Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investering...

JoelK

Medlem
Med tanke på lite missförstånd i en annan tråd... (nu är det investering krug)

Om det råkar vara så att man planerar en hemma källare, är total nybörjare, men ändå skulle råka ha, låt säga runt 20-30 000 man vill spendera på 1-2 (helst två eller fler) lådor unga viner, som kan ligga på rygg en minst 20-40 år hemma hos mig innan försäljning. Kan vara primörer.
Alltså då kanske inte det godaste utan bästa investeringen, (och kan tillägga att jag antar att Lafite hypen lägger sig? kineserna lär väl någon gång lära sig uttala andra slott ; ). )

Vad skulle ni rekommendera?
 

Elvis

Medlem
SV: Investering...

Jag tror på champagne. Champagne kan lagras länge och det finns starka varumärken bland toppchampagnerna. Själv köper jag nästan bara för att dricka själv men jag har investerat lite i Dom Perignon 2002.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

Vore inte Bx vinerna från 2009 en idé när de kommer ut?

När jag var nere talades det i ordalagen "outstanding" om just den årgången. Men jag är novis inom Bx. Dock så testade jag ett prov ur fat på plats och det bådade mycket gott.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Investering...

JoelK skrev:
Med tanke på lite missförstånd i en annan tråd... (nu är det investering krug)

Om det råkar vara så att man planerar en hemma källare, är total nybörjare, men ändå skulle råka ha, låt säga runt 20-30 000 man vill spendera på 1-2 (helst två eller fler) lådor unga viner, som kan ligga på rygg en minst 20-40 år hemma hos mig innan försäljning. Kan vara primörer.
Alltså då kanske inte det godaste utan bästa investeringen, (och kan tillägga att jag antar att Lafite hypen lägger sig? kineserna lär väl någon gång lära sig uttala andra slott ; ). )

Vad skulle ni rekommendera?

"Bästa sättet att skaffa en liten förmögenhet
är att börja med en stor."

Att tjäna pengar på att investera i vin tror jag är oerhört svårt.
Svårt att veta vilka som kommer att öka i pris (obs, jag skriver inte värde),
vilket du själv var inne på.
Svårt att lagra (det finns något i auktionssammanhang, som heter proveniens),
köparna vill säkert veta att vinet har lagrats på rätt sätt om det gäller dyra viner.
Svårt med likviditeten (speciellt här i Sverige där du bara får sälja på auktion
två gånger om året).
Att det historiskt sett har gått att köpa viner till måttliga priser, som senare
sålts för astronomiska summor betyder inte att det blir likadant i framtiden.
Dessutom är 20-30 000 för lite pengar. Räcker inte ens till att
skaffa en anständig vinkällare för eget bruk.

Om du nu ändå vill satsa på en vinkällare så se det som en hobby.
Den bästa investeringen är att köpa viner som du själv gillar.
Har du tur så ökar priset mer än inflationen.
Om inte så kan du dricka upp dem själv.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Investering...

Elvis skrev:
Jag tror på champagne. Champagne kan lagras länge och det finns starka varumärken bland toppchampagnerna.
Själv köper jag nästan bara för att dricka själv men jag har investerat lite i Dom Perignon 2002.

Med tanke på hur bra LVMH har lyckats sälja in sina övriga varumärken i Asien också så
är både årgångsKrug och Dom Perignon troligen ganska säkra kort.
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

tack för alla svar...

till per: 20-30 000 är bara för det till tänkta investerings testet... och som sagt frågar inte om att ni ska ge mig idiot säkra investerings tips, då jag vet från tidigare erfarenheter och kunskap från andra branscher att något sådant inte finns. (Skulle inte alla göra det om det var idiot säkert?)
Men jag vet också att det finns produkter som har större chans att ge en god avkastning.
Det jag söker är 2 eller fler lådor som jag kan gå och mys titta lite på i källaren, och veta att dom borde vara värda en bra bit över det jag köpte dem för. Sen får vi se om jag säljer dem eller dricker...
Med proveniens är det väl så att ju bättre du kan bevisa desto högre pris? Alltså det betyder väl inte att bara för det är en privat källare blir de värdelösa, utan bara lite mindre pris än ett från en välkänd firmas?

Om jag får vara kinkig så söker jag alltså typ köp en låda från Land Frankrike, Område...(Helst kanske bx) Slott... årgång...

Själva källaren kommer bli byggd som ett "rum i rummet" i min källare, isolerad, fuktspärrad för att lättare kunna styra inner miljön, Vin hyllorna bygger jag själv i Ek, och en rund isolerad dörr (inte helt rund ena sidan kommer ha en bit ca 40cm som är rak för infästning av g-järn) klädd i grov Ek, någon typ av sten golv, klinker, skiffer plattor, eller tegel.
Storleken blir någonstans 10-15kvm beror lite på hur mycket luftspalt som behövs mellan hus vägg och vin källar väggen.

Tänkte göra en tråd i källar delen av forumet, när det väl börjar ta form...

Mvh// joel
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
tack för alla svar...

till per: 20-30 000 är bara för det till tänkta investerings testet... och som sagt frågar inte om att ni ska ge mig idiot säkra investerings tips, då jag vet från tidigare erfarenheter och kunskap från andra branscher att något sådant inte finns. (Skulle inte alla göra det om det var idiot säkert?)
Men jag vet också att det finns produkter som har större chans att ge en god avkastning.
Det jag söker är 2 eller fler lådor som jag kan gå och mys titta lite på i källaren, och veta att dom borde vara värda en bra bit över det jag köpte dem för. Sen får vi se om jag säljer dem eller dricker...
Med proveniens är det väl så att ju bättre du kan bevisa desto högre pris? Alltså det betyder väl inte att bara för det är en privat källare blir de värdelösa, utan bara lite mindre pris än ett från en välkänd firmas?

Om jag får vara kinkig så söker jag alltså typ köp en låda från Land Frankrike, Område...(Helst kanske bx) Slott... årgång...

Själva källaren kommer bli byggd som ett "rum i rummet" i min källare, isolerad, fuktspärrad för att lättare kunna styra inner miljön, Vin hyllorna bygger jag själv i Ek, och en rund isolerad dörr (inte helt rund ena sidan kommer ha en bit ca 40cm som är rak för infästning av g-järn) klädd i grov Ek, någon typ av sten golv, klinker, skiffer plattor, eller tegel.
Storleken blir någonstans 10-15kvm beror lite på hur mycket luftspalt som behövs mellan hus vägg och vin källar väggen.

Tänkte göra en tråd i källar delen av forumet, när det väl börjar ta form...

Mvh// joel

Forumtrådar för vinkällarbygge finns här i forumet har jag för mig, sök så hittar du nog. Men särskriv inte då (Sorry, men fasiken vad jobbigt det är att läsa särskriven text!), utan skriv i sökrutan: vinkällare eller hemmabygge (eller vad som nu passar)
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Bubblaren skrev:
Forumtrådar för vinkällarbygge finns här i forumet har jag för mig, sök så hittar du nog. Men särskriv inte då (Sorry, men fasiken vad jobbigt det är att läsa särskriven text!), utan skriv i sökrutan: vinkällare eller hemmabygge (eller vad som nu passar)

Som jag skrev så kommer jag skriva en egen tråd under rätt forums del, försökte bara beskriva lite här så det inte råkade bli en off topic grej med massa följd inlägg på saker som är bra att tänka på.

Ursäkta om jag är korkad, vad menar du med särskriven?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
Som jag skrev så kommer jag skriva en egen tråd under rätt forums del, försökte bara beskriva lite här så det inte råkade bli en off topic grej med massa följd inlägg på saker som är bra att tänka på.

Ursäkta om jag är korkad, vad menar du med särskriven?

Korkad är bara vinpavor ;D

Särskrivning är om du skriver t ex ordet särskrivning så här: sär skrivning
Det är även särskrivning när du skriver "forums del" och "idiot säkert" och "mys titta" och "vin hyllorna" och "källar delen".

Grejen är att det är svårläst och dessvärre gör att man kan missuppfatta syftning.
"Brun hårig sjuk sköterska söker man" får inte lika många dejter som "brunhårig sjuksköterska söker man" ;)
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

haha...
aha du menar dom missarna...
... Får väl erkänna att jag inte är en fena på detta med svenska språket i skriven form.

Men nog om mina brister, åter till ursprungsfrågan? =)))
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

för att gå i från min okunskap och återknyta till ämnet.

När det gäller champagne är det lika viktigt med hellåda, som det är på t.ex. bx? Eller är det mer accepterat med enstaka flaskor?

vilka mer rekommenderas utöver Dom. 2002?
 

Lando

Medlem
SV: Investering...

Bx 2009, otroligt hypad årgång vilket borgar för sjuka priser men vilka slott som är bäst vet jag inte. Kolla Parkers poäng och väg mot priset är väl mitt tips.

Krug 2002 när den nu kommer.

DP 2002 som redan nämnts.

Roligare att hitta goda viner och dricka dom såklart, men det ena kanske inte utesluter det andra :)
 
SV: Investering...

Cristal 2002 är bra också om det är en ren investering. Winston 2002 när den kommer, gärna magnumflaskor. Historiskt har väl rött vin haft en bättre utveckling men den kan ju ändras.

Generellt, vill du tjäna mycket pengar så är kunskap viktigt, vad blir hypat och kommer kosta pengar i framtiden, vad håller länge etc.
 
SV: Investering...

vintjej skrev:
Jag trodde detta forum var för vindrickare.
*Hatar konst i bankfack-fenomenet*
Kan väl hålla med. Dock för att bekosta ens övriga drickande är det ju inte helt fel. Konceptet, köp två lådor, drick en gör ju att man kan kosta på sig lite mer viner.
 

vintjej

Medlem
SV: Investering...

shorepower skrev:
Kan väl hålla med. Dock för att bekosta ens övriga drickande är det ju inte helt fel. Konceptet, köp två lådor, drick en gör ju att man kan kosta på sig lite mer viner.

Men i det långa loppet driver man ju bara upp priserna på vinerna man vill dricka.Och gör de mer ouppnåeliga för de vi innerligt antingen 1) vill omvända 2)föraktar. I fall två kan ju denna strategi vara bra.
 
SV: Investering...

vintjej skrev:
Men i det långa loppet driver man ju bara upp priserna på vinerna man vill dricka.Och gör de mer ouppnåeliga för de vi innerligt antingen 1) vill omvända 2)föraktar. I fall två kan ju denna strategi vara bra.
Nja, jag tror inte att mina inköp driver upp några priser, därav är mina inköp allt för modesta, tyvärr får jag väl säga :)
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Jag tycker det är fantastiskt att det finns en "andrahandsmarknad" för vin.
Tanken att man kan köpa ett fullmoget bx vin om man vill det, är ju kanon.
Vore det inte jätte synd om det bara var så att dom bara dracks upp direkt av ett fåtal lyckliga som han först? Känns väl precis lika ideologiskt konstigt att dom snabbaste ska få det goda, som att det är ett problem med priserna? (=dom rikaste får det godaste)

Som det är nu har ju både dom snabba och rika en chans. Synd är det nu bara om dom långsamma och fattiga ; )
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

Lando skrev:
Bx 2009, otroligt hypad årgång vilket borgar för sjuka priser men vilka slott som är bäst vet jag inte. Kolla Parkers poäng och väg mot priset är väl mitt tips.

Krug 2002 när den nu kommer.

DP 2002 som redan nämnts.

Roligare att hitta goda viner och dricka dom såklart, men det ena kanske inte utesluter det andra :)

Bokar man nu och betalar samtidigt så är det överkomliga priser. Minns just nu inte namnet på huset där jag var, men de sa att betalade jag i aug istället för hösten 2011 (då de får hämtas ut) skiljde det snudd på 50% av priset i aug.
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Bubblaren skrev:
Bokar man nu och betalar samtidigt så är det överkomliga priser. Minns just nu inte namnet på huset där jag var, men de sa att betalade jag i aug istället för hösten 2011 (då de får hämtas ut) skiljde det snudd på 50% av priset i aug.

Tänker ni på 2009 års bx här?
 
Toppen