Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

M

Mouton

Du hade inte kunnat tänka dig att rekommendera någon med mer flexibel moral som köpare? ;)
Förutsätter att källaren finns i Sverige. Lagligt hade det kunnat bli om källaren förts utomlands till ett annat EU-land (utom Finland) och affären gjorts upp där, eller genom att göra upp det hela som en bytesaffär snarare än genom att överlämna kontanter.
Monopolet på detaljhandel finns inte till för att förhindra att vuxna vinsamlare gör vinaffärer med varandra (även om det har den bieffekten), utan existerar numera i huvudsak för att underåriga inte ska få tillgång till sprit (se svenska statens argumentation i Franzénmålet i dåvarande EG-domstolen).
 
M

Mouton

Du hade inte kunnat tänka dig att rekommendera någon med mer flexibel moral som köpare? ;)
Förutsätter att källaren finns i Sverige. Lagligt hade det kunnat bli om källaren förts utomlands till ett annat EU-land (utom Finland) och affären gjorts upp där, eller genom att göra upp det hela som en bytesaffär snarare än genom att överlämna kontanter.
Monopolet på detaljhandel finns inte till för att förhindra att vuxna vinsamlare gör vinaffärer med varandra (även om det har den bieffekten), utan existerar numera i huvudsak för att underåriga inte ska få tillgång till sprit (se svenska statens argumentation i Franzénmålet i dåvarande EG-domstolen).
Jodå vinerna finns i närheten av Sveg. Tyvärr var jag ärlig emot honom och gav ett ungefärligt värde. Dock tyckte han att det verkade bökigt med värdering och handhavande på Buscowski's
 

Poussard

Medlem
Jodå vinerna finns i närheten av Sveg. Tyvärr var jag ärlig emot honom och gav ett ungefärligt värde. Dock tyckte han att det verkade bökigt med värdering och handhavande på Buscowski's
Om han fortfarande vill sälja dem till dig för 20.000kr trots att du moraliskt berättat om andra möjligheter, kanske du ska ta erbjudandet.
 
M

Mouton

Du hade inte kunnat tänka dig att rekommendera någon med mer flexibel moral som köpare? ;)
Förutsätter att källaren finns i Sverige. Lagligt hade det kunnat bli om källaren förts utomlands till ett annat EU-land (utom Finland) och affären gjorts upp där, eller genom att göra upp det hela som en bytesaffär snarare än genom att överlämna kontanter.
Monopolet på detaljhandel finns inte till för att förhindra att vuxna vinsamlare gör vinaffärer med varandra (även om det har den bieffekten), utan existerar numera i huvudsak för att underåriga inte ska få tillgång till sprit (se svenska statens argumentation i Franzénmålet i dåvarande EG-domstolen).
Men man kan se på det så här, jag gjorde (inte gjorde) min bästa vin affär någonsin, och jag var ärlig mot en mer novis än mig själv.
 
M

Mouton

Om han fortfarande vill sälja dem till dig för 20.000kr trots att du moraliskt berättat om andra möjligheter, kanske du ska ta erbjudandet.
Det vill han nog inte, dock lovade han mig ett par flaskor som tack för min ärlighet. Dock inga Cheval -59
 

LeChat

Medlem
Men man kan se på det så här, jag gjorde (inte gjorde) min bästa vin affär någonsin, och jag var ärlig mot en mer novis än mig själv.
Absolut, ärlighet varar längst och det har du ju varit. Men om han nu tyckte att det var bökigt med Bukowskis och hellre tog en sämre affär för att det var enkelt och passade honom bättre, varför inte? Det är långt till Sveg, men intresserad! :)
 
M

Mouton

E
Absolut, ärlighet varar längst och det har du ju varit. Men om han nu tyckte att det var bökigt med Bukowskis och hellre tog en sämre affär för att det var enkelt och passade honom bättre, varför inte? Det är långt till Sveg, men intresserad! :)
en sämre affär? Cheval Blanc -59 kostar mr än vad han ville ha för rubbet
 

Beo

Medlem
www.philipsonwine.com

Funkar det bra att beställa där hem till Sverige?
Någon som köpt där tidigare?
Tacksam för svar

Beställde förra söndagen och det levererades till arbetet igår med Bring. Lådorna gick från Philipson´s i torsdags så särskilt snabbt går det inte. Fick dessutom fråga om leveransen och fick då tracking. Levererades i orginalemballage. Bring använder 4-tim intervall för leverans tidpunkt och ringde innan de kom.
 

Elvis

Medlem
Jag har en del vin hos Octavian i England som jag skulle vilja få hem före Brexit. Inga jättemängder utan cirka 10 lådor. Kan någon rekommendera en transportfirma som inte kostar skjortan?
 

Vingubben

Medlem
5D4CEBAD-BF02-44A0-84A7-25C225BCBCC1.jpeg

Fick hem dessa, 6st Henriot Brut Souverain, från Plus de Bulles. Mycket smidigt, trots frånvaro av kunskaper i franska. Beställde i torsdags och hämtade idag, tisdag, hos PostNords uthämtningsställe. Pris inklusive frakt 317 kr per flaska. Dom hade mycket annat trevligt och i många fall bra priser så det blir nog fler gånger.
 

KimHartman

Medlem
Lade i helgen två stycken beställningar hos olika handlare, en i Österrike och en i Tyskland. Den österrikiske handlare meddelade omgående att de sedan sommaren haft svårt att skicka via DPD, då dessa haft problem med svenska tullen. Handlaren ordnade med en alternativ lösning för transporten, får se senare i veckan om/hur den fungerar. I går fick jag även svar från den tyska handlaren att de för närvarande inte levererar till Sverige på grund av problem med tullen (de kunde inte/ville inte erbjuda något alternativt till sin vanliga transport och ville inte svarar på exakt vad problemet var, men det är förstås en lågoddsare att det är relaterat).

Någon annan som haft liknande erfarenheter på sistone?
 

Tristan

Medlem
Lade i helgen två stycken beställningar hos olika handlare, en i Österrike och en i Tyskland. Den österrikiske handlare meddelade omgående att de sedan sommaren haft svårt att skicka via DPD, då dessa haft problem med svenska tullen. Handlaren ordnade med en alternativ lösning för transporten, får se senare i veckan om/hur den fungerar. I går fick jag även svar från den tyska handlaren att de för närvarande inte levererar till Sverige på grund av problem med tullen (de kunde inte/ville inte erbjuda något alternativt till sin vanliga transport och ville inte svarar på exakt vad problemet var, men det är förstås en lågoddsare att det är relaterat).

Någon annan som haft liknande erfarenheter på sistone?

Tror det var flera här som stötte på liknande problem i somras, och hade personligen strul från just Österrike när PostNord returnerade paketet vid gränsen p.g.a. "Otillåtet innehåll".
Butiken skickade paketet på nytt och då kom det fram som det skulle.
 

nohnohyeh

Medlem
Beställde öl från utlandet och under fraktens gång gick fyra flaskor sönder, efter vilket Posten har packat om, på ett i allra högsta grad uselt sätt som sedan resulterat i ytterligare sju olycksfall och kvar återstår endast sju av arton flaskor. Har någon erfarenhet av att reklamera sådant här, med tanke på att deras policy nu är att inte frakta alkohol? Vill inte gärna hamna i något slags register...
 

jrick

Medlem
Beställde öl från utlandet och under fraktens gång gick fyra flaskor sönder, efter vilket Posten har packat om, på ett i allra högsta grad uselt sätt som sedan resulterat i ytterligare sju olycksfall och kvar återstår endast sju av arton flaskor. Har någon erfarenhet av att reklamera sådant här, med tanke på att deras policy nu är att inte frakta alkohol? Vill inte gärna hamna i något slags register...
Du ska reklamera till säljaren. Du har inget avtal med Postnord det är mot säljaren som de har ett ansvar. Den som har köpt frakttjänsten kan reklamera den.
Nu utgår jag alltså som du ser ifrån att det var säljaren som ordnade frakten.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Funderar på att beställa från Pinard de Picard igen. Någon som vet om frakten har fungerat på sista tiden?
ping @Jos
 
Toppen