Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bastardo

Medlem
Har säkert med viktgränser för frakten att göra, har vart med om flera olika handlare där fraktpriset studsar upp rejält mellan exempelvis 5 och 6 flaskor eller 10 till 12 och man väljer det lägre antalet så kommer de i en 6 eller 12-låda med en eller ett par tomma fack.
Hos xtraWine ändrade de fraktpriserna ett tag sen och det lönar sig bäst att köpa vin enbart i 12-pack och inget annat. Så om jag/vi skulle vilja köpa 24 flaskor på en bräda, bör man då göra två olika beställningar, men i hopp om att de levereras helst ändå samtidigt.
Jag har ingen aning om de skulle godkänna det, men det kan löna sig att försöka alla fall, om man vill spara lite i fraktkostnaderna. Det handlar inga kolossala pengar i sammanhanget, men alla fall jag vill alltid betala så lite som möjligt för frakten.
P.S. Med de viner som vi oftast beställer kan man spara i många fall runt en hundralapp per flaska inklusive punktskatt och frakt. Men då bör det vara viner som är lite snällare prissatta i Italien och som har en drive just då, på kanske 25% och uppåt.
Det är just det som gör vinsökningen så spännande, att jaga flaskor som är billigare än här, i de fall vinet finns hos bolis också. Men i ärlighetens namn måste jag även säga att många italienska viner är förvånande snällt prissatta här i Sverige, så det lönar sig alltid att se om vinet säljs här också. ;)

Bastardo

Medlem
Det var just pdb jag var nyfiken på, märkligt att de bara bryr sig om momsen. Skatt som skatt. Lobenberg slutade ju leverera utanför de/at/ch för snart ett par år sen av skatteskäl vad jag förstår och de hoppas väl fortfarande ha löst problematiken kring ffa alkoholskatten under 2022 :-/
Philipson är registrerade distanshandlare sen länge och har hela tiden betalat både svensk moms och svensk alkoholskatt. Atomwine är det också och gör det också, tom pedersen var initialt imte reggad och betalade bara danska skatter (han trodde det räckte), men han fick bassning av skattmasen (fiskala brott är inte bra för ett företag) men han tyckte svenska marknaden var tillräckligt stor så nu kör de enligt regelboken. En annan dansk som också fick prata med skattmasen ungefär i samma veva som tom, är carlo merolli, han kör gortfarande med sin "myntunionkrona" där 1sek=1nok=1dkk, men nu är det förbetalning och sen upphämtning på hans laher som gäller. Så nånstans i storlek mellan carlo och tom går väl "lönsamhetsgränsen"

Sorry! Det blev något galet … Hoppas att det funkar ändå.
Atomwine har ofta ganska fina priser på sina ”smagekasse”. En sån skulle jag gärna köpa om ekonomin tillät …
Inte så värst länge sen hade de en sådan av en stigande stjärna på Tysklands vinhimmel och det kändes lite jobbigt att man hade inte råd just då att slå till. ;) Sådana gånger brukar vinerna försvinna ganska fort. Dr. Hermann var det. Vad jag har druckit förut, så håller hans viner mycket hög kvalitet och är ändå inte så ruskigt dyra som vissa andra.

Last edited:
Toppen