Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Trådskapare
A
Ja, det finns flera alternativ. Har gjort tre riesling-inköp därifrån i år med leverans via UPS till ett närliggande utlämningsställe. Har fungerat klockrent. Bra emballerat i riktigt tåliga lådor.

Tack. Ska kolla upp dem. Pga Brexit söker jag nya källor.

PS. Min erfarenhet från tyska handlare är att de ofta emballerar på ett sådant sätt att vinet troligen klarar av att levereras på flaket av en dumper som tar en genväg via skogen.
 

JonasBo

Medlem
Tack. Ska kolla upp dem. Pga Brexit söker jag nya källor.

PS. Min erfarenhet från tyska handlare är att de ofta emballerar på ett sådant sätt att vinet troligen klarar av att levereras på flaket av en dumper som tar en genväg via skogen.
Det är min erfarenhet också. Har köpt från minst tre tyska handlare det senaste året, alla förpackade väl och skickade med UPS till dörren.
 

Thirsty

Smygnykterist
Apropå leveranser, tre kartonger, en som avviker något. Tror inte att återsäljaren paketerade det så. :D
5F05A202-46F1-457A-99EA-90A0E9C43873.jpeg

Allt var dock helt. :)
 

buteljen

Medlem
En av flaskorna i min leverans från Comptoir Des Millesimes var felaktig. Har betalat 89 euro och är inte intresserad av att behålla/betala något för den felaktiga flaska som levererades och som kostade 53 Euro. De har erbjudit mig 40 Euro i kompensation på ev. framtida köp som jag avböjt. Vi får se hur de hanterar detta och vad nästa steg blir :).

Ni som beställer mycket från Europa - hur brukar felleveranser hanteras?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
En av flaskorna i min leverans från Comptoir Des Millesimes var felaktig. Har betalat 89 euro och är inte intresserad av att behålla/betala något för den felaktiga flaska som levererades och som kostade 53 Euro. De har erbjudit mig 40 Euro i kompensation på ev. framtida köp som jag avböjt. Vi får se hur de hanterar detta och vad nästa steg blir :).

Ni som beställer mycket från Europa - hur brukar felleveranser hanteras?
Jag har tex från alfavin.de fått behålla de felaktiga och blivit skickad de rätta utan extra kostnad. Fyklöverns FÖRSTA misstag korrigerade de genom att skicka den rätta (som sen visade sig bli fel med resten av leveransen) och erbjöd mig billigare pris på den felaktiga. Men som sedan ignorerade deras ANDRA misstag och efter det, blir det inga fler ordrar från Italien.
Weinfurore har ett riktigt bra plocksystem, så inga fel har skett därifrån.
 

Sonderlese

Medlem
Utan att forska vidare, tror jag att at,de,ch har ett förhållande liknande det vi i norden gar, fast.ännu tightare. Men nu gissar jag...

Deras svar på mun fråga trycker på två punkter:

We again apologize for the inconvenience. The change is effective immediately, you cannot place any new orders at least for the next 12 month.

Och
But first we have to prepare our logistical and legal processes.

Så jag vet inte vad som är rimligast. Det finns ju två fiskala problem
-vid normal distanshandel inom eu, ska moms betalas i destinationslandet om säljaren hittills under året kommit upp i ett totalt försäljningsvärde överstigande det tröskelvärde respektive land har (tror det är 300000 sek för sverige)
- för varor som täcks av eus punktskattedirektiv (dvs tobak och alkohol) gäller att punktskatten, men även momsen från första kronan ska betalas i destinationslandet.

De flesta distanshandelsföretag har ingen aning om första punkten, de som vet om det agerar på ett av fyra olika sätt - skiter i det, levererar bara inom egna landet, slutar leverera för året toll ett land när gränsen uppnåtts för momsplikt uppnåtts eller d registrerar de sig så de kan betala moms.

Samma sak gäller säkert för de som säljer punktskattepliktiga varor. Med den skillnaden att det inte alltid är enkelt att få betala alkoholskatten.

Så min gissning är att moratoriet beror på tyska skattmasen.
Jag fick följande svar från Lobenbergs:

”...we had no problems to send the wine out to Sweden using UPS, but we have to change the system counting the taxes we have to pay in Sweden. For that reason we can't issue invoices to a address in Sweden and you have to do the import. We know that is not a good situation for all, but we are interested to go ahead in 2022 doing business with our customers from Sweden and woun't get in trouble with the authorities.”
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag fick följande svar från Lobenbergs:

”...we had no problems to send the wine out to Sweden using UPS, but we have to change the system counting the taxes we have to pay in Sweden. For that reason we can't issue invoices to a address in Sweden and you have to do the import. We know that is not a good situation for all, but we are interested to go ahead in 2022 doing business with our customers from Sweden and woun't get in trouble with the authorities.”
Känns som ett jävligt underligt svar, då jag anar att det beställs en del av svenskar.
Känns som att det borde vara något man kan lösa 2021 eftersom det är dryga 9.5 månader kvar tills 2022.
Eller så var svenskar bara "fuck you" money :D
 

chambertin

Medlem
En av flaskorna i min leverans från Comptoir Des Millesimes var felaktig. Har betalat 89 euro och är inte intresserad av att behålla/betala något för den felaktiga flaska som levererades och som kostade 53 Euro. De har erbjudit mig 40 Euro i kompensation på ev. framtida köp som jag avböjt. Vi får se hur de hanterar detta och vad nästa steg blir :).

Ni som beställer mycket från Europa - hur brukar felleveranser hanteras?
Spontant känns det inte ok och inte i linje med många länders regelverk (osäker dock på hur det ser ut i Frankrike) när det har blivit fel i en leverans. En voucher som du bara kan använda hos dom kan såklart erbjudas men du bör kunna kräva att få tillbaka dina pengar (och att dom hämtar flaskan om dom vill) om du föredrar det. En voucher bör ju avspegla deras kostnader för att ersätta din felaktiga flaska med en korrekt och inte som i detta fallet bara mellanskillnaden + några €.

Hade en liknande grej med Decantalo för några år sedan (några flaskor som var helt klart oxiderade) och dom skickade hem UPS och hämtade upp lådan hemma hos mig och krediterade hela beloppet. En annan gång så var det fel årgång på några flaskor men då fick jag välja mellan att skicka tillbaka eller att få en voucher nästa gång jag skulle handla. Valde vouchern (som var en %-rabatt) då jag handlade ganska mycket därifrån på den tiden.
 

buteljen

Medlem
Spontant känns det inte ok och inte i linje med många länders regelverk (osäker dock på hur det ser ut i Frankrike) när det har blivit fel i en leverans. En voucher som du bara kan använda hos dom kan såklart erbjudas men du bör kunna kräva att få tillbaka dina pengar (och att dom hämtar flaskan om dom vill) om du föredrar det. En voucher bör ju avspegla deras kostnader för att ersätta din felaktiga flaska med en korrekt och inte som i detta fallet bara mellanskillnaden + några €.

Hade en liknande grej med Decantalo för några år sedan (några flaskor som var helt klart oxiderade) och dom skickade hem UPS och hämtade upp lådan hemma hos mig och krediterade hela beloppet. En annan gång så var det fel årgång på några flaskor men då fick jag välja mellan att skicka tillbaka eller att få en voucher nästa gång jag skulle handla. Valde vouchern (som var en %-rabatt) då jag handlade ganska mycket därifrån på den tiden.
De föreslår att jag skickar tillbaka flaskan och att de betalar frakten för detta. Därefter skickar de flaskan de missat att skicka. Känns väl ok om än lite bökigt att behöva paketera o gå till posten. De har varit väldigt snabba i sin kommunikation i alla fall.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Känns som ett jävligt underligt svar, då jag anar att det beställs en del av svenskar.
Känns som att det borde vara något man kan lösa 2021 eftersom det är dryga 9.5 månader kvar tills 2022.
Eller så var svenskar bara "fuck you" money :D
Det knepiga är att att det inte bara var svenskarna som blev utslängda - det var alla utom Österrike och Schweiz. Kan tänka mig att de förlorade en hel del kunder.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det knepiga är att att det inte bara var svenskarna som blev utslängda - det var alla utom Österrike och Schweiz. Kan tänka mig att de förlorade en hel del kunder.
Oj! Det måste ju finnas en baksida av poletten då? Kanske bolaget är påväg in i konken?
 

Thirsty

Smygnykterist
Oj! Det måste ju finnas en baksida av poletten då? Kanske bolaget är påväg in i konken?
Behöver inte var mer dramatiskt än att de först behöver få ordning på redovisning och skatter, därefter processen hur de ska hantera det administrativa med försäljning till andra länder avseende skatter än de tre ovannämnda vilket de kanske har bedömt ta ett år att få ordning på utan att riskera ytterligare problem med myndigheterna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Behöver inte var mer dramatiskt än att de först behöver få ordning på redovisning och skatter, därefter processen hur de ska hantera det administrativa med försäljning till andra länder avseende skatter än de tre ovannämnda vilket de kanske har bedömt ta ett år att få ordning på utan att riskera ytterligare problem med myndigheterna.
Om inte annat, när de kommit underfund med det, så är det då dags för konkurs.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Förstår inte kopplingen till att ett konkurshot skulle föreligga? :confused:
Som egen företagare, om jag skulle vänta med att korrigera ett eventuellt problem i ett år, så är det troligen vad som skulle ske.
Möjligtvis om 80% av kunderna är Tyskland, Österrike och Schweiz så är det nog ingen fara.
 
Toppen