Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

sunqan

Vinös
Suck, är det så illa?
Så det funkar alltså inte att välja leverans till en servicepoint från DHL:s hemsida?
Om du ordnar transport själv och väljer servicepoint funkar det. Om säljaren ordnar transporten måste den gå med rätt dhl.

Dhl deutsche post hamnar oftast hos postnord.
Dhl freight innebär hämta på terminal eller vara hemma mellan 8 och 16 (terminalerna i stockholm är rosersberg eller västberga).
Tror dhl express är de som är vettiga där servicepoint är ett alternativ.
 
Jag beställde rätt upp och ner utan att blanda in myndigheterna. Gick fint första gången men nu fastnade det i tullen. Har skickat in papper och betalt in skatt. Väntar på att få dokument och testa igen. Det var tullen som vände paketen, inte Postnord, fast det är dom som ska ta över paketleveransen i Sverige och gjorde det första gången utan problem.
 

KimHartman

Medlem
Jag beställde rätt upp och ner utan att blanda in myndigheterna. Gick fint första gången men nu fastnade det i tullen. Har skickat in papper och betalt in skatt. Väntar på att få dokument och testa igen. Det var tullen som vände paketen, inte Postnord, fast det är dom som ska ta över paketleveransen i Sverige och gjorde det första gången utan problem.

Var beställde du ifrån?
 

sunqan

Vinös
Jag beställde rätt upp och ner utan att blanda in myndigheterna. Gick fint första gången men nu fastnade det i tullen. Har skickat in papper och betalt in skatt. Väntar på att få dokument och testa igen. Det var tullen som vände paketen, inte Postnord, fast det är dom som ska ta över paketleveransen i Sverige och gjorde det första gången utan problem.

Tullen ska inte göra sånt. De ska ge dig möjligheten att betala alkoholskatten om säljaren slarvat. Dessutom ska de ta ut en straffavgift av speditören på 10 eller 20% av den obetalda skatten om ledsagardokumenten inte är i ordning.
Låter mer som att det var postnords (eller ursprungsspeditörens) förtullningsavdelning.
 
Beställde från https://www.wineandwaters.de/ bägge gångerna. Andra gången fick de paketen tillbaka. Jag hade också förväntat mig att om de fastnade så skulle jag kunna betala en straffavgift och så var det löst. Men winandwaters kontaktade mig med följande:

"Unfortunately, your parcels came back to us today. They were refused by customs in Malmö and we called them to ask what happened. They told us that private customer have to get in contact with the Swedish tax office prior to an order, and that you will have pay the Swedish alcohol tax in advance!?
Therefore could you so please call the tax office for alcohol inquiries in Sweden to get more informations (Tel: 0105787199), and a certificate that we need to attach to the boxes"


Jag ringde numret och kom direkt till en anställd på skatteverket utan att gå via växel. Hon förklarade hela den skitnödiga och omständiga processen som jag behövde gå igenom.
 
Har en uppdatering kring min misslyckade leverans. Eftersom skattemyndigheten inte upplyste mig om ledsagardokumentet första gången jag pratade med dom så ringde jag idag igen. Kvinnan tyckte inte att det var så viktigt att skicka med det men "det skadar inte" att lägga i dokumentet. När tullen ser ett diarienummer så "brukar dom lösa det". Men hon hade hört att Postnord eventuellt tagit något beslut om att inte leverera alkohol alls.

Jag ringde Postnord för att säkerställa att de tänker leverera mina paket nu med korrekta papper. Killen i supporten kollade upp mina ursprungliga paket och kom fram till att de fastnat i tullen men att Postnord då ska meddela mig och att om man betalar in avgiften så ska paketen levereras. Men Postnords system hade aldrig skickat ut något meddelande så paketen vändes till avsändaren. Helt felaktigt av dom mao. Hade det fungerat skulle jag ändå fått mina paket. Kul....

Nu har jag fixat med alla papper, betalning och även ett ledsagardokument. Hoppas det funkar den här gången!
 
Har en uppdatering kring min misslyckade leverans. Eftersom skattemyndigheten inte upplyste mig om ledsagardokumentet första gången jag pratade med dom så ringde jag idag igen. Kvinnan tyckte inte att det var så viktigt att skicka med det men "det skadar inte" att
lägga i dokumentet. När tullen ser ett diarienummer så "brukar dom lösa det". Men hon hade hört att Postnord eventuellt tagit något beslut om att inte leverera alkohol alls.

Jag ringde Postnord för att säkerställa att de tänker leverera mina paket nu med korrekta papper. Killen i supporten kollade upp mina ursprungliga paket och kom fram till att de fastnat i tullen men att Postnord då ska meddela mig och att om man betalar in avgiften så ska paketen levereras. Men Postnords system hade aldrig skickat ut något meddelande så paketen vändes till avsändaren. Helt felaktigt av dom mao. Hade det fungerat skulle jag ändå fått mina paket. Kul....

Nu har jag fixat med alla papper, betalning och även ett ledsagardokument. Hoppas det funkar den här gången!
Vi väntar med spänning på fortsättningen
 

Skrutt

Medlem
Har en uppdatering kring min misslyckade leverans. Eftersom skattemyndigheten inte upplyste mig om ledsagardokumentet första gången jag pratade med dom så ringde jag idag igen. Kvinnan tyckte inte att det var så viktigt att skicka med det men "det skadar inte" att lägga i dokumentet. När tullen ser ett diarienummer så "brukar dom lösa det". Men hon hade hört att Postnord eventuellt tagit något beslut om att inte leverera alkohol alls.

Jag ringde Postnord för att säkerställa att de tänker leverera mina paket nu med korrekta papper. Killen i supporten kollade upp mina ursprungliga paket och kom fram till att de fastnat i tullen men att Postnord då ska meddela mig och att om man betalar in avgiften så ska paketen levereras. Men Postnords system hade aldrig skickat ut något meddelande så paketen vändes till avsändaren. Helt felaktigt av dom mao. Hade det fungerat skulle jag ändå fått mina paket. Kul....

Nu har jag fixat med alla papper, betalning och även ett ledsagardokument. Hoppas det funkar den här gången!
PostNord spelar inte med öppna kort när det gäller detta. Jag hade ledsagardokument på mitt senaste DHL-paket, tydligt synligt och åtkomligt på paketets utsida, och det fick ändå vånda om. Men hoppas du har bättre tur.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
PostNord spelar inte med öppna kort när det gäller detta. Jag hade ledsagardokument på mitt senaste DHL-paket, tydligt synligt och åtkomligt på paketets utsida, och det fick ändå vånda om. Men hoppas du har bättre tur.
Det kan inte uttryckas artigare: PostNord är fullständigt inkompetenta klantarslen, och fullständigt bortom räddning. Ju förr detta helvetes jävla skitbolag går i konkurs och läggs ner, desto bättre.
 

sunqan

Vinös
Vad jag minns, tog posten ett principbeslut för en herrans massa år sen att INTE hantera alkoholhaltiga drycker. Sen ska man ju hitta den infon igen :-(
Men det är ju rimligt - posten är ett statligt bolg, detaljhandelsbolaget år ett statligt bolag. Resultatet blir en skitnödig försiktighet som kräver en handring via tingsrätt, hovrätt, hd 8ch eu innan posten gör sitt jobb.
Och vem fan orkar driva ett sånt case.

Det enklaste är att se till att internethandlarna använder rätt dhlgren (inte dpd), alternativt schenker, ups eller fedex eller uber...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad jag minns, tog posten ett principbeslut för en herrans massa år sen att INTE hantera alkoholhaltiga drycker. Sen ska man ju hitta den infon igen :-(
Men det är ju rimligt - posten är ett statligt bolg, detaljhandelsbolaget år ett statligt bolag. Resultatet blir en skitnödig försiktighet som kräver en handring via tingsrätt, hovrätt, hd 8ch eu innan posten gör sitt jobb.
Och vem fan orkar driva ett sånt case.

Det enklaste är att se till att internethandlarna använder rätt dhlgren (inte dpd), alternativt schenker, ups eller fedex eller uber...
Så måste det rimligen vara, jag vet att inte tillåter att man skickar alkoholhaltiga drycker med dem. Problemet uppstår ju när de har icke-kompatibla regler med deras internationella partner, för sådant som är lagligt att skicka, och samtidigt har en så stor marknadsandel. Man kan ju undra om det, i de internationella avtalen med samarbeten, verkligen är upp till PostMord att hitta på att saker inte får skickas med dem?
Därav mitt önskemål att de ska gå i konkurs, så vi slipper att de är partner till ett stort antal stora utländska paketföretag.
 
Nu vet jag varför det gick som det gick för min försändelse. När jag ringde dem för att säkerställa att det tänker leverera mitt paket den här gången kollade han upp mina tidigare kollin. Det visade sig att de skulle ha meddelat mig om att det fastnat och att jag skulle betala för att få paketen levererade men att ett IT-fel gjort att dessa aviseringar inte gått ut. Frakten skulle gå att reklamera. Senare såg jag att Postnord publicerat en "störningsinformation" om detta här (https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/saknade-avier-som-lett-till-returer) men den sidan är nu borttagen. Där informerade man om att IT-felet är avhjälpt och av vad jag kan bedöma har detta fel påverkat ganska många. Information om vem man skulle kontakta för att kräva pengar tillbaka fanns också där.

Nu är är min försändelse på väg igen. Hoppas på leverans denna vecka.
 

Poussard

Medlem
Alla köp jag gjort via e-handlare har gått bra men idag hände en lustig grej. Beställde till mitt jobb som c/o vilket jag ofta gör, säljaren använde GLS Group (Schenker i Sverige?) och paketet kom inte till jobbets reception som alltid annars utan till ett utlämningsställe 5 km bort (?!). :confused:
 

jrick

Medlem
Alla köp jag gjort via e-handlare har gått bra men idag hände en lustig grej. Beställde till mitt jobb som c/o vilket jag ofta gör, säljaren använde GLS Group (Schenker i Sverige?) och paketet kom inte till jobbets reception som alltid annars utan till ett utlämningsställe 5 km bort (?!). :confused:
GLS/Schenker levererar aldrig hem. De har inte så många utlämningsställen heller men 5 km bort låter väldigt långt för att vara i Stockholm...

Edit: fast nu skickade du till företagsadress sa du ju, så då borde det ha burits ut...
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
www.philipsonwine.com

Funkar det bra att beställa där hem till Sverige?
Någon som köpt där tidigare?
Tacksam för svar
Absolut! Fungerar perfekt. Och det är en dansk leverantör som precis som t ex Atomwine.dk betalar punktskatter och sköter dokumenten till dig om du väljer leveransadress i Sverige.

En liten heads-up dock - de här nästan dagligen "rabatterade priser" men ca 25-50% av erbjudandena är långt från förmånliga - om du jämför med SB.

Dock finns det ibland helt fantastiska erbjudanden.
 
M

Mouton

Idag fick jag det sjukaste, mest lockande erbudande jag någonsin fått, jag tackade nej förstås moralens väktare som man är. Erbjudandet var en ärvd källare med ca 50 flaskor bdx, Cheval blanc-59 var en av dom flertalet andra inte minst -61 -66 -75 och -82 Mouton, Lafitte, Latour, Haut-Brion och framförallt La Mission Haut Brion -75 har man moral eller? Eller var jag bara korkad. Han ville ha 20,000 för dessa, jag rekomderade auktion. Inte ofta man vill kalla sig själv för idiot. Detta är ett tillfälle. Å andra sidan, har jag köpt hade jag lurat han. Nu har jag rekomderat auktion, där han garanterat får mer betalt. Som vinsamlande har jag drömt om en sån här chans hela livet. När den emot alla odds chansen kom, fegade jag..
 
Last edited by a moderator:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Idag fick jag det sjukaste, mest lockande erbudande jag någonsin fått, jag tackade nej förstås moralens väktare som man är. Erbjudandet var en ärvd källare med ca 50 flaskor bdx, Cheval blanc-59 var en av dom flertalet andra inte minst -61 -66 -75 och -82 har man moral eller? Eller var jag bara korkad. Han ville ha 20,000 för dessa, jag rekomderade auktion. Inte ofta man vill kalla sig själv för idiot. Detta är ett tillfälle. Å andra sidan, har jag köpt hade jag lurat han. Nu har jag rekomderat auktion, där han garanterat får mer betalt. Som vinsamlande har jag drömt om en sån här chans hela livet. När den emot alla odds chansen kom fegade jag..
Du hade inte kunnat tänka dig att rekommendera någon med mer flexibel moral som köpare? ;)
Förutsätter att källaren finns i Sverige. Lagligt hade det kunnat bli om källaren förts utomlands till ett annat EU-land (utom Finland) och affären gjorts upp där, eller genom att göra upp det hela som en bytesaffär snarare än genom att överlämna kontanter.
Monopolet på detaljhandel finns inte till för att förhindra att vuxna vinsamlare gör vinaffärer med varandra (även om det har den bieffekten), utan existerar numera i huvudsak för att underåriga inte ska få tillgång till sprit (se svenska statens argumentation i Franzénmålet i dåvarande EG-domstolen).
 
Toppen