Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Trydebull

Medlem
Du har tyvärr ingen rätt att privatimportera alkohol från Schweiz. Enligt alkohollagen:

Schweiz är ej med i EES, utan det är EU + Island, Liechtenstein och Norge. Schweiz är också ett EFTA-land, men har ett separat avtal med EU.
Det är möjligt att ett vinpaket slinker igenom tullen även om det kommer från Schweiz; har ej provat. Men om det fastnar så blir du rimligen av med flaskorna.
Du får hitta någon annan utländsk handlare i något av de 30 andra länderna som kvalar in i EES...

Hmmm... Jag inser ju att jag var riktigt dåligt påläst här. Ibland är det bra att fråga. Visste ju att sidan var Schweizisk men reflekterade inte nämnvärt över införelseregler. Funderar på hur det skulle vara att hämta på plats men det förutsätter ju till en början att ett grannland till Schweiz har andra införselregler från icke EU-Land än vad Sverige har. I annat fall tar ju det roliga teoretiskt slut redan där.

De flaskor jag letade efter finns inte överallt och jag har efterlyst dem hos de fyra siter jag har beställt från tidigare men jag får väl ta en ny sondering. Det ska väl inte vara omöjligt. Det är således inte Krug 1928.

Känns ju säkrare än att förlita sig på tullens eventuella inkompetens. Hittar de någonting den aktuella veckan så nog fasiken hade det varit mina lådor Champagne och Bourdeux.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Du har tyvärr ingen rätt att privatimportera alkohol från Schweiz. Enligt alkohollagen:

Schweiz är ej med i EES, utan det är EU + Island, Liechtenstein och Norge. Schweiz är också ett EFTA-land, men har ett separat avtal med EU.
Det är möjligt att ett vinpaket slinker igenom tullen även om det kommer från Schweiz; har ej provat. Men om det fastnar så blir du rimligen av med flaskorna.
Du får hitta någon annan utländsk handlare i något av de 30 andra länderna som kvalar in i EES...
Vintomas må ha rätt men nu är inte tullen och punktskatter det största hotet vid import...:mad:
IMG_20170316_184235.jpg


Så räkna med lite svinn ibland.,.
IMG_20170316_185138.jpg
 

Trydebull

Medlem
Vintomas må ha rätt men nu är inte tullen och punktskatter det största hotet vid import...:mad:Visa bifogad bild 9639

Så räkna med lite svinn ibland.,.
Visa bifogad bild 9638

Satan. Pax Vobiscom. Det där ser inget kul ut... Men hur var de paketerade till att börja med. Ser skumt ut tycker jag.
Nyligen eller?

Har inte haft några problem någon gång, men funderar alltid över skakiga transporter, ffa när det gäller Champagne-beställningar. Mår hela tiden lite dåligt över att en grabb som skiter fullständigt i mina årgångsflaskor kör runt med dem i en liten lätt lastbil. På skakiga vägar. Och, när han tycker att han behöver flytta en låd-djävel, så hivar han den rakt in i väggen på andra sidan bilen....
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hmmm... Jag inser ju att jag var riktigt dåligt påläst här. Ibland är det bra att fråga. Visste ju att sidan var Schweizisk men reflekterade inte nämnvärt över införelseregler. Funderar på hur det skulle vara att hämta på plats men det förutsätter ju till en början att ett grannland till Schweiz har andra införselregler från icke EU-Land än vad Sverige har. I annat fall tar ju det roliga teoretiskt slut redan där.

De flaskor jag letade efter finns inte överallt och jag har efterlyst dem hos de fyra siter jag har beställt från tidigare men jag får väl ta en ny sondering. Det ska väl inte vara omöjligt. Det är således inte Krug 1928.

Känns ju säkrare än att förlita sig på tullens eventuella inkompetens. Hittar de någonting den aktuella veckan så nog fasiken hade det varit mina lådor Champagne och Bourdeux.
Till grann-EU-länderna bör det bara handla om en liten tullavgift. Det är ju Sverige som bara har gjort minsta möjliga eftergift efter Rosengrendomen i EU-domstolen. Därför handlar det inte bara om tullavgift i fall som Schweiz, USA och Ukraina.
Har ingen aning om hur lätt ett paket från Schweiz slinker igenom, har aldrig provat. Räknar också med otur just om det är bra och dyra flaskor.
 

Trydebull

Medlem
Till grann-EU-länderna bör det bara handla om en liten tullavgift. Det är ju Sverige som bara har gjort minsta möjliga eftergift efter Rosengrendomen i EU-domstolen. Därför handlar det inte bara om tullavgift i fall som Schweiz, USA och Ukraina.

Ja, i det här fallet känns det inte som att det är värt besväret för min del. Men en teoretisk lärdom rikare är jag i vilket fall som helst! Tack för infon - inser ju att du troligtvis är en av de absolut mest pålästa inom det ganska komplexa ämnet, den svenska alkohollagstiftningen, i hela landet.

Har ingen aning om hur lätt ett paket från Schweiz slinker igenom, har aldrig provat. Räknar också med otur just om det är bra och dyra flaskor.

Helt övertygad om att mina lådor hade varit catch of the week om jag hade provat. Samtidigt som helt andra saker som jag verkligen skattar som samhällsproblematiska hade passerat förbi i en låda bredvid...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Satan. Pax Vobiscom. Det där ser inget kul ut... Men hur var de paketerade till att börja med. Ser skumt ut tycker jag.
Nyligen eller?

Har inte haft några problem någon gång, men funderar alltid över skakiga transporter, ffa när det gäller Champagne-beställningar. Mår hela tiden lite dåligt över att en grabb som skiter fullständigt i mina årgångsflaskor kör runt med dem i en liten lätt lastbil. På skakiga vägar. Och, när han tycker att han behöver flytta en låd-djävel, så hivar han den rakt in i väggen på andra sidan bilen....

Packade i sexpack frigolitlådor för vin men fullständigt mosade...därför ser det "konstigt" ut! :mad:
Andra gången det sker, första gången var det en DP 64... sen har två flaskor Belle 98 "försvunnit" på lagret.

AJ!!! :öga:

Det där gjorde riktigt ont att se!

Vad händer rent praktiskt? Var de försäkrade?

Mottagaren och avsändaren reklamerar, men det är sändaren dvs franska posten som får ställa krav på den svenska posten som lär skylla på den franska posten...
Försäkrar aldrig paket för det förlorar man på över tid. Faktum är att trots att de smashat 7 flaskor av 12 i paketet och 24 totalt så har jag ändå tjänat på beställningen kontra ockerpriserna av Moët Sverige.o_O
 

KimHartman

Medlem
Schweiz är inte ett EU-land och du kan därför inte lagligen göra det så som skrivs ovan. Så nej, i mitt fall.
Förstår att det ej är lagligt, men är ändå intresserad av att höra om någon ändå gjort det, eller om någon har en "kompis" som gjort det.
 

Elvis

Medlem
Jag var ytterst nära att handla av Lucullus i höstas eftersom de hade bra pris på Roederer Rosé 2008 på magnum. Jag fick en faktura på vinerna inklusive frakt till Sverige men fegade ur i sista stund. De tänkte inte ta betalt för schweizisk moms utan sa att jag skulle betala moms i Sverige innan jag kunde hämta ut vinerna hos Posten - det var det som gjorde att jag inte vågade till slut. Jag tänkte att det skulle få varningsklockorna hos tullen att ringa.
 

Trydebull

Medlem
Ok. Jag fortsätter fråga innan jag ger accept - och ber om råd kring lev med post från England. Från er med kunskap eller erfarenhet.

Så här svarar de om totalkostnaden, tull och skatter.
"The final cost of this case to Sweden would be £1444 for the champagne with VAT and duty + £95 for delivery plus VAT."

Så, innebär det att jag är "Home safe" när det gäller tull etc?
 

Jos

Medlem
Ok. Jag fortsätter fråga innan jag ger accept - och ber om råd kring lev med post från England. Från er med kunskap eller erfarenhet.

Så här svarar de om totalkostnaden, tull och skatter.
"The final cost of this case to Sweden would be £1444 for the champagne with VAT and duty + £95 for delivery plus VAT."

Så, innebär det att jag är "Home safe" när det gäller tull etc?
Köper du via annat EU land och skickar måste du betala svensk alkoholskatt, - så nej enligt reglerna. Men sen om någon bryr sig är en annan femma...
 

Trydebull

Medlem
Köper du via annat EU land och skickar måste du betala svensk alkoholskatt, - så nej enligt reglerna. Men sen om någon bryr sig är en annan femma...

Ja, och då är det mao inte troligt att de räknat in det i "tax"... Har redan frågat och fick det här svaret, men får ta en sista runda med dem...
 

Jos

Medlem
Ja, och då är det mao inte troligt att de räknat in det i "tax"... Har redan frågat och fick det här svaret, men får ta en sista runda med dem...
Vad är det du undrar? Allt är glasklart, du behöver betala svensk alkoholskatt.
 
Toppen