Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

BallyJ

Medlem
Bra att veta, tack!
Vilken speditör har de avtal med? Är det €20 för 12, 15 eller 18 flaskor (UPS max 18 fl./31 kg.)?
DPD eller DHL, DHL ligger lite högre i pris än DPD båda funkar dock lika bra utifrån min erfarenhet. DPD har Postnord som leveranspartner i Sverige. Jag köpte 3 flaskor Champagne och då låg frakten på 42€ för DPD och 50€ för DHL. Om du bara skapar konto och lägger det du ska ha i varukorgen ser du fraktkostnaden i näst sista steget i kassan.
 

Kalle A

Medlem
DPD eller DHL, DHL ligger lite högre i pris än DPD båda funkar dock lika bra utifrån min erfarenhet. DPD har Postnord som leveranspartner i Sverige. Jag köpte 3 flaskor Champagne och då låg frakten på 42€ för DPD och 50€ för DHL. Om du bara skapar konto och lägger det du ska ha i varukorgen ser du fraktkostnaden i näst sista steget i kassan.
Fick detta till svar:
We do offer to commission DPD parcel on your behalf and in your name.

The costs for shipping are:
up to 12btls. 18,18 €
up to 18btls. 20,56 €
up to 24btls. 36,36 €
up to 36btls. 41,12 €

Including German VAT
 

BallyJ

Medlem
Fick detta till svar:
We do offer to commission DPD parcel on your behalf and in your name.

The costs for shipping are:
up to 12btls. 18,18 €
up to 18btls. 20,56 €
up to 24btls. 36,36 €
up to 36btls. 41,12 €

Including German VAT
Det ser ju helt ok ut, jag gjorde en liten specialare på några flaskor som normalt ligger på 1:6 förhållande, då kanske de lägger på lite extra fraktkostnad.
 

buteljen

Medlem
DPD eller DHL, DHL ligger lite högre i pris än DPD båda funkar dock lika bra utifrån min erfarenhet. DPD har Postnord som leveranspartner i Sverige. Jag köpte 3 flaskor Champagne och då låg frakten på 42€ för DPD och 50€ för DHL. Om du bara skapar konto och lägger det du ska ha i varukorgen ser du fraktkostnaden i näst sista steget i kassan.
42 E för 3 flaskor låter ju konstigt ... varför blev det så mycket?
 

Thirsty

Smygnykterist
Köpte två flaskor Agrapart i april 2022 från Kierdorfwein, då gick frakten på 20,04 euro med DPD. Om nu något blir klokare av den informationen? :confused:
 

Kalle A

Medlem
Någon med insikt på vad som finns på tax-free på Arlanda? Frun ska åka och kan handla tax-free för en gångs skull;) Ser att det finns en dompa rose, men det står inte vilken årgång det är, plus att det står att den har 15,5% alkohol..:rolleyes:. Det kan väl knappast stämma men vet någon något om denna? Eller andra bra köp där?
 

A77

Medlem
Någon med insikt på vad som finns på tax-free på Arlanda? Frun ska åka och kan handla tax-free för en gångs skull;) Ser att det finns en dompa rose, men det står inte vilken årgång det är, plus att det står att den har 15,5% alkohol..:rolleyes:. Det kan väl knappast stämma men vet någon något om denna? Eller andra bra köp där?
Det är rose 2008 som finns på arlanda. Däremot ska du inte vara säker på att flaskan just finns inne då dufry (bolaget som äger taxfreen) har problem med att fylla på sitt lager med dom perignon rose i spanien/italien. Har däremot alltid sett att några flaskor finns i arlanda. Ha i åtanke att priset på flaskan höjts rejält från sommaren 3599kr till nu kanske 4400?. Boka online (click & collect) för 20% rabatt på ordern.
 

matage

Medlem
Hur tänker ni kring leveranser under vintertid med potentiella minusgrader?
Har sett några handlare i USA som har noteringar om Winter Shipping Conditions där de inte skeppar längre sträckor med Ground Shipping förrän i Mars.

Jag kollar på en potentiell beställning från Tjeckien som verkar levereras med "UPS Standard" men man vill ju inte att den blir stående i -15 ett dygn på vägen..
Iofs antar jag att de tagit med det i beräkningarna på nåt sätt för att inte dränkas i reklamationer om sönderfrusna flaskor..
 

Sonderlese

Medlem
Hur tänker ni kring leveranser under vintertid med potentiella minusgrader?
Har sett några handlare i USA som har noteringar om Winter Shipping Conditions där de inte skeppar längre sträckor med Ground Shipping förrän i Mars.

Jag kollar på en potentiell beställning från Tjeckien som verkar levereras med "UPS Standard" men man vill ju inte att den blir stående i -15 ett dygn på vägen..
Iofs antar jag att de tagit med det i beräkningarna på nåt sätt för att inte dränkas i reklamationer om sönderfrusna flaskor..
Jag beställde från Tyskland när vi hade -20C och bad de avvakta pga den låga temperaturen, men de svarade med att det inte var någon fara med det, de hade utförliga förfrågning hos speditören och gjort undersökningar med leveranser samt uppföljning och försäkrade mig att det inte var någon risk. så jag gick med på att leverera.
Sen att UPS stjälpte av lådan på trottoaren med SMS ”Ditt paket är nu levererat” kan jag inte belasta avsändaren med...:rolleyes:
 

matage

Medlem
Jag beställde från Tyskland när vi hade -20C och bad de avvakta pga den låga temperaturen, men de svarade med att det inte var någon fara med det, de hade utförliga förfrågning hos speditören och gjort undersökningar med leveranser samt uppföljning och försäkrade mig att det inte var någon risk. så jag gick med på att leverera.
Sen att UPS stjälpte av lådan på trottoaren med SMS ”Ditt paket är nu levererat” kan jag inte belasta avsändaren med...:rolleyes:
Tack - då får det nog bli lite små-obskyra jänkare från Prag :)
UPS är jag annars minst sagt skeptisk till. Hade två "Misslyckade leveranser" av samma paket för nån vecka sen när det angivits att paketet skulle lämnas utanför dörren (villa) och sen kördes det istället till "närmaste utlämningsställe" som låg 8km bort. Hör till saken att UPS har ett utlämningsställe en knapp kilometer från mitt hem.
När jag ringde och kollade vad som gått fel (och om jag angivit nåt galet) uppgav de att skälet chauffören angivit för misslyckad leverans BÅDA GÅNGERNA var "hittade ej paketet".... :oops:
 

Sonderlese

Medlem
Är det någon som har använt sig av Systembolagets PI för en utländskt butik, typ en butik i Tyskland?
Hur har det i så fall funkat med tysk moms och alkoholskatt? Dras det av priset först innan Systembolaget lägger på svensk moms och alkoholskatt?! Eller måste man begära tillbaka de pengarna från Tysklands skatteverket?
 

sunqan

Vinös
Är det någon som har använt sig av Systembolagets PI för en utländskt butik, typ en butik i Tyskland?
Hur har det i så fall funkat med tysk moms och alkoholskatt? Dras det av priset först innan Systembolaget lägger på svensk moms och alkoholskatt?! Eller måste man begära tillbaka de pengarna från Tysklands skatteverket?
Det låter som ett onödigt dyrt och krångligt sätt att ordna privatinförsel. Förutom den totala förvirring som jag misstänker uppstår kommer man att åka på skatt och svensk moms samt alla systembolagets påslag... (19% och förpackningsavgift åtminstone) sen ska det hämtas på en systembolagsbutik. Butiken man handlar från kommer ha lika svårt att hantera de tyska och svenska skatterna saom annars. Då bör det vara betydligt enklare att betala in alkoholskatten och se till att transportfirman har kvittot på det samt korrekta papper vid transporten. Då slipper man dessutom den svenska momsen

Systemets privatimport är nog bra när man köper från svenska importörer eller frpn tredje land.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är det någon som har använt sig av Systembolagets PI för en utländskt butik, typ en butik i Tyskland?
Hur har det i så fall funkat med tysk moms och alkoholskatt? Dras det av priset först innan Systembolaget lägger på svensk moms och alkoholskatt?! Eller måste man begära tillbaka de pengarna från Tysklands skatteverket?
En svindyr lösning:

Fraktpriserna är satt så att man inte ska fråga....
 
Toppen