Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag tipsar vi varandra om vinprovningar

Bearman

a´lea iacta est iterum
Sent skall syndarna vakna, har inte lyckats få klartecken för att smita till Stockholm för att dricka skumpa förrän nu men undrens tid är inte förbi, snackade precis med Jan på Franska Vinlistan och blev rekryterad till lite volontärarbete.
Tydligen har en av deras inbjudna producenter gått AWOL så de behövde någon hyfsat skumpanördig person som kunde ta på sig en lösnäsa och stå och hälla Champagne för Fabrice Pouillon i några timmar!
Fan vad kul, jag kommer således finnas bakom bordet för Fabrice Poullon, åtminstone fram till eftermiddagen (Då han förhoppningsvis skulle dyka upp) så kom förbi och säg hej och drick en slurk!

*hehe* Jag är som ett barn på julafton, vad kan vara bättre på en vanlig måndag än att hänga med sina favvoproducenter en hel dag!

Oklart vad jag skall göra när Fabrice själv dyker upp men jag försöker väl diska något glas och dröja mig kvar i ett hörn och smutta bubbel så läge det bara går så jag hoppas att få chans at säga hej till så många forumfolk som möjligt IRL under dagen (och förhoppningsvis kvällen).

-Jag ser ju ut precis som min profilbild (fast något lite snyggare) så gör gärna den hemliga finewineshälsningen om ni får syn på mig!

Skall på första provningen, dricker lite NV Charles Heidsieck som uppvärmning ikväll. God som alltid. Fick en låda Savart också.. missade förra året, men har provat lite från året innan. De kan ligga något år till, hyggligt hög syra när jag provade tidigare i år.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skall på första provningen, dricker lite NV Charles Heidsieck som uppvärmning ikväll. God som alltid. Fick en låda Savart också.. missade förra året, men har provat lite från året innan. De kan ligga något år till, hyggligt hög syra när jag provade tidigare i år.
Instämmer, knäckte ju en Savart här för lite sen och den var mer oförlöst än Jungfru Maria och mår säkerligen likaså bra av att ligga.
-Kan nog bli et litet Jesusbarn om man bara har tålamod... :D
 

chambertin

Medlem
Instämmer, knäckte ju en Savart här för lite sen och den var mer oförlöst än Jungfru Maria och mår säkerligen likaså bra av att ligga.
-Kan nog bli et litet Jesusbarn om man bara har tålamod... :D
Tur för dig att hädelse inte är straffbart längre.:p
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kopierar direkt från mailet:

Årets sista events med Tryffelsvinets Vinklubb!

Göteborg den 21/11 har vi Öppet Hus hos den charmanta vinbaren Barsac på Viktoriagatan 8 i Göteborg. Vi dukar upp 12 viner samt lite gott tilltugg och ser fram emot att träffa våra medlemmar för en trevlig kväll! För mer info och anmälan, klicka här.

Stockholm den 5/12 har vi julmingel hos vinkällaren Grappe på Grevgatan 5. Där får du prova goda julviner med passande tilltugg, träffa en representant från vinhuset Velenosi samt naturligtvis oss på Tryffelsvinets Vinklubb! För mer info och anmälan, klicka här.
 
M

Mouton

Reflektering. Vinprovare vs vindrickande livsnjutare! En vinprovare vill prova så många olika viner som möjligt (helst kända berömda producenter) samma gäller även för njutaren, men det skulle aldrig falla honom in att spotta
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Reflektering. Vinprovare vs vindrickande livsnjutare! En vinprovare vill prova så många olika viner som möjligt (helst kända berömda producenter) samma gäller även för njutaren, men det skulle aldrig falla honom in att spotta
Varför tror du inte vinprovaren njuter även om han spottar? Till skillnad från den som sväljer utan urskiljning kanske spottaren vill njuta av smaken och doften på fler än de första glasen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Reflektering. Vinprovare vs vindrickande livsnjutare! En vinprovare vill prova så många olika viner som möjligt (helst kända berömda producenter) samma gäller även för njutaren, men det skulle aldrig falla honom in att spotta
Om du skall prova 30 viner under en dag med avbrott för lunch och där avnjuta ett trevligt vin och avsluta dagen med middag och någon favorit flaska då tror jag de flesta behöver spotta under provningarna. Att spotta handlar inte om att vara ¨wine lover¨ eller inte.
Jag njöt igår kväll av de viner jag drack och nu kl.11 skall vi prova lite champagne och då spottar vi igen!
 
M

Mouton

Nåja, jag lever efter devisen. En Magnum flaska när 2 gentlemäns äter lunch tillsammans är helt rätt... Så länge bara denne dricker;)
 
M

Mouton

Förövrigt tänker inte en livsnjutare tanken på att analysera något.... Han njuter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förövrigt tänker inte en livsnjutare tanken på att analysera något.... Han njuter.
Själv så njuter jag mer ju mer kunskap jag har om ett vin. Att analysera vin ger mig mer kunskap och således mer njutning i slutändan.

Ditt påstående är således fel då jag är en livsnjutare. ;)

Kanske gäller påståendet mest dig själv?

Kul för övrigt att du bidrar med så mycket inlägg som ny medlem. Fortsätt gärna så. Du är varmt välkommen! :)
 

kimnyblom

Medlem
Denna Swishade förbi i mitt instagramflöde för några dagar sedan. Tyvärr är det årsmöte i vinkällaren den 8e för min del men andra göteborgare kanske tycker att det kan vara intressant.

Mogen Champagne.
Krug -82
Dom Perignon -82
Belle Epoque -88 (mg)
+ några andra ( vad nu det kan vara???)

Pris max 1600kr per person. Intresseanmälan ej bindande till info@vingalleri.se

Datum 8 dec
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Den 21 november kör Franska Vinlistan en provning i Stockholm som kommer att lysa upp i höstmörkret. Toppodlarna Selosse, Vilmart, Léclapart och Paul Dethune m.fl, kommer alla att vara på plats och servera sina viner. Kostnaden för den här kvällen är 300 kr och man anmäler sig här. Missa inte!
Kanske ska tillägga att det är officiell efterfest på Hillenberg efter provningen för den som vill mingla med producenterna under mer avslappnade former.
De skulle tydligen köra en helsikes massa champagner på glas så det kan nog bli kul!
Bli där eller var en fyrkant, jag tänkte försöka dricka mig igenom glaslistan men blir vi tillräckligt många forumsmedlemmar kan vi ju köra listan flaskvis istället :D
 

ChristianB

DipWSET
Kanske ska tillägga att det är officiell efterfest på Hillenberg efter provningen för den som vill mingla med producenterna under mer avslappnade former.
De skulle tydligen köra en helsikes massa champagner på glas så det kan nog bli kul!
Bli där eller var en fyrkant, jag tänkte försöka dricka mig igenom glaslistan men blir vi tillräckligt många forumsmedlemmar kan vi ju köra listan flaskvis istället :D
Det är förstås den dag man jobbar sent, men å andra sidan hade jag nog varit lite för sent ute ändå! ;) Verkar bli en schysst kväll i alla fall!
 

Jos

Medlem
Den 21 november kör Franska Vinlistan en provning i Stockholm som kommer att lysa upp i höstmörkret. Toppodlarna Selosse, Vilmart, Léclapart och Paul Dethune m.fl, kommer alla att vara på plats och servera sina viner. Kostnaden för den här kvällen är 300 kr och man anmäler sig här. Missa inte!
Fick ni något mail efter anmälan? Kan inte hitta någon info alls om var provningen är...
 

Haglund

Medlem
Fick ett påminnelsemail för några dagar sedan och narvavägen 26 stämmer bra. Kom gärna fram och hälsa då jag inte har en aning om hur ni ser ut :). Är på plats vid den första provningen.
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen