Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu tror jag att jag har lyckats överlista den jäveln!

http://www.conrad.de/goto.php?artikel=100906

Det här är dessutom den jag verkligen köpte, jag hittade den väl undangömd i systemet.

Hade inte tid att fixa detta igår då jag var i desperat behov av en champagnehink. Eftersom jag inte hade tänkt att prova Mög & Skändan så ville jag inte använda skurhinken.

Is fixades på brudhaket och sedan gick en Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru på kylning. Mer tyngd och kraft än frukt och finess. En skumpa i den tuffare stilen som passar utmärkt för att stimulera till kreativ bokföring vilket var vad jag sysslade med. Borde också gå bra till Happy Meal.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan tillägga att dosagen ligger på cirkus 5 gram/liter så ni som har beklagat er över sockermängden borde ta och spana i den här. E-O har även en extra brut med mindre än 2 gram men jag tror inte Carovin tar hem den. Jag har däremot tagit hem den. ;D Återkommer när flaskan är tom.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Labet Fleur de Chardonnay 2006 från Jura. Första gången jag provar ett Juravin och jag är positivt överaskad, mycket mineral och bra syra, fin frukt. Kommer absolut att köpa mer från den här producenten.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Earl Grey te med en skvätt mörk rom i.
Har åkt på en hiskelig förkylning som knockade mina smaklökar. Det blir nog inga ädlare drycker på ett tag :(
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ännu en spontan middag; den här gången med Vinmannen, Redaktören, IT-mannen och Whiskymannen:

- Bollinger SC
- Veuve Cliquot RV -88 (lysande!)
- Rauzan-Segla -96 (helt min stil - otroligt bra!)
- Thelema -94 (mycket spännande sydafrikan, lite översyrligt slut men skön)
- Ch Montus -95 (ännu ung, men oj vilken balanserad kraft!)
- Lacoste-Borie -89 (övermogen, men inte ointressant)
- Graham's -83 (ännu ung trots fyra timmars luft, men mycket god!)
- Ch Suduiraut -98 (sötare och fruktigare än Rieussec -70 - naturligtvis)

Ännu en bra kväll!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår hade jag efter gymet tänkt mig sashimi och därpå en garre av rang men hela den planen spolades bort av ett ihållande ösregn. Snabb omplanering gav att sushi avhämtades på ett Japanhak inte fullt i klass med Lenbach som jag hade tänkt gå på först. Tillbaka i lyan fiskade jag fram en Weingut Franz Hirtzberger Grüner Veltliner Honivogl Smaragd 07. För att beskriva doften använder jag den klassiska nödutgången 'komplex'. Där fanns inget som jag kunde peka på att vara karaktöristiskt och det brukar i min näsa och mun innebära att det är något högklassigt som finns framför mig. Den ton som jag kände i smaken var närmast grapefrukt a la Gewürztraminer men naturligtvis med bättre syra. Skulle också vilja utfärda en Moscow Mule*-varning på vinet, det mönstrar stadiga 14,5 % och det märktes inte alls (förrän det var för sent... ;D)
Mycket gott till de rejält nersojade sushibitarna så den värsta besvikelsen över en utebliven Romeo y Julieta lade sig.

Även att jag plockade vinaren ur min beställning direkt från Österrike så är vinet också listat på SS. Med 399 ihopslavade slantar i näven kan du knata dit och få ut en butelj (beställnigssortimentet nr 83291). Det är ett bra pris med tanke på att min direktbeställning kostade 38,50.

Vädermässigt ser det återigen dystert ut för röka. Får hoppas att regnet lättar till ikväll.

*Farlig long drink!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

En Au Bon Climat Knox Alexander Pinot Noir 2005 sank ned idag tillsammans med en trevlig biff och potatissallad.

Faktiskt en väldigt trevlig och kompetent Pinot från Cali som är gjord i den sanna amerikanska powerandan. 14,5% är kanske i allra högsta laget, men alkoholen matchades med bra frukt och en bra syra.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på ett mycket trevligt bröllop igår på Råda säteri utanför Göteborg och det bjöds på goda viner. Till efterrätten fick vi ett vin som hette Moscata di Asti, Cascina Galleto från Piemonte. Det var ett sött mousserande vin som passade alldeles utmärkt till vanilj- och yoghurtpannacotta med sommarbär, lemoncurd och pistagemaräng.

Känner någon till det här vinet? Jag får bara italienska träffar när jag googlar och SS verkar inte ha det i sitt sortiment.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu vet jag inte om du måste ha just den tillverkaren men "felet" du gör om du inte hittar den här DOCG:N är att hos SS listas det som Moscato d'Asti. Där finns viner från ett flertal erkända producenter, GD Vajra drack jag nyligen och det är smakmässigt inga problem att skaffa sig en blybasker på den. Där fanns också t ex La Spinnetta och Vietti och med tanke på att de kostar strax över hundringen så är det bara till att prova runt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag friade härom dagen här nere i Fjällbacka och eftersom hon hade det goda omdömet att svara ja, firade vi med en halvflaska Krug GC som jag diskret hade kylt. Den var lika underbar som alltid och Krug blir mer och mer min fästmös favoritchampagne.

Blivande svärfar ville inte vara sämre utan bjöd på nattkvisten på en Dom Perignon 1999. Inte mycket till doft och lite spretig i smaken. Undrar hur mycket bättre den kommer att bli med åren. Jag har en hemma som jag nu bestämt mig för att inte öppna på länge.

Dagen efter firade vi igen, denna gång med kusiner. Jag öppnade den Dom Perignon 1988 magnum som jag köpte i våras. Den var helt fantastisk. Fin doft och sedan en mycket komplex brödig smak med bland annat kola, choklad, vanilj, mörka bär och lite citron, allt integrerat på ett underbart sätt. En upplevelse.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag friade härom dagen här nere i Fjällbacka och eftersom hon hade det goda omdömet att svara ja, firade vi med en halvflaska Krug GC som jag diskret hade kylt. Den var lika underbar som alltid och Krug blir mer och mer min fästmös favoritchampagne.

Blivande svärfar ville inte vara sämre utan bjöd på nattkvisten på en Dom Perignon 1999. Inte mycket till doft och lite spretig i smaken. Undrar hur mycket bättre den kommer att bli med åren. Jag har en hemma som jag nu bestämt mig för att inte öppna på länge.

Dagen efter firade vi igen, denna gång med kusiner. Jag öppnade den Dom Perignon 1988 magnum som jag köpte i våras. Den var helt fantastisk. Fin doft och sedan en mycket komplex brödig smak med bland annat kola, choklad, vanilj, mörka bär och lite citron, allt integrerat på ett underbart sätt. En upplevelse.

Vad kul att din dompa var god, puh tur för mig :)

Jag ska nog dricka min magnum den 15 august när jag firar min 35 års dag.

Ett stort grattis till förlovningen, hon kommer att bli en lycklig brud.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

i kväll blev det en dompan 90 i vanlig flaska, ni som har några kvar bör nog dricka upp dem. Den var helt klart på väg utför, smaken var bra de första 15 minuterna men sedan kom den dära doften och smaken som är typist för viner som är over the hill och som jag kallar för "madeirasmaken". Det syntes även på korken som var helt ihop tryckt och kom upp helt av sig själv att det var hög tid att dricka den nu. Magnum har nog klarat sig bättre.
Nu längtar jag tills då jag ska dricka 88 an på magnum.
Skumpa nr 2 blev vår egna champagne som alltid håller måttet av den okända producenten Guy Delong.
Sedan slank det ner en flaska Châteauneuf-du-Pap år 2000 av Jean Trintignart och en 1995a från cave Saint Pierre, 2000 var helt klart ett större vin, vilket jag visste att det skulle vara, jag har aldrig blivit besviken på denna producenten. De har även en helt kanon vit chateneuf som är så läcker att dricka.
Efter det blev det en sautern 2006 köpt på stora satan och den passade väldigt bra till hallonen och grädden.
ja visst ja, jag glömde den den österrikiska "fattigmans-sauterns " ;D som sambon envisas med att köpa 2004 Berenauslesen från Andert Josef till den halstrade gåslevern.

Fy bubblan vad gott det är med halstrad gåslever.

Över lag vart den en mycket trevlig kväll.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Fy bubblan vad gott det är med halstrad gåslever.

Kan inte göra annat än att hålla med! Satt på Tantris i lördags och en av punkterna var just detta och så peppriga persikor till. För att man inte skulle törsta fanns en Joh. Jos. Prüm Auslese 95 bredvid. Jag ska stimulera Mysons sexuella centrum vid tillfälle och skriva om hela menyn. Gott var det.

Och det bästa av allt, när tallriken är tom så försvinner den magiskt och man behöver inte bekymra sig om disken. :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mycket trevliga viner på sistone,
Jacquesson Signature 1990 Rose, blek kopparaktig färg, helt mogen makalöst bra, ännu bättre var William Deutz 1996 Rose, ej lika utvecklad, men för mig en perfekt Champagne, blek kopparaktig färg men med mera lyster än Signature, MAGIC att dricka nu, ännu bättre om några år.
Krug GC 2 flaskor en med nya etiketten en med gamla, den med nya var en svag flaska matt och lite livlös, den andra (ca10 år) hade en trevlig mognadston och en avrundad syra.
Enchanteleurs 1995 varit skeptisk till detta vin men nu börjar det öppna sig och få ordning på grejorna (chanslös mot 88an dock). Trevlig!
Diebolt Fleur de Passion 2000, underbar Champagne, doft och smak av citrus och exotiska frukter med en härlig mineralton som avslutning. Len och krämig. Grymt bra
Diebolt Fleur de Passion 2002, klart yngre än 2000 och kommer med all säkerhet att bli bättre, för närvarande lite för snål med smakerna, mera som en citrusspetsad fjällbäck. GRYM
Chapoutier Ermite 2000, ett överdåd av frukt men allt var i bra balans, oändligt lång smak. Enastående bra vin
Lafleur 2004, behövde lång luftning (5 tim) innan det öppnade upp sig, för ungt att dricka nu, men jag är övertygad om att detta kommer bli mycket bra, kraftfullt och balanserat.
Leoville Las Cases1982, Ah vilket vin allt i perfekt balans och harmoni och med en enorm komplexitet.NJUTNING
Torbreck Run Rig 2003, en riktig syltburk! bra, men inte min stil.
Climens 1989 min favorit söting, helt fantastisk!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fan, jag måste ta och plocka en av FdP 2000.
I början att sommaren hamstrade jag bubbel och Wachauviner inför värmesäsongen. Inte för att jag vill påstå att sommaren inte har levt upp till förväntningarna men i lördags var jag iväg till butiken för att fylla upp förrådet... med rött, för det är det som har gått åt.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Och återigen blev det en vädermässig besvikelse. Kall champagne kändes inte som rätt grej efter regn och temperaturfall igår kväll. Men humöret gick trots det i topp när jag rotade fram Kupe by Escarpment 06, en nya zeeländsk Pinot Noir. Köpte den på rek i LG och jag har inga problem att låta Enquist komma undan med detta.
Detta är en PN i den krydda skolan med drag av jordgubbar i bakgrunden. Tät färg. Smaken fyllig med en pepprig kryddighet. Lättsvalt!
Slantade 390 pengar som statsmakten i sin enorma välvilja temporärt hade låtit mig behålla. En bourgogne av motsvarande kaliber hade lätt kostat det dubbla eller kanske snarare det tredubbla.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Drack en Chateau Canon 1985 igår, helt mogen, härlig söt frukt, körsbär, soft, rund kropp och lång eftersmak. Härligt njutbar ;D

Imorgon blir det middag med bra viner
Krug Rose (80-tal)
Krug 1982 & 1981
Bollinger VVF 1998
Le Pin 1986
Mouton Rothschild 1982
Yquem 1996

Söndagen kommer nog att gå i sportens tecken!!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Drack en Chateau Canon 1985 igår, helt mogen, härlig söt frukt, körsbär, soft, rund kropp och lång eftersmak. Härligt njutbar ;D

Imorgon blir det middag med bra viner
Krug Rose (80-tal)
Krug 1982 & 1981
Bollinger VVF 1998
Le Pin 1986
Mouton Rothschild 1982
Yquem 1996

Söndagen kommer nog att gå i sportens tecken!!

Gode jesus! Låter som en trevlig middag!
 
Toppen