Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Uppdatering: skickade tillbaka flaskan i fredags via Postnord (270 kr kostade det). Den kom fram idag och han betalade tillbaka frakten på mitt kort och skickade den rätta flaskan direkt. Dock inget erbjudande om kompensation för trubblet vilket kanske hade varit bra customer service. Men kommunikationen har varit snabb och bra. Nu får vi hoppas att det är rätt flaska denna gång (Egly Ouriet Rosé Grand Cru)
Deras misstag blev tyvärr en minusaffär med de dubbla skicken. Enligt mig så är det absolut inte dålig customer service att inte erbjuda dig något du INTE skulle ha (trots den lilla extra tiden och att behöva posta tillbaka flaskan). Att fela är mänskligt och att de ordnade till sitt misstag är det viktiga.
Men om jag får tillägga:
För att få tillbaka dig som kund skulle jag absolut ha erbjudit dig en sorts kompensation som tex en rabattkod vid nästa köp, för det hade gjort att de har kvar en kund. :)
 

buteljen

Medlem
Deras misstag blev tyvärr en minusaffär med de dubbla skicken. Enligt mig så är det absolut inte dålig customer service att inte erbjuda dig något du INTE skulle ha (trots den lilla extra tiden och att behöva posta tillbaka flaskan). Att fela är mänskligt och att de ordnade till sitt misstag är det viktiga.
Men om jag får tillägga:
För att få tillbaka dig som kund skulle jag absolut ha erbjudit dig en sorts kompensation som tex en rabattkod vid nästa köp, för det hade gjort att de har kvar en kund. :)
Systemet i Sjöbo gav mig åtminstone en vinöppnare som kompensation för misstag de gjort som gav mig extra jobb :D. Men som sagt, tycker det som helhet var bra skött!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Systemet i Sjöbo gav mig åtminstone en vinöppnare som kompensation för misstag de gjort som gav mig extra jobb :D. Men som sagt, tycker det som helhet var bra skött!
OJ! DET var stort att det statliga ger kompensation! :eek:
Men skönt att du inte misstolka mig ovan, då jag som företagare hade gjort allt för att ha kvar dig som kund, vilket i detta fall, hade varit det rätta för att få tillbaka ordrar från dig. Synd att inte alla handlare har samma syn.
Jag tex har ju en grym uppevelse med Alfavin och Mathias, som har en oklanderlig service. Vilket medfört att jag beställt för över 10.000. Och hela tiden sitter och klickar update på "new arrivals" :D
 

LarsW

Medlem
OJ! DET var stort att det statliga ger kompensation! :eek:
Men skönt att du inte misstolka mig ovan, då jag som företagare hade gjort allt för att ha kvar dig som kund, vilket i detta fall, hade varit det rätta för att få tillbaka ordrar från dig. Synd att inte alla handlare har samma syn.
Jag tex har ju en grym uppevelse med Alfavin och Mathias, som har en oklanderlig service. Vilket medfört att jag beställt för över 10.000. Och hela tiden sitter och klickar update på "new arrivals" :D
Matthias är fantastisk på kundservice!

Bara Peter på Franska Vinkompaniet som svarar lika snabbt och bra!
 

Stefan B

Medlem
Ang. Alfavin så sist jag köpte av honom så frågade han mig följande (översatt):

"Du som har företag, kan jag fråga dig om hur mycket som är skäligt för en revisor? Jag har bytt bolagsform och behöver en representant för alkoholskatt i mitt nya bolag. Jag använder ett företag som hetter skattepunkten.se som debiterar 800kr. Detta är för väldigt enkla beräkningar (antal liter x 26,12 kr). För mer avancerad beräkningar vill de ha 1500kr."

Jag är inte så insatt i reglerna kring försäljning till Sverige ifrån EU så vet inte exakt vad han menar när han skriver att han behöver en svensk revisor eller vad exakt denna revisors uppgift är. Att sköta kommunikation med Skatteverket? Någon som vet om detta har något att göra med varför vissa tyska butiker slutat sälja till Sverige?
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Ang. Alfavin så sist jag köpte av honom så frågade han mig följande (översatt):

"Du som har företag, kan jag fråga dig om hur mycket som är skäligt för en revisor? Jag har bytt bolagsform och behöver en representant för alkoholskatt i mitt nya bolag. Jag använder ett företag som hetter skattepunkten.se som debiterar 800kr. Detta är för väldigt enkla beräkningar (antal liter x 26,12 kr). För mer avancerad beräkningar vill de ha 1500kr."

Jag är inte så insatt i reglerna kring försäljning till Sverige ifrån EU så vet inte exakt vad han menar när han skriver att han behöver en svensk revisor eller vad exakt denna revisors uppgift är. Att sköta kommunikation med Skatteverket? Någon som vet om detta har något att göra med varför vissa tyska butiker slutat sälja till Sverige?
Jag tror att det är översättningen som förvirrar dig.
Jag skulle tro han efterfrågar ett ekonomiprogram eller en tjänst för att beräkna svensk alkoholpunktskatt utan att skatten + kostnaden för tjänsten äter upp vinstmarginalen på försäljningen till Sverige och att det blir korrekt.

Att utländska handlare inte vill ha med Sverige att göra är inget konstigt, det är besvärligt, kostsamt och avvikande från resten av sin kundkrets.
 

sunqan

Vinös
Ang. Alfavin så sist jag köpte av honom så frågade han mig följande (översatt):

"Du som har företag, kan jag fråga dig om hur mycket som är skäligt för en revisor? Jag har bytt bolagsform och behöver en representant för alkoholskatt i mitt nya bolag. Jag använder ett företag som hetter skattepunkten.se som debiterar 800kr. Detta är för väldigt enkla beräkningar (antal liter x 26,12 kr). För mer avancerad beräkningar vill de ha 1500kr."

Jag är inte så insatt i reglerna kring försäljning till Sverige ifrån EU så vet inte exakt vad han menar när han skriver att han behöver en svensk revisor eller vad exakt denna revisors uppgift är. Att sköta kommunikation med Skatteverket? Någon som vet om detta har något att göra med varför vissa tyska butiker slutat sälja till Sverige?

som utländskt företag behöver man ett svensk skatteombud för att betala in den svenska alkoholskatten. Detta ombud ska uppfylla samma krav som ställs på alla som hanterar alkohol - oförvitliga, ostraffade osv. (med reservation för att regelverket skulle ha luckrats upp de senaste fem åren)

vad gäller moms däremot, så är bara att registrera sig.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hamnade hos en firma från Österrike när jag kollade efter ett vin. Hur kan det skilja så i frakt från andra europeiska firmor?
https://maywines.com/en/shipping-payment/
Kan vara en liten firma som inte har förhandlat till sig bra avtal än. Jämför med vad du själv skulle få betala för att skicka ett paket till Österrike med Postnord. För tio-femton år sedan var frakten till Sverige hög från i princip alla länder utom Tyskland. Nu är frakten rimlig från många leverantörer.
Men det verkar som om bara expressalternativet finns tillgängligt för Sverige. Där är det samma frakt för alla länder.
 

buteljen

Medlem
Kan vara en liten firma som inte har förhandlat till sig bra avtal än. Jämför med vad du själv skulle få betala för att skicka ett paket till Österrike med Postnord. För tio-femton år sedan var frakten till Sverige hög från i princip alla länder utom Tyskland. Nu är frakten rimlig från många leverantörer.
Men det verkar som om bara expressalternativet finns tillgängligt för Sverige. Där är det samma frakt för alla länder.
Tack!!:)
Max 2 kg (dvs en flaska) med Postnord kostar 270 kr till Österrike. Firman tar 81 Euro för en flaska till Sverige
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack!!:)
Max 2 kg (dvs en flaska) med Postnord kostar 270 kr till Österrike. Firman tar 81 Euro för en flaska till Sverige
Av någon konstig anledning finns bara expressalternativet till Sverige. Du får din flaska på 1 (2) dagar. Till alla övriga länder är priset mer i paritet med postnord. Express kostar €81 överallt.
 

Peder

Medlem
Max 2 kg (dvs en flaska) med Postnord kostar 270 kr till Österrike. Firman tar 81 Euro för en flaska till Sverige


Jag har skickat mycket lådor från Österrike. Går man in på posten i Österrike och skickar 12 flaskor till Sverige så kostar det cirka 26 euro inklusive kartongen som dom säljer. Iofs ett par år sedan, men dom vill nog inte sälja utanför Österrike med dom priserna.
 

Martin F

Medlem
Tänkte göra en (för mig) lite större beställning från weinfurore.de Hur funkar det med frakten därifrån? Är ovan vid att göra större beställningar än vad jag enkelt kan hämta från ett postombud.

"DPD
Delivery time:
5-7 Days
18 €
Delivery Monday through Saturday by DPD. Please give us your consent below to transmit your contact data to DPD to receive an exact delivery time by DPD and change it if necessary.

UPS
Delivery time:
2-5 Days
18 €
Delivery during regular business hours monday through friday. Multiple delivery attempts or pickup at the UPS store."

Förstår jag det rätt som att man med DPD kan få leverans en lördag (när man är hemma) och således inte behöver kånka stora mängder flaskor från postombud medan UPS går fortare fast endast kan leverera kontorstider eller hämta hos ombud?
 

Stefan B

Medlem
som utländskt företag behöver man ett svensk skatteombud för att betala in den svenska alkoholskatten. Detta ombud ska uppfylla samma krav som ställs på alla som hanterar alkohol - oförvitliga, ostraffade osv. (med reservation för att regelverket skulle ha luckrats upp de senaste fem åren)

vad gäller moms däremot, så är bara att registrera sig.

Följetongen fortsätter! Jag har nu fått ytterligare mail av honom där han nu säger att alla svenska banker i Tyskland stänger ner och att han nu så snart som möjligt behöver åka till Sverige för att öppna ett konto här med en bank som är villig att ordna ett konto åt honom enligt följande regler:

Demandgaranti:
https://skatteverket.se/foretagocho...ademandgaranti.4.15532c7b1442f256bae888a.html

Pantsättning av spärrat konto:
https://skatteverket.se/foretagocho...avsparratkonto.4.15532c7b1442f256baeca4c.html

Detta var helt nytt för mig. Det låter ju otroligt besvärligt att hålla på med allt det här bara för att få sälja vin till Sverige.
Dessutom när han har ringt företagsavdelningarna på bankerna i Sverige har han fått nobben om att öppna ett sådant konto då det enligt honom verkar som att bankerna tycker de tjänar för lite pengar på hans affärer i förhållande till beloppen det avser. Vanligtvis är avgiften för dessa tjänster baserat på beloppet för garantin vilket i hans fall kommer handla om max 10k kr. Han säger att han är villig att betala mer för tjänsten än vad det egentligen skulle ha kostat, i princip vad som krävs. Han kan också tänka sig öppna ett konto här så svenska kunder kan betala med banköverföring till svensk bank. Han avslutar med att fråga om jag känner till någon champagne älskande person som jobbar på bank som kan tänkas hjälpa till med detta :D

Någon i forumet som har info/erfarenhet om hur man går tillväga?
 

sunqan

Vinös
Följetongen fortsätter! Jag har nu fått ytterligare mail av honom där han nu säger att alla svenska banker i Tyskland stänger ner och att han nu så snart som möjligt behöver åka till Sverige för att öppna ett konto här med en bank som är villig att ordna ett konto åt honom enligt följande regler:
...


forumet som har info/erfarenhet om hur man går tillväga?

Har du läst https://skatteverket.se/foretagocho...ansforsaljning.4.77dbcb041438070e039620a.html ?
Där finns även en länk till broschyren SKV 535
 

sunqan

Vinös
Har du läst https://skatteverket.se/foretagocho...ansforsaljning.4.77dbcb041438070e039620a.html ?
Där finns även en länk till broschyren SKV 535

Sen kan man sälja på två sätt - enstaka gånger, varvid man själv ställer säkerhet genom att betala in skatten. Eller "på riktigt", och då ska man ha ett skatteombud och det verkar vara ombudet som ska ställa säkerheten.
Från blanketten :

Representant Säljaren ska företrädas av en representant som är etablerad i Sverige och som ska godkännas av Skatteverket. Godkännande får ges först när säljaren har ställt säkerhet för punktskatten. Representanten ska svara för redovisningen av den aktuella punkt-skatten och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller denna punktskatt.


Sen ska säljaren även regga sig för momsbetalning som sker från 1a kronan.

Det han försöker göra kan han inte göra själv.
 

Stefan B

Medlem
Sen kan man sälja på två sätt - enstaka gånger, varvid man själv ställer säkerhet genom att betala in skatten. Eller "på riktigt", och då ska man ha ett skatteombud och det verkar vara ombudet som ska ställa säkerheten.
Från blanketten :

Representant Säljaren ska företrädas av en representant som är etablerad i Sverige och som ska godkännas av Skatteverket. Godkännande får ges först när säljaren har ställt säkerhet för punktskatten. Representanten ska svara för redovisningen av den aktuella punkt-skatten och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller denna punktskatt.


Sen ska säljaren även regga sig för momsbetalning som sker från 1a kronan.

Det han försöker göra kan han inte göra själv.

Tack för bra inlägg!

Ok, ja han skrev att han kör one-off metoden nu och betalar in det. Antar att hans kunder ifrån Sverige kanske har ökat sedan finewines medlemmarna började köpa :D och att han nu vill göra det smidigare. Tji fick han och blev istället varse det svenska maskineriet vid namn Skatteverket. Dessa är inte att leka med. :raseri: Otroligt att de ska göra det så byråkratiskt... :confused:
 

Mexikanaren

Medlem
Hade tänkt att köpa några Van Volxem och Battenfeld GG's via Weinfurore

Dock ej närmelsevis 18 flaskor då (så vitt jag förstår) tar 18 euro i frakt för lådor med upp till 18 flaskor I varje till Sverige.

Så nu undrar jag om det är någon som har några tips på andra flaskor som man skulle kunna fylla lådan med?
Behövs cirka 10 flaskor till för att fylla upp lådan på ett ungefär.

Alla förslag är välkomna ;)
 
Toppen