Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Information kring Bolagets prishöjning 1/9?

rs14

Medlem
Ingen egentlig koppling till prisjusteringar som görs den 1/9 men noterar att Jacquart’s vintage (2013) släpps i TS den 25/8 och den har stuckit iväg i pris rätt duktigt, har inte köpt något efter årgångarna 07, 08 och 09 och enligt mina noteringar betalade jag 399-419 kr för dessa. Nu kostar den 899 kr(!). Känner mig alltmer färdigköpt med skumpa.
 
Några viner från Champagne, som har ökat upprörande mycket i pris.
Visa bifogad bild 29727

Och några som har ökat mindre.
Visa bifogad bild 29728
Mycket intressant och lite svårt att greppa att DP, SWC och LGA gott upp så mkt, givet deras stora volym och allmänna tillgänglighet. Mindre överraskande att VVF ökat, mtp den mycket begränsade volymen, Chetillons då den varit starkt ’underprissatt’ i Sverige vs andra länder och Amazone då Palmer velat flytta upp den i prestigesegmentet. Intressant statistik. Tack, var precis det här jag sökte 🙏
 
Mycket intressant och lite svårt att greppa att DP, SWC och LGA gott upp så mkt, givet deras stora volym och allmänna tillgänglighet. Mindre överraskande att VVF ökat, mtp den mycket begränsade volymen, Chetillons då den varit starkt ’underprissatt’ i Sverige vs andra länder och Amazone då Palmer velat flytta upp den i prestigesegmentet. Intressant statistik. Tack, var precis det här jag sökte 🙏
Amazone var ju väldigt prisvärd för några år sen. Tveksamt nu, den är ju inte en så tydlig prestige. Å andra sidan har hela segmentet flyttats uppåt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
SvD-artikel idag. Genomsnittlig höjning 1,2%, lägre än sortimentschefen Ulf Sjödin MW hade förväntat sig.
Förväntad rubrik från Aftonslasket: "Kunderna rasar över Systembolagets chockhöjning". ;)
- Chock! sa Bill.
- Chock! sa Bull.
- Impact! sa Måns.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så för typ 10 år sen 2011-2013 så var Krug, Dom P osv ungefär hälften så dyra som nu. Synd man inte hade intresset m.m på den tiden.

Men priset har verkligen stuckit iväg som fasen senaste 3-4 år sedan.
Förvånansvärt få i tråden som reflekterar över den usla kronkursens påverkan vid dessa långsiktiga jämförelser. :) I princip hela 2012-2013 kostade en euro <9 SEK, periodvis <8,50 SEK. (Någon gång 2013 lovade jag en kompis i Bryssel att om euron gick under 8 kr skulle jag hyra en skåpbil, åka ner till Champagne och fylla den, och samtidigt hälsa på honom på vägen. Det slapp jag dock för kursen gick aldrig ner så lågt.)
En euro (dagsnotering 11,83) kostar alltså ca 40% mer idag än den typiska kursen 2012-2013. Visst, priset har höjts en hel del i euro också, men på de här tidsperspektiven slår kronförsvagningen verkligen igenom.
 
Förvånansvärt få i tråden som reflekterar över den usla kronkursens påverkan vid dessa långsiktiga jämförelser. :) I princip hela 2012-2013 kostade en euro <9 SEK, periodvis <8,50 SEK. (Någon gång 2013 lovade jag en kompis i Bryssel att om euron gick under 8 kr skulle jag hyra en skåpbil, åka ner till Champagne och fylla den, och samtidigt hälsa på honom på vägen. Det slapp jag dock för kursen gick aldrig ner så lågt.)
En euro (dagsnotering 11,83) kostar alltså ca 40% mer idag än den typiska kursen 2012-2013. Visst, priset har höjts en hel del i euro också, men på de här tidsperspektiven slår kronförsvagningen verkligen igenom.
Så är det givetvis, att kronkursen kollapsat senaste decenniet, men det förklarar ju bara knappt halva prisökningen av de prestigeviner som ökat 100% under samma period. Bollinger LGA har enligt tabellen ökat 88% på under 10 år.
 

katho27

Medlem
Prisökning eller i stort sett oförändrat beroende på valutaförändring beror på perspektivet alltså , se nedan ⬇️

Skärmavbild 2023-08-16 kl. 11.38.16.png


Bodde en i Göteborg kunde en efter webbsläpp kl 10 imorgon knata iväg till Gårda och komplettera med 4 olika årgångar av samma vin till 4 olika kronkurser 🍷✔️
 
2008 Pierre Peters Les Chétillons kunde köpas för 750 kronor på SB (dec 2016, tillfälligt sortiment).
Lite mer historik på Les Chétillons
2013 betalade jag 859kr för i dec 2020
2014 betalade jag 889kr för i dec 2021 (3.5% upp från året innan)
2015 betalade jag 1345kr för i mars 2023 (51% upp från året innan)

Men jag har förstått att man har legat lågt i Sverige och det nu skett en korrigering för att stämma mer överens med resten av marknaden.
 

IsKr

Medlem
Från i år så kunde man tyvärr inte köpa les chetillons via bolaget längre och från importören så fick jag aldrig något svar.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Från i år så kunde man tyvärr inte köpa les chetillons via bolaget längre och från importören så fick jag aldrig något svar.
Mitt tips är att ta sig tiden att ringa importörerna innan man beställer eftertraktade viner. I dagen samhälle sticker man verkligen ut om man ringer...

Märker importören att man är intresserad så brukar de flesta vara behjälpliga. Blir i alla fall svårare att säga nej än att bara avfärda någon anonym förfrågan från bolaget.

På så sätt kan man bygga lite kontakter.
Hittar den inte på deras hemsida eller tittar jag fel?
En del importörer listar inte eftertraktade viner.
 

Martin F

Medlem
En del importörer listar inte eftertraktade viner.
Mitt tips är att ta sig tiden att ringa importörerna innan man beställer eftertraktade viner. I dagen samhälle sticker man verkligen ut om man ringer...

Märker importören att man är intresserad så brukar de flesta vara behjälpliga. Blir i alla fall svårare att säga nej än att bara avfärda någon anonym förfrågan från bolaget.

På så sätt kan man bygga lite kontakter.

En del importörer listar inte eftertraktade viner.
Ah, jag glömde bort att det var medlemskap i högstadiets tuffa klubben vi pratade om och inte seriös affärsverksamhet.
 

Martin F

Medlem
Med den attityden kommer man säkert också långt bland hårt allokerade exklusiva viner..
Det här är väl egentligen en diskussion för en annan tråd. Med det sagt menar jag bara att om marknaden vore helt fri får väl folk hålla på med massa krumbuktande för att få köpa ett exklusivt vin om de vill. Problemet för mig är att det hela sker under systembolagets paraply. Hela PI-systemet är så genomruttet.
 
Toppen