Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

v_skogh

Medlem
Fick mail ifrån Philipson Wine att de nu kör hemleverans till Sverige, man får välja när man loggar in om man vill ha hemleverans eller hämta själv i Danmark. Väljer man hemleverans får man priser i SEK som väl i princip motsvarar bankens sedelkurs på de viner jag kollade på. Dock framgår inte vad som händer med svensk alkoholskatt, för den skall väl formellt in om man inte bär över gränsen själv?

Har mailat Philipson och ställt frågan men inte fått svar än.

Någon annan som har grävt eller funderat kring detta?

Är inte Philipson´s väg in på svenska marknaden www.winefinder.se eller har jag missförstått?
Alla flaskor jag köpt hos dem har Philipson´s etikett.
 

Uncle_Bob

Medlem
Den danska och svenska momsen är väl 25% så där blir det ingen skillnad (de ska ju betala svensk moms från första kronan), sedan är punktskatten 8 DKK respektive 19,64 SEK på 75cl vin vet inte om det ska läggas moms på den.. så skillnaden blir ju inte så jättestor, och hanteringen för philipsons del är nog inte så komplicerad - trots allt är ju skatte-regelverket rätt lika mellan danmark och sverige, åtminstone vad gäller alkohol och tobak. så jo, en flaska som kostar 50 DKK att leverera till en kund i danmark blir ju relativt sett dyrare än samma flaska levererad till en kund i sverige jämfört med en flaska som kostar 500 DKK
Jo, låter rimligt i stort med det är fortfarande en del undantag, de har exempelvis viner som kostar lika mycket i DKK men samma viner skiljer sig i pris ifrån varann i SEK.

Oavsett väldigt intressant, iom att han regelbundet kan slänga ut rätt intressanta tillbud som ibland bara varar upp till ett dygn så kan man ju beställa hem det direkt då det är billigare än att lägga det på pall hos honom. Jag bor i Gbg så en resa ner med bränsle och färja går på i runda slängar 11-1200kr t.o.r, inte svårt att räkna hem när man köper 10 lådor + men man gör det ju inte för ett par lådor.
 

Uncle_Bob

Medlem
Är inte Philipson´s väg in på svenska marknaden www.winefinder.se eller har jag missförstått?
Alla flaskor jag köpt hos dem har Philipson´s etikett.
Vet inte exakt förhållande mellan dem, trodde mer Winefinder hade som idé att erbjuda Philipsons viner i Sverige, de viner jag sett dem erbjuda har oftast rätt rejäla påslag jämfört med priserna på plats i Danmark. Men det är ju givetvis relativt ens avstånd till, eller möjlighet att besöka, Kokkedal.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fick just höra av en kollega att Postnord inte levererar vin till svenska adresser längre. hans beställning från Gute-Weine skickades tillbaka vid gränsen. Detta beror på att DHL kontrakterar Postnord vid gränsen.
Är det någon här som har haft problem?
Fick just lite mer tredjehandsinfo om det här fallet. Paketet skickades tydligen tillbaka till Tyskland en tredje gång, trots ledsagardokument och inbetald skatt. Skälet skulle vara att Postnord inte vill leverera alkohol till privatadresser, eftersom risken finns att någon under 20 tar emot paketet :confused:.
 

chambertin

Medlem
Fick just lite mer tredjehandsinfo om det här fallet. Paketet skickades tydligen tillbaka till Tyskland en tredje gång, trots ledsagardokument och inbetald skatt. Skälet skulle vara att Postnord inte vill leverera alkohol till privatadresser, eftersom risken finns att någon under 20 tar emot paketet :confused:.
Hörde samma sak appropå Gute-Weine men efter lite egen korrespondens med Postnord så svarade dom så här:
Hej,

Tack för ditt mejl, jag vill börja med att be om ursäkt för den långa svarstiden vi har just nu.

Det går bra att beställa alkohol från andra länder men vi har blivit hårdare med att på tulldeklarationerna så måste det vara tydligt vad paketet innehåller. Anser tullverket att det inte är tydligt nog eller att det inte finns någon deklaration på paketet så skickar vi dessa paket tillbaka i retur till avsändaren.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Vänlig hälsning
Kundservice
0771 - 33 33 10
-----------------------
PostNord
Box 242
721 06 Västerås
Sverige

Tolkade det hela som att Ledsagardokument måste finnas och vara väl synligt för transportören. Tullverket kontrollerar väl knappast paket från EU (åtminstone inte regelmässigt) längre.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den danska och svenska momsen är väl 25% så där blir det ingen skillnad (de ska ju betala svensk moms från första kronan), sedan är punktskatten 8 DKK respektive 19,64 SEK på 75cl vin vet inte om det ska läggas moms på den..
Alkoholskatt och andra punktskatter läggs på priset före momsen läggs på (bör vara samma konstruktion i alla EU-länder eftersom de utgår från gemensamma regler även vid olika skattesatser), så det blir moms på alkoholskatten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tolkade det hela som att Ledsagardokument måste finnas och vara väl synligt för transportören. Tullverket kontrollerar väl knappast paket från EU (åtminstone inte regelmässigt) längre.
PostNord vill väl undvika risken att de får betala tilläggsavgifter för att de släppt igenom försändelser som inte är korrekta avseende ledsagardokument.
Möjligen funkar det så att PostNord "ställer undan" försändelser som de tycker verkar tveksamma och tullen då kan kontrollera dem? Gör de så åker de (PostNord) gissningsvis inte på tilläggsavgifter.
Fast om tullen kollar paketen borde det väl komma en begäran om att betala skatten, snarare än att paketet går i retur? Alkoholskattelagen (1994:1564) 15 c § anger ju att "Den som tar emot alkoholvaror som avsänts till Sverige enligt 15 eller 15 b § ska vara skattskyldig i stället för säljaren, om säljaren inte ställt säkerhet för skatten i Sverige."

Och frågan är om privata icke yrkesmässiga avsändare (tänk t.ex. gåvoförsändelser) alls är skyldiga att använda sig av ledsagardokument? D.v.s. det kan väl inte räcka med att det finns vin i paktetet för att det ska krävas ledsagardokument.

Att PostNord inte vill hantera alkohol är väl något som alltid har gällt "formellt"; de har väl aldrig ändrat sina villkor efter Rosengrendomen trots att det inte finns några laghinder? Sedan är det ju märkligt om PostNord vill inskränka avtalsvillkoren från utländska samarbetspartner (vad som får skickas från Tyskland enligt tyska DHL m.fl.), utan att kunna hänvisa till laghinder. Det är ju bara deras eget hittepå! Men vad ska man förvänta sig av västvärldens sannolikt mest inkompetenta logistikbolag!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är inte Philipson´s väg in på svenska marknaden www.winefinder.se eller har jag missförstått?
Alla flaskor jag köpt hos dem har Philipson´s etikett.
Winefinder köper väl från danska importörer i allmänhet snarare än enbart Philipson? Har för all del också sett Philipson-etiketter på vissa flaskor.
 
Någon som har koll på om det går att få leverans från Carlo Merolli till Sverige på något sätt ? Mer eller mindre exotisk lösning ex via tredje part ?
 

lukastollig

Pudelfantast
PostNord vill väl undvika risken att de får betala tilläggsavgifter för att de släppt igenom försändelser som inte är korrekta avseende ledsagardokument.
Möjligen funkar det så att PostNord "ställer undan" försändelser som de tycker verkar tveksamma och tullen då kan kontrollera dem? Gör de så åker de (PostNord) gissningsvis inte på tilläggsavgifter.
Fast om tullen kollar paketen borde det väl komma en begäran om att betala skatten, snarare än att paketet går i retur? Alkoholskattelagen (1994:1564) 15 c § anger ju att "Den som tar emot alkoholvaror som avsänts till Sverige enligt 15 eller 15 b § ska vara skattskyldig i stället för säljaren, om säljaren inte ställt säkerhet för skatten i Sverige."

Och frågan är om privata icke yrkesmässiga avsändare (tänk t.ex. gåvoförsändelser) alls är skyldiga att använda sig av ledsagardokument? D.v.s. det kan väl inte räcka med att det finns vin i paktetet för att det ska krävas ledsagardokument.

Att PostNord inte vill hantera alkohol är väl något som alltid har gällt "formellt"; de har väl aldrig ändrat sina villkor efter Rosengrendomen trots att det inte finns några laghinder? Sedan är det ju märkligt om PostNord vill inskränka avtalsvillkoren från utländska samarbetspartner (vad som får skickas från Tyskland enligt tyska DHL m.fl.), utan att kunna hänvisa till laghinder. Det är ju bara deras eget hittepå! Men vad ska man förvänta sig av västvärldens sannolikt mest inkompetenta logistikbolag!

Har en kompis som råkat ut för precis detta. Leverans med Deutsche Post direkt från producent i Mosel. Två av tre paket returnerades vid gränsen, inga krav från tullen. Tredje paketet kom fram konstigt nog. Jag trodde det var tullen som ändrat rutinerna, alt. inte följer sina egna rutiner, men det är alltså Post Mord som är boven. Något oväntat, eller kanske inte...
 

Skaggs

Medlem
På fanwine.se finns det just nu några olika projekt igång. Bl.a. Al di là del fiume som jag och @Daniel A önskat. Caparsa också som någon frågade efter. Jag har inget med fanwine att göra förutom att när vissa av projekten når 100% så läggs beställningen på mina flaskor.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
På fanwine.se finns det just nu några olika projekt igång. Bl.a. Al di là del fiume som jag och @Daniel A önskat. Caparsa också som någon frågade efter. Jag har inget med fanwine att göra förutom att när vissa av projekten når 100% så läggs beställningen på mina flaskor.
Själv väntar jag på att Derot-Delugny ska nå 100%. Iofs ingen brådska, lider ingen nöd på champagne hemmavid.
 

Skaggs

Medlem
Själv väntar jag på att Derot-Delugny ska nå 100%. Iofs ingen brådska, lider ingen nöd på champagne hemmavid.

Jag var också lite sugen på den, men har ännu inte bokat. Castelger, Bortolotti och Caparsa är de jag hunnit få hem.
 

Ekdahl

Medlem
På fanwine.se finns det just nu några olika projekt igång. Bl.a. Al di là del fiume som jag och @Daniel A önskat. Caparsa också som någon frågade efter. Jag har inget med fanwine att göra förutom att när vissa av projekten når 100% så läggs beställningen på mina flaskor.
Varit lite slö tidigare, men nu kollade jag till slut in sajten. Vilken kul grej, skall absolut boka saker här!

Får mig också att tänka på letsbuyit från ”IT-bubblan eran”. Jag träffade dem flera gånger för ev samarbete och gillade deras ide’, sedan var de som många andra för tidigt ute...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Varit lite slö tidigare, men nu kollade jag till slut in sajten. Vilken kul grej, skall absolut boka saker här!

Får mig också att tänka på letsbuyit från ”IT-bubblan eran”. Jag träffade dem flera gånger för ev samarbete och gillade deras ide’, sedan var de som många andra för tidigt ute...
Samma här men kollade direkt efter ditt inlägg. Vilken kul grej!

Blir nog en låda grå pinot och en 08 av Derot-Delugny som jag inte kände till.

Michel Arnould är en favorit, synd att inte MdV fanns...
 

Skrutt

Medlem
Fick just lite mer tredjehandsinfo om det här fallet. Paketet skickades tydligen tillbaka till Tyskland en tredje gång, trots ledsagardokument och inbetald skatt. Skälet skulle vara att Postnord inte vill leverera alkohol till privatadresser, eftersom risken finns att någon under 20 tar emot paketet :confused:.
DHL har ju i minsta byhåla uthämtningsställen med krav på att kunden legitimerar sig så den där förklaringen förstår jag verkligen inte. Däremot brukar ju UPS, som till skillnad från DHL INTE är drabbade av stoppen, prompt leverera till porten! Om förklaringen ovan är korrekt slår Postnords agerande alltså helt utan precision. Dessutom är det ju självsvåldigt att överta tullens roll på detta sätt!
 

Skaggs

Medlem
På fanwine.se finns det just nu några olika projekt igång. Bl.a. Al di là del fiume som jag och @Daniel A önskat. Caparsa också som någon frågade efter. Jag har inget med fanwine att göra förutom att när vissa av projekten når 100% så läggs beställningen på mina flaskor.

Samma här men kollade direkt efter ditt inlägg. Vilken kul grej!
Blir nog en låda grå pinot och en 08 av Derot-Delugny som jag inte kände till.
Michel Arnould är en favorit, synd att inte MdV fanns...

Kul! Al di là del fiume-pojektet på fanwine kommer att stängas inom det närmsta och enligt deras instagram-konto kommer det att dyka upp ett projekt med Champagne Barnaut från Bouzy under kvällen/morgondagen.
 
Någon som har erfarenhet av Decantolo ? Sett till utvecklingen - om de lämnar över till ex postnord. Mycket tråkig utveckling om vi så snabbt hamnat i roulette om det kommer gå bra eller inte att handla i Europa ..
 

Sörplarn

Medlem
Någon som har erfarenhet av Decantolo ? Sett till utvecklingen - om de lämnar över till ex postnord. Mycket tråkig utveckling om vi så snabbt hamnat i roulette om det kommer gå bra eller inte att handla i Europa ..

Får fortfarande lev från Decantalo då dom har bra Primurer. Dock är dom lite sega, felfria leveranser, men lite "manjana" att skicka.

Sluta vara rädda, det ovannämda som hände är så ovanligt att du har större chans att bli överkörd. Sen är det "kompis och kollega prat." Matboa snack har man hört många gånger.
 
Toppen