Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Information kring Bolagets prishöjning 1/9?

Gurkan19

Medlem
Vet ni när Systembolaget kommer ut med information kring nästa prishöjning? Ryktas bli en ”rekordhög” höjning (iaf enligt någon nyhetsartikel jag läste, men ej förvånande pga kronans katastrofkurs). Vet ni vad prestigechampagner, t.ex. Krug eller Cristal kan tänkas ligga på efter prishöjningen?
 

Bastardo

Medlem
Vet ni när Systembolaget kommer ut med information kring nästa prishöjning? Ryktas bli en ”rekordhög” höjning (iaf enligt någon nyhetsartikel jag läste, men ej förvånande pga kronans katastrofkurs). Vet ni vad prestigechampagner, t.ex. Krug eller Cristal kan tänkas ligga på efter prishöjningen?

Här står det lite grand om det:
”Den 1 september slår höjningen igenom – och den väntas bli rekordhög. En flaska vin som kostade 119 kronor förra hösten kan komma att bli 10 kronor dyrare, enligt DN.” Källa: aftonbladet.se/ Publicerad 2023-07-05

Det är varje gång exakt likadant, media försöker skrämma folket med rejäla prishöjningar och sen höjer de bara med ’pyttelite’ … ;) I alla fall gentemot sådana som köper en aning dyrare viner i allmänhet.
 
Last edited:
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Här står det lite grand om det:
”Den 1 september slår höjningen igenom – och den väntas bli rekordhög. En flaska vin som kostade 119 kronor förra hösten kan komma att bli 10 kronor dyrare, enligt DN.” Källa: aftonbladet.se/ Publicerad 2023-07-05

Det är varje gång exakt likadant, media försöker skrämma folket med rejäla prishöjningar och sen höjer de bara med ’pyttelite’ … ;) I alla fall gentemot sådana som köper en aning dyrare viner i allmänhet.
Jag förstår! Brukar Systemet/leverantörerna släppa någon info innan prishöjningen träder i kraft, eller får man glatt vänta och ta en titt samma dag? :)

Antar att en flaska Dompa kommer öka med cirka en hundralapp, för att ta ett exempel?
 

JonasBo

Medlem
1 mars och 1 sept, är det dessa fönster som importörerna tillåts justera sina priser eller är det SB själva, eller båda? 😊
 

Bastardo

Medlem
Jag förstår! Brukar Systemet/leverantörerna släppa någon info innan prishöjningen träder i kraft, eller får man glatt vänta och ta en titt samma dag? :)

Antar att en flaska Dompa kommer öka med cirka en hundralapp, för att ta ett exempel?
De nämnde om det på nyheterna i morse, jag tror att var TV4. Det är inga ’kolossalt stora’ prishöjningar, men skräptidningar försöker alltid skrämma människor med ’stora’ höjningar med priserna. Men vi hör nog inte i den gruppen som får problem med att köpa sånt som vi gillar. :)
Jag beställer ungefär som vanligt från Italien fast kronkursen är inte så gynnsam just nu. Då får man leta efter lite vin som har tillräckligt stor rabatt för att kompensera skillnaden. Dessutom är inte syftet med den här hobbyn att spara pengar … ;)
P.S. Jag brukar inte se på tv nästan alls. Undantag med vissa naturdokument och liknande samt några sportevenemang. Men den är bra att ha som monitor när man ser på filmer etc.
P.S.S. Jag ska be butlern att ta ett par bilder och bifoga de här så småningom om de viner vi köpte senast. En del ganska intressanta viner, faktiskt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Importörerna tillåts då. Om inte bolaget ändrar sin beräkningsmodell så händer inget ifrån deras sida.
vi som jobbar på bolaget kan ju se priserna nästa vecka - eller är det två veckor innan som gäller ?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SvD-artikel idag. Genomsnittlig höjning 1,2%, lägre än sortimentschefen Ulf Sjödin MW hade förväntat sig.
Förväntad rubrik från Aftonslasket: "Kunderna rasar över Systembolagets chockhöjning". ;)
 

mackan92

Medlem
SvD-artikel idag. Genomsnittlig höjning 1,2%, lägre än sortimentschefen Ulf Sjödin MW hade förväntat sig.
Förväntad rubrik från Aftonslasket: "Kunderna rasar över Systembolagets chockhöjning". ;)
1691575766620.png

1691575810794.png
 

Wintermute

Medlem
Om medelprishöjningen är 1,5% betyder det naturligtvis inte att samtliga priser justeras med 1,5%. Jag har tittat på prishöjningar för samtliga de viner som sålts under alla tre åren 2020, 2021 och 2022. Jag har sorterat dem i följande högar (efter pris per halvmagnum):
  • De billigaste 8 miljoner litrarna
  • Nästa fyra grupper @16 miljoner liter
  • Sist de tre dyraste grupperna @ 3 miljoner liter styck
Beteckningarna är *lägst pris* -- *högst pris* (*medelpris för gruppen*)

Vi kan se att den billigaste gruppen har ökat med mer än medel under perioden. Jag gissar att en del av det kommer av produkter som försökt "prisa in sig" i standardsortimentet.
Därefter ökar gruppens medelhöjning med priset. Gruppen med flaskor som kostar över 200 kr per halvmagnum har ökat nästan dubbelt så mycket som den totala medelhöjningen.
Om man delar in det in mindre grupper står sig trenden hyfsat (så flaskor över 500 har ökat med 4,3%; flaskor över 1000 har ökat med 6,2%; flaskor över 1500 har ökat med 7,0%).

Picture1.png


Om den här trenden står sig kan vi vänta oss att höjningen 1/9 för flaskor över 200 kr kanske blir 3% i medel.
 
Bra spaningar. Har du data nedbrutet så att du skulle kunna kika djupare på sista stapeln? Jag tänker om det går att se trender tex per land respektive stilla rött, stilla vitt, champagne? Typ som Liv-Ex index för auktioner, fast för systembolagets släpp
 

Wintermute

Medlem
Det går naturligtvis att bryta ned hur mycket som helst, men ganska snart kommer enskilda viner att helt dominera medelökningen.
Jag hackade upp gruppen med viner för över 200 kr i grupper om ungefär en halv miljon liter, De prisgrupperna behöll jag för undergrupperna.
Utan alltför mycket eftertanke kastade jag ur mig några grafer. Är det någonting specifikt vi vill titta på?
Picture1.png

Picture2.png

Picture3.png

Picture4.png

Picture5.png

Picture6.png

Picture7.png

Picture8.png

Picture9.png
 

Wintermute

Medlem
Om medelprishöjningen är 1,5% betyder det naturligtvis inte att samtliga priser justeras med 1,5%. Jag har tittat på prishöjningar för samtliga de viner som sålts under alla tre åren 2020, 2021 och 2022. Jag har sorterat dem i följande högar (efter pris per halvmagnum):
  • De billigaste 8 miljoner litrarna
  • Nästa fyra grupper @16 miljoner liter
  • Sist de tre dyraste grupperna @ 3 miljoner liter styck
Beteckningarna är *lägst pris* -- *högst pris* (*medelpris för gruppen*)

Vi kan se att den billigaste gruppen har ökat med mer än medel under perioden. Jag gissar att en del av det kommer av produkter som försökt "prisa in sig" i standardsortimentet.
Därefter ökar gruppens medelhöjning med priset. Gruppen med flaskor som kostar över 200 kr per halvmagnum har ökat nästan dubbelt så mycket som den totala medelhöjningen.
Om man delar in det in mindre grupper står sig trenden hyfsat (så flaskor över 500 har ökat med 4,3%; flaskor över 1000 har ökat med 6,2%; flaskor över 1500 har ökat med 7,0%).

Visa bifogad bild 29665

Om den här trenden står sig kan vi vänta oss att höjningen 1/9 för flaskor över 200 kr kanske blir 3% i medel.
Den här grafen är bara halvmagnum. Om man lägger till alla storlekar (inkl. box) blir det såhär istället.
Picture10.png
 
Kul. Eg tänkte jag prislkningstakten över tid, nedbrutet på tex stilla rött (ev nedbrutet på säg tyskland, frankrike, italien eller hellre Bgn, Bdx, Toscana. Typ), stilla vitt, champagne
 

Wintermute

Medlem
På tal om inflation och kommande prishöjningar. Hur mycket har priserna ökat de senaste åren? Jag har kollat på de produkter som funnits under samtliga år 2017--21 och räknat ut medelhöjningen för perioden.
Visa bifogad bild 26811
På totalen har den årliga höjningen varit 1,6%. Mousserande har ökat mer, Vitt har ökat mindre.
Visa bifogad bild 26813
Sorterat (lite yxigt) per förpackning, ser man att Jero och Magnum ökar mer än medel, när BiB och Tetra ökar mindre.
Visa bifogad bild 26814
Om man tittar på en dyrare del av sortimentet (>500 kr/förpackning) är ökningen 2,5 gånger så stor som för allt. Mest ökar rött.
Visa bifogad bild 26815
På segmentet Mousserande ser det ut såhär. Champagne över 1000 kr/förpackning ökar mycket. Billig prosecco nästan inte alls.
Visa bifogad bild 26816
Per land ser det ut såhär. Det är ganska stor skillnad, även mellan länder med samma valuta.
Visa bifogad bild 26817
Gräver man lite bland röda viner över 500 kr, finner man att Italien och Spanien har ökat mycket; medan Frankrike har ökat mer måttligt.
En försiktig slutsats kan vara att:
-det inte är en homogen prosutveckling
-det finns ett lågprissegment, där man priskonkurrerar; där ökar det långsammare


Slutligen; topplistor.
Mest ökning
1​
76745-Granducato Vino Nobile di Mo 750 ml
26%​
2​
79841-Granducato Chianti Classico 750 ml
22%​
3​
7835-Cossart Gordon Serci 5 Year 19% 750
21%​
4​
70378-Umbala Chenin Blanc 750ml
19%​
5​
78471-L´Hospitalet de Gazin 750ml
19%​
6​
2419-Vaio Armaron Amarone 750 ml
19%​
7​
72690-Château Picque Caillou 750
19%​
8​
2443-Borgogno Barolo Riserva 750 ml
18%​
9​
70619-Castiglion del Bosco 750 ml
18%​
10​
5582-Chablis Les Clos Brocard 750 ml
17%​
Mest minskning
1​
75291-Holaveden Björkvin Hallo 08 12% 750
-15%​
2​
2825-Les Remparts Ceps Dorés Roug 375 ml
-15%​
3​
72196-Bell Tree Villa Victoria PG 10 750
-14%​
4​
79367-Sofia Villa Victoria 11 750ml
-14%​
5​
76893-Marq de Alcantara Vino Azul Blue750
-13%​
6​
78178-Curvos Avesso 13 750ml
-12%​
7​
96075-Vintra Mö Chokl Trinitario 15% 500
-11%​
8​
8368-Gran Barquero Pack 17,6% 3x375
-11%​
9​
78825-Gabriel Meffre Grande Res 750ml
-11%​
10​
79311-Zenato Alanera Veronese 750 ml
-10%​
Här finns en del av informationen, fast för ett år sedan. Jag försöker göra lite tidsgrafer under nästa vecka...
 
Toppen! Min hypotes är att dyraste segmenten (säg 500kr+) ökat mest, pga ökad efterfrågan med konstant (begränsat) utbud. Vore intressant att se på lite smalare segment som tex Bdx, Bgn och Champagne, kanske Toscana, Norra Rhone, Napa för 500kr+ viner, där det bara finns en viss given produktion varje år.
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Har det ”läckt” några exakta siffror kring prishöjningen på typ Dompa eller Krug (prestigechampagner generellt)?
 
Toppen