Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

sunqan

Vinös
Webshopar i allmänhet har i regel noll koll på skatteregler vid försäljning till ett annat lsnd inom unionen, trots att reglerna varit ganska tydliga... det gar ju ändrats en del på senaste åren, men tidigare var det:

För icke punktskattepliktiga varor: Årlig försäljning upp till en landsspecifik brytpunkt (typiskt 30kEUR) - moms betalas i säljarens land, för belopp däröver ska moms betalas i mottagarens land För attbbetala moms måste säljaren vara momsregistrerad i mottagarlandet vilket brukar hara enkelt.
Väääldigt många handlare (och kunder) tähar trott att det är momsen i säljarens land som gäller... det drar ofta till sig den fiskala myndighetens ögon, med tillhörande rabalder.

FÖr punktskattepliltiga varor är det lite annorlunda: där ska all punktskatt och moms betalas till mottagarlandet och med mottagarlandets skattesatser, inga brytpunkter.
Samma sak här - de allra flesta säljare och kunder har trott att det är som när man säljer en inhemsk kund. Här gar inte skattmasen varit lika alert, men en del handlare har fått påhälsning.
Sen har t.ex sverige haft regler som gjort det svårt- handlaren har varit tvungen att ha ett svenskt skatteombud med en oförvitlig bakgrund. Sen har vi skillnaden mellan distanshandel (säljaren betalar alla skatter i mottagarlandet) och privatinförsel (säljaren betalar lokal moms och köparen sitt lands alkoholskatt)
Det nya punktskattedirektivet har tydligen gjort det lite enklare, och de nya teglerna kring ledsagardokument har synliggjort hur både moms och punktskatt ska hanteras vid intra-eu-handel.
Det mest beklämmande är att de stora logistikfirmorna (dhl, schenker, ups, fedex, osv), som ägnar sig åt att transportera gods och hanteta tull och skattepapper för sina kunders räkning också har noll koll. Det var tom nån av dem som hade hittat svenska lagtexter från före vårt eumedlemskap och hävdade att det var olagligt att transportera alkohol till nån annan svensk mottagare än ab v&s, ett företag som avvecklades iom euinträdet.

Jag har själv råkat ut för att en försändelse med badbomber från en lettisk handlare, hamnade hos tullen på arlanda för förtullning, bara för att fedex dels missade att båda länderna var med i eu, dels inte visste vilka papper som skulle fyllad i. Det tog några veckor :-(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad händer den gången det inte går bra? Av vilken anledning vägrar man att betala punktskatt?
Sårar det köparens stolthet eller blir vinet för ’dyrt’ i så fall? ;) Jag kan inte förstå varför man tar risken att nån gång åka fast för det och får konsekvenser för sitt handlande.
Kanske det är spänningen som driver för att göra så, eller att det verkar vara kutym här på finewines där medlemmar kan betala hutlösa summor för vin, men staten ska inte få den lilla skatten de är berättigade att få enligt lagen. ;)
Bara av ren nyfikenhet, kollar du om någon annan kategori av företag där du är kund i Sverige betalar sina skatter? Eller frågar andra kunder där vad de tror när du ber om rekommendationer? Eller litar du på att de flesta som verkar normala i sin bransch sköter sig och nöjer dig med att undvika de som är uppenbart misstänkta (t.ex. inget kvitto, vill ha kontanter)? Jag gissar att sannolikheten att för att du ger pengar till skattefifflare är större när du går till frisören eller köper en hämtpizza (och ibland hos mer seriösa restauranger) inom Sverige än när du köper prestigeviner från en handlare i utlandet.
 

Bastardo

Medlem
Bara av ren nyfikenhet, kollar du om någon annan kategori av företag där du är kund i Sverige betalar sina skatter? Eller frågar andra kunder där vad de tror när du ber om rekommendationer? Eller litar du på att de flesta som verkar normala i sin bransch sköter sig och nöjer dig med att undvika de som är uppenbart misstänkta (t.ex. inget kvitto, vill ha kontanter)? Jag gissar att sannolikheten att för att du ger pengar till skattefifflare är större när du går till frisören eller köper en hämtpizza (och ibland hos mer seriösa restauranger) inom Sverige än när du köper prestigeviner från en handlare i utlandet.
Det är nog så som du säger, vintomas, men jag ville väcka bara debatt om det här ämnet, som visserligen har diskuterats vid flertal tillfällen även tidigare.
Nej, jag är bara intresserad av den här biten av skatter då det rör sig om ett vinforum. Men tack och lov finns det några seriösa utländska nätaffärer som beskriver mycket noggrant på deras hemsidor att här betalar vi alla behövliga skatter till Sverige.
Det som är mest märkliga i mina ögon är att när någon beställer viner för tusentals kronor och sen har inte lust, råd eller tid att betala punktskatten som är bara en bagatell av hela summan.
Har sett med egna ögon hur enkelt det är göra, fast jag köper inte från sådana affärer av rent principiella skäl. Det ska vara så enkelt som möjligt att handla och det ska vara säljaren som sköter även den delen och personligen vill jag inte ha dussintals sajter där jag köper vin ifrån, några pålitliga räcker. :)
P.S. En gång skickade Xtrawine en tjock bunt papper till mig i samma förpackning som vinerna, där det stod allt möjligt material gällande hanteringen av viner och deras olika skatter. Det kanske var en säkerhetsåtgärd om försändelsen skulle hamna i klorna på tullen eller skatteverket, vet inte vilken instans som sköter sådana här frågor. Jag blev faktiskt lite skrämd av det och tänkte, att vad i sjutton har hänt nu!
P.S.S. Det verkar vara ett ömt ämne här att prata om punktskatt etc. Just undrar varför är det så. ;)
 
Last edited:

Kaptenen

Medlem
Det är nog så som du säger, vintomas, men jag ville väcka bara debatt om det här ämnet, som visserligen har diskuterats vid flertal tillfällen även tidigare.
Nej, jag är bara intresserad av den här biten av skatter då det rör sig om ett vinforum. Men tack och lov finns det några seriösa utländska nätaffärer som beskriver mycket noggrant på deras hemsidor att här betalar vi alla behövliga skatter till Sverige.
Det som är mest märkliga i mina ögon är att när någon beställer viner för tusentals kronor och sen har inte lust, råd eller tid att betala punktskatten som är bara en bagatell av hela summan.
Har sett med egna ögon hur enkelt det är göra, fast jag köper inte från sådana affärer av rent principiella skäl. Det ska vara så enkelt som möjligt att handla och det ska vara säljaren som sköter även den delen och personligen vill jag inte ha dussintals sajter där jag köper vin ifrån, några pålitliga räcker. :)
P.S. En gång skickade Xtrawine en tjock bunt papper till mig i samma förpackning som vinerna, där det stod allt möjligt material gällande hanteringen av viner och deras olika skatter. Det kanske var en säkerhetsåtgärd om försändelsen skulle hamna i klorna på tullen eller skatteverket, vet inte vilken instans som sköter sådana här frågor. Jag blev faktiskt lite skrämd av det och tänkte, att vad i sjutton har hänt nu!
P.S.S. Det verkar vara ett ömt ämne här att prata om punktskatt etc. Just undrar varför är det så. ;)
1. Självklart ska man rätta sig efter reglerna och betala den skatt riksdagen bestämt.
2. Jag tror få irriterar sig över punktskatten på alkohol som baseras på alkoholhalten och inte priset, vilket gör att skatten försvinner i mängden. Det som irriterar är det byråkratiska systemet.
3. Ämnet är inte provocerande men din självgodhet är.
 

Bastardo

Medlem
I see. Jag får ta en funderare angående attityden, men jag har lärt mig av de bästa här på forumet … ;) Det är inte så ofta atmosfären är positiv om man vill väcka lite snack omkring obekväma frågor. :)
 

Kaptenen

Medlem
Jag hoppas du inte tog illa vid dig när jag kallade dig självgod, men du ska nog inte utgå ifrån att du är den enda som tycker det är viktigt att följa de regler som finns.

Jag tycker inte alls att frågor som har med den svenska alkoholpolitiken på något sätt är obekväma att diskutera, men eftersom reglerna ändå utgör ett handelshinder så ska man nog inte bli förvånad över mothugg på ett forum där nog ganska många gärna sett att vinet flödade fritt inom EU (som vi trots allt är med i). :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Känns som en icke fråga. Anledningen till handel från andra parter än bolaget är utbudet och/eller priset. Det är inte så att högtalarna spelar "breaking the law" på repeat när en bestälning görs från näthandlare. Punktskatten är helt oväsentlig, inte många kronor och än mindre procentuell andel på en order. Administrationen är för krånglig i kombination med för lite pengar för att besvära sig med att grotta vidare med det (en droppe i havet av all skatt som betalas varje månad).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I see. Jag får ta en funderare angående attityden, men jag har lärt mig av de bästa här på forumet … ;) Det är inte så ofta atmosfären är positiv om man vill väcka lite snack omkring obekväma frågor. :)
Jag tror också att de flesta ser det som en irrelevant fråga, snarare än något obekvämt. I den prisklass som är intressant att distansimportera spelar importörs/handlarpåslaget oftast större roll för priset än diffen i alkoholskatt mellan handlarens land och Sverige. Och priset är inte det enda intressanta, när urvalet i Sverige är begränsat.
 

sunqan

Vinös
Tidigare var det svenska regelverket kring alkoholskatt knepigt, det är lite enklare nu.
Det finns få handlare i europa som känner till unionens regelverk, transportbolagen känner inte heller till regelverket.
Eftersom jag fortfarande inte orkat läsa igenom det nya punktskattedirektivet, beskriver jag här det gamla.

Man skiljer mellan distanshandel och privatinförsel, och skiljelinjen är vem som ordnar transporten. Är det säljaren, då är det distanshandel och då är det säljarens skyldighet att betala såväl destinationslandets alkoholskatt som moms. Ordnar inte säljaren transporten, då anses varan omsatt i det land där säljaren verkar och säljaren betalar då lokal moms och alkoholskatt, och köparen ska betala in sin lokala alkoholskatt.
Så långt är allt ganska rättframt och enkelt.
Vid distanshandel är det alltså säljaren som begår eventuella skattebrott, men för att i möjligaste mån hålla köparen skadefri i detta fall, finns det i svensk lagstiftning ett tillägg som gör att köparen erbjuds att betala in alkoholskatten om det inte gjorts, alternativet hade varit att varorna beslagtagits i väntan på rättsliga åtgärder.mot säljaren. Så långt är det inte något konstigt egentligen. Men det är här speditionsfirmornas inkompetens visar sig... de är skyldiga att ledgöra ett förenklat ledsagardokument som bla visar att alla skatter är betalda. men eftersom de har noll koll, har den inte det! Det gjorde att sverige införde en (symbolisk) straffavgift som var en procentsats på den punktskatt som borde betalats. Men eftersom transportfirmorna fortfarande har noll koll, sket de i dokumenten och vältrade över allt ansvar på mottagaren. Go figure...
Vid privatinförsel var allt ännunlite krångligare - man skulle beställa frakten med upphämtning hos säljaren, fylla i en.pappersblankett och skicka in till rätt skattekontor, betala in alkoholskatten, vänta på pappeten från skv, se till att det förenklade ledsagardokumentet blir ifyllt, förse transportören med det och med skattepapperet så att transportören kan påbörja transporten.
Det visar sig ju nu att säljarna har noll koll, och att transportfirmorna har noll koll, så möjligheten att fakrisktbä göra rätt är... rätt nöra noll. Jo jag vet att det finns transportfirmor som kan reglerna och som gör rätt, men de används nog i princip bara när man "tar hem" varorvä som ligger "in bond".

Det som i huvudsak ändrats är att pappersarbetet blivit elektroniskt så det är svårare att frakta gods mellan länder i unionen utan korrekta papper. Jag vet dock inte om det är ok att göra som en del handlare att hantera det som privatinförsel, och be köparen betala alkoholskatten - men det är de som begår eventuella skattebrott inte köparen.

De fall jag känner till där säljatären fått skattmasen efter sig är
- Carlo Merolli och atomwine.dk, två danska handlare. Av dessa är det atomwine som tyckte det var värt besväret och som nu är registrerad distanshandlare.
- gute-weine. De har hållit på i ett par års tid att försöka få till det, men de är inte där än - de säljer idag bara till de/at/ch. Ingen aning om vilka villkor de fått och om åtal väckts.
 

Bastardo

Medlem
Jag tycker du skall köra på som du brukar. Sen hade det ju varit fantastiskt roligt om du någon gång överraskade med att faktiskt köpa en flaska vin (med eller utan punktskatt), provade denna och sen delade med dig av din upplevelse här på forumet. ;)
Point taken, men jag är ganska urusel att beskriva vinets olika attributer, har aldrig riktigt gillat den biten, men visst kan jag försöka göra det som du säger, vid lämpligt tillfälle. :)
 

Uncle_Bob

Medlem
Är det någon som brukar handla på https://www.garrafeiranacional.com/?
Hur funkar frakten? Det verkar som om man får fraktfritt över ett visst belopp, men bara om man beställer 10 eller färre flaskor. För ett antal länder är gränsen €150, men Sverige är inte med där.
Momsen verkar räknas om till svensk momssats, men det lägger nog inte på någon punktskatt.
Just nu kör de -20% på en hel del på siten, så om man vill handla "momsfritt" är det ett ypperligt tillfälle :)
 

Martin F

Medlem
Har ni något tips på någon sida där man kan hitta Port och Madeira med lite ålder? Jag är lite för feg för auktionssidor likt catawiki men det kanske är där man hamnar?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har ni något tips på någon sida där man kan hitta Port och Madeira med lite ålder? Jag är lite för feg för auktionssidor likt catawiki men det kanske är där man hamnar?
 

Kalle A

Medlem
Har tidigare köpt på mig en del Pierre Piutze och Nicolais Rossignol men kommer inte ihåg via vilken kanal nu... Någon som har koll på vem som sålt/säljer dessa på svenska marknaden?
//
 
Toppen