Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

LarsW

Medlem
Fick just en låda med tolv flaskor från Pinard de Picard stulna:mad: Enligt Postnord hämtades de ut kl 12.35 idag. Av vem? Inte av mig alla fall? Fan vad trött jag blir på post mord!
Tog de något ansvar för det?
Man måste väl legga sig när man hämtar ut? Och varje gång jag gjort det har de scannat mitt leg.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tog de något ansvar för det?
Man måste väl legga sig när man hämtar ut? Och varje gång jag gjort det har de scannat mitt leg.

Ja det tänkte jag också. Konstigt om de har avvikit från sin rutin. Men ett stort frågetecken för mig är vem som valde att hämta ut petterkalles paket? Om man hade fått fel paket av misstag kan man ju hoppas att ärligheten hade slagit till och att personen sagt till, eller lämnat tillbaka dagen efter. Men nu var det ju 12 flaskor vin, ganska tungt och klumpigt att bära med sig av misstag.

Någon i ditt umgänge som vet att du brukar hämta ut viner på posten? Eller om du använt jobbmailen?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tog de något ansvar för det?
Man måste väl legga sig när man hämtar ut? Och varje gång jag gjort det har de scannat mitt leg.

Ja det tänkte jag också. Konstigt om de har avvikit från sin rutin. Men ett stort frågetecken för mig är vem som valde att hämta ut petterkalles paket? Om man hade fått fel paket av misstag kan man ju hoppas att ärligheten hade slagit till och att personen sagt till, eller lämnat tillbaka dagen efter. Men nu var det ju 12 flaskor vin, ganska tungt och klumpigt att bära med sig av misstag.

Någon i ditt umgänge som vet att du brukar hämta ut viner på posten? Eller om du använt jobbmailen?
De scannade mitt ID-kort när jag hämtade ut låda 2 som jag fick aviserat. Låda 1 hade redan hämtats ut några timmar tidigare? Hur vet jag inte men jag hade inte heller fått ngn avisering på den. Tror det måste vara ngt insiderjobb från ngn anställd som fejkat utlämning eller ngt? Kundtjänst är inte öppet förrän på måndag och jag har också mejlat Pinard de Picard om att en försändelse "försvunnit". Någon slags ansvar måste väl Postmord ha i detta? Just nu är jag bara förbannad! Får se hur det utvecklar sig i nästa vecka?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
De scannade mitt ID-kort när jag hämtade ut låda 2 som jag fick aviserat. Låda 1 hade redan hämtats ut några timmar tidigare? Hur vet jag inte men jag hade inte heller fått ngn avisering på den. Tror det måste vara ngt insiderjobb från ngn anställd som fejkat utlämning eller ngt? Kundtjänst är inte öppet förrän på måndag och jag har också mejlat Pinard de Picard om att en försändelse "försvunnit". Någon slags ansvar måste väl Postmord ha i detta? Just nu är jag bara förbannad! Får se hur det utvecklar sig i nästa vecka?
Jaha! Lite klarhet har det blivit i detta! Det verkar som att den stora lådan hade vänt vid gränsen (eller någon annan stans) och åkt tillbaka till säljaren? Så samtidigt som jag fick avisering på 6-packet levererades 12-lådan tillbaka:confused:. Detta framgick inte alls av trackingen. Den är på väg hit igen men undrar om det går bättre denna gång? Håller tummarna :nagelbitare:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jaha! Lite klarhet har det blivit i detta! Det verkar som att den stora lådan hade vänt vid gränsen (eller någon annan stans) och åkt tillbaka till säljaren? Så samtidigt som jag fick avisering på 6-packet levererades 12-lådan tillbaka:confused:. Detta framgick inte alls av trackingen. Den är på väg hit igen men undrar om det går bättre denna gång? Håller tummarna
Mer spännande än Mello i alla fall.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jaha! Lite klarhet har det blivit i detta! Det verkar som att den stora lådan hade vänt vid gränsen (eller någon annan stans) och åkt tillbaka till säljaren? Så samtidigt som jag fick avisering på 6-packet levererades 12-lådan tillbaka:confused:. Detta framgick inte alls av trackingen. Den är på väg hit igen men undrar om det går bättre denna gång? Håller tummarna :nagelbitare:
Nu är den hemma! Sista lådan från Tyskland.
Först skickades allt med DHL och då gick det bra med 6-lådan men 12:an gick tillbaka till avsändaren.
I måndags skickades den igen men nu med Dpd och två dagar senare är den här uthämtad hos Postnord!
Det verkar som att Dpd var bättre och snabbare än DHL. Kanske kan vara en vägledning inför framtida beställningar?
 

KimHartman

Medlem
Nu är den hemma! Sista lådan från Tyskland.
Först skickades allt med DHL och då gick det bra med 6-lådan men 12:an gick tillbaka till avsändaren.
I måndags skickades den igen men nu med Dpd och två dagar senare är den här uthämtad hos Postnord!
Det verkar som att Dpd var bättre och snabbare än DHL. Kanske kan vara en vägledning inför framtida beställningar?

Får känslan att det börjat dyka upp fler och fler fall där vinleveranser vänder vid gränsen. Jag hade själv ett fall för inte så längesen (schweizisk handlare, men skickat från Tyskland). Dessutom verkar det finnas en medvetenhet bland handlare kring vilken firma som är bäst att anlita för leveranser till just Sverige. Potentiellt illavarslande detta.

Uppenbarligen verkar det lite slumpmässigt exakt vad som fastnar då du ju fick ett av två paket.
 

n_micke

Medlem
Är det någon av dessa aktörer som fixar med punktskatten etc. som har något roligt?
Beställt några gånger från Vinoteket som funkat ypperligt även om jag köpt viner jag gillat mer på bolaget. Vissa viner hittas inte ens när jag söker på Vivino som jag använder mig av, även om min smak nu kan skilja sig mot andras så känns det ändå som att betyget kan ge ett visst underlag innan beställning.

Skulle någon orka kolla så tar jag gärna emot köptips från Vinoteket, gärna italienskt då det är senaste infallet.

Skulle någon ha andra tips så är jag inte främmande för att ändra mig heller :p
 

kimnyblom

Medlem
Nu är den hemma! Sista lådan från Tyskland.
Först skickades allt med DHL och då gick det bra med 6-lådan men 12:an gick tillbaka till avsändaren.
I måndags skickades den igen men nu med Dpd och två dagar senare är den här uthämtad hos Postnord!
Det verkar som att Dpd var bättre och snabbare än DHL. Kanske kan vara en vägledning inför framtida beställningar?

Skönt att det löste sig! Ger mig lite hopp då jag i veckan råkade ut för precis samma sak.

Viner skickade med DHL från Tyskland. Enligt tyska DHL uthämtat i Göteborg onsdag denna veckan. Svenska DHL hänvisar till svenska Postnord. Postnord bekräftar att de har hand om Tyska DHLs leveranser i Sverige men kan inte säga något om vad som hänt med paketet och hänvisar till tyska DHL. Tyska DHL (package) hänvisar till tyska DHL (express) som enligt kundtjänsten i Tyskland är två helt separata bolag. Tyska DHL express hänvisar tillbaka till tyska DHL package, gav upp efter att loopat runt 4 varv mellan tyska package och express. Alla parter kan se info om paketet med trackingnr men ingen kan ta ansvar eller hjälpa till. Dessutom kundtjänst och massa talsvarsrobotar på tyska (jag kan inte tyska..)

Har hört av mig till säljaren och hoppas de kan hjälpa till men hade ärligt talat inte så stora förhoppningar innan jag läste ovan.
 

sunqan

Vinös
Skönt att det löste sig! Ger mig lite hopp då jag i veckan råkade ut för precis samma sak.

Viner skickade med DHL från Tyskland. Enligt tyska DHL uthämtat i Göteborg onsdag denna veckan. Svenska DHL hänvisar till svenska Postnord. Postnord bekräftar att de har hand om Tyska DHLs leveranser i Sverige men kan inte säga något om vad som hänt med paketet och hänvisar till tyska DHL. Tyska DHL (package) hänvisar till tyska DHL (express) som enligt kundtjänsten i Tyskland är två helt separata bolag. Tyska DHL express hänvisar tillbaka till tyska DHL package, gav upp efter att loopat runt 4 varv mellan tyska package och express. Alla parter kan se info om paketet med trackingnr men ingen kan ta ansvar eller hjälpa till. Dessutom kundtjänst och massa talsvarsrobotar på tyska (jag kan inte tyska..)

Har hört av mig till säljaren och hoppas de kan hjälpa till men hade ärligt talat inte så stora förhoppningar innan jag läste ovan.
Först och främst - när man handlar över internet och det är säljaren som ombesörjer frakten, då är det säljaren som är fraktbolagets kund! Som mottagare kämpar msn i motvind, man ska alltid vända sig till säljaren när det knasar. Som tur är vill de flesta bolag hellre leverera än att skicka i retur, det är därför det trots allt funkar att som mottagare ringa.

I tyskland finns det tre dhlbolag, dhl deutsche post, dhl express och dhl paket (osäker på vad de två sista faktiskt heter). Min erfarenhet är att tyska handlare har väldigt dålig koll på att det är olika bolag och inte bara olila tjänster -det är ju dhl.

Dhl dp lämnar över till postnord. Som tur är funkar numer trackingen trots att det blir ett nytt trackingnummer hos postnord.

Dhl i sverige är också flera bolag - åtminstone freight och express. Och dhl i sverige vet inte vad de tyska tjänsterna heter utan hänvisar till dhl tyskland (hur man nu ska kunna fråga dhl tyskland vad det tyska namnet på en svensk tjänst är

Men det är vattentäta skott mellan de olika bolagen. Men svenska kundtjänsten brukar vara väldigt hjälpsamma.

Tyvärr är schenker ännu värre - sist jag fick nåt.med dem skulle jag egentligen varit tvungen att kontakta den som stod som beställt frakten om jag inte ville vara hemma en hel dag och istället hämta på terminalen eller hos paketombud och eftersom jag beställt av en österrikisk på tyska ebay och de kör med ebsy standard freight, frågade jag vem som beställt och hur jag skulle kontakta dem -är det tyska ebay eller den österrikiska handlaren, namnet påbavsändaren stämde inte på nåndera. Jag fick hämta på terminalen :) och det var ett paket med tre tvåmeters alulister till ledstrips. Jag kontaktade den österrikiska säljaren för att höra hur jag gör nästa gång - de förstod inte frågan.hatar denna j-a kundfrånvändhet. Speditörerna har svårt att förstå att när jag ska skicka saker från företaget jag jobbar på, väljer jag inte em firma som strular och krånglar.
 

Skrutt

Medlem
Någon som har färsk status från tyska handlare med avseende på strul med Postnord? Är sugen på en beställning från Deutsche weine.
Jag har utan problem beställt från firmor som anlitar UPS sedan problemen med PostNord uppstod. Deutsche Weine anger att de både använder DHL (varning) och UPS. Jag skulle gissa att de skickar med UPS till Sverige & man kan notera att Sverige står med bland länderna som de levererar till. Säkrast är det väl dock om någon som använt Deutsche Weine nyligen svarar dig.
 
Toppen