Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Vino fino

Medlem
http://www.gute-weine.de/frankreich/burgund/chablis/patrick-piuze.html verkar ha denna producent och frakt för upp till 18 flaskor 25 euro med en leveranstid på 15 dagar. Jag tror mig ha läst någonstans att andra har handlat från denna handlare, men har själv ingen erfarenhet av denna butik.
Jag har handlat 2 ggr av Lobenbergs. Utmärkt service, snabb, säker leverans. Vinerna har varit i fläckfritt skick och verkar ha förvarats i källare (till skillnad från mycket av det som finns i BS).
 

Sveprod

Medlem
Tackar för supersnabb hjälp. Var nog Noblewine jag köpte på sist. Får se vilka olika utgåvor de olika alternativen har men jag kan stressa ner nu när jag vet att flaskorna är inom räckhåll:)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Upplever transport som dyrt, speciellt från USA. Borde man inte kunna samla ihop till större inköp å dela på leveransen?
 
Mest utav nyfikenhet undrar jag om någon vet vilka (om ens några) kostnader som tillkommer till priset på ett vin som ligger på Fine and rare wines marketplace?

Med kostnader menar jag t ex skatt, moms, courtage etc.
 

Elvis

Medlem
Mest utav nyfikenhet undrar jag om någon vet vilka (om ens några) kostnader som tillkommer till priset på ett vin som ligger på Fine and rare wines marketplace?

Med kostnader menar jag t ex skatt, moms, courtage etc.

De flesta priserna hos FRW är In Bond-priser och om du vill låta vinerna ligga kvar In Bond i England så tillkommer ingenting. Du får några månaders lagring gratis (tre?) men sedan får du antingen flytta vinerna till ett In Bond Warehouse eller betala FRW för fortsatt lagring.

Och när du plockar ut vinerna får du betala 20% VAT plus duty. Duty varierar beroende på vad det är för vin - mellan 2 och 2,50 pund per flaska.
 
De flesta priserna hos FRW är In Bond-priser och om du vill låta vinerna ligga kvar In Bond i England så tillkommer ingenting. Du får några månaders lagring gratis (tre?) men sedan får du antingen flytta vinerna till ett In Bond Warehouse eller betala FRW för fortsatt lagring.

Och när du plockar ut vinerna får du betala 20% VAT plus duty. Duty varierar beroende på vad det är för vin - mellan 2 och 2,50 pund per flaska.
Tack!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som vet vem österrikiska posten har samarbete med (dvs vem som levererar paket) i Sverige?
Jag gissar PostNord Logistics (vilket aldrig är en bra nyhet). Jag har åtminstone tidigare fått paket från Post.at via svenska posten, även om det inte var alldeles nyligen.
 

ae

Medlem
Jag gissar PostNord Logistics (vilket aldrig är en bra nyhet). Jag har åtminstone tidigare fått paket från Post.at via svenska posten,
Nej, verkligen inte. Påstådda leveransförsök som aldrig ägt rum, inga aviseringar etc.

Tack för svar!
 

Peder

Medlem
Skulle tippa Bring då de väl är partners med Eurodis. Men kanske @Peder vet

Om det skickas med post.at så är det nog posten (PostNord), fick en trädgårdsflamingo hemskickad i somras från Österrike. :)

När det gäller vin så skickar många firmor däremot med DPD från Österrike och då är det Posten Företag som levererar lådan och det brukar stå DPD även på postens bilar.
 

ae

Medlem
Om det skickas med post.at så är det nog posten (PostNord), fick en trädgårdsflamingo hemskickad i somras från Österrike. :)

Visste att det var ngt jag glömt att köpa!

När det gäller vin så skickar många firmor däremot med DPD från Österrike och då är det Posten Företag som levererar lådan och det brukar stå DPD även på postens bilar.
Jo, det var Posten. Riktigt otroligt värdelösa dem är alltså.
 

Peder

Medlem
Jo, det var Posten. Riktigt otroligt värdelösa dem är alltså.

Själv har jag bra erfarenhet av Posten när det gäller paket från Österrike. Leveranstid brukar ligga på 5-7 dagar med DPD. Så tycker inte de är mer värdelösa än andra fraktsätt, men du kanske haft otur med Posten?
 

ae

Medlem
Själv har jag bra erfarenhet av Posten när det gäller paket från Österrike. Leveranstid brukar ligga på 5-7 dagar med DPD. Så tycker inte de är mer värdelösa än andra fraktsätt, men du kanske haft otur med Posten?

Inga problem med Posten fram tills att paketet kommer till Segeltorp. Därefter funkar det mycket sämre. Tycker UPS, DHL, Schenker etc. generellt funkar bättre, men kan ju såklart vara beroende av lokala förhållanden.
 
Toppen