Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

magnum

Epernay, Frankrike
Rare Wine har skatteupplag i Danmark för privatpersoner. Formellt är det inte in bond på samma sätt som i England där det bara är en formalitet. Rare Wine får istället skicka alla viner med vändande transport utanför EU till Schweiz för att klara det juridiskt. Inte Gretagodkänt...


Även om vinerna stannar in bond?o_O
Nä men om du tar ut vinerna från Bond(då betalas skatt + moms) och vill vinerna då måste köparen betala skatt + moms, igen!
 

Michael_M0!

Medlem

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Någon som är insatt i hur detta kommer att fungera?
Måste handlaren registrera sig i Sverige och dylikt? Det lär ju inte hända med många mindre handlare.
Så trist i sådant fall. Är inte EU till bland annat för att vi ska slippa just detta?
Utifrån artikeln verkar det som om man kan registrera sig hos det egna skatteverket - i alla fall för svenska företag som säljer till EU.
 

rs14

Medlem
Kände jag inte alls till, artikeln är ju publicerad den 23 april men jag har inte hört ett dyft om det. Ska bli intressant att se vad som händer.

En annan grej som jag blev lite förvirrad över var att idag när jag skulle hämta ett paket med vin från Tyskland som skickats med UPS så sade killarna på Jetpak (som är sköter sortering och utkörning i mitt område) att jag hade tur och man gjort ett undantag för jag var känd hos dem. ”Vadå undantag, vad nu?” frågade jag. Jo, de har tydligen sedan ett par veckor tillbaka fått till sig av UPS att de inte får köra ut vin, varken direkt till kund eller utlämningsställe/accesspunkt utan det ska skickas tillbaka till avsändaren. ”Men varför skickar ni ut det till oss då?” hade de frågat UPS... vet inte riktigt vad de fick för svar men direktiven var att det ska sändas tillbaka i alla fall. Ibland är det kanske inte lätt att veta vad innehållet är men de menade på att min låda var inga tveksamheter då det var vinflaskor på den. Tycker hela grejen låter märklig och verkar inte vara något som avsändaren känner till.
Nu är det så att jag idag har beställt ytterligare en låda från en annan handlare som också skickar med UPS så det ska bli spännande och se om jag får den eller om den returneras. Kommer den till min lokala hub är det nog lugnt men fastnar den nånstans i kedjan innan kanske det blir knepigt. Hm, ja med tanke på ovanstående så kanske det snart är slut på det roliga.

Bortsett att man ska vara nervös att få grejorna så är det klockrent. Lådan jag fick idag beställde jag i förrgår, 12 fl för 11€ i frakt. Dagens beställning, även den på 12 fl gick på 8.50€. Nu stundar helg, men förhoppningsvis har jag den på måndag.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Någon som är insatt i hur detta kommer att fungera?
Måste handlaren registrera sig i Sverige och dylikt? Det lär ju inte hända med många mindre handlare.
Så trist i sådant fall. Är inte EU till bland annat för att vi ska slippa just detta?

Ser absolut det som ett handelshinder då även punktskatter skiljer sig mellan länderna, så moms etc måste beräknas per land och vara samt kommer ju behövas hanterar på något sätt. Det är nog endast de större företagen som har resurser till det.

Edit: Enligt tullverket ska den enskilda konsumenten betala punktskatten. https://www.tullverket.se/nyheter/n...edden1juli2021.5.422c8052175b1d827691ccb.html
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ser absolut det som ett handelshinder då även punktskatter skiljer sig mellan länderna, så moms etc måste beräknas per land och vara samt kommer ju behövas hanterar på något sätt. Det är nog endast de större företagen som har resurser till det.
Läser man det första stycket så har det här väl egentligen gällt redan tidigare? Fast gränsen har har varit individuell för varje land. Är det därför som Lobenberg har slutat att sälja till andra länder? Han är nog så stor att han har passerat köparlandets omsättningströskel överallt. Amazon har väl också kört med köparlandets moms? De mindre företagen har antingen legat under tröskeln, eller helt enkelt struntat i regeln.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vet inte hur många gånger det nämnts här men punktskatt och moms ska redan idag betalas i mottagarlandet från första kronan enligt punktskattedirektivet.

För vin blir det alltså ingen skillnad de jure... De facto kan det så klart leda till att mindre handlare avstår när de blir uppmärksammade på vad som (redan) gäller.
 
Trådskapare
A
Läser man det första stycket så har det här väl egentligen gällt redan tidigare? Fast gränsen har har varit individuell för varje land. Är det därför som Lobenberg har slutat att sälja till andra länder? Han är nog så stor att han har passerat köparlandets omsättningströskel överallt. Amazon har väl också kört med köparlandets moms? De mindre företagen har antingen legat under tröskeln, eller helt enkelt struntat i regeln.

Nya regeln är att gränsen gäller hela EU som marknad. . Så säljer man för mer än 10K euro utanför det egna landet så måste registrera sig. Om man på det lägger punktskatter och moms på det så kan nog inget mindre företag hanterar det. Så den fria rörligheten gäller då företag till företag, inte till konsument. Alternativet är väl att man bara säljer till de större länderna.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kände jag inte alls till, artikeln är ju publicerad den 23 april men jag har inte hört ett dyft om det. Ska bli intressant att se vad som händer.

En annan grej som jag blev lite förvirrad över var att idag när jag skulle hämta ett paket med vin från Tyskland som skickats med UPS så sade killarna på Jetpak (som är sköter sortering och utkörning i mitt område) att jag hade tur och man gjort ett undantag för jag var känd hos dem. ”Vadå undantag, vad nu?” frågade jag. Jo, de har tydligen sedan ett par veckor tillbaka fått till sig av UPS att de inte får köra ut vin, varken direkt till kund eller utlämningsställe/accesspunkt utan det ska skickas tillbaka till avsändaren. ”Men varför skickar ni ut det till oss då?” hade de frågat UPS... vet inte riktigt vad de fick för svar men direktiven var att det ska sändas tillbaka i alla fall. Ibland är det kanske inte lätt att veta vad innehållet är men de menade på att min låda var inga tveksamheter då det var vinflaskor på den. Tycker hela grejen låter märklig och verkar inte vara något som avsändaren känner till.
Nu är det så att jag idag har beställt ytterligare en låda från en annan handlare som också skickar med UPS så det ska bli spännande och se om jag får den eller om den returneras. Kommer den till min lokala hub är det nog lugnt men fastnar den nånstans i kedjan innan kanske det blir knepigt. Hm, ja med tanke på ovanstående så kanske det snart är slut på det roliga.

Bortsett att man ska vara nervös att få grejorna så är det klockrent. Lådan jag fick idag beställde jag i förrgår, 12 fl för 11€ i frakt. Dagens beställning, även den på 12 fl gick på 8.50€. Nu stundar helg, men förhoppningsvis har jag den på måndag.
Vin är fullt lagligt att skicka även till Sverige men speditören kan kräva ledsagardokument för att leverera. Saknas ledsagardokument kan speditören få betala en ringa straffavgift.
 
Trådskapare
A
Vin är fullt lagligt att skicka även till Sverige men speditören kan kräva ledsagardokument för att leverera. Saknas ledsagardokument kan speditören få betala en ringa straffavgift.
Vilket gäller i hela EU. Dock så är det många speditörer som inte vill transportera alkohol till Sverige då det gäller privatpersoner.
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
Vet inte hur många gånger det nämnts här men punktskatt och moms ska redan idag betalas i mottagarlandet från första kronan enligt punktskattedirektivet.

För vin blir det alltså ingen skillnad de jure... De facto kan det så klart leda till att mindre handlare avstår när de blir uppmärksammade på vad som (redan) gäller.

Vad är det då som egentligen är nytt?
Att säljaren ska registrera sig i varje land det säljer till?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad är det då som egentligen är nytt?
Att säljaren ska registrera sig i varje land det säljer till?
Framgår av @Anders Landström länk ovan.

Nyheten gäller främst för icke punktskattepliktiga varor.

Finns även möjlighet att registrera konto hos skatteverket som sedan sköter momsinbetalningen till andra länder.

Nytt tröskelbelopp också
Ja och harmoniserat. Alltså ett gemensamt belopp för alla EU-länder. Innan bestämde varje EU-land tröskelvärde.
 

sunqan

Vinös
Ett totalbelopp , summan av alla länder får inte överstiga 10K Euro.
japp, och gäller alltså inte punktskattepliktiga varor.

däremot blir ju den nya projektorn dyrare betydligt tidigare på året.

Det finns ju (tyvärr) en utbredd uppfattning bland distanshandlare i gemen, att man bara behöver betala moms (och i förekommande fall punktskatter) enbart i det egna landet. Förr eller senare får de påhälsning av skattmasen, jag gissar att det då är det egna landets skattmas som upplyser dem om att de begår skattebrott. Ju större en handlare är, desto snabbare sker det - fiskala brott är ju allvarliga.
 

sunqan

Vinös
Vilket gäller i hela EU. Dock så är det många speditörer som inte vill transportera alkohol till Sverige då det gäller privatpersoner.
jo, men det beror troligen på två saker - dels straffavgiften om 20% av den undanhållna punktskatten de åker på för att de inte haft korrekta ledsagardokument; dels att de och deras jurister har noll koll på vad som gäller, jag har sett skräckexempel där speditören dragit fram en gammal lagtext som säger att enbart ab vin och sprit får föra in vin från utlandet.
 
Toppen