Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

En svindyr lösning:

Fraktpriserna är satt så att man inte ska fråga....
Älskar ändå det här: "Tyvärr finns det ingen enhetlig definition av hur mycket som ingår i ett kolli utan det bestäms av säljaren." Kanske går att utnyttja om man behöver typ en pall av något och säljaren ser det som "ett kolli". Då kan ju fraktpriset ses som helt ok :p
 

Sonderlese

Medlem
Det låter som ett onödigt dyrt och krångligt sätt att ordna privatinförsel. Förutom den totala förvirring som jag misstänker uppstår kommer man att åka på skatt och svensk moms samt alla systembolagets påslag... (19% och förpackningsavgift åtminstone) sen ska det hämtas på en systembolagsbutik. Butiken man handlar från kommer ha lika svårt att hantera de tyska och svenska skatterna saom annars. Då bör det vara betydligt enklare att betala in alkoholskatten och se till att transportfirman har kvittot på det samt korrekta papper vid transporten. Då slipper man dessutom den svenska momsen

Systemets privatimport är nog bra när man köper från svenska importörer eller frpn tredje land.

En svindyr lösning:

Fraktpriserna är satt så att man inte ska fråga....
Tackar, det är vad jag väntade mig :(
 

Martinski

Medlem
Vad har hänt med priset på Bollinger på Philipsonwine? Verkligen skjutit i höjden och nu kostar en LGA 2014 2244kr, över 600kr mer än bolis. Man har ju kunnat fynda LGA där tidigare.. bland annat köpte jag LGA 2012 för 990kr st under mellandagarna 2021. Men LGA 2014 har aldrig haft någon "rabatt" där och bara ökat o ökat i pris. :öga:
 

Thirsty

Smygnykterist
Vad har hänt med priset på Bollinger på Philipsonwine? Verkligen skjutit i höjden och nu kostar en LGA 2014 2244kr, över 600kr mer än bolis. Man har ju kunnat fynda LGA där tidigare.. bland annat köpte jag LGA 2012 för 990kr st under mellandagarna 2021. Men LGA 2014 har aldrig haft någon "rabatt" där och bara ökat o ökat i pris. :öga:
Har varit likartat även tidigare år förutom när det är just kampanj. :confused:
 
Ang. att handla på Catawiki:
Det står "Any other costs or charges such as customs or import duties, customs clearance and handling may also apply during the shipment of your lot and will be charged to you by the involved party at a later stage if applicable." på varje objektssida. Eftersom säljaren ombesörjer transporten så antar jag att det dimper ner fakturor i efterhand. Vad brukar de landa på i procentuellt påslag? Är det momsen + nån tullavgift, dvs kan man räkna med +25% och nån hunka på inropspriset?

Eller brukar det inte dyka upp några följdfakturor? :cool:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ang. att handla på Catawiki:
Det står "Any other costs or charges such as customs or import duties, customs clearance and handling may also apply during the shipment of your lot and will be charged to you by the involved party at a later stage if applicable." på varje objektssida. Eftersom säljaren ombesörjer transporten så antar jag att det dimper ner fakturor i efterhand. Vad brukar de landa på i procentuellt påslag? Är det momsen + nån tullavgift, dvs kan man räkna med +25% och nån hunka på inropspriset?

Eller brukar det inte dyka upp några följdfakturor? :cool:
Det där verkar vara mer relaterat till handel utanför EU. Det brukar inte dyka upp några extra fakturor om man handlar inom EU.
Det som skulle kunna dyka upp är väl punktskatt och möjligtvis skillnaden i moms mellan avsändarland och Sverige.
 
Det där verkar vara mer relaterat till handel utanför EU. Det brukar inte dyka upp några extra fakturor om man handlar inom EU.
Det som skulle kunna dyka upp är väl punktskatt och möjligtvis skillnaden i moms mellan avsändarland och Sverige.
Ah, ok. Så man kan i princip bortse från extra kostnader utöver Catawikis 9 % i köpavgift (och frakten då)? :)
 
Toppen