Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2020

Sebran

Medlem
Tyskland - riesling och lite spätburgunder
Förhoppningsvis en bilresa ned till vinregionerna under året för att lära mig mer om hur riesling skiljer sig mellan Pfalz, Rheinhessen, Nahe, Rheingau och Mosel. Vore kul om jag kunde identifiera några favoriter bland regionerna och producenterna också så att jag kan köpa mer fokuserat framöver.

Därutöver också norra Rhone, norra Italien samt bra PN från nya världen.

För att även ha ett mer mätbart mål hoppas jag att jag lyckas hålla vinbudgeten under en månadslön :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Varför magnum? Har det med oxidering eller lagring att göra?
Förutom att Champagne allt som oftast är bättre på magnum så är det ju den perfekta storleken om man är fler än en person.
Är man 4-6 Pers så är det ju så mycket trevligare med magnum och det är ofta formatet jag väljer att ta med om jag blir bortbjuden till folk. (för att inte riskera att bli bjuden på cava)
Champagne är alltid bäst på magnum helt enkelt.
 

Trydebull

Medlem

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Detta år är även frun min, med på planeringen!
Vi bestämde oss för att satsa på VITT detta år i prisklass 150-400.
-Jura
-Loire
-Riesling
Och ekad Chardonnay från Kalifornien.

Kan väl inte undgå Brunello 15 om det dyker upp. Någon -12 champagne men enbart för drickandets skull (Cristal)..

Som lovades förra året var drickfärdigt rött, så kanske några oplanerade köp av det får komma med ;)
 

Adamanko

Medlem
Har väl ingen annan strategi än att hålla balansen på det som måste lagras och det som ska drickas. Det har gått kanon i år.

Volymmässigt ligger jag ganska nära det jag har plats till och ska alltså på ett ungefär hålla en in - en ut. Det har också gått bra i år.

Har viner från hela världen och jag vill fortsätta vara nyfiken på både områden och druvor.

Så helt enkelt fortsätta ungefär som i år men förhoppningsvis öda mindre pengar. Den målsättningen är kanske inte helt realistisk dock.
 

Pnilsson76

Medlem
Svårt med fokus.. men dra ner på inköpet till ca 50 % av 2019 ( ca 200 st 2019 ) mest pga av platsbrist.
Kommer bli fokus på Piemonte 2016 , Champagne 2012 och en del Rhone och Brunello . Sen vet man redan nu att man kommer att köpa massa annat också då detta forum och alla förträffliga smaknoter av diverse medlemmar skapar ett visst habegär som är svårt att värja sig emot :). Men samtidigt är det som är så fantastiskt trevligt ,att man hela tiden hittar nya producenter, viner & områden. Så man kommer väl sitta här om ett år igen och undra vad f-n som egentligen hände:eek:!
 

jrick

Medlem
Svårt med fokus.. men dra ner på inköpet till ca 50 % av 2019 ( ca 200 st 2019 ) mest pga av platsbrist.
Kommer bli fokus på Piemonte 2016 , Champagne 2012 och en del Rhone och Brunello . Sen vet man redan nu att man kommer att köpa massa annat också då detta forum och alla förträffliga smaknoter av diverse medlemmar skapar ett visst habegär som är svårt att värja sig emot :). Men samtidigt är det som är så fantastiskt trevligt ,att man hela tiden hittar nya producenter, viner & områden. Så man kommer väl sitta här om ett år igen och undra vad f-n som egentligen hände:eek:!
Tycker du kan klappa dig på huvudet att du bara köpt 200 flaskor. Jag har köpt 400 i år (snart).
 

Pontus

Medlem
Flera här som aviserar köpstopp eller liknande för att sedan, innan inlägget är slut, lämna inköpsdörren öppen på vid gavel... :D

För min egen del blir det endast viner för direktkonsumtion. Men det lär väl gå som alla andra år - efter några månader sitter man där med skägget i brevlådan och undrar vad som gick fel...
 
Flera här som aviserar köpstopp eller liknande för att sedan, innan inlägget är slut, lämna inköpsdörren öppen på vid gavel... :D

För min egen del blir det endast viner för direktkonsumtion. Men det lär väl gå som alla andra år - efter några månader sitter man där med skägget i brevlådan och undrar vad som gick fel...

Vi får starta en stödgrupp helt enkelt :)
 

Fredrik L

Medlem
Tyskland - riesling och lite spätburgunder
Förhoppningsvis en bilresa ned till vinregionerna under året för att lära mig mer om hur riesling skiljer sig mellan Pfalz, Rheinhessen, Nahe, Rheingau och Mosel. Vore kul om jag kunde identifiera några favoriter bland regionerna och producenterna också så att jag kan köpa mer fokuserat framöver.
Vore kul att få höra en rapport om detta!
 
Flyttar till Linköping i mellandagarna och kommer spendera första månaderna som inneboende hos svärföräldrarna. Under den perioden får det bli väldigt försiktigt med att köpa annat än vad man vill dricka på en gång. Sen ska det köpas hus och min plan är att ordna ett hyggligt stort lagringsutrymme där, som sen ska börja fyllas. Jag är för tidigt i mitt vinintresse för att låsa in mig på en smal inköpsstrategi utan det lär bli ganska blandat, men det blir i vart fall visst fokus på:
Rhone
Spanien
Riesling
Champagne

Ölmässigt har många års samlande och provande lett till en mer fokuserad strategi. Påfyllning i den delen av källaren ska huvudsakligen bestå av:
Lambic, främst från 3 Fonteinen, Tilquin och Cantillon
Barley wine, främst Thomas Hardy's Ale
Mörka belgare, främst på storflaska och magnum
Samichlaus
Rackarns, visste inte att det var flytt på gång.. och hus :D Kul!!

Jag har dissat de nya Hardy, testade en årgång som var oxiderad - men du menar att de är värda att lägga ner?
I övrigt håller jag helt med dig på ölfronten..
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Detta år är även frun min, med på planeringen!
Vi bestämde oss för att satsa på VITT detta år i prisklass 150-400.
-Jura
-Loire
-Riesling
Och ekad Chardonnay från Kalifornien.

Kan väl inte undgå Brunello 15 om det dyker upp. Någon -12 champagne men enbart för drickandets skull (Cristal)..

Som lovades förra året var drickfärdigt rött, så kanske några oplanerade köp av det får komma med ;)
Glömde odlarskumpa i lägre prisklassen :D
 
Toppen