Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Information kring Bolagets prishöjning 1/9?

katho27

Medlem
Dom Perignon ska öka runt 100-lappen.
I så fall blir det ju faktiskt en mindre höjning än det varit de senaste tre höjningarna..

Köpte DP -12 i butik för 1779:- i jan/feb -22, och med tre höjningar sedan dess till nuvarande 2299:- blir det i genomsnitt ca 170:- per höjning.

Sen är jag ingen statistiker som @Wintermute (tack för spännande analyser!) men undrar om inte åtminstone jag (och kanske flera med mig?), ofta gör lite av en automatiskt tankevurpa om en kanske tänker att "en höjning på några procent inte är så farligt högt" särskilt nu med den högre inflationen.

En är ju van att tänka på alla prisökningar, avkastningar och på inflation i årstakt och kanske därför "intuitivt glömmer" att två höjningar på säg 5% under samma år egentligen bör ses som en höjning på 10.25% det året (väl?).
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Kul. Eg tänkte jag prislkningstakten över tid, nedbrutet på tex stilla rött (ev nedbrutet på säg tyskland, frankrike, italien eller hellre Bgn, Bdx, Toscana. Typ), stilla vitt, champagne
Jag fyller på med grafer i den här tråden:
 

Martinski

Medlem
vininfo.org :)

Så för typ 10 år sen 2011-2013 så var Krug, Dom P osv ungefär hälften så dyra som nu. Synd man inte hade intresset m.m på den tiden.

Men priset har verkligen stuckit iväg som fasen senaste 3-4 år sedan.

Såg man kunde köpa LGA 08 för 1200 kr men missade det släppet helt. Nu är priset 1900kr för LGA 14.
 

Thirsty

Smygnykterist
Så för typ 10 år sen 2011-2013 så var Krug, Dom P osv ungefär hälften så dyra som nu. Synd man inte hade intresset m.m på den tiden.

Men priset har verkligen stuckit iväg som fasen senaste 3-4 år sedan.

Såg man kunde köpa LGA 08 för 1200 kr men missade det släppet helt. Nu är priset 1900kr för LGA 14.
Räcker med att blicka 3-4 år bakåt och utanför Systembolaget så fanns Dompa och GC för ca halva priset mot idag. LGA08 gick ex för ca 900kr från Philipsson.
 

Martinski

Medlem
Räcker med att blicka 3-4 år bakåt och utanför Systembolaget så fanns Dompa och GC för ca halva priset mot idag. LGA08 gick ex för ca 900kr från Philipsson.

Ja för inte så länge den hade de riktigt bra priser på Bollinger där. Nu är deras priser närmast absurda..
 
Antar att ingen bättring är i sikte, utan att priserna kommer stå sig?
Ja, möjligen att prisökningen kan bromsa in något om lågkonjunkturen blir långvarig, men någon prissänkning känns lite för optimistiskt att hoppas på. Livsmedelspriserna har ju också skjutit i höjden och ingen analys talar för någon nämnvärd sänkning.
 
Så för typ 10 år sen 2011-2013 så var Krug, Dom P osv ungefär hälften så dyra som nu. Synd man inte hade intresset m.m på den tiden.

Men priset har verkligen stuckit iväg som fasen senaste 3-4 år sedan.

Såg man kunde köpa LGA 08 för 1200 kr men missade det släppet helt. Nu är priset 1900kr för LGA 14.
Nån kommer säga samma sak om 10 år. ”Synd att man inte var med runt 2022-2023, Krug för under 2500:-” 😅
 
Räcker med att blicka 3-4 år bakåt och utanför Systembolaget så fanns Dompa och GC för ca halva priset mot idag. LGA08 gick ex för ca 900kr från Philipsson.
Jag köpte LGA12 för 1000 kr på Philipson för knappt 2 år sen (nov 21). Idag kostar LGA14 1899 kr på bolaget. Philipson vill ha 2244 kr för den.
 

IsKr

Medlem
Köpte DP08 i januari 2019 för 1424 på bolaget. Tycker väl framförallt att priset på DP har ökat orimligt mycket. Med kommande prishöjning så har den stigit med nästan tusen kronor på knappt 4,5 år.
 

Wintermute

Medlem
Några viner från Champagne, som har ökat upprörande mycket i pris.
Picture1.png


Och några som har ökat mindre.
Picture2.png
 
Toppen