Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2020

JonasBo

Medlem
Nu när jag insett att inköpet nästan gått överstyr så bromsar jag lite. Kommer lite inköp i höst (fyra lådor barbaresco) och har inte börjat med fundera vilka Barolo 2016 jag ska satsa på, så får sansa mig.

Men ändå rätt nöjd hittills. Endast fyra flaskor av 60 från piemonte. Inte lådvis med samma vin (max 4 tror jag) men mycket nya områden vilket kommer kul att utforska framöver.
Och där gick det officiellt överstyr.
Har nog dubblat inköpet från sista inlägget. Mestadels piemonte

Oh well, drabbar ingen annan än mig :p
 

jrick

Medlem
Första och andra ambitionen går ganska bra, har definitivt köpt Barolo och Barbaresco 2016 i hög andel av totala köpen, men självklart har jag inte lyckats med ambition tre fullt ut. Taktar åtminstone långsammare än 2019, så det är en förbättring i alla fall. Ungefär 70 fler flaskor köpta vid denna tidpunkt förra året...
De goda nyheterna är att jag nu köpt 100 flaskor färre än förra året vid samma tidpunkt. Om jag köper 16 flaskor max under återstoden av året så är totalen för 2020 det lägsta antalet köpta flaskor på ett år sedan jag började samla på vin vilket får sägas vara 2015 som jag på allvar började. Innan gick jag ett antal år och köpte knappt mer än jag drack, sjukt!

De dåliga nyheterna är att det ändå är 100 flaskor fler jag köpt än vad jag konsumerat så det är fortfarande ohållbart utan att skaffa mer förvaringsutrymme. Och att skaffa mer förvaringsutrymme känns kontraproduktivt för målet att köpa mindre.
 

JonasBo

Medlem
Min plan för 2020 är köpa färre är 2019.
Fler flaskor av samma för att kunna testa över tid.
Färre från Piemonte (men Barolo 2016 kommer vara svårt att hålla sig borta från), och därmed fler från andra områden.
Ska försöka hålla mig under 100 flaskor (jfm över 200 2019).
Screenshot_20201129-092432.jpg


Året inte ännu slut men inköpen är det*.
202 flaskor köpta (12st en primeur, lev 2022).
50% Piemonte men för få av Barolo 2016 :( snarare fler av Barbaresco och Langhe Nebbiolo.
Får skjuta en del Barolo 2016 till nästa år vilket redan ligger i budgetförslaget ;)

Det som var bra är att jag lyckats konsumera/avyttra en hel del också. Annars misstänker jag att det legat lådor lite överallt i lgh.

Topp inköp i nöjdhet:
  • Enderle & Moll - PN och Liason (sjukt bra, blir mer av det nästa år)
  • Delaporte Sancerre från Caviste - nytt vin för mig. Gott :p
  • GD Vajra Barolo 2016 bricco delle viole - lyckades få 6 flaskor på släppet på Bolis. Väldigt bra pris i Sverige jfm i Italien och Tyskland. Fått bra betyg på CT förutom recensenter (som kanske hypat upp det). Har själv inte provat ännu.
  • Drink Wine, Not Labels (Langhe Nebbiolo 2019 Salvano Alessandro) Ung vinmakare i Piemonte med druvor precis utanför Barolo (väst om Serralunga). Svingod LN med hög klunkabilitet.
  • Wechsler Riesling. Köpt via hennes egna webbshop. Bra priser och snabb leverans.

Har nu rätt mycket husvin men övervikt mot Nebbiolo vilket jag ämnar justera nästa år.

Bottennappet för årets inköp får ändå vara 12fl Côtes du Rhône 2010 Cuvée Philipson. Passerat zenit helt klart och passar bättre i grytan än till.


Stort behov (nästan akut) av ytterligare fack i den hyrda vinkällaren.

* om inte Caviste kommer med ett vin i år som ligger på listan över Köpfokus inför nästa år. Då blir det omvänd periodisering på den kostnaden. ;)
 

Poussard

Medlem
Mitt mål 2020 ska vara att köpa färre chansartade grejer, har gått på en del volatila minor under 2019 samt en del tokroliga småproducenter som sett kul ut på pappret. Alltså fortsätta köpa Loire Cabernet Franc, vit Jura m.m. och köpa mer Champagne.
Då jag med största sannolikhet inte kommer köpa nåt mer i år kan jag sammanfatta detta. 2020 köpte jag 110 flaskor, varav 40 var Champagne, 17 Mosel, 15 Loire, 7 Bordeaux... Jag är rätt nöjd med att jag fokuserat mina inköp på sånt jag vet att jag gillar (och mer Champagne) precis som jag ämnade, även om det är lite intressant att jag tänkte köpa Jura men knappt gjorde det.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Då jag med största sannolikhet inte kommer köpa nåt mer i år kan jag sammanfatta detta. 2020 köpte jag 110 flaskor, varav 40 var Champagne, 17 Mosel, 15 Loire, 7 Bordeaux... Jag är rätt nöjd med att jag fokuserat mina inköp på sånt jag vet att jag gillar (och mer Champagne) precis som jag ämnade, även om det är lite intressant att jag tänkte köpa Jura men knappt gjorde det.
Det är ungefär så många flaskor det vore lagom att jag köper nästa år, men kommer antagligen köpa så många redan första kvartalet :confused:
 
Visa bifogad bild 21430

Bottennappet för årets inköp får ändå vara 12fl Côtes du Rhône 2010 Cuvée Philipson. Passerat zenit helt klart och passar bättre i grytan än till.

* om inte Caviste kommer med ett vin i år som ligger på listan över Köpfokus inför nästa år. Då blir det omvänd periodisering på den kostnaden. ;)
Spännande, mina är fortfarande väldigt spänstiga har bara fått en eller kanske ett fåtal flaskor som har känts lite dammiga
 

Wintermute

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Ok. Vi är slutet av året och kan konstatera att min plan var god, men mitt genomförande mindre gott. Men en faktor 2 ifrån är inte så illa.
 

Johan L

Medlem
Flyttar till Linköping i mellandagarna och kommer spendera första månaderna som inneboende hos svärföräldrarna. Under den perioden får det bli väldigt försiktigt med att köpa annat än vad man vill dricka på en gång. Sen ska det köpas hus och min plan är att ordna ett hyggligt stort lagringsutrymme där, som sen ska börja fyllas. Jag är för tidigt i mitt vinintresse för att låsa in mig på en smal inköpsstrategi utan det lär bli ganska blandat, men det blir i vart fall visst fokus på:
Rhone
Spanien
Riesling
Champagne

Ölmässigt har många års samlande och provande lett till en mer fokuserad strategi. Påfyllning i den delen av källaren ska huvudsakligen bestå av:
Lambic, främst från 3 Fonteinen, Tilquin och Cantillon
Barley wine, främst Thomas Hardy's Ale
Mörka belgare, främst på storflaska och magnum
Samichlaus

Blev absolut fokus på Rhone och riesling. Hyfsat med spanskt men inte så mycket champagne. Blev en hel del Piemonte också, vilket jag inte hade förutsett. Öldelen blev rätt så mitt i prick förutom Cantillon vilket beror på att de är enklast att handla på plats och pandemin satte ju effektivt stopp för resor.
 

LarsW

Medlem
1: Champagne på magnum i första hand. Kanske se om det dyker upp några fler kul 2008. Ska försöka att inte köpa allt från 2012, bra årgång men har ingen brist på skumpa så...
2: Då det inte blev så mkt Bordeaux som tänkt så är detta ett fokus, inte så mycket men mer genomtänkt är planen.
3: Blunda för att 2017 är en bra årgång i Rhône och en massa andra ställen - har tillräckligt från 2015 och 2016.
4: Skaffa lite roliga flaskor från något land/område jag försummat hittills, sydafrika är lockande!
5: Försöka hålla nede inköpen vs drickandet. Källaren får inte växa i samma takt som de sista två åren. Bli bättre på att motstå FOMO!
Så dags att krypa till korset och analysera året som gick.:rolleyes:

1: Helt nöjd här. 28 magnum skumpa in i källaren under året. Exakt hälften vintage (från 2008 till 2013, majoriteten Roederer) och andra halvan trevliga NV (Pol Roger, Charles Heidsieck och Damien Hugot).
Sammanlagt blev det bara 2 lådor halv-magnum från åren 2010, 2012 och 2013, får också anses som helt okej.

2: Total failure! 3 flaskor Galius 2016 och en flaska Sauternes jag fick av far adderade under året... druckit avsevärt mer Bordeaux än köpt ser det ut som (orsak: punkt 5 nedan).

3: Mission accomplished! Enda viner från 2017 inköpta under året kommer från Sydafrika. Och det var planen! (Se punkt 4).

4: Mtp omständigheter och att jag nästan inte vart på vinprovningar i år så har det gått ganska bra ändå. Drygt ett dussin mycket trevliga sydafrikaner i medelprisklass (300-500kr) från Kershaw, Alheit och Sadie provade genom året. Nästan samtliga lockade till merköp. För mig som knappt dricker vin alls från Sydafrika klart uppsving. Kommer fortsätta titta på detta land också 2021.

5: Detta var jobbigt på riktigt. Så mycket man vill köpa och blir sugen på när man läser forumet.
Växte källaren 2020..? jodå, men på det stora hela mycket nöjd.
Antal viner vid årets början: 707
Antal viner vid årets slut: 715
Så källaren växte totalt med 1,1% under året.
Det känns helt rätt och rimligt! :)

Så fyra av fem mål genomförda.
Mer än jag trodde jag skulle klara av med tanke på att det tillkom ett mål under 2021 som heter "BdM 2015"...:p och här har det adderats flaskor under året så nöjd att punkt 5 inte ser avsevärt värre ut!
:cigarr:
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Så dags att krypa till korset och analysera året som gick.:rolleyes:

1: Helt nöjd här. 28 magnum skumpa in i källaren under året. Exakt hälften vintage (från 2008 till 2013, majoriteten Roederer) och andra halvan trevliga NV (Pol Roger, Charles Heidsieck och Damien Hugot).
Sammanlagt blev det bara 2 lådor halv-magnum från åren 2010, 2012 och 2013, får också anses som helt okej.

2: Total failure! 3 flaskor Galius 2016 och en flaska Sauternes jag fick av far adderade under året... druckit avsevärt mer Bordeaux än köpt ser det ut som (orsak: punkt 5 nedan).

3: Mission accomplished! Enda viner från 2017 inköpta under året kommer från Sydafrika. Och det var planen! (Se punkt 4).

4: Mtp omständigheter och att jag nästan inte vart på vinprovningar i år så har det gått ganska bra ändå. Drygt ett dussin mycket trevliga sydafrikaner i medelprisklass (300-500kr) från Kershaw, Alheit och Sadie provade genom året. Nästan samtliga lockade till merköp. För mig som knappt dricker vin alls från Sydafrika klart uppsving. Kommer fortsätta titta på detta land också 2021.

5: Detta var jobbigt på riktigt. Så mycket man vill köpa och blir sugen på när man läser forumet.
Växte källaren 2020..? jodå, men på det stora hela mycket nöjd.
Antal viner vid årets början: 707
Antal viner vid årets slut: 715
Så källaren växte totalt med 1,1% under året.
Det känns helt rätt och rimligt! :)

Så fyra av fem mål genomförda.
Mer än jag trodde jag skulle klara av.
:cigarr:
Grattis! Lät ju riktigt bra att klara av 4 av 5. Siktar på detsamma inför detta år.
Insåg direkt att jag glömde lägga till vita Sydafrikaner till Köpfokuslistan 2021:confused:
 

Wintermute

Medlem
För att råda bot på spretighet och att källaren är full, är min målsättning i år:
12 flaskor Champagne (Vintage/Prestige)
12 flaskor rött (Frankrike, Spanien eller Kalifornien; eller Libanon)
6 flaskor vitt (Frankrike, Österrike eller Tyskland)
6 flaskor sött (Frankrike, Tyskland eller Ungern)
Dessutom inte färre än 3 i taget.
Med andra ord, en synnerligen snål tilldelning!
Vi får se hur det går.
Efter dagens klickhysteri har jag en låda champagne kvar på årskvoten. Det kan möjligen gå...
 
Toppen