Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

thunberg

Flaskfantast
Administratör
När jag besökte Champagne 1987 så köpte jag några flaskor direkt från tillverkaren. Kan man köpa årgångschampagne också direkt från tillverkaren på plats?
Visst finns det producenter som säljer både NV som årgångschampagne men det varierar. Vilka producenter är du intresserad av?
 
Dessa är ganska stora hus som köper druvor från många odlare (rätta mig om jag har fel på någon specifik producent).
Jag har varit på en del större producenter (inte champagne ännu) men tycker att utbudet i deras "butiker" kan vara både hit and miss. I vissa fall har jag sett några udda flaskor eller något speciellt, men ofta kan det till och med vara dyrare än tex. flygplatsen, men är inte säker på just alla producenter du nämnde.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Funderar i första hand över: Taittinger, L Roederer, Pol R och Moet.
Roederer har ingen butik och är svårbokade...Roederer köper för övrigt in druvor endast för NV:n. Övriga viner har bestämda lägen.

Moët har butik, övriga utgår jag från har det med. Däremot finns det ingen anledning att köpa från de stora husen direkt då de är dyra. Finns säkert undantag men jag vart rånad hos Giraud.:vägg:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag besökte Champagne 1987 så köpte jag några flaskor direkt från tillverkaren. Kan man köpa årgångschampagne också direkt från tillverkaren på plats?
De som säljer, säljer hela sortimentet. Men de säljer inte äldre årgångar utan bara senaste release.
Tumregel: småproducenter är billigast att köpa direkt hos producenten. Stora hus, särskilt deras prestigechampagner, är billigare att köpa i lokala vin/champagnebutiker.
 
Trådskapare
A
De som säljer, säljer hela sortimentet. Men de säljer inte äldre årgångar utan bara senaste release.
Tumregel: småproducenter är billigast att köpa direkt hos producenten. Stora hus, särskilt deras prestigechampagner, är billigare att köpa i lokala vin/champagnebutiker.

Finns några undantag från att inte sälja äldre årgångar. Bonnaire och Diebolt har haft flaskor vid tillfällen (kanske räknades som ordinarie ) men köpt bland annat gudomlig 85 Special Club hos Bonnaire.

Sedan kan man ju alltid maila i förväg och fråga. Då får de tid att förbereda om de känner att det är möjligt. Köpte bland annat lite Henriot av äldre slag på detta vis. Att bara dyka upp i dörren och fråga om man får köpa fungerar sällan.

Vad gäller priser hos stora hus, ja, vad kan man säga, går det så går det. Som Tomas säger, det är nästan alltid (eller snarare alltid ) billigare i butiken runt hörnet (eller nedför gatan om man pratar Épernay )
 
Någon som har koll på var jag skulle kunna hitta följande; Béatrix de Gimbres Premier Cru.
Vet att den SB släppt den i sitt små parti släpp tidigare, men missade tyvärr att beställa då.
 

Jona A

Medlem
Förlåt om det är fel tråd för sånt.
Men någon som vet var man kan köpa Louis Roederer 2012 på magnum?
Kommer den komma till bolaget eller har den redan varit?
 

Vingubben

Medlem
Förlåt om det är fel tråd för sånt.
Men någon som vet var man kan köpa Louis Roederer 2012 på magnum?
Kommer den komma till bolaget eller har den redan varit?
Var med på ett websläpp för inte så länge sedan, så det är nog begränsad möjlighet att den dyker upp igen på Systemet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Förlåt om det är fel tråd för sånt.
Men någon som vet var man kan köpa Louis Roederer 2012 på magnum?
Kommer den komma till bolaget eller har den redan varit?
Kolla alltid Wine Searcher det är din bäste vän.:)

Annars kan du göra privatimport från Vinunic (1295 flaska + administration).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja, det är verkligen galet dyrt på plats hos Henri Giraud! Möjligen har de, i likhet med viss andra, mer än en prislista. Är det något som vet det?

Ytterligare salt i såren var att jag och Fiskehandlaren köpte exakt samma viner och antal. Jag gick iväg när han betalade och när vi kom till bilen så visade det sig att hann fått 20 % rabbatt för att han handlat där innan och var registrerad kund.:mad:

Som "hämnd" köpte jag masa Giraud mer än 20 % billigare av Venus Vins.:p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fick just en låda med tolv flaskor från Pinard de Picard stulna:mad: Enligt Postnord hämtades de ut kl 12.35 idag. Av vem? Inte av mig alla fall? Fan vad trött jag blir på post mord!
 
Toppen