Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hemkommen från Bruce, full och jävlig.
Palmer Blanc de Blanc från -96 är en bra champagne, inget snack. Vi drack den på magnum ikväll.
Efter vuxenfolken (inte jag och CH inräknat) fått sina smaklökar påsatta öppnade vi och delade en Henriot -96 och delade. Oh my god. Kan det vara så att det är den bästa champagnen du kan köpa på bolaget idag?
Helt underbar, fortfarande ung men mycket jäst och en riktigt skön mineralton.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ok, här kommer kvällens recension av vinerna.
Blev inte så spännande som jag hoppats tyvärr. :-[
Cos 90 på magnum såklart för den var min...
Massor av stall, jord, bläck och blyerts. Lite ung fortfarande men då det är mag så var det lite väntat.
Sjukt jävla gott. :D

Krug 88 kom lite före det, helt ok men inte en perfekt flaska.
Saknade lite frukt i den, fanns kraft och syra, fylle hela gommen men druckit bättre flaskor.

Avslutade med Ch de Fesles 90, helt ok, inget speciellt, 97:an är klart bättre...
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

nagot sent inlegg men detta drack vi forra onsdagen ner an kollega hade avslutnings fest.
Alla tog med sig ett par flaskor

de Devaux NV
Zind Humbrecht Hengst Gewurztraminer 1997
Leeuwin Estate Art Series Chardonnay 2002
Son Negre Falanis 2004
Artadi Pago Viejos 1998
Domaine Vieille Julienne CndP Reserve 2001
Mas Dumas Gassac 1990 och 2006
Ch. Haut Brion 1982

Detta parades ihop med pilgrimsmusslor och gambas som forstarett, sedan helstekt lammfile med vildsvamp.
En lyckad kvell minst sagt.

H
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eftersom någon behagat dra korken ur sommaren här i M så drog jag korken ur en Pio Cesare Barbaresco 04. Bra koncentration även om jag önskat lite mer frukt. I näsan hittade jag hallon och gummi. Fast jag tyckte ändå att gummitonen drog mot doften i en tunnelbanestation där ett tåg just kommit in (asbest?).

Vädret ser inte bättre ut idag så det blir nog till att fortsätta med det röda...
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eller i går, snarare:

Ayala Zero Dosage (bättre doft än smak; citrustonerna tog över och lite för kort)
1997 Volnay Champans, Dom Marquis d´Angerville (fantastisk Bourgogne; kryddig, fruktig, mogen...!)
2001 Haut-Bages Averous (lite för kryddig/eldig för min Pauillac-smak, men ändå riktigt bra; Lynch-Bages andravin)
2003 Ch d´Aiguilhe (stor, fruktig, kryddig, mycket av allt, snyggt gjord men inte helt min likör...)
1989 Ch Figeac (kom till pappa - nu är vi hemma! Mognad, balans, örter/hö; "diluted" säger RP, balanserad säger jag...)
1983 Gould Campbell Vintage Port (lite lättare stil, fortfarande inte helt mogen, tydliga körsbärstoner)
1970 Ch Rieussec (fantastiskt god, nästan petroleumtoner (!), lite saffran och aprikos, fullt vitalt)

En bra kväll, på det hela taget!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Lät sjukt gott! Kul med Anguerville, provade 00 for ett tag sen, var riktigt trevligt!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
1989 Ch Figeac (kom till pappa - nu är vi hemma! Mognad, balans, örter/hö; "diluted" säger RP, balanserad säger jag...)

Jag läste att det var någon statistiker som hade hittat sambandet att för varje 0,5 procentenheter mer alkohol ett vin har får vinet 5 poäng mer av RP och WS i genomsnitt. Jag har tyvärr inte lyckats hitta denna "utredning".
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår var det sug i tarmen efter misosoppa och sashimi så det var till Lenbach som färden styrdes efter avslutat gympass. Vad skådar mitt norra när jag kliver in om inte en drive för Mög&Skändan Vintage 2000. Dett är det enda som är värt att dricka från denna firma enligt mina smaklökar så det blev ett glas av blanc respektive rose. Blanc var gott som aperitif men inte så lysande till maten, med rosen precis tvärtom. Jag hade också sedan tidigare ett sug efter en Chablis Grand Cru Bougros som ligger och väntar på avrättning i vinskåpet men detta sug stillades av dock av skumpan. Invigningen av min splitter nya Laguile fick vänta.

Champagnen var hopplös att prova eftersom Mög&Skändan i vanlig ordning behövde "lyxa" till det hela och hade fixat fram nya och total odugliga provningsglas. Nästa gång ska jag be att få vinet i standardkupor för att kunna leverera ett bättre utlåtande. I nuläget får det begränsas till "elegant" utan den aggressiva syra jag tycker man alltid annars hittar i M&C.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Igår var det sug i tarmen efter misosoppa och sashimi så det var till Lenbach som färden styrdes efter avslutat gympass. Vad skådar mitt norra när jag kliver in om inte en drive för Mög&Skändan Vintage 2000. Dett är det enda som är värt att dricka från denna firma enligt mina smaklökar så det blev ett glas av blanc respektive rose. Blanc var gott som aperitif men inte så lysande till maten, med rosen precis tvärtom. Jag hade också sedan tidigare ett sug efter en Chablis Grand Cru Bougros som ligger och väntar på avrättning i vinskåpet men detta sug stillades av dock av skumpan. Invigningen av min splitter nya Laguile fick vänta.

Champagnen var hopplös att prova eftersom Mög&Skändan i vanlig ordning behövde "lyxa" till det hela och hade fixat fram nya och total odugliga provningsglas. Nästa gång ska jag be att få vinet i standardkupor för att kunna leverera ett bättre utlåtande. I nuläget får det begränsas till "elegant" utan den aggressiva syra jag tycker man alltid annars hittar i M&C.

Gillar inte alls M&C men har vid tillfällen beställt deras rosé på krogen, nu var det längesen sist men vad jag kommer ihåg så är inte den så dum.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Upplever den normalt som bitter och eländig i eftersmaken. Definitivt inget vin jag skulle rekommendera utan mat alternativt vara bra på kanelen innan så smaklökarna inte märker så mycket av det. Vintage 2000 rose har lite av den karaktären också, det var därför jag inte gav rekommendation som apperitif, men den har ändå en bättre helhet.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Upplever den normalt som bitter och eländig i eftersmaken. Definitivt inget vin jag skulle rekommendera utan mat alternativt vara bra på kanelen innan så smaklökarna inte märker så mycket av det. Vintage 2000 rose har lite av den karaktären också, det var därför jag inte gav rekommendation som apperitif, men den har ändå en bättre helhet.

Sist så drack jag den faktiskt med thaimat på Thai Garden i Barca, då hade jag inget att invända mot den. Före det så drack jag den också med asiatisk mat (japanskt på Carpe Diem i Barca), det var längesen så jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur den smakade. Men jag håller med annars...M&C är inget vidare, för den pengen finns det godare bubbel att välja på.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det verkar som att den gemensamma nämnaren är att ta M&C Rose till mat från Sydostasien.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår fick en Chablis Grand Cru Bougros Côte Bouguerots 04 från Fevre sätta livet till för att inviga min nya korkskruv. Notera tillägget i namnet (Côte Bouguerots) då det är viktigt i det här fallet, Fevre gör två olika baljor från det här läget, en med och en utan tillägget.
Fin gul färg syntes genom den frestande imman som bildats på glasets innerkant. I näsan hittade jag ostron och söta bär, faktiskt bl a hallon. I munnen var det en avrundad trevlighet som slog sig ner på tungan och syran som ju i Chablis kan var av katanakaraktär var föredömligt nedslipad.
I värmen igår kväll passade vinet perfekt.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade precis upp en Meyney -96 som en trevlig avslutning på jobbig arbetsvecka. Schysst Bordeaux som börjar mogna men har mycket kvar att ge. Tidigare i veckan blev det en Fontalloro -97 som var bra men skulle dekanterats (Rancia -97 är bättre just nu) och La tour blanche -99 som var bra men lite enkelspårig (nästan)allt jag kunde känna i doft och smak var saffran.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En helg i champagnens tecken.

Till att börja med så ville jag fira att jag var hemma hos min flickvän igen efter tio dagar i Las Vegas. Vi delade på en Krug 1996 i fredags och jag måste instämma i hyllningskören här på forumet. Det här var den bästa champagne jag någonsin smakat. Stor komplex doft med inslag av krondill (påminner om Krug Grand Cuvée, tycker jag) och sedan en helt otrolig smak, med mycket citrusfrukter blandat med "mörkare" smaker som choklad och nötter. Givetvis en lång eftersmak. Det här var min enda flaska, men nu vet jag att jag måste köpa fler!

Sedan blev det en helg ute i Stockholms skärgård med middag på Grinda Wärdshus. Jag blev lite imponerad av att de hade de Venoge som huschampagne och beställde in en flaska de Venoge Blanc de Noirs , en maffig champagne som jag inte hade provat förut. En utmärkt "matchampagne" som jag gärna dricker. Udda etikett, för övrigt, med ett tecknat motiv som såg lite "billigt" ut.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår rullade hösten in med full kraft så det var till att flytta över fokus till den röda sektionen i skåpet. Fram ramlade Craggy Range Sophia 2005, Hawkes Bay, NZ. Cirkus en timme på karaff för luftning och temperering medan jag käkade kvällsmat på brudhaket bredvid.
En elegant elefant hälldes upp visade det sig. Merlot 62% CF 34% och CS 4% där de olika druvorna lämnar avtryck vid olika temperaturer. Vid ca 18 grader känns CF:s gräsigare toner tydligt men i takt med att temperaturen stiger kommer de tyngre Merlotdofterna fram. När vinet når ca 21 grader börjar även CS att titta fram trots sin ringa mängd.
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin fått munhålan så grundligt infärgad som av detta vin. Fick gå över med tandborsten tre gånger för att det ens skulle se presentabelt ut.

Hur kommer det sig att jag fokuserar på temperaturen så mycket undrar du? Har för en tid sedan införskaffat den ultimata nördutrustningen för vindrickare http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zcop_b2c/~flN0YXRlPTMwOTk5MTIxNg==?~template=PCAT_PRODUCT_DETAILS_DOCUMENT&zhmmh_area_kz=62&product_show_id=121291&p_page_to_display=fromoutside

Jag köpte egentligen en något dyrare modell men den fanns inte med i katalogen. Jag planerar att ta med den till en restaurang någon gång och se hur paff sommelieren blir när jag plockar fram den och kollar vinet. :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Länken jag angav var temporär så jag utnyttjade mina djupa kunskaper inom IT och plockade fram den här länken istället som jag hoppas ska vara mer permanent.

Prova igen! ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

FAAAAAN! Antagligen funkade min fix för att den använde en cachad cookie. Tyskar och IT...!
 
Toppen