla bekanta nöjer sig med vad-som-helst-i-BiB :'(
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en trevlig kväll med lite goda flaskor.

Vi började med en Henriot enchantaleaur 88 på magnum, helt fantastisk om något ung kanske.
Till varmrätten blev den en enkel Mouton Rothschild 85, det var några år sedan och den håller fortfarande bra med mycket stall, blyerts och tobak.

Avslutningsvis i ren nyfikenhet korkade vi upp en Krug 96, jag anser fortfarande att den är på tok för ung för att konsumeras.
Rent vansinne egentligen, men efter att Magnum berättat gång på gång hur fantastisk den är redan nu måste jag ju testa...
Fruktansvärt sluten på näsan, massor av dold kraft och frukt visst, men inte alls tillgänglig.
Torr, massor av syra, kraftfull. Det enda jag faktiskt reagerade på i näsan var att det fanns en äppelton rakt igenom.
Efter 2 timmar kände man en hel del potential framförallt i gommen, men va fan...
Kommer nog inte knäcka en till på minst 3 år. Möjligtvis med 12 timmars dekantering.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det en trevlig kväll med lite goda flaskor.

Vi började med en Henriot enchantaleaur 88 på magnum, helt fantastisk om något ung kanske.
Till varmrätten blev den en enkel Mouton Rothschild 85, det var några år sedan och den håller fortfarande bra med mycket stall, blyerts och tobak.

Avslutningsvis i ren nyfikenhet korkade vi upp en Krug 96, jag anser fortfarande att den är på tok för ung för att konsumeras.
Rent vansinne egentligen, men efter att Magnum berättat gång på gång hur fantastisk den är redan nu måste jag ju testa...
Fruktansvärt sluten på näsan, massor av dold kraft och frukt visst, men inte alls tillgänglig.
Torr, massor av syra, kraftfull. Det enda jag faktiskt reagerade på i näsan var att det fanns en äppelton rakt igenom.
Efter 2 timmar kände man en hel del potential framförallt i gommen, men va fan...
Kommer nog inte knäcka en till på minst 3 år. Möjligtvis med 12 timmars dekantering.
Hur skumt som helst! var kommer dina flaskor från? dom jag provat är inköpta i England hoss Farr Vintners, har också SB flaskor måste prova en sån!
Enchanteleurs tror jag det finns många olika degorgerings datum på, vissa är fortfarande lite slutna andra helt mogna (har man märkt dom så man vet vilka som är vad? inte då!)
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag och min vapen dragare v_skogh gav oss ut på ett uppdrag i år efter att vi av en slump upptäckt att vi båda tyckte champagne är vansingt gott.
Eftersom vi båda startade som noviser tyckte vi det lät som en spännande utmaning att testa 50 champagner under 2008 och här är mina mellantids resultat

Fram till dagens datum har jag knäckt 57 flaskor varav 17 var dubbletter så änså länge har jag frestat mina smaklökar med 40 olika skumpor.
Med tanke på att vi började först i mitten av februari tycker jag att vi haft ett lagom tempo och funderar på om man inte ska höja ribban till 100 istället?
efter att man registrerade sig här har man fått en hel del bra rekomendationer och sluppit köpa grisen i säcken som var fallet i början.

Bollinger SC (5st) och Pierre Peters CdR (4st) har inte helt oväntat var dem man druckit mest och Krug GC (1st) den som toppar poänglistan.

Nu väntar en spännande sommar då jag äntligen lyckats fylla min vinkyl (60 fl + 4mg) eller ja det går in någon magnum till men jag kallar den full eftersom jag inte får in några mera flaskor.

Den dagen jag sammanställt mina anteckningar på provade skumpor postar jag det som en ny tråd men eftersom jag tycker det är roligare att prova dem än att skriva om dem kan det nog ta ett tag innan det sker.
Spontant postningar av positiva överraskningar kommer dock ske löpande men min vapendragare hinner ofta först och jag tyckte ytterligare kommentarer var överflödiga

Ja du CH. Pierre Petes har blivit en riktigt favorit. Mycket för att den är kanonbra men också för att det inte svider så värst.
Andra champagner som vi provat och jag håller högt är naturligtvis Gosset, med Rosen i toppen tätt följd av Grand Reserve. Tillsammans med de du nämnar samt Veuve Clicquot Vintage Rare -88 så har vi min topplista. Den sistnämnda va förbannat trevlig, med andra ord: Jag gillar även lite äldre champagne.

Det som står närst på vår lista borde vara Palmer Blanc de Blancs -96 samt duellen Dompa -00 mot Cristal -00.
Blir en trevlig sommar.
Dessvärre har jag inte lyckats fylla min vinkällare fullt så gott som CH utan ligger något efter. Men mitt mål verkar bli 50 flaskor champagne för lagring till årsskiftet samt en blandad kompott för konsumtion.
Har just nu stora förhoppningar på Henriot -96 som skulle kunna bli nästa champagne att samla på sig några flaskor av.
 
Toppen