Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Boletus

Medlem
Fick precis hem ett tolvpack från KierdorfWein Beställde i söndags och leverans idag med Postnord. Kunde välja leverans hem eller att hämta upp själv hos valfritt ombud. Frakten gick på 21,04 och det var väl paketerat.
Förutom tyska viner fanns det en hel del med Burgogne och Rhone men också lite annat smått och gott. Sålde också Zalto och Sensory.
All information på Tyska men rätt logiskt så det är i stort sett bara att klicka på.
Fick du betala punktskatten själv? Det fick jag när jag handlade där.
 
Vad är det för regler som gäller om jag är på plats tex i Italien, köper vin på olika ställen och får hjälp av en vinbutik att transportera hem vinet. Inga ledsagar dokument kan behövas. Hur säkrar man att ingen transportör (läs PostNord) får för sig att skicka tillbaka leveransen? Finns det några andra regler att följa (om man väljer detta)?
 
Trådskapare
A
Vad är det för regler som gäller om jag är på plats tex i Italien, köper vin på olika ställen och får hjälp av en vinbutik att transportera hem vinet. Inga ledsagar dokument kan behövas. Hur säkrar man att ingen transportör (läs PostNord) får för sig att skicka tillbaka leveransen? Finns det några andra regler att följa (om man väljer detta)?

Om du köper vin på plats och låter andra transportera så gäller samma regler som vid distanshandel. Endast om du själv transporterar vinet så slipper du dokument. Du ska för övrigt också, enligt reglerna, betala punktskatt.

Läs mer här https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/alkoholpanatet.4.7df61c5915510cfe9e71071b.html
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Kan inte någon vänlig själ här lista alla vinaffärer på nätet som betalar punktskatt til Sverige? Det borde inte finnas så hiskleligt många, vad jag kan förstå. Om jag hade den kunskapen skulle jag meddela direkt alla andra som är intresserad av att veta. :)
 

sunqan

Vinös
Kan inte någon vänlig själ här lista alla vinaffärer på nätet som betalar punktskatt til Sverige? Det borde inte finnas så hiskleligt många, vad jag kan förstå. Om jag hade den kunskapen skulle jag meddela direkt alla andra som är intresserad av att veta.
Jag fick listan över godkända distanshandlare från skatteverket för några år sen - det var betydligt fler än jag trodde.
Det är bara att maila och fråga.
Sen har punktskattedirektivet reviderats nyligen, liksom hanteringen av skatter i eu. Men jag har varken läst det reviderade direktivet eller den svenska implenentationen. Det verkar dock som att åtminstone en del tyska handlare har tolkat läget som att det nu är ok att köparen betalar sitt lands alkoholskatt även när handlaren ordnar transporten. Är den tolkningen korrekt är det ju ganska irrelevant med den lista du frågar egter, eftersom carorba inte skickas innan du betalat skatten och mailat handlaren den nödvändiga infon, det är tydligen elektronisk hantering av alkoholskatten nu.

Nån som läst de nya lagarna kanske kan komplettera?
 
Toppen