Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Det var just pdb jag var nyfiken på, märkligt att de bara bryr sig om momsen. Skatt som skatt. Lobenberg slutade ju leverera utanför de/at/ch för snart ett par år sen av skatteskäl vad jag förstår och de hoppas väl fortfarande ha löst problematiken kring ffa alkoholskatten under 2022 :-/
Philipson är registrerade distanshandlare sen länge och har hela tiden betalat både svensk moms och svensk alkoholskatt. Atomwine är det också och gör det också, tom pedersen var initialt imte reggad och betalade bara danska skatter (han trodde det räckte), men han fick bassning av skattmasen (fiskala brott är inte bra för ett företag) men han tyckte svenska marknaden var tillräckligt stor så nu kör de enligt regelboken. En annan dansk som också fick prata med skattmasen ungefär i samma veva som tom, är carlo merolli, han kör gortfarande med sin "myntunionkrona" där 1sek=1nok=1dkk, men nu är det förbetalning och sen upphämtning på hans laher som gäller. Så nånstans i storlek mellan carlo och tom går väl "lönsamhetsgränsen"
Är det fortfarande MUK som gäller trots att DKK står i 1,45? Det är många år sedan typ 5 jag senast köpte. Vill minnas att han redan då gått ifrån det. Hämtade mina varor i hans laget då jag gjorde en vinsafari.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Är det någon som brukar handla på https://www.garrafeiranacional.com/?
Hur funkar frakten? Det verkar som om man får fraktfritt över ett visst belopp, men bara om man beställer 10 eller färre flaskor. För ett antal länder är gränsen €150, men Sverige är inte med där.
Momsen verkar räknas om till svensk momssats, men det lägger nog inte på någon punktskatt.
 

sunqan

Vinös
Är det någon som brukar handla på https://www.garrafeiranacional.com/?
Hur funkar frakten? Det verkar som om man får fraktfritt över ett visst belopp, men bara om man beställer 10 eller färre flaskor. För ett antal länder är gränsen €150, men Sverige är inte med där.
Momsen verkar räknas om till svensk momssats, men det lägger nog inte på någon punktskatt.
Enligt https://www.garrafeiranacional.com/en/garrafeira/servicos/entregas (den engelska sidan)
Räknas SE som Other Countries, så inte fraktfritt. Ordrarna packas om så det är sex flaskor per paket.
De tar mycket riktigt ut svensk moms, nen ingen alkoholskatt
 

Sarco

Medlem
Är det någon som brukar handla på https://www.garrafeiranacional.com/?
Hur funkar frakten? Det verkar som om man får fraktfritt över ett visst belopp, men bara om man beställer 10 eller färre flaskor. För ett antal länder är gränsen €150, men Sverige är inte med där.
Momsen verkar räknas om till svensk momssats, men det lägger nog inte på någon punktskatt.

Numera är det fraktfritt till Sverige för minst 200 € per 10 flaskor (och minst 400€ per 20 fl etc). Leverans etc funkar fint.

Mina ordrar har funkat felfritt och snabbt, tills den senaste där de inte kunde leverera vad jag beställde och dessutom levererade fel. Till min fördel, prismässigt, men inte vad jag ville ha. De betalade dock tillbaka resterande belopp till kortet, så ingen ekonomisk skada. Utan att jag behövde klaga - de tog och höll kontakt per mail.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Numera är det fraktfritt till Sverige för minst 200 € per 10 flaskor (och minst 400€ per 20 fl etc). Leverans etc funkar fint.

Mina ordrar har funkat felfritt och snabbt, tills den senaste där de inte kunde leverera vad jag beställde och dessutom levererade fel. Till min fördel, prismässigt, men inte vad jag ville ha. De betalade dock tillbaka resterande belopp till kortet, så ingen ekonomisk skada. Utan att jag behövde klaga - de tog och höll kontakt per mail.
Min order på 12 flaskor och > €400 blev inte fraktfri - när jag plockade bort två flaskor försvann dock frakten. Det verkar som om man måste dela upp beställningen om man vill ha fler än 10 flaskor.
 

Uncle_Bob

Medlem
Min order på 12 flaskor och > €400 blev inte fraktfri - när jag plockade bort två flaskor försvann dock frakten. Det verkar som om man måste dela upp beställningen om man vill ha fler än 10 flaskor.
Har säkert med viktgränser för frakten att göra, har vart med om flera olika handlare där fraktpriset studsar upp rejält mellan exempelvis 5 och 6 flaskor eller 10 till 12 och man väljer det lägre antalet så kommer de i en 6 eller 12-låda med en eller ett par tomma fack.
 

Sarco

Medlem
Min order på 12 flaskor och > €400 blev inte fraktfri - när jag plockade bort två flaskor försvann dock frakten. Det verkar som om man måste dela upp beställningen om man vill ha fler än 10 flaskor.

Jaså? Tidigare hade GN fraktfritt till Sverige över 200€ oaktat antal flaskor. För ett tag sedan ändrades det och då hade jag kontakt med dem eftersom jag inte begrep hur det funkade. Fick då svaret att det var fraktfritt om 200€ och max 10 flaskor, 400/20 etc. Jag har nog bara kört 10-flaskors beställningar i så fall och aldrig testat att köpa större antal.

De har en rätt bra chatfunktion på hemsidan där man får snabb hjälp (eller jag har fått det den enda gång jag använt den :)). Men som du säger kan du ju göra två beställningar à minst 200 € för att lösa problemet.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
HELVETE! Nu har jag hittat in till CataWiki och har klickat sönder sajten.
Känner på mig att jag vinner massa objekt och då blir det lite svettigt :eek:

Men då kanske det blir en fest för oss i Väst? ;)
Notera att det kan vara bra att vara lite aktsam med flaskor med ålder. Råkat ut för några "collectables". Även privata säljare från Italien där förvaring inte specificeras. Säger det enbart som en vänlig påminnelse. Du kommer lära känna de återkommande säljarna med bra lagring.
 

JonasBo

Medlem
Notera att det kan vara bra att vara lite aktsam med flaskor med ålder. Råkat ut för några "collectables". Även privata säljare från Italien där förvaring inte specificeras. Säger det enbart som en vänlig påminnelse. Du kommer lära känna de återkommande säljarna med bra lagring.
Japp, är försiktig med äldre viner. budat mestadels unga viner i större buteljer.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Notera att det kan vara bra att vara lite aktsam med flaskor med ålder. Råkat ut för några "collectables". Även privata säljare från Italien där förvaring inte specificeras. Säger det enbart som en vänlig påminnelse. Du kommer lära känna de återkommande säljarna med bra lagring.
Tips från coachen. Undvik Italien! Framförallt när det gäller äldre viner.:baksmälla:

Jag har extremt dåliga erfarenheter av att köpa äldre vin från Italien och har slutat helt med det. Frankrike har däremot funkat utmärkt även om man såklart alltid får räkna med några nitlotter när man köper äldre vin.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tips från coachen. Undvik Italien! Framförallt när det gäller äldre viner.:baksmälla:

Jag har extremt dåliga erfarenheter av att köpa äldre vin från Italien och har slutat helt med det. Frankrike har däremot funkat utmärkt även om man såklart alltid får räkna med några nitlotter när man köper äldre vin.
Undviker, och har undvikit Italien när jag tittat på Catawiki. Det är synd då det erbjuds mycket från Italienska handlare på CW.
 

Boletus

Medlem
Undviker, och har undvikit Italien när jag tittat på Catawiki. Det är synd då det erbjuds mycket från Italienska handlare på CW.
Personligen tycker jag att italienska handlare är den främsta behållningen med CW. Men då rör det sig främst om vanliga näthandlare som också säljer delar av sitt lager på auktion. Alltså inte äldre årgångar.
 

Vingubben

Medlem
CBF31997-2905-48B8-909C-4D33E196DC25.jpeg

Fick precis hem ett 6p Vincent Paris Geynale 2020 från https://www.owc.lu/en/. Frakten med DHL gick på 27€. Betalade med banköverföring. Funkade fint.
 
Toppen