Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

buteljen

Medlem
Untitled.png

Okej känns ju som något som ska framgå vid en beskrivning. Tycker den där helt klart ser oxiderad ut.
Fast den "tredje" ser ju ut som den på bilden på siten, så det är väl isådanafall de andra två som är udda och avviker från beskrivningen?
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nog borde man sätta en lite dyrare appellation på etiketten om man väl förfalskar. :)
Det känns mer rimligt ja. Men tänkte att ta en schysst årgång, fylla på lite gamla buteljer. Folk köper dem och tänker inte direkt på att validera dessa..
Tänkte bara att färgen var så otroligt olika, men ja 30 år gammal bourgogne kan nog förändras lite.
 

buteljen

Medlem
Nog borde man sätta en lite dyrare appellation på etiketten om man väl förfalskar. :)
Är det något gammalt fat de hittat ? Eller har de buteljerat om flaskorna? Eller bara ny etikett? För inte fick man väl skriva ”pinot noir” på etiketten 1990?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det något gammalt fat de hittat ? Eller har de buteljerat om flaskorna? Eller bara ny etikett? För inte fick man väl skriva ”pinot noir” på etiketten 1990?
En bra fråga, även om vinet tidigast bör ha etiketterats 1992. Just för basappellationen Bourgogne har det varit tillåtet ganska länge med tilläggen "Pinot Noir" och "Chardonnay", men mitt minne av att ha sett detta sträcker sig inte längre tillbaka än till årgångar från tidigt 00-tal.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Är det något gammalt fat de hittat ? Eller har de buteljerat om flaskorna? Eller bara ny etikett? För inte fick man väl skriva ”pinot noir” på etiketten 1990?
En bra fråga, även om vinet tidigast bör ha etiketterats 1992. Just för basappellationen Bourgogne har det varit tillåtet ganska länge med tilläggen "Pinot Noir" och "Chardonnay", men mitt minne av att ha sett detta sträcker sig inte längre tillbaka än till årgångar från tidigt 00-tal.
En snabbt googling och det enda jag hittar direkt med pinot noir på etiketten från årgång 1990 är viner från samma producent. Har däremot hittat en 1991 med pinot utskrivet, 1991 Domaine Roulot Bourgogne, men även den kan ju ha en nyh etikett.
 

Kalle A

Medlem
Idag var det nyhetssläpp på Vinmonopolet (systemet i Norge) och även här var det massa tekniska problem. Jag, och många andra, kunde inte logga in och missade såklart allt som var av intresse. Så nu är frågan var jag kan få köpt Schäfer-Frölich Felsenneck, Flesenberg (och ev andra viner)?
 

buteljen

Medlem
Här är en Côte Chalonnaise från samma producent, ruskigt bra kvalitet på etiketterna.
Jag trodde inte man fick sätta varietal på etiketten förrän 2011 (?) när PGI/PDO-ändringen kom. Då fick man börja skriva varietal på Vin de France viner för att kunna konkurrera med nya världen. Men för regionala viner har man, som Vintomas skrev ovan- kunnat sätta ut druvsort redan innan ser jag nu. Frågan är hur långt tillbaka i tiden. Lite debatt har det varit under åren:
https://www.decanter.com/wine-news/...9qJrRosFBD0iKwgrshJDvriqO7PQ_2sqm1uZt6V3SEI9Y
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Idag var det nyhetssläpp på Vinmonopolet (systemet i Norge) och även här var det massa tekniska problem. Jag, och många andra, kunde inte logga in och missade såklart allt som var av intresse. Så nu är frågan var jag kan få köpt Schäfer-Frölich Felsenneck, Flesenberg (och ev andra viner)?
Weinfurore.de
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lite mer om producenten Domaine de la Tour från Alshammar import + nätet.
"När Jacques och hans fru Andrée gick i pension 1992, lämnade de över tömmarna till sin son-in-law Renato Fabrici.
Det var då som vingården fick sitt nuvarande namn, "Domaine de la Tour", en hänvisning till kyrktornet på Chitry-le-Fort."
De producerar enbart vita viner från Chablis idag om jag har rätt info. Kan det vara så att Renato när han tog över, hade ett gäng flaskor liggande och sedan sålt av dessa genom åren? Det skulle förklara etiketten, både varietal som kvalitet.
 
Toppen