Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Pontus

Medlem
Jag har just klarat mig igenom något av en prövning efter en 18-flaskorsbeställning från Decántalo. Ordern skeppades med UPS, vilket jag tyvärr insåg en aning för sent, för har man inte lastkaj, reception och en hel byggnad med sitt eget namn på, så är de fullt och komplett usla. Gudskelov har Decántalo hjälpsam och kompetent kundservice, så efter att paketet gjort resan Barcelona-Stockholm-Barcelona-Stockholm, och jag kastat bort en halv dag med att vänta på leveransen, har jag till slut mina grejer. Hörde av mig till Decántalos kundtjänst för att tacka för hjälpen och samtidigt ge feedback att UPS-leverans är en anledning för mig att inte handla hos dem, och fick följande svar:

Unfortunately DHL does not ship wine to Sweden anymore and at the moment UPS is the only option we have for shipping there.

Känner någon igen detta, är det sant att DHL slutat skeppa vin till Svedala? Vad ligger bakom i sådana fall? Något som drabbat fler speditörer?
Låter konstigt, fick flaskor från DHL relativt nyss.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag har just klarat mig igenom något av en prövning efter en 18-flaskorsbeställning från Decántalo. Ordern skeppades med UPS, vilket jag tyvärr insåg en aning för sent, för har man inte lastkaj, reception och en hel byggnad med sitt eget namn på, så är de fullt och komplett usla. Gudskelov har Decántalo hjälpsam och kompetent kundservice, så efter att paketet gjort resan Barcelona-Stockholm-Barcelona-Stockholm, och jag kastat bort en halv dag med att vänta på leveransen, har jag till slut mina grejer. Hörde av mig till Decántalos kundtjänst för att tacka för hjälpen och samtidigt ge feedback att UPS-leverans är en anledning för mig att inte handla hos dem, och fick följande svar:

Unfortunately DHL does not ship wine to Sweden anymore and at the moment UPS is the only option we have for shipping there.

Känner någon igen detta, är det sant att DHL slutat skeppa vin till Svedala? Vad ligger bakom i sådana fall? Något som drabbat fler speditörer?
Fick en låda från vinotheque.de för någon vecka sedan. De skickar med DHL fram till svenska gränsen där PostNord tar över. Det är som att välja mellan pest och kolera.
Fick dock en låda från PostNord och en från UPS till dörren förra veckan, där båda kom fram snabbt - ingen av dem hörde dock av sig i förväg och det var rena turen att frugan var hemma.
Normalt tar jag UPS till en accesspunkt - det känns betydligt tryggare
 

sunqan

Vinös
Jag har just klarat mig igenom något av en prövning efter en 18-flaskorsbeställning från Decántalo. Ordern skeppades med UPS, vilket jag tyvärr insåg en aning för sent, för har man inte lastkaj, reception och en hel byggnad med sitt eget namn på, så är de fullt och komplett usla. Gudskelov har Decántalo hjälpsam och kompetent kundservice, så efter att paketet gjort resan Barcelona-Stockholm-Barcelona-Stockholm, och jag kastat bort en halv dag med att vänta på leveransen, har jag till slut mina grejer. Hörde av mig till Decántalos kundtjänst för att tacka för hjälpen och samtidigt ge feedback att UPS-leverans är en anledning för mig att inte handla hos dem, och fick följande svar:

Unfortunately DHL does not ship wine to Sweden anymore and at the moment UPS is the only option we have for shipping there.

Känner någon igen detta, är det sant att DHL slutat skeppa vin till Svedala? Vad ligger bakom i sådana fall? Något som drabbat fler speditörer?
Jag har precis en dhl-transport på väg från atomwine i danmark.
 

Bastardo

Medlem
Kanske känt för många här, men jag vill ändå rekommendera Weinart, https://www.weinart.de/ . Bra utbud, supersnabb leverans hem till dörren.
Snälla Pontus, kan du dra bara kort villkor för att beställa och fixar de även transport, eller måste man göra det själv?
Lite out of reach … men en hel del intressant alla fall! :)
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Snälla Pontus, kan du dra bara kort villkor för att beställa och fixar de även transport, eller måste man göra det själv?
Lite out of reach … men en hel del intressant alla fall! :)
@Bastardo, kolla särskilt utbudet av Riesling! Dom fixar transporten och det är inte särskilt dyrt. Du måste regga dig som kund och första köpet vill dom ha förskottsbetalning. Paypal funkar. Du får mail om detaljerna av dem när du köpt. Lycka till!
 

Bastardo

Medlem
@Bastardo, kolla särskilt utbudet av Riesling! Dom fixar transporten och det är inte särskilt dyrt. Du måste regga dig som kund och första köpet vill dom ha förskottsbetalning. Paypal funkar. Du får mail om detaljerna av dem när du köpt. Lycka till!
Tusen tack, Pontus!
En aning för dyra viner ur min synvinkel, men kanske man kan hitta en doldis här alla fall … ;) Jag har tid att leta!
Tror faktiskt, att jag har hittat ett vin redan, men behåller det för mig själv, än så länge.
Obs! Det finns faktiskt viner även i lite mer beskedliga prisklasser och jag har hittat redan många fina exemplar. Det kanske blir på sikt en julkasse alla fall.
 
Last edited:

v_skogh

Medlem
Någon som handlat från dessa:
www.schreiblehner.com
www.weinbaule.de
Den sistnämnde har jag lagt en beställning hos men efteråt inkommit med önskemål, inte hört något mer än ett automatgenererat ordererkännande. Skall man vara nervös?
Den förstnämnda har en den jag skulle vilja ha hem, någon med input?
 

Skaggs

Medlem
Jag tycker fanwine.se har ett intressant upplägg (Jag har ingenting med sidan/företaget att göra) med någon form av samordnad kollektiv privatimport. Jag har hoppat på några av projekten och tycker att det ska bli kul att följa. Första leveransen ska ske i påsk så jag återkommer om det då ska visa vara några konstigheter.
 

Skaggs

Medlem
Jag tycker fanwine.se har ett intressant upplägg (Jag har ingenting med sidan/företaget att göra) med någon form av samordnad kollektiv privatimport. Jag har hoppat på några av projekten och tycker att det ska bli kul att följa. Första leveransen ska ske i påsk så jag återkommer om det då ska visa vara några konstigheter.

Förvisso otrevligt att citera sig själv, men är det nån som har bokat upp sig på nåt projekt eller önskat någon intressant producent?
 

Silex

Medlem
Behöver fylla i ledsagardokument betala in punktskatt och har aldrig gjort det förut. Hur noga behöver ledsagardokumentet fyllas i? Behöver man t ex vara mycket noga med brutto- och nettovikt, fylla i KN-nummer? Jag har ju inte exakta uppgifter om vikten och vill inte göra det alltför krångligt för försäljaren.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Behöver fylla i ledsagardokument betala in punktskatt och har aldrig gjort det förut. Hur noga behöver ledsagardokumentet fyllas i? Behöver man t ex vara mycket noga med brutto- och nettovikt, fylla i KN-nummer? Jag har ju inte exakta uppgifter om vikten och vill inte göra det alltför krångligt för försäljaren.
Det var länge sedan jag brydde mig om detta, men när jag gjorde det brukade jag vänta tills jag fick fraktsedeln från speditören. Då får du alla uppgifter utom nettovikt (trivial).
 
Toppen