Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bastardo

Medlem
Har säkert med viktgränser för frakten att göra, har vart med om flera olika handlare där fraktpriset studsar upp rejält mellan exempelvis 5 och 6 flaskor eller 10 till 12 och man väljer det lägre antalet så kommer de i en 6 eller 12-låda med en eller ett par tomma fack.
Hos xtraWine ändrade de fraktpriserna ett tag sen och det lönar sig bäst att köpa vin enbart i 12-pack och inget annat. Så om jag/vi skulle vilja köpa 24 flaskor på en bräda, bör man då göra två olika beställningar, men i hopp om att de levereras helst ändå samtidigt.
Jag har ingen aning om de skulle godkänna det, men det kan löna sig att försöka alla fall, om man vill spara lite i fraktkostnaderna. Det handlar inga kolossala pengar i sammanhanget, men alla fall jag vill alltid betala så lite som möjligt för frakten.
P.S. Med de viner som vi oftast beställer kan man spara i många fall runt en hundralapp per flaska inklusive punktskatt och frakt. Men då bör det vara viner som är lite snällare prissatta i Italien och som har en drive just då, på kanske 25% och uppåt.
Det är just det som gör vinsökningen så spännande, att jaga flaskor som är billigare än här, i de fall vinet finns hos bolis också. Men i ärlighetens namn måste jag även säga att många italienska viner är förvånande snällt prissatta här i Sverige, så det lönar sig alltid att se om vinet säljs här också. ;)
 

Bastardo

Medlem
Det var just pdb jag var nyfiken på, märkligt att de bara bryr sig om momsen. Skatt som skatt. Lobenberg slutade ju leverera utanför de/at/ch för snart ett par år sen av skatteskäl vad jag förstår och de hoppas väl fortfarande ha löst problematiken kring ffa alkoholskatten under 2022 :-/
Philipson är registrerade distanshandlare sen länge och har hela tiden betalat både svensk moms och svensk alkoholskatt. Atomwine är det också och gör det också, tom pedersen var initialt imte reggad och betalade bara danska skatter (han trodde det räckte), men han fick bassning av skattmasen (fiskala brott är inte bra för ett företag) men han tyckte svenska marknaden var tillräckligt stor så nu kör de enligt regelboken. En annan dansk som också fick prata med skattmasen ungefär i samma veva som tom, är carlo merolli, han kör gortfarande med sin "myntunionkrona" där 1sek=1nok=1dkk, men nu är det förbetalning och sen upphämtning på hans laher som gäller. Så nånstans i storlek mellan carlo och tom går väl "lönsamhetsgränsen"

Sorry! Det blev något galet … Hoppas att det funkar ändå.
Atomwine har ofta ganska fina priser på sina ”smagekasse”. En sån skulle jag gärna köpa om ekonomin tillät …
Inte så värst länge sen hade de en sådan av en stigande stjärna på Tysklands vinhimmel och det kändes lite jobbigt att man hade inte råd just då att slå till. ;) Sådana gånger brukar vinerna försvinna ganska fort. Dr. Hermann var det. Vad jag har druckit förut, så håller hans viner mycket hög kvalitet och är ändå inte så ruskigt dyra som vissa andra.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Beställde för ett par veckor sen, ca 36 flaskor. Kom i två flyttkartonger med DHL, tog ca 3 dagar :)
Och min vanliga fråga: betalar de själva in punktskatten till Sverige eller är det upp till mig att göra detta? Jag finner alltid texten på sådana sajter lite diffus, så man vet inte hur det är IRL, men det finns så klart undantag också. Vet inte varför det är så svårt att beskriva fakta på ett begripligt sätt.
 

Nyllet

Medlem
Ett mycket välpackat kolli trillade in 4 arbetsdagar efter beställning. Funkade faktiskt riktigt bra med UPS den här gången också.

Och min vanliga fråga: betalar de själva in punktskatten till Sverige eller är det upp till mig att göra detta? Jag finner alltid texten på sådana sajter lite diffus, så man vet inte hur det är IRL, men det finns så klart undantag också. Vet inte varför det är så svårt att beskriva fakta på ett begripligt sätt.
Nej, ingen punktskatt.
 

Bastardo

Medlem
Det verkar finnas en nätaffär till som borde vara ganska ny, för alla länkar funkar ännu inte. Eller vad sägs om det här:
The page you are looking for was not found.
Sorry for the inconvenience.
Search again what you are looking for

Fick tips av min FB-vän vems fru hade precis gjort en beställning viner därifrån.
Wines & Co, Mattias Strömqvist, Sundsvall, har ett bolag tillsammans med några portugiser.” winesandco.se/index.php

Som mumma för min själ:
Rättsligt meddelande
”Wines & Co är ett registrerat varumärke in Sverige. Vi följer samtliga av Skatteverkets regler. Wines & Co betalar all moms och skatt i enlighet med Sveriges lagar.”

Leverans
”Wines & Co strävar efter att garantera leverans inom 8 – 10 arbetsdagar (inom Europa) efter att er beställning har godkänts. När beställningen har godkänts så skickar vi er ordernummer och trackingnummer via epost. Via trackingnumret så kan ni följa beställningen tills det att den når destinationen.
All leverans hanteras av våran partner DHL.

Svårt att säga någonting om den här sajten då det inte ens finns fraktpriser ännu eller andra detaljer omkring beställningen. Man får ju följa med under resan om de gör hemsidan helt färdig först för att få lite bättre hum om saken.
 
Last edited:
Det verkar finnas en nätaffär till som borde vara ganska ny, för alla länkar funkar ännu inte. Eller vad sägs om det här:
The page you are looking for was not found.
Sorry for the inconvenience.
Search again what you are looking for

Fick tips av min FB-vän vems fru hade precis gjort en beställning viner därifrån.
Wines & Co, Mattias Strömqvist, Sundsvall, har ett bolag tillsammans med några portugiser.” winesandco.se/index.php

Som mumma för min själ:
Rättsligt meddelande
”Wines & Co är ett registrerat varumärke in Sverige. Vi följer samtliga av Skatteverkets regler. Wines & Co betalar all moms och skatt i enlighet med Sveriges lagar.”

Leverans
”Wines & Co strävar efter att garantera leverans inom 8 – 10 arbetsdagar (inom Europa) efter att er beställning har godkänts. När beställningen har godkänts så skickar vi er ordernummer och trackingnummer via epost. Via trackingnumret så kan ni följa beställningen tills det att den når destinationen.
All leverans hanteras av våran partner DHL.

Svårt att säga någonting om den här sajten då det inte ens finns fraktpriser ännu eller andra detaljer omkring beställningen. Man får ju följa med under resan om de gör hemsidan helt färdig först för att få lite bättre hum om saken.
Nytt och nytt vet jag inte. Det är ett portugisiskt företag som köpt en svensk importör (Portucastas AB) och nu översatt deras europeiska sida till svenska. (Originalet här). Men ganska intressant väg att gå för att slippa (?) Systembolaget som mellanhand för att sälja i Sverige? :)
 

sunqan

Vinös
Nytt och nytt vet jag inte. Det är ett portugisiskt företag som köpt en svensk importör (Portucastas AB) och nu översatt deras europeiska sida till svenska. (Originalet här). Men ganska intressant väg att gå för att slippa (?) Systembolaget som mellanhand för att sälja i Sverige? :)
Jag har svårt att se hur ett köp av en svensk importör slulle underlätta nånting annat än handel via systembolaget. Det enda det svenska bolaget tillför annars är väl kunskap om hur punktskatt (vet inte om det fortfarande är så att man måste vara godkänd för att få betala in alkoholskatt) och moms, samt kunskap om den lokala marknaden som kan användas i marknadsföringen.
 

Bastardo

Medlem
Nytt och nytt vet jag inte. Det är ett portugisiskt företag som köpt en svensk importör (Portucastas AB) och nu översatt deras europeiska sida till svenska. (Originalet här). Men ganska intressant väg att gå för att slippa (?) Systembolaget som mellanhand för att sälja i Sverige? :)
Ok, men varför kom ingenting fram när jag sökte här på forumet om det var känd sedan länge sen? Jag använde det sökordet som firman heter i dag. :) Namnet Portucastas nämns ingenstans förut heller, så hur kunde jag veta då hur det är?
Lite konstigt är det också att de anger varken årgång på vinerna eller vad frakten kostar, plus många andra saker som finns inte med. Det bådar inte gott för framtiden. Och leveranstiden är ganska lång om man jämför med flera andra konkurrenter. Har funnit själv att även sju till åtta dagars väntetid känns som ganska långt, fast man ska inte dricka vinerna på en gång alla fall. ;)
 
Last edited:
Ok, men varför kom ingenting fram när jag sökte här på forumet om det var känd sedan länge sen? Jag använde det sökordet som firman heter i dag. :) Namnet Portucastas nämns ingenstans förut heller, så hur kunde jag veta då hur det är?
Lite konstigt är det också att de anger varken årgång på vinerna eller vad frakten kostar, plus många andra saker som finns inte med. Det bådar inte gott för framtiden. Och leveranstiden är ganska lång om man jämför med flera andra konkurrenter. Har funnit själv att även sju till åtta dagars väntetid känns som ganska långt, fast man ska inte dricka vinerna på en gång alla fall. ;)
Syftade mer på att det inte är helt ny handlare utan en som översatt sin europeiska sida till svenska (och där vissa saker verkar gått via typ Google Translate). Jag har grävt efter portugisiska vi er förut och tyckte jag kände igen namnet/sidan när jag gick in.

Frakten verkar ligga på 10kr flaskan (läggs på när man lägger i kassan). Dock tycker jag är det är en ganska oklar sida och man saknar en hel del för att den ska kännas klar. Dock alltid bra om det kommer mer viner från Portugal hit, finns mycket bra där!
 

Bastardo

Medlem
Syftade mer på att det inte är helt ny handlare utan en som översatt sin europeiska sida till svenska (och där vissa saker verkar gått via typ Google Translate). Jag har grävt efter portugisiska vi er förut och tyckte jag kände igen namnet/sidan när jag gick in.

Frakten verkar ligga på 10kr flaskan (läggs på när man lägger i kassan). Dock tycker jag är det är en ganska oklar sida och man saknar en hel del för att den ska kännas klar. Dock alltid bra om det kommer mer viner från Portugal hit, finns mycket bra där!
I see. Jag håller med dig att sajten verkar lite amatörmässigt med tanke på att det saknas så mycket adekvat information. Just årgången är oerhört viktigt att veta i förväg innan man beställer! Sen hittar jag inte heller vetskapen om vad är minsta antalet flaskor man måste beställa.
Som det ser ut just nu, skulle jag inte ens kunna bestämma vilka viner är eventuellt köpvärda efter de premisser som jag har.
En annan aspekt är att det kan ta ganska lång tid för att få hem vinerna. Med så många ställen på nätet för att kunna få vinerna under en vecka så drar man sig för att handla från ett ställe där det kan dröja.
 

Bastardo

Medlem
Har nyligen köpt vin från två separata tyska vinhandlare. Ingen betalar punktskatt, men det gick bra ändå.
Vad händer den gången det inte går bra? Av vilken anledning vägrar man att betala punktskatt?
Sårar det köparens stolthet eller blir vinet för ’dyrt’ i så fall? ;) Jag kan inte förstå varför man tar risken att nån gång åka fast för det och får konsekvenser för sitt handlande.
Kanske det är spänningen som driver för att göra så, eller att det verkar vara kutym här på finewines där medlemmar kan betala hutlösa summor för vin, men staten ska inte få den lilla skatten de är berättigade att få enligt lagen. ;)
 

sunqan

Vinös
Vad händer den gången det inte går bra? Av vilken anledning vägrar man att betala punktskatt?
Sårar det köparens stolthet eller blir vinet för ’dyrt’ i så fall? ;) Jag kan inte förstå varför man tar risken att nån gång åka fast för det och får konsekvenser för sitt handlande.
Kanske det är spänningen som driver för att göra så, eller att det verkar vara kutym här på finewines där medlemmar kan betala hutlösa summor för vin, men staten ska inte få den lilla skatten de är berättigade att få enligt lagen. ;)
Webshopar i allmänhet har i regel noll koll på skatteregler vid försäljning till ett annat lsnd inom unionen, trots att reglerna varit ganska tydliga... det gar ju ändrats en del på senaste åren, men tidigare var det:

För icke punktskattepliktiga varor: Årlig försäljning upp till en landsspecifik brytpunkt (typiskt 30kEUR) - moms betalas i säljarens land, för belopp däröver ska moms betalas i mottagarens land För attbbetala moms måste säljaren vara momsregistrerad i mottagarlandet vilket brukar hara enkelt.
Väääldigt många handlare (och kunder) tähar trott att det är momsen i säljarens land som gäller... det drar ofta till sig den fiskala myndighetens ögon, med tillhörande rabalder.

FÖr punktskattepliltiga varor är det lite annorlunda: där ska all punktskatt och moms betalas till mottagarlandet och med mottagarlandets skattesatser, inga brytpunkter.
Samma sak här - de allra flesta säljare och kunder har trott att det är som när man säljer en inhemsk kund. Här gar inte skattmasen varit lika alert, men en del handlare har fått påhälsning.
Sen har t.ex sverige haft regler som gjort det svårt- handlaren har varit tvungen att ha ett svenskt skatteombud med en oförvitlig bakgrund. Sen har vi skillnaden mellan distanshandel (säljaren betalar alla skatter i mottagarlandet) och privatinförsel (säljaren betalar lokal moms och köparen sitt lands alkoholskatt)
Det nya punktskattedirektivet har tydligen gjort det lite enklare, och de nya teglerna kring ledsagardokument har synliggjort hur både moms och punktskatt ska hanteras vid intra-eu-handel.
 
Toppen