Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

JonasBo

Medlem
Hade tänkt att köpa några Van Volxem och Battenfeld GG's via Weinfurore

Dock ej närmelsevis 18 flaskor då (så vitt jag förstår) tar 18 euro i frakt för lådor med upp till 18 flaskor I varje till Sverige.

Så nu undrar jag om det är någon som har några tips på andra flaskor som man skulle kunna fylla lådan med?
Behövs cirka 10 flaskor till för att fylla upp lådan på ett ungefär.

Alla förslag är välkomna ;)
Man behöver ju inte köpa 18 flaskor, men det kanske är underförstått ;)

Enderle & Moll eller Wechsler, kanske kan vara något för Herrn?!
 

Mexikanaren

Medlem
Man behöver ju inte köpa 18 flaskor, men det kanske är underförstått ;)

Enderle & Moll eller Wechsler, kanske kan vara något för Herrn?!
Var lite inne i Enderle & Moll tidigare när de var på tal i forumet så ska titta närmare på dem igen.

Och visst man *måste* ju inte köpa något men om man ändå betalar för frakten så kan man ju lika gärna kolla ;)
 

Vera Wind

In vini veritas?
Caviste är ju populär på forumet och har till och med egen tråd.
Hur är det med Kran? Köper ni därifrån? Är det inte lika hög kvalitet på det de väljer ut? Förutom att det är svårt att fördra den grabbiga tonen förstås.
 

mackan92

Medlem
Caviste är ju populär på forumet och har till och med egen tråd.
Hur är det med Kran? Köper ni därifrån? Är det inte lika hög kvalitet på det de väljer ut? Förutom att det är svårt att fördra den grabbiga tonen förstås.
Aldrig köpt från dem tidigare förrän idag. La vantarna på Brunello lådan från Padelletti - mycket spänd då jag börjat få upp ögonen för Sangiovese :)
 

Vera Wind

In vini veritas?
Aldrig köpt från dem tidigare förrän idag. La vantarna på Brunello lådan från Padelletti - mycket spänd då jag börjat få upp ögonen för Sangiovese :)
Jag hann inte med, det tog slut snabbt. Jag var bara fundersam över att det är så tyst kring den distron här.
 

Mexikanaren

Medlem
Man behöver ju inte köpa 18 flaskor, men det kanske är underförstått ;)

Enderle & Moll eller Wechsler, kanske kan vara något för Herrn?!
Blev till slut att jag beställde från WeinArt istället för Superiore.
Fick med Battenfeld Frauenberg GG och Willi Schaefers #9 och #14 Auslese. Håller vi bara tummarna för att man slipper handskas med PostNord då jag inte är helt 100 på vilka speditörer WeinArt använder
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Blev till slut att jag beställde från WeinArt istället för Superiore.
Fick med Battenfeld Frauenberg GG och Willi Schaefers #9 och #14 Auslese. Håller vi bara tummarna för att man slipper handskas med PostNord då jag inte är helt 100 på vilka speditörer WeinArt använder
Låter som DPD och sen tar tyvärr Postnord över (iaf till Norr).

Håll mig gärna uppdaterad om Weinart höll kvalitet i leverans och packning. Har en korg färdig där med lite blandat, och de har mycket rolig bourgogne...
 

Mexikanaren

Medlem
Låter som DPD och sen tar tyvärr Postnord över (iaf till Norr).

Håll mig gärna uppdaterad om Weinart höll kvalitet i leverans och packning. Har en korg färdig där med lite blandat, och de har mycket rolig bourgogne...
Visst, ska försöka hålla dig uppdaterad. Om jag inte minns fel så har även @Pontus handlat därifrån förut så han kanske har fler detaljer?
 

Mexikanaren

Medlem
Stämmer! Har gjort typ 5 inköp därifrån och har bara positiva erfarenheter. Bra förpackat, snabb frakt fram till dörren.

Dök det upp med PostNord eller vilken speditör är det som gäller? Inte helt lätt att läsa ut på deras hemsida.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Låter som DPD och sen tar tyvärr Postnord över (iaf till Norr).

Håll mig gärna uppdaterad om Weinart höll kvalitet i leverans och packning. Har en korg färdig där med lite blandat, och de har mycket rolig bourgogne...
Fick ett mail idag med:

thank you for your order, which we hereby confirm. Please note, we can only offer to send the wines, if the following procedure is followed, as to many packages were rejected at the border, when we did not take the respective steps. The import of wines for private customers in Sweden seems complicated to us. However, it may be normal for you as a Swedish citizen to go through this process.


1. Take the order confirmation to your local tax authority to declare your intention to import the wines shown and pay the import tax

2. The Swedish tax authority will prepare a receipt for the wines which you will have to send us per e-mail.

3. After reception of the reference number, we will send the parcel per DHL.
Så får se om jag kan fixa det här inom rimlig tid. Förvänta dig alltså inte att de fixar blanketterna åt dig
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fick ett mail idag med:

thank you for your order, which we hereby confirm. Please note, we can only offer to send the wines, if the following procedure is followed, as to many packages were rejected at the border, when we did not take the respective steps. The import of wines for private customers in Sweden seems complicated to us. However, it may be normal for you as a Swedish citizen to go through this process.


1. Take the order confirmation to your local tax authority to declare your intention to import the wines shown and pay the import tax

2. The Swedish tax authority will prepare a receipt for the wines which you will have to send us per e-mail.

3. After reception of the reference number, we will send the parcel per DHL.
Så får se om jag kan fixa det här inom rimlig tid. Förvänta dig alltså inte att de fixar blanketterna åt dig
Och där går den hemsidan bort för mig...
 

Jos

Medlem
Fick ett mail idag med:

thank you for your order, which we hereby confirm. Please note, we can only offer to send the wines, if the following procedure is followed, as to many packages were rejected at the border, when we did not take the respective steps. The import of wines for private customers in Sweden seems complicated to us. However, it may be normal for you as a Swedish citizen to go through this process.


1. Take the order confirmation to your local tax authority to declare your intention to import the wines shown and pay the import tax

2. The Swedish tax authority will prepare a receipt for the wines which you will have to send us per e-mail.

3. After reception of the reference number, we will send the parcel per DHL.
Så får se om jag kan fixa det här inom rimlig tid. Förvänta dig alltså inte att de fixar blanketterna åt dig
Oj, det där har jag aldrig råkat ut för trots regelbundna inköp senaste 12 åren. Hoppas att det bara är otur eller just pga hur Weinart skickar/exporterar.
 

Michael_M0!

Medlem
Är det någon som nyligen har lyckats handla vin från UK?
En butik berättade att de p.g.a Brexit nu enbart kan leverera genom officiella vin-importörer nu, till Sverige.
En annan butik föreslog att de kan leverera vin utan skatten betald, men att kunden i Sverige får stå för betalning av skatt etc.
Är detta görbart?
 

sunqan

Vinös
Är det någon som nyligen har lyckats handla vin från UK?
En butik berättade att de p.g.a Brexit nu enbart kan leverera genom officiella vin-importörer nu, till Sverige.
En annan butik föreslog att de kan leverera vin utan skatten betald, men att kunden i Sverige får stå för betalning av skatt etc.
Är detta görbart?

Privatpersoner får inte köpa vin från tredje land (utanför eu), det är bara resandeinförsel som fungerar.

precis som på den gamla goda tiden alltså.
 

sunqan

Vinös
Fick ett mail idag med:

thank you for your order, which we hereby confirm. Please note, we can only offer to send the wines, if the following procedure is followed, as to many packages were rejected at the border, when we did not take the respective steps. The import of wines for private customers in Sweden seems complicated to us. However, it may be normal for you as a Swedish citizen to go through this process.


1. Take the order confirmation to your local tax authority to declare your intention to import the wines shown and pay the import tax

2. The Swedish tax authority will prepare a receipt for the wines which you will have to send us per e-mail.

3. After reception of the reference number, we will send the parcel per DHL.
Så får se om jag kan fixa det här inom rimlig tid. Förvänta dig alltså inte att de fixar blanketterna åt dig


det är exakt samma lagar som reglerar införsel till alla eu-länder :) det som skiljer är hur man betalar skatten. Jag tror att Gute-Weine har upptäckt det. (man kan ju alltid leta reda på deras eget tullverks regler)
 
Toppen