Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

buteljen

Medlem
Är det någon som nyligen har lyckats handla vin från UK?
En butik berättade att de p.g.a Brexit nu enbart kan leverera genom officiella vin-importörer nu, till Sverige.
En annan butik föreslog att de kan leverera vin utan skatten betald, men att kunden i Sverige får stå för betalning av skatt etc.
Är detta görbart?
Vinet fastnar i tullen om man beställer privat. Jag beställde vinsamples från London i januari och de kom aldrig fram.
 

Michael_M0!

Medlem
Vinet fastnar i tullen om man beställer privat. Jag beställde vinsamples från London i januari och de kom aldrig fram.

Vad trist! Jag fick för övrigt hem boken om Bordeaux du tipsade om. Den verkar verkligen lovande.

Antar att det inte går att lösa import själv då längre från UK. Trist, de har så många olika bra nätbutiker.
 

Merlot

Medlem
Har ni tips på var kan man beställa Bordeauxprimörer från handlare i eu som betalar svensk moms och alkholskatt?

Har varit inne på PhilipsonWine men hittar inte det jag letar efter. Ser att det finns en hel del ställen där man kan boka 2019 - ex millesima.fr Man vill ju använda sig av en betrodd butik då pengarna skall in långt innan leverans. Sen skall det inte bli något strul med skatter och moms.
 

JonasBo

Medlem
Har ni tips på var kan man beställa Bordeauxprimörer från handlare i eu som betalar svensk moms och alkholskatt?

Har varit inne på PhilipsonWine men hittar inte det jag letar efter. Ser att det finns en hel del ställen där man kan boka 2019 - ex millesima.fr Man vill ju använda sig av en betrodd butik då pengarna skall in långt innan leverans. Sen skall det inte bli något strul med skatter och moms.
Jag har bara använt WineFinder. Skatt och moms betalas då man skeppar hem vinet. Om man inte skickar det för lagring på Magnussons Fine Wine, eller motsvarande.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har bara använt WineFinder. Skatt och moms betalas då man skeppar hem vinet. Om man inte skickar det för lagring på Magnussons Fine Wine, eller motsvarande.
Hur blir det skillnad med att ta leverans/lagring till MFW jmfr till egna bostaden?
 

JonasBo

Medlem
Hur blir det skillnad med att ta leverans/lagring till MFW jmfr till egna bostaden?
Man kan få skickat från Winefinder till MFW och förvara InBond, dvs oskattat.
Uttag sedan, oavsett från MFW eller Winefinder, behöver man skatta och momsa. Det hjälper den parten som lagrat vinet till med.
 

OdeVin

Njutare
Har ni tips på var kan man beställa Bordeauxprimörer från handlare i eu som betalar svensk moms och alkholskatt?

Har varit inne på PhilipsonWine men hittar inte det jag letar efter. Ser att det finns en hel del ställen där man kan boka 2019 - ex millesima.fr Man vill ju använda sig av en betrodd butik då pengarna skall in långt innan leverans. Sen skall det inte bli något strul med skatter och moms.

https://www.winefinder.com/bordeaux
 

Merlot

Medlem
Jag har bara använt WineFinder. Skatt och moms betalas då man skeppar hem vinet. Om man inte skickar det för lagring på Magnussons Fine Wine, eller motsvarande.

Bra tips! Gillar att man inte behöver ligga ute med momsen som för ex Philipson.

Då får man väl först invänta lite mer underlag för inköpet. Just nu verkar det finnas väldigt få betyg och provsmakningar för Bordeaux primörerna 2020. Samt oklar prisbild. Skall verkligen bli spännande. Framförallt även jämfört med kvaliteten 2019 och 2018. Samt 2019 sjönk ju priserna rejält vs 2018.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man kan få skickat från Winefinder till MFW och förvara InBond, dvs oskattat.
Uttag sedan, oavsett från MFW eller Winefinder, behöver man skatta och momsa. Det hjälper den parten som lagrat vinet till med.
Hur löser de utlämnandet från skatteupplaget? Privatimport via systembolaget?
Jag hoppas MFW vet vad de gör, men är väldigt förvånad! :eek::eek::eek: Skatteupplag (den svenska termen för "bonded warehouse") är helt enkelt inte tillgängligt för privatpersoner i Sverige, så formellt kan inte du äga vinerna om de ligger obeskattade hos MFW. De enda som kan ha skatteupplag är partihandlare med tillstånd, som inte får sälja direkt till dig. Det finns p.g.a. detaljhandelsmonopolet inget sätt att lagligt sälja viner som redan är lagrade i Sverige direkt till privatperson. Nätvinhandel/distanshandel bygger på att köpet räknas som import inom EU (EES), där det inte råder monopol. Det var därför det hela förklarades lagligt av EU-domstolen i Rosengrendomen. Flaskor från Sverige till Sverige är helt enkelt inte import.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag hoppas MFW vet vad de gör, men är väldigt förvånad! :eek::eek::eek: Skatteupplag (den svenska termen för "bonded warehouse") är helt enkelt inte tillgängligt för privatpersoner i Sverige, så formellt kan inte du äga vinerna om de ligger obeskattade hos MFW. De enda som kan ha skatteupplag är partihandlare med tillstånd, som inte får sälja direkt till dig. Det finns p.g.a. detaljhandelsmonopolet inget sätt att lagligt sälja viner som redan är lagrade i Sverige direkt till privatperson. Nätvinhandel/distanshandel bygger på att köpet räknas som import inom EU (EES), där det inte råder monopol. Det var därför det hela förklarades lagligt av EU-domstolen i Rosengrendomen. Flaskor från Sverige till Sverige är helt enkelt inte import.
Vet inte om upplägget är i samarbete med den danska firman som de brukar sälja vin via?
 

JonasBo

Medlem
Hur löser de utlämnandet från skatteupplaget? Privatimport via systembolaget?
Man får en faktura på alkoholskatt och moms när vinet sedan skeppas hem till dig från Danmark.
Hur de praktiskt gör vet jag inte men gissar som de brukar göra i samband med försäljning av andra viner.
Gör bäst i att fråga källan direkt :)
 

JonasBo

Medlem
Jag hoppas MFW vet vad de gör, men är väldigt förvånad! :eek::eek::eek: Skatteupplag (den svenska termen för "bonded warehouse") är helt enkelt inte tillgängligt för privatpersoner i Sverige, så formellt kan inte du äga vinerna om de ligger obeskattade hos MFW. De enda som kan ha skatteupplag är partihandlare med tillstånd, som inte får sälja direkt till dig. Det finns p.g.a. detaljhandelsmonopolet inget sätt att lagligt sälja viner som redan är lagrade i Sverige direkt till privatperson. Nätvinhandel/distanshandel bygger på att köpet räknas som import inom EU (EES), där det inte råder monopol. Det var därför det hela förklarades lagligt av EU-domstolen i Rosengrendomen. Flaskor från Sverige till Sverige är helt enkelt inte import.
Jag kan mycket väl ha misstolkat inbond-delen.
Kanske betalar man alkoholskatt och moms till Winefinder i samband med att de skickar till MFW. Men MFW tar han om försändelsen och lagrar åt dig om du önskar, mot en kostnad så klart.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kan mycket väl ha misstolkat inbond-delen.
Kanske betalar man alkoholskatt och moms till Winefinder i samband med att de skickar till MFW. Men MFW tar han om försändelsen och lagrar åt dig om du önskar, mot en kostnad så klart.
Aha, då är det nog inte "in bond", som är lagring av viner som är köpta utan alkoholskatt och moms, och där man skjutit upp beskattningen till vinerna plockas ut ur lagret. Det du beskriver låter som vanlig distanshandel, men att MFW hjälper till med transporten och lagringen. Fullt lagligt att göra så, och t.o.m. Systembolaget och IOGT-NTO* skulle ha mindre invändningar mot detta än mot ett vanligt Winefinder-köp, eftersom MFW med Alkohollagens fras då agerar "oberoende mellanhand" för transporten samtidigt som köpet sker mot en "äkta" utländsk firma!

Poängen med "in bond"-lagring i Storbritannien är att privatpersoner då kan köpa och sälja på samma villkor som företag, eftersom vinerna kan säljas "in bond". Det systemet finns så vitt jag vet inte i något annat land i Europa. Och egentligen är det rätt bisarrt att ett sådant här "frihamnssystem" alls tillämpas på privatpersoner någonstans!

* I och för sig inte några sanningsvittnen avseende vad som är i enlighet med svensk lag. Se t.ex. här där de är sura på en dom i Patent- och marknadsdomstolen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Aha, då är det nog inte "in bond", som är lagring av viner som är köpta utan alkoholskatt och moms, och där man skjutit upp beskattningen till vinerna plockas ut ur lagret. Det du beskriver låter som vanlig distanshandel, men att MFW hjälper till med transporten och lagringen. Fullt lagligt att göra så, och t.o.m. Systembolaget och IOGT-NTO* skulle ha mindre invändningar mot detta än mot ett vanligt Winefinder-köp, eftersom MFW med Alkohollagens fras då agerar "oberoende mellanhand" för transporten samtidigt som köpet sker mot en "äkta" utländsk firma!

Poängen med "in bond"-lagring i Storbritannien är att privatpersoner då kan köpa och sälja på samma villkor som företag, eftersom vinerna kan säljas "in bond". Det systemet finns så vitt jag vet inte i något annat land i Europa. Och egentligen är det rätt bisarrt att ett sådant här "frihamnssystem" alls tillämpas på privatpersoner någonstans!

* I och för sig inte några sanningsvittnen avseende vad som är i enlighet med svensk lag. Se t.ex. här där de är sura på en dom i Patent- och marknadsdomstolen.
I UK måste moms och skatt betalas igen när vinet byter ägare.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
Poängen med "in bond"-lagring i Storbritannien är att privatpersoner då kan köpa och sälja på samma villkor som företag, eftersom vinerna kan säljas "in bond". Det systemet finns så vitt jag vet inte i något annat land i Europa. Och egentligen är det rätt bisarrt att ett sådant här "frihamnssystem" alls tillämpas på privatpersoner.

...
Rare Wine har skatteupplag i Danmark för privatpersoner. Formellt är det inte in bond på samma sätt som i England där det bara är en formalitet. Rare Wine får istället skicka alla viner med vändande transport utanför EU till Schweiz för att klara det juridiskt. Inte Gretagodkänt...

I UK måste moms och skatt betalas igen när vinet byter ägare.
Även om vinerna stannar in bond?o_O
 
Toppen