Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Kan du förklara på vilket sätt har momsen förändrats gällande alkohol, kanske främst vin för oss?
De nya reglerna innebär att företag med försäljning av varor till konsumenter inom EU, så kallad distanshandel, i större utsträckning ska redovisa köparlandets moms. Tidigare omsättningströsklar i olika EU-länder för när detta ska ske kommer att slopas och ett nytt tröskelvärde på 10 000 EUR eller 99 680 SEK införs
 

sunqan

Vinös
De nya reglerna innebär att företag med försäljning av varor till konsumenter inom EU, så kallad distanshandel, i större utsträckning ska redovisa köparlandets moms. Tidigare omsättningströsklar i olika EU-länder för när detta ska ske kommer att slopas och ett nytt tröskelvärde på 10 000 EUR eller 99 680 SEK införs
fast distanshandel av punktskattepliktiga varor (alkohol och tobak) har varit noga reglerad under rätt många år och reglerna är samma i hela eu! Alla länder. Man kan gå in på webbsidorna hos vilken favorit-tullmyndighet som helst inom eu och läsa ganska exakt samma villkor:

1- vid distanshandel skall dels punktskatt betalas i mottagarlandet, dels skall moms betalas från första "pengen". PUNKT. Inga fribelopp.
2 - vid privatinförsel, skall mottagaren betala sitt lands alkoholskatt. PUNKT. moms skall betalas av säljaren i sitt eget land. egentligen ska inte säljaren ta ut sitt lands alkoholskatt, alternativt ska köparen kunna kräva tillbaks den av skattemyndigheten i säljarens land men jag gissar den delen funkar sådär.

Det som avgör om det är distanshandel eller privatinförsel är, enligt punktskattedirektivet, vem som ordnar transporten. Är det säljaren då är det distanshandel, är det köparen så är det privatinförsel.

gemensamt för båda fallen är att godset ska följas av ett förenklat ledsagardokument som specificerar att allt är betalt som det ska.

i sverige är det så att om frakten av godset inte åtföljs av korrekt dokumentation, då kommer transportören att få betala en straffavgift som motsvarar 20% av den obetalda punktskatten (huuu. drygt fyra spänn per flaska vin)

om det är distanshandel och säljaren inte betalt skatten finns en specialregel i svensk lag som säger att köparen ska få möjlighet att betala den obetada skatten. det är ju säljaren som begått ett skattebrott, inte köparen. och enligt svensk lag är det olagligt att straffa en person för ett brott som nån annan begått.

Jag drabbas just av dejavu... har inte jag skrivit ungefär det här ett antal gånger tidigare?

Och för ordningens skull - mig veterligen har inget av detta nånsin prövats i svensk domstol. Det finns ett antal handlare som fått någon form av reprimand, och som då försökt göra rätt- Den första jag känner till är Tom på AtomWine. Det finns en annan dansk handlare som specialiserat sig på italienska viner, han fick också påstötningar och slutade med distanshandel till sverige. senaset exemplet är väl gute-weine som slutade leverera utanför tyskland/österrike/schweiz och de säger att de jobbar på att kunna återuppta leveranserna. OBS att GW alltså vet att de gjort fel och att det är ALLA eu-länder de gjort fel till. det är stort.
 
ps. we have to ship before the 1st of July, because the new European law will start for selling abroad. This means you have to pay the VAT of Sweden and not Holland.

Fick jag i ett mail från en handlare.
 

Uncle_Bob

Medlem
Snaran dras åt, fick liknande besked ifrån berlinbottle.de för ett par veckor sedan. Men mina högst ovetenskapliga fördomar tänker att tyska handlare är väl de som oftast vart mest regelriktiga när det kommer till att handla med svenska konsumenter och sen som med mycket annat så har det blivit mer och mer flexibelt ju längre söder ut i Europa man sökt sig?

Blir väl att sätta sig i bilen och hämta upp grejerna själv framöver. Vi skall i inte croudfunda några finewines-lager i norra delar av intressanta läder där saker kan mellanlanda för upphämtning?
 

Fredrik L

Medlem
Har fått liknande signaler från Töpler. Verkar som om tyskarna har det besvärligt med internationella försäljningar just nu.
 

Esko

Medlem
Jag köpte tre lådor direkt från Pierre Moncuit efter att ha fått erbjudande hem per brev. En av lådorna vägrade tydligen ups dela ut, så de skickade bara tillbaka den och hänvisade till att de var alkohol i lådan. Jävla störigt att de inte säger något till mig utan jag fick fram det efter att ha ringt ups och frågat var den tredje lådan blir av.

Moncuit var dock smidiga och har sagt att de ska bara skicka den igen.
 

Sonderlese

Medlem
Sverige har blivit otroligt DDR med sitt monopol, det monopol ställning som svenska importör/agent de facto får (ingen parallell import eller priskonkurrens), de hinder och ringer man måste ta sig över och igenom att ordna ett köp på egen hand och om man gör det genom Systembolaget, då måste man betala en fraktavgift som är ca. 3x vad man annars skulle betala och lägger Systembolaget på sin försäljningsmarginal (varför?!?).
Föreningen borde anlita en advokat och kräva EU sätta stopp för detta DDR-förmynderi. Vi vill kunna handla som man gör i exempelvis Tyskland, det är vår rättighet!
 
Last edited:

Zmirc

Medlem
Har fått liknande signaler från Töpler. Verkar som om tyskarna har det besvärligt med internationella försäljningar just nu.
Jag har inte sett av erbjudandet som skulle komma i maj enligt tidigare mejl från Töpler. Vet du om det är dessa problem som är anledningen till att det inte kommit något än?
 

Esko

Medlem
Nya bud ”UPS is not able to send Champagne anymore to Sweden as customs do not accept and send the cases back to the sender.” Detta var ju tråkigt.
 
Tullen konfiskerade en av mina lådor hos UPS i julas. Det tog 3 veckor innan jag fick reda på att tullen tagit mitt vin. Jag betalade in punktskatt och ”straff” avgift ca 26kr/flaska. Fick jätte bra support av Admin på tullen. Kunde åka o hämta vinet 2 dagar senare. Jag har inga problem med att betala o hämta ut bara jag slipper göra förinbetalning o fixa m ledsagar dokument etc.
 

Fredrik L

Medlem
Jag har inte sett av erbjudandet som skulle komma i maj enligt tidigare mejl från Töpler. Vet du om det är dessa problem som är anledningen till att det inte kommit något än?
Japp. Detta ligger bakom att det inte har kommit än. Han påstår att det ska komma inom en vecka, men det brukar alltid ta längre tid än vad han hoppas på.
 

sunqan

Vinös
Det är väl bara ett bevis på att när länder/EU ändrar direktiv gör man det onödigt krångligt och byråkratiskt

Punktskattedirektivet i sin ursprungliga form från 1992 är krångligt... framförallt är den svenska modellen väldigt svensk.
Jag hade dock missat att man gjort om den lite. I gamla modellen var mottagaren inte tvungen att betala skatten om säljaren sket i det, med mindre än att det fastnade i tullen.
I nya lagen står det istället såhär.

Anmälningsskyldighet för mottagare vid distansförsäljning 6 § Den som avser att ta emot alkoholvaror som avsänds till Sverige genom distansförsäljning från någon som varken är tillfälligt registrerad distansförsäljare för den aktuella flyttningen eller registrerad distansförsäljare ska anmäla flyttningen av varorna till Skatteverket innan varorna avsänds från det andra EU-landet.

Dessutom har man allt datoriserat så handlarna kommer inte undan...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
På ett sätt känns detta lite skönt. Man slipper sitta och spontanköpa vin från handlare. :)
Kommer spara på årsbudgeten på så vis. ;)
 
Trådskapare
A
Har fått liknande signaler från Töpler. Verkar som om tyskarna har det besvärligt med internationella försäljningar just nu.

Haft rätt mycket kontakt med Töpler, hjälpt honom med vilka regler, kontakter inom skatteverket etc som han kan använda. Inte alltid lät för en tysk handlare att hitta rätt på svenska skatteverkets hemsidor.
 
Toppen