Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa champagne för lagring - vilket vin?

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Under det senaste halvåret-året har jag druckit mer champagne än någonsin tidigare, och flertalet mogna och väldigt trevliga. I och med det har jag fått ögon för hur härligt just champagne kan vara, och tänkte därför börja köpa ett antal flaskor varje månad som jag kan ha i källaren under en obestämd framtid (5+ år). Mitt problem är att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja. För att komma igång med det hela känner jag att det inte är en bra ide att lägga för mycket pengar styckvis på något särskilt vin, utan att jag kanske bör hitta sådant som är lämpligt för lagring men som inte kostar hela veckopengen.

Jag har gått igenom vad som finns på Systembolaget, och jämfört med provningsnoteringar på internet och i tidningar, för att försöka bilda mig en uppfattning om huruvida lagringspotentialen är något att hänga i granen. Detta har resulterat i en lista, se nedan, med ett antal viner som jag tror alla kan klara 5+ år, och säkerligen mycket mer än så i några av fallen.
  • 2006 Coeur de Cuvee Champagne Vilmart & Co (nr 99147) - 777:-
  • 2006 Mémoire de Vignes Cuvée Millésimée Grand Cru (nr 82349) - 699:-
  • 2004 Bollinger La Grande Année Brut (nr 7579) - 899:-
  • 2008 Gatinois Grand Cru Brut (nr 77485) - 436:-
  • 2008 Deutz Blanc de Blancs (nr 99299) - 600:-
  • 2004 Gosset Brut Grand Millésime (nr 82190) - 599:-
  • 2006 Henriot Millésimé Brut (nr 7789) - 499:-
  • 2000 Philipponnat Champagne Brut Clos des Goisses (nr 95309) - 1239:-
  • 2000 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill (nr 7548) - 1155:-
  • 2007 Louis Roederer Brut Vintage (nr 99293) - 451:- *
  • 2006 Ruinart Brut Millésimé (nr 7637) - 479:- *
  • 2005 Taittinger Brut Blanc de Blancs Comtes de Champagne (nr 90298) - 1200:-
  • 2004 Veuve Clicquot La Grande Dame (nr 82520) - 1301:-
Jag behöver nu hjälp från er med lite mer champagne-kännedom, om vad som kan vara en bra början. Är det något ovan som tycks rimligt? Spridningen av pris är ganska stor, vilket kanske resulterar i olika många flaskor av dem i sådana fall. Jag tar gärna emot tips på sådant som inte heller står i listan!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Näst först på bollen och något självmordsbenägen hoppar jag in i tråden som inte heller vet mycket om Champagne.
Är lite i samma sits som du och håller på att snubbla ner i Champagneträsket i en rasande fart.

Jag ser att du har Vilmart & Co på din lista och på sistone har jag druckit 2009 Vilmart & Cie Champagne Grand Cellier d'Or 1er Cru och framförallt 2009 Vilmart & Cie Champagne Brut Premier Cru Grand Cellier Rubis som varit en riktig ögonöppnare för mig.
Vise champagnemän i sina långa skägg och konstiga hattar har därtill förkunnat för mig att dessa flaskor kommer att utvecklas fantastiskt på 5-10 och kanske 40 års sikt och att jag kommer förmodligen brinna i BIB-helvetet för barnarov eftersom jag redan smuttat på dem.

Pris 442:- för den vita och 695:- för den rosa. Jag köpte dem via Franska Vinlistan, de har dem inte längre på kampanj men det kan vara lönt att droppa dem ett mail då de säkert kan ha någon låda kvar i ett hörn. Det är tre i varje låda så du behöver inte bli ruinerad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Näst först på bollen och något självmordsbenägen hoppar jag in i tråden som inte heller vet mycket om Champagne.
Är lite i samma sits som du och håller på att snubbla ner i Champagneträsket i en rasande fart.

Jag ser att du har Vilmart & Co på din lista och på sistone har jag druckit 2009 Vilmart & Cie Champagne Grand Cellier d'Or 1er Cru och framförallt 2009 Vilmart & Cie Champagne Brut Premier Cru Grand Cellier Rubis som varit en riktig ögonöppnare för mig.
Vise champagnemän i sina långa skägg och konstiga hattar har därtill förkunnat för mig att dessa flaskor kommer att utvecklas fantastiskt på 5-10 och kanske 40 års sikt och att jag kommer förmodligen brinna i BIB-helvetet för barnarov eftersom jag redan smuttat på dem.

Pris 442:- för den vita och 695:- för den rosa. Jag köpte dem via Franska Vinlistan, de har dem inte längre på kampanj men det kan vara lönt att droppa dem ett mail då de säkert kan ha någon låda kvar i ett hörn. Det är tre i varje låda så du behöver inte bli ruinerad.
2009 är generellt ingen årgång som kommer bli riktigt långlivad en del producenter kommer att lansera sina 2009 före 2008 (som är en fantastisk årgång) pga 2009 tidiga utveckling. Från @Thylith lista skulle jag avstå 2000, 2007 och 2005. Bättre att spara pengarna till Winston 2002 och om Roederer 2008 Vintage och Blanc de blancs blir lika bra som deras Rose så är det perfekta viner att lagra även Pol Roger Blanc de blancs brukar utvecklas väl med lagring liksom Pierre Peters Cetillons och Diebolt Vallois Fleur de Passion. Någon enstaka flaska Krug är trevligt att ha i källaren.
 

mnor

Medlem
Under det senaste halvåret-året har jag druckit mer champagne än någonsin tidigare, och flertalet mogna och väldigt trevliga. I och med det har jag fått ögon för hur härligt just champagne kan vara, och tänkte därför börja köpa ett antal flaskor varje månad som jag kan ha i källaren under en obestämd framtid (5+ år). Mitt problem är att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja. För att komma igång med det hela känner jag att det inte är en bra ide att lägga för mycket pengar styckvis på något särskilt vin, utan att jag kanske bör hitta sådant som är lämpligt för lagring men som inte kostar hela veckopengen.

Jag har gått igenom vad som finns på Systembolaget, och jämfört med provningsnoteringar på internet och i tidningar, för att försöka bilda mig en uppfattning om huruvida lagringspotentialen är något att hänga i granen. Detta har resulterat i en lista, se nedan, med ett antal viner som jag tror alla kan klara 5+ år, och säkerligen mycket mer än så i några av fallen.
  • 2006 Coeur de Cuvee Champagne Vilmart & Co (nr 99147) - 777:-
  • 2006 Mémoire de Vignes Cuvée Millésimée Grand Cru (nr 82349) - 699:-
  • 2004 Bollinger La Grande Année Brut (nr 7579) - 899:-
  • 2008 Gatinois Grand Cru Brut (nr 77485) - 436:-
  • 2008 Deutz Blanc de Blancs (nr 99299) - 600:-
  • 2004 Gosset Brut Grand Millésime (nr 82190) - 599:-
  • 2006 Henriot Millésimé Brut (nr 7789) - 499:-
  • 2000 Philipponnat Champagne Brut Clos des Goisses (nr 95309) - 1239:-
  • 2000 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill (nr 7548) - 1155:-
  • 2007 Louis Roederer Brut Vintage (nr 99293) - 451:- *
  • 2006 Ruinart Brut Millésimé (nr 7637) - 479:- *
  • 2005 Taittinger Brut Blanc de Blancs Comtes de Champagne (nr 90298) - 1200:-
  • 2004 Veuve Clicquot La Grande Dame (nr 82520) - 1301:-
Jag behöver nu hjälp från er med lite mer champagne-kännedom, om vad som kan vara en bra början. Är det något ovan som tycks rimligt? Spridningen av pris är ganska stor, vilket kanske resulterar i olika många flaskor av dem i sådana fall. Jag tar gärna emot tips på sådant som inte heller står i listan!

Om man generaliserar lite så kan man ju säga att de flesta champagner är väldigt lagringsdugliga vilket också inkluderer NV champagner. Från bra år såsom t.ex 1996, 2002 och 2008 så kan du egentligen lagra de flesta flaskorna ett riktigt bra tag till, och jag tycker även att 2004 verkar kunna bli riktigt lagringsdugliga.

På listan du har så skulle jag fokusera på 2004 och 2008 de kan lätt ligga 5 år och mer där till. Sedan så kommer 2000 Clos des Goisses, 2000 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill och 2005 Comtes de Champagne att hålla ett bra tag. Jag skulle personligen inte köpa på mig 2000, 2005, 2006 eller 2007 utan att ha testat dem (om de inte är från de riktigt stora husen).

I "lägre" prisklassen så har jag druckit följande champagner som har mer än 5 år på nacken och som utvecklats väl och smakat riktigt bra (detta har berott på att jag glömt av dem):
Diebolt-Vallois Prestige brut
2002 Launois (Och med tanke på hur bra den utvecklade sig så kommer jag köpa en låda med 2008 nu)

Lite andra intressanta leverantörer/champagner från Systembolaget för att lagra:

Bille-Carte Salmon (Ligga riktigt länge, riktigt hårda syror)
2002 Orpale (Denna har jag väldigt svårt att låta bli just nu)

Och eftersom du redan börjar gå ganska högt i pris, så finns ju

1997 Salon (ja jag vet att det inte ses som ett bra år, men en riktigt bra lagringsduglig champagne är det)
Krug (både årgångs och Grand Cuvée)
Dom Perignon
Belle Epoque
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tack för de fina svaren! Er gemensamma kunskap når långt, och det är intressant att höra vad ni har för olika tankar!

@emanuel
Jag har kikat lite på Vilmart just för att jag såg någon nämnda det (kanske var det du?) i en annan tråd, och just
2006 Vilmart & Cie Champagne Coeur de Cuvée verkar vara relativt lagringsduglig, om inte annat för bara de nästkommande åren men kanske inte 10+ år. Det här kanske kan vara ett trevligt vin att ha i källaren just för de närmaste åren.
Tack för tipset om Franska Vinlistan också, det tål att undersökas!

@magnum
Du har nog helt rätt i årgångarna och i deras lagringspotential. När jag bläddrar i RJ's bok och kollar i olika årgångstabeller tycks det råda en allmän koncensus att de är svårbedömda för framtiden, och därmed ett osäkert kort. Det vore lite av en chansning för min del att i sådana fall köpa på sig av de årgångarna, så jag bör nog stryka dem. Jag dricka Winston Churchill 2000 i vintras, vilket var en fantastisk vinupplevelse! Läser man dock recensioner från olika håll och kanter tycks folks vara oeniga om huruvida den ska drickas nu eller sparas undan i ytterligare 10 år. 2002 däremot känns potentiellt som ett bättre lagringsår då, och kanske bör jag som du säger vänta till den årgången av Winston släpps nu i mitten av juni (?)(enligt somliga tidningar). Jag har en
2006 Pierre Péters Champagne Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons hemma som troligen får vänta ett tag innan den öppnas. Jag har som du ser på listan kikat på Fleur de Passion, men årgång 2006. Tanken lockar att köpa några sådana och sedan även köpa på sig av 2008:an när den släpps.

@mnor
Jag gissade på att några av de årgångar jag kikat på var lite av en chansning, och många fungerar säkert att lagra, medan andra med stor sannolikhet inte växer särskilt mycket med åren. Jag tror du nämner några bra riktlinjer för åren och att man bör fokusera på dem som faktiskt är erkänt bra år, såsom 2004 och 2008. Det sistnämnda lär det ju dyka upp en del av i framtiden och då är det väl bara att köpa på sig en del.
Jag tittade efter din inrådan på
2002 Union Champagne de Saint Gall Champagne Cuvée Orpale Grand Cru Blanc de Blancs förutsatt att den var den du menade, men jag blev lite fundersam på hur den ska klara sig för framtiden. Jag såg din kommentar på CT, så jag avvaktar nog här. När du nämnde 2002 kom jag att tänka på att jag drack 2002 Pierre Gimonnet Special Club Millésime de Collection Brut i mars, vilket var en riktigt trevlig upplevelse. För 500:- så bör jag nog köpa ett antal till av den, då den helt klart kan visa sig bättre i framtiden.

Bra att du nämner lite dyrare champagne också, även om jag har några på listan. Jag hade inte tänkt på att Krug GC kunde vara något att spara, eller att de större husen även har bra lagringspotential från mindre bra år.
2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon känns ju rent spontant som ett bra köp om man har tålamod att låta det ligga under 10+ år framöver. Belle Epoque har min bror talat varmt om (@ChristianB), men jag tror jag väntar till annan årgång i det fallet, även om 2004 finns på magnum på SB.

Jag får ta och se över min lista och göra om den lite! Jag har ju inte bråttom med inköpen direkt...

Många tack för svaren!


 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
På listan du har så skulle jag fokusera på 2004 och 2008 de kan lätt ligga 5 år och mer där till. Sedan så kommer 2000 Clos des Goisses, 2000 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill och 2005 Comtes de Champagne att hålla ett bra tag. Jag skulle personligen inte köpa på mig 2000, 2005, 2006 eller 2007 utan att ha testat dem (om de inte är från de riktigt stora husen).

-Drack en 2005 Comtes Rosé och en 2005 Comtes Blanc de Blancs för lite sedan och tyckte det var riktigt jäkla bra, dock fick jag intrycket att särskilt rosén hade mer att ge om den fick ligga ett tag?
Avråder de vise männen från Comtes -05 eller bara -05 generellt som årgång?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tack för de fina svaren! Er gemensamma kunskap når långt, och det är intressant att höra vad ni har för olika tankar!

@emanuel
Jag har kikat lite på Vilmart just för att jag såg någon nämnda det (kanske var det du?) i en annan tråd, och just
2006 Vilmart & Cie Champagne Coeur de Cuvée verkar vara relativt lagringsduglig, om inte annat för bara de nästkommande åren men kanske inte 10+ år. Det här kanske kan vara ett trevligt vin att ha i källaren just för de närmaste åren.
Tack för tipset om Franska Vinlistan också, det tål att undersökas!

@magnum
Du har nog helt rätt i årgångarna och i deras lagringspotential. När jag bläddrar i RJ's bok och kollar i olika årgångstabeller tycks det råda en allmän koncensus att de är svårbedömda för framtiden, och därmed ett osäkert kort. Det vore lite av en chansning för min del att i sådana fall köpa på sig av de årgångarna, så jag bör nog stryka dem. Jag dricka Winston Churchill 2000 i vintras, vilket var en fantastisk vinupplevelse! Läser man dock recensioner från olika håll och kanter tycks folks vara oeniga om huruvida den ska drickas nu eller sparas undan i ytterligare 10 år. 2002 däremot känns potentiellt som ett bättre lagringsår då, och kanske bör jag som du säger vänta till den årgången av Winston släpps nu i mitten av juni (?)(enligt somliga tidningar). Jag har en
2006 Pierre Péters Champagne Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons hemma som troligen får vänta ett tag innan den öppnas. Jag har som du ser på listan kikat på Fleur de Passion, men årgång 2006. Tanken lockar att köpa några sådana och sedan även köpa på sig av 2008:an när den släpps.

@mnor
Jag gissade på att några av de årgångar jag kikat på var lite av en chansning, och många fungerar säkert att lagra, medan andra med stor sannolikhet inte växer särskilt mycket med åren. Jag tror du nämner några bra riktlinjer för åren och att man bör fokusera på dem som faktiskt är erkänt bra år, såsom 2004 och 2008. Det sistnämnda lär det ju dyka upp en del av i framtiden och då är det väl bara att köpa på sig en del.
Jag tittade efter din inrådan på
2002 Union Champagne de Saint Gall Champagne Cuvée Orpale Grand Cru Blanc de Blancs förutsatt att den var den du menade, men jag blev lite fundersam på hur den ska klara sig för framtiden. Jag såg din kommentar på CT, så jag avvaktar nog här. När du nämnde 2002 kom jag att tänka på att jag drack 2002 Pierre Gimonnet Special Club Millésime de Collection Brut i mars, vilket var en riktigt trevlig upplevelse. För 500:- så bör jag nog köpa ett antal till av den, då den helt klart kan visa sig bättre i framtiden.

Bra att du nämner lite dyrare champagne också, även om jag har några på listan. Jag hade inte tänkt på att Krug GC kunde vara något att spara, eller att de större husen även har bra lagringspotential från mindre bra år.
2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon känns ju rent spontant som ett bra köp om man har tålamod att låta det ligga under 10+ år framöver. Belle Epoque har min bror talat varmt om (@ChristianB), men jag tror jag väntar till annan årgång i det fallet, även om 2004 finns på magnum på SB.

Jag får ta och se över min lista och göra om den lite! Jag har ju inte bråttom med inköpen direkt...

Många tack för svaren!
Måste påpeka att det finns många standard champagner som också blir fina efter 5 år tex Bollinger special cuvee, Deutz standard och även Pol Rogers standard. Kan ju vara värt att slänga in i förrådet så man har lite billigare godis att dra fram när abstinensen blir för hård :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
-Drack en 2005 Comtes Rosé och en 2005 Comtes Blanc de Blancs för lite sedan och tyckte det var riktigt jäkla bra, dock fick jag intrycket att särskilt rosén hade mer att ge om den fick ligga ett tag?
Avråder de vise männen från Comtes -05 eller bara -05 generellt som årgång?
För mig är inte 2005 någon stor årgång även om vissa gjort bra champagner men jag håller 2004 och 2006 som klart bättre.
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
-Drack en 2005 Comtes Rosé och en 2005 Comtes Blanc de Blancs för lite sedan och tyckte det var riktigt jäkla bra, dock fick jag intrycket att särskilt rosén hade mer att ge om den fick ligga ett tag?
Avråder de vise männen från Comtes -05 eller bara -05 generellt som årgång?

Inte för att jag känner mig som en vis man i Champagne-riket, men för att vara budbärare till vad RJ skriver i sin bok:
"Osäkert hur mycket man ska våga spara i källaren av denna årgång, men det är värt att chansa med Bonnaire, Agrapart & Fils, David Leclapart, Louis Roederer och Jacques Selosse."

Enligt Decanter så bör BdB från 2005 vara schysst iaf. då Chardonnayn kunde skördas perfekt, så du är något på spåren kanske! =)
 

MartinE

Medlem
Under det senaste halvåret-året har jag druckit mer champagne än någonsin tidigare, och flertalet mogna och väldigt trevliga. I och med det har jag fått ögon för hur härligt just champagne kan vara, och tänkte därför börja köpa ett antal flaskor varje månad som jag kan ha i källaren under en obestämd framtid (5+ år). Mitt problem är att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja. För att komma igång med det hela känner jag att det inte är en bra ide att lägga för mycket pengar styckvis på något särskilt vin, utan att jag kanske bör hitta sådant som är lämpligt för lagring men som inte kostar hela veckopengen.

Jag har gått igenom vad som finns på Systembolaget, och jämfört med provningsnoteringar på internet och i tidningar, för att försöka bilda mig en uppfattning om huruvida lagringspotentialen är något att hänga i granen. Detta har resulterat i en lista, se nedan, med ett antal viner som jag tror alla kan klara 5+ år, och säkerligen mycket mer än så i några av fallen.
  • 2006 Coeur de Cuvee Champagne Vilmart & Co (nr 99147) - 777:-
  • 2006 Mémoire de Vignes Cuvée Millésimée Grand Cru (nr 82349) - 699:-
  • 2004 Bollinger La Grande Année Brut (nr 7579) - 899:-
  • 2008 Gatinois Grand Cru Brut (nr 77485) - 436:-
  • 2008 Deutz Blanc de Blancs (nr 99299) - 600:-
  • 2004 Gosset Brut Grand Millésime (nr 82190) - 599:-
  • 2006 Henriot Millésimé Brut (nr 7789) - 499:-
  • 2000 Philipponnat Champagne Brut Clos des Goisses (nr 95309) - 1239:-
  • 2000 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill (nr 7548) - 1155:-
  • 2007 Louis Roederer Brut Vintage (nr 99293) - 451:- *
  • 2006 Ruinart Brut Millésimé (nr 7637) - 479:- *
  • 2005 Taittinger Brut Blanc de Blancs Comtes de Champagne (nr 90298) - 1200:-
  • 2004 Veuve Clicquot La Grande Dame (nr 82520) - 1301:-
Jag behöver nu hjälp från er med lite mer champagne-kännedom, om vad som kan vara en bra början. Är det något ovan som tycks rimligt? Spridningen av pris är ganska stor, vilket kanske resulterar i olika många flaskor av dem i sådana fall. Jag tar gärna emot tips på sådant som inte heller står i listan!
Du har redan fått flera bra svar i tråden, men med risk för upprepning kommer här några tankar till.

Jag är helt övertygad om att samtliga viner i din lista kommer inte bara klara utan även klart vinna på fem års lagring. Ett par av dem bör helst ligga längre än så! Av de du nämner skulle jag dock främst satsa på Vilmart CdC, Bollinger LGA, Gosset, Clos de Goisses, Sir Winston Churchill och La Grande Dame. (Du hittar för övrigt provningsanteckningar, inkl tidsintervall för när jag tror de kommer vara som bäst, för ungefär hälften av champagnerna i din lista på min blogg, http://champagne-bloggen.blogspot.se)

Och, om vi utgår från vad du kan köpa via SB, skulle jag utöver ovanstående satsa på (valfri tillgänglig champagne från) Krug, Salon, Jacquesson, Jacques Selosse, Dom Pérignon, Billecart-Salmon CNFB & CES och Orpale. Men jag skulle framförallt rekommendera att köpa samtliga 2002or du kommer över innan de tar slut! Det finns många guldkorn kvar. 2008 är en underbar årgång, men här behöver du inte ha lika bråttom. De flesta 2008or har ju inte ens kommit än!

Jag tycker dock inte man ska göra misstaget att totalt dissa svaga årgångar. De producenter som beslutade sig för att göra en årgångscuvée ett generellt dåligt år, gjorde ju det för att de bedömde att de hade tillräckligt bra råvara! Fördelen med "sämre" årgångar är dessutom att de generellt mognar snabbare, så det behöver absolut inte vara någon nackdel att köpa dessa. Salon 1997 är exempelvis ett alldeles fantastiskt vin idag - samtidigt som det kommer att vinna på fem års lagring!

Lycka till med dina inköp! Och ha inte för bråttom. Problemet när det gäller inköp är ju inte vad man ska köpa, utan vad man tvingas låta bli att köpa! De flesta av oss har ju trots allt en begränsad budget och det kommer hela tiden nya viner man "måste" ha... ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vill bara slå ett litet icke-pompöst slag för Cava. Det finns nämligen jädra bra bubbel för exceptionellt rimliga pengar i väldigt höga kvalitetsnivåer från Spanien...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vill bara slå ett litet icke-pompöst slag för Cava. Det finns nämligen jädra bra bubbel för exceptionellt rimliga pengar i väldigt höga kvalitetsnivåer från Spanien...
Vi vill ha konkreta tips! Gärna något som vi svenskar kan plocka upp i en fysisk butik, alla dagar i veckan utan på Söndag...

...innan 18:00 en veckodag. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi vill ha konkreta tips! Gärna något som vi svenskar kan plocka upp i en fysisk butik, alla dagar i veckan utan på Söndag...

...innan 18:00 en veckodag. :)
Tja, du, brorsan... Det är till att önska mycket på en gång.
Om du tar Ryan Air till Barcelona och förbeställer några väskor för hemresa, så skall du se att det blir lite enklare. Där finns Bar Brutal som fn har över 20 fl av RUINA och bara några kvarter bort hittar du Vila Viniteca som kommer tillfredsställa alla dina mest innersta bestialiska lustar... Bla: Stort sortiment 100% Carignena från Priorat och underliga obskyra rariteter från hela världen. Kopplar du bara på lite av din charm, så får du följa med in i deras vinkällare... Därinne blev jag sittandes under längre tid än min tålmodiga japanska hustrus tålmodiga tålamod räcker. Jag hade bara börjat, hon hann med fyra koppar kaffe i (enl egen utsago) snigelfart. Jag tror hon bälgade...

Eller så går du på SB och köper ngt som det står Cava på och hoppas på det bästa. Jag heter dock Pontus Pilates i detta fall. Och här presenterar jag min assistent, Incontinentia Buttocks:
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, du, brorsan... Det är till att önska mycket på en gång.
Om du tar Ryan Air till Barcelona och förbeställer några väskor för hemresa, så skall du se att det blir lite enklare. Där finns Bar Brutal som fn har över 20 fl av RUINA och bara några kvarter bort hittar du Vila Viniteca som kommer tillfredsställa alla dina mest innersta bestialiska lustar... Bla: Stort sortiment 100% Carignena från Priorat och underliga obskyra rariteter från hela världen. Kopplar du bara på lite av din charm, så får du följa med in i deras vinkällare... Därinne blev jag sittandes under längre tid än min tålmodiga japanska hustrus tålmodiga tålamod räcker. Jag hade bara börjat, hon hann med fyra koppar kaffe i (enl egen utsago) snigelfart. Jag tror hon bälgade...

Eller så går du på SB och köper ngt som det står Cava på och hoppas på det bästa. Jag heter dock Pontus Pilates i detta fall. Och här presenterar jag min assistent, Incontinentia Buttocks:
Visa bifogad bild 1348
Det finns dock ett relativt stort problem med din princip att "stretcha" utanför komfortzonen: Det kräver att man redan har upptäckt storheten för att man skall bli motiverad nog att ge sig ut på större upptäcktsresor. Jag prioriterar knappast Cava när jag utforskar vinvärlden för tillfället. Den dag jag blir övertygad så är jag mer beredd. :)
 

mnor

Medlem
-Drack en 2005 Comtes Rosé och en 2005 Comtes Blanc de Blancs för lite sedan och tyckte det var riktigt jäkla bra, dock fick jag intrycket att särskilt rosén hade mer att ge om den fick ligga ett tag?
Avråder de vise männen från Comtes -05 eller bara -05 generellt som årgång?

Avråder inte från 2005, men det är inget år som jag skulle köpa stora mängder av för långlagring (om jag inte hittar något guldkorn). Sedan är ju Comtes en av de bättre husen vilket gör att 2005:an kommer att hålla länge, mycket mer än 5 år. Comtes är alltid väldigt gott även från de mindre bra åren.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns dock ett relativt stort problem med din princip att "stretcha" utanför komfortzonen: Det kräver att man redan har upptäckt storheten för att man skall bli motiverad nog att ge sig ut på större upptäcktsresor. Jag prioriterar knappast Cava när jag utforskar vinvärlden för tillfället. Den dag jag blir övertygad så är jag mer beredd. :)
Personligen skulle jag inte resa någonstans särskilt för Cava. Det skulle jag heller inte göra för Champagne, Burgunder ellr Bojo. Men, det är ju en smaksak. Barcelona, däremot, är i sig självt värt en resa. Gaudis verk, närheten till Priorat och utbudet av vin med goda restauranger därtill är mer än nog för att det skall vara värt resan. Tror man kan komma undan med 600kr tor + 300 kr för två väskor på hemvägen. Om man väljer ett billigt boende under lägre säsong, så är det absolut en oavskräckande investering.

...men, som sagt: inte värt resan för enbart bubbelvin...
 

downtown

Medlem
Eftersom du skriver att du helst inte vill lägga för mycket pengar på enstaka flaskor (vilket låter väldigt sunt) skulle jag rekommendera att du till att börja med försöker välja bort prestigecuvéerna till förmån för vanliga årgångsviner och sedan försöker hålla dig till bra årgångar. Sedan skulle jag satsa på ett gäng NV-champagner av bättre kvalitét.
  • Pol Roger BdB 2002 (om de fortfarande finns kvar) istället för Winston Churchill 2000
  • Veuve Clicquot Brut Vintage 2004 (har dock bara druckit tidigare årgångar, men de utvecklas bra) istället för LGD 2004
  • Louis Roederer Brut Premiér istället för 2007
  • Ruinart har ännu inte imponerat på mig, vilket gör att jag skulle välja bort den
  • Vilmart är bra köp
  • Sen är så klart Krug Grandé Cuvée ett måste i varje champagneälskares samling :)
 
Mycket tips här men en konkret är att köpa färre olika viner och fler flaskor av de viner du väljer. Naturligtvis vill man ha så många olika som möjligt men att följa ett vins utveckling är både lärorikt och kul.

Har ångrat bittert att jag bara köpte en flaska av många viner.
 
Toppen