Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

MagnusB

Medlem
Någon som har erfarenhet av Decantolo ? Sett till utvecklingen - om de lämnar över till ex postnord. Mycket tråkig utveckling om vi så snabbt hamnat i roulette om det kommer gå bra eller inte att handla i Europa ..
Decantalo har typ i april bytt speditör, så nu sker överlämning till Postnord, trots detta kom min leverans fram
 

gece

Man vänjer sig.
Någon som har erfarenhet av Decantolo ? Sett till utvecklingen - om de lämnar över till ex postnord. Mycket tråkig utveckling om vi så snabbt hamnat i roulette om det kommer gå bra eller inte att handla i Europa ..
Har handlat en hel del av dem, de slutade skicka med DHL i höstas med motiveringen att de inte längre skulle skeppa alkohol till Sverige, vilket eventuellt betyder att de kände till PostNords planer. Nu erbjuder de förutom UPS även DPD, som PostNord sköter i Sverige. Nojjar man kan man ta UPS, men tar man DPD och de strular är jag säker på att Decantalos kundtjänst fixar biffen, de har varit serviceinriktade när jag haft med dem att göra.
 

vinosofi

Medlem
Tips mottages på bästa sättet att få hem tysk riesling från de finfina producenter som aldrig når oss genom monopolet.
 

Tristan

Medlem
Fick just höra av en kollega att Postnord inte levererar vin till svenska adresser längre. hans beställning från Gute-Weine skickades tillbaka vid gränsen. Detta beror på att DHL kontrakterar Postnord vid gränsen.
Är det någon här som har haft problem?

Jag råkade precis ut för detta.
Klickade hem en låda riesling från Weinshop24, vilket har fungerat felfritt tidigare men nu returnerades paketet vid Toftanäs. Kontaktade importavdelningen på postnord som kunde se att det var "otillåtet innehåll". Måste dock ringa för mer info...
 

Skrutt

Medlem
Jag råkade precis ut för detta.
Klickade hem en låda riesling från Weinshop24, vilket har fungerat felfritt tidigare men nu returnerades paketet vid Toftanäs. Kontaktade importavdelningen på postnord som kunde se att det var "otillåtet innehåll". Måste dock ringa för mer info...
Postnord känner sig överlupna och väljer att rata alkhol med hopp om präktighetssympati?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag råkade precis ut för detta.
Klickade hem en låda riesling från Weinshop24, vilket har fungerat felfritt tidigare men nu returnerades paketet vid Toftanäs. Kontaktade importavdelningen på postnord som kunde se att det var "otillåtet innehåll". Måste dock ringa för mer info...
Satans trist, jag har handlat från dom förut och det har gått bra. Nu känner jag mig mindre positiv till att handla där igen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag råkade precis ut för detta.
Klickade hem en låda riesling från Weinshop24, vilket har fungerat felfritt tidigare men nu returnerades paketet vid Toftanäs. Kontaktade importavdelningen på postnord som kunde se att det var "otillåtet innehåll". Måste dock ringa för mer info...
Vem är huvudspeditör? DHL? Kanske värt att prova att skicka till en accesspunkt?
 
Jag beställde ett par lådor riesling från en vinhandlare i tyskland som jag köpt av förra året utan problem. Skickade inte in några papper etc den gången och inte heller nu. Men det ser ut som att paketet vänt vid "UPK Malmö" och åkt tillbaka till avsändaren. Har inte fått någon information utöver det jag ser i Postnord-appen och på DHL. Väntar på att shoppen ska höra av sig men det låter ju väldigt likt det du råkat ut för @Tristan . Har du fått någon mer info om hur man går till väga när detta händer?
 
Jag beställde ett par lådor riesling från en vinhandlare i tyskland som jag köpt av förra året utan problem. Skickade inte in några papper etc den gången och inte heller nu. Men det ser ut som att paketet vänt vid "UPK Malmö" och åkt tillbaka till avsändaren. Har inte fått någon information utöver det jag ser i Postnord-appen och på DHL. Väntar på att shoppen ska höra av sig men det låter ju väldigt likt det du råkat ut för @Tristan . Har du fått någon mer info om hur man går till väga när detta händer?
Har ni förutbetalt alkoholskatten?
Har ni bifogat ledsagardokument?
 

Skrutt

Medlem
Har ni förutbetalt alkoholskatten?
Har ni bifogat ledsagardokument?
Jag trodde också det kunde hjälpa men det har ingen betydelse i sammanhanget. Har två misslyckade best. från Christ Weinhandel bakom mig trots ledsagardok. De är inställda på att Sverige är en förlorad marknad. De borde nog byta till UPS.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag trodde också det kunde hjälpa men det har ingen betydelse i sammanhanget. Har två misslyckade best. från Christ Weinhandel bakom mig trots ledsagardok. De är inställda på att Sverige är en förlorad marknad. De borde nog byta till UPS.
En stötesten verkar vara hemleverans till privatpersoner. Jag tänker prova med att beställa till en DHL accesspunkt och se om det funkar.
 

Tristan

Medlem
Satans trist, jag har handlat från dom förut och det har gått bra. Nu känner jag mig mindre positiv till att handla där igen.
Inget ont om butiken, de insisterade på att skicka paketet igen och denna gång kom det fram utan problem...Okunnig personal på PostNord/Import? (Tänker att det fortfarande inte är allmän kännedom att monopolet inte gäller för näthandel).
Vem är huvudspeditör? DHL? Kanske värt att prova att skicka till en accesspunkt?
Fick spårningsnummer av österrikiska posten (Österreichische Post Aktiengesellschaft) men vet inte om någon mer var inblandad.
Jag beställde ett par lådor riesling från en vinhandlare i tyskland som jag köpt av förra året utan problem. Skickade inte in några papper etc den gången och inte heller nu. Men det ser ut som att paketet vänt vid "UPK Malmö" och åkt tillbaka till avsändaren. Har inte fått någon information utöver det jag ser i Postnord-appen och på DHL. Väntar på att shoppen ska höra av sig men det låter ju väldigt likt det du råkat ut för @Tristan . Har du fått någon mer info om hur man går till väga när detta händer?
Import på Toftanäs konstaterade att det var otillåtet innehåll och bad mig ringa kundtjänst på 0771-333310.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inget ont om butiken, de insisterade på att skicka paketet igen och denna gång kom det fram utan problem...
Absolut inget ont om butiken, det handlar mer om att det verkar vara mer problem med leveranser från vissa handlare än andra. Skönt att paketet kom fram till slut.
 

sunqan

Vinös
Det finns olika DHL och det är vattentäta skott mellan.
Tjänsterna heter dessutom olika i tyskland och sverige, och svenska DHL hänvisar till tyska DHL när man frågar vad tjänsten heter i tyskland.
"Så ni tycker alltså det är rimligt att jag som kund, ska ringa till de olika kundtjänsterna hos tyska DHL och fråga vad tjänsten som inkluderar leverans till Servicepoint heter, så att jag kan talaom för avsändaren vilken dhl de ska anlita? När de inte använder det namnet?"
-"ja"
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det finns olika DHL och det är vattentäta skott mellan.
Tjänsterna heter dessutom olika i tyskland och sverige, och svenska DHL hänvisar till tyska DHL när man frågar vad tjänsten heter i tyskland.
"Så ni tycker alltså det är rimligt att jag som kund, ska ringa till de olika kundtjänsterna hos tyska DHL och fråga vad tjänsten som inkluderar leverans till Servicepoint heter, så att jag kan talaom för avsändaren vilken dhl de ska anlita? När de inte använder det namnet?"
-"ja"
Suck, är det så illa?
Så det funkar alltså inte att välja leverans till en servicepoint från DHL:s hemsida?
 
Toppen