Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2020

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nu är det dags att tänka på nästa år. Från min sida så hölls förra årets intentioner till punkt och pricka men volymerna hade jag inte räknat med :vägg:
Svällde över i facket på Grappe så jag var tvungen att uppgradera mig. Inför nästa år har jag ändrat lite fokus.
1) Definitivt köpa mindre :oops:
2) Bara köpa det jag vet att jag gillar såsom bra Syrah, Grenache, Riesling, PN och Chardonnay etc oavsett var de kommer ifrån. Anything but Bgn (ABB)
3) Köpa lite blandat med ålder för relativt omedelbar konsumtion

Om ett år får vi facit :)
 

LeChat

Medlem
-Brunello di Montalcino. Främst årgång 2015.

-Fortsätta köpa lite äldre viner, helst champagne men dessa brukar tyvärr kosta lite för mycket på auktion.

-Enstaka högintressanta objekt som man bara måste ha en låda av. Inget specifikt, men de kommer alltid.
 

Jonas Sand

Medlem
Mer från:
Norra Rhone.
Norra Italien
Champagne fr 2012

Mindre från:
Södra Rhone
Spanien
Bordeaux

Sen är inte det något dåligt med SR, Spanien eller Bordeaux. Jag tänkte bara skifta fokus lite från SR och Spanien. Bordeaux/Bourgogne är för dyrt i relation till andra distrikt (utifrån mitt tycke, smak och plånbok).
Totalt sett får gärna samlingen växa, netto på 20-40 flaskor plus vore fint.
 

jrick

Medlem
Försöka hitta lite bra Barolo och Barbaresco 2016 - gärna ett gäng på magnum, dotterns årgång förutom att det är en så lovande årgång enligt alla rapporter.

Kommer fortsätta försöka få koll på vad för riesling som faller mig i smaken men försöka inte överköpa innan jag bestämt mig.

Försöka få lite styr på inköpen, jag har köpt alldeles för mycket. Det måste bli just ”fokus” i köpen. Jag vet, tjatigt att höra men i år var verkligen bananas och jag vet egentligen inte varför förutom det uppenbara att jag har usel impulskontroll och självdisciplin. Jag får kanske försöka hitta något annat att slösa pengar på som konkurrerar, gärna något som inte kräver tempererat lagringsutrymme i kubik...

Vilka regioner släpper viner från hyllad årgång nästa år? Det har ju talats massor om Langhe 2016 men även Brunello 2015 ska väl vara ovanligt bra. Bourgogne 2018 åtminstone på röda sidan ska väl vara väldigt bra förutom i de fall då det blivit övermognad med viner i alkoholnivå södra Rhone.
 

LarsW

Medlem
1: Champagne på magnum i första hand. Kanske se om det dyker upp några fler kul 2008. Ska försöka att inte köpa allt från 2012, bra årgång men har ingen brist på skumpa så...
2: Då det inte blev så mkt Bordeaux som tänkt så är detta ett fokus, inte så mycket men mer genomtänkt är planen.
3: Blunda för att 2017 är en bra årgång i Rhône och en massa andra ställen - har tillräckligt från 2015 och 2016.
4: Skaffa lite roliga flaskor från något land/område jag försummat hittills, sydafrika är lockande!
5: Försöka hålla nede inköpen vs drickandet. Källaren får inte växa i samma takt som de sista två åren. Bli bättre på att motstå FOMO!
 

Fredrik L

Medlem
Kommer åka en sväng till Piemonte i sommar, så det blir nog rätt så tungt när det gäller Barolo 2016 och kanske även Barbaresco 2016 om det fortfarande går att få tag i. Annars gäller att köpa flaskor från producenter i Toscana som jag har vertikaler i, samt kanske några ytterligare Brunello 2015. Några flaskor från de bästa i Kampanien får det också bli. Annars förhoppningsvis inte så mycket till källaren. Börjar bli alldeles för många. Ska köpa vitt från Savojen att njuta relativt tidigt, samt lite tysk riesling att spara. Mål: max 100 flaskor (vilket blir en halvering jämfört med i år). Kvalitet framför allt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mindre in i källaren än ut! På riktigt, alltså. :rolleyes:
Min tanke (vore för ambitiöst att kalla det "plan") är framför allt selektiva köp av röd Bourgogne 2018 (mest "enklare viner", som brukar prestera bra i varma årgångar), Piemonte 2016 och Champagne 2012. Därutöver lite köp av eftersläntrare eller "bra erbjudanden" bland Champagne 2008, andra röda 2015/2016 (kan bl.a. bli Nordrhône och Bordeaux) och tysk Riesling. Enstaka kompletteringar av tidigare årgångar av etablerade favoriter och "måste ha för att komplettera en vertikal"-viner lär det också bli, även om det inte får bli särskilt mycket sådant om den övergripande ambitionen ska hålla.
 
Last edited:

Ejdern

Medlem
Ska väl försöka dra ner lite på alla champagne köp och börja väga upp det med andra viner, dock så ska det vara mer IN än UT nästa år också ☺️

Ser fram emot Comtes 2008 dock
 

Ejdern

Medlem
Varför magnum? Har det med oxidering eller lagring att göra?
Magnum gör sig mycket bättre för lagring då de har mindre luft i flaskan om du jämför mot en vanlig flaska. En del leverantörer har även låtit sina magnumflaskor legat längre på jästfällningen.
 

Håkan

Medlem
Nu är det dags att tänka på nästa år. Från min sida så hölls förra årets intentioner till punkt och pricka men volymerna hade jag inte räknat med :vägg:
Svällde över i facket på Grappe så jag var tvungen att uppgradera mig. Inför nästa år har jag ändrat lite fokus.
1) Definitivt köpa mindre :oops:
2) Bara köpa det jag vet att jag gillar såsom bra Syrah, Grenache, Riesling, PN och Chardonnay etc oavsett var de kommer ifrån. Anything but Bgn (ABB)
3) Köpa lite blandat med ålder för relativt omedelbar konsumtion

Om ett år får vi facit :)
Tar inversen av den.:D
 

Johan L

Medlem
Flyttar till Linköping i mellandagarna och kommer spendera första månaderna som inneboende hos svärföräldrarna. Under den perioden får det bli väldigt försiktigt med att köpa annat än vad man vill dricka på en gång. Sen ska det köpas hus och min plan är att ordna ett hyggligt stort lagringsutrymme där, som sen ska börja fyllas. Jag är för tidigt i mitt vinintresse för att låsa in mig på en smal inköpsstrategi utan det lär bli ganska blandat, men det blir i vart fall visst fokus på:
Rhone
Spanien
Riesling
Champagne

Ölmässigt har många års samlande och provande lett till en mer fokuserad strategi. Påfyllning i den delen av källaren ska huvudsakligen bestå av:
Lambic, främst från 3 Fonteinen, Tilquin och Cantillon
Barley wine, främst Thomas Hardy's Ale
Mörka belgare, främst på storflaska och magnum
Samichlaus
 
Toppen